امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

آنچه باید درباره خرید انواع عایق ساختمانی بدانید

1401/07/27
کد خبر : 27349
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 145 نفر
شاید بسیاری از مردم با شنیدن کلمه عایق، ناخودآگاه به یاد عایق‌های حرارتی بیفتند. اما باید بدانید که به طور کلی انواع عایق ساختمانی گستره بیشتری را در بر می‌گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بحث و بررسی در خصوص انواع عایق ساختمانی بپردازیم.

انواع عایق ساختمانی

عایق ساختمانی چیست؟

به طور کلی به هر جسمی که مانع عبور جرم یا انرژی از یک محیط به محیط دیگر می‌شود، عایق نام دارد. یکی از کاربرد‌های عایق در صنعت ساختمانی است. عایق‌ها در بخش‌های مختلف یک ساختمان از جمله دیوار، سقف و کف تعبیه می‌شوند. کاربرد هر کدام از عایق‌ها نیز در زمینه خاصی است؛ گروهی از آن‌ها برای جلوگیری از ورود یا خروج حرارت کاربرد دارند. بخش دیگری از عایق‌ها برای جلوگیری از انتقال رطوبت استفاده می‌شوند. دسته‌ای دیگر نیز برای جلوگیری از انتقال صوت مفید هستند.

مزایای عایق‌بندی ساختمان چیست؟

عایق‌کاری ساختمان در سال 1381 به عنوان یکی از بندهای مقررات ملی مسکن در ایران الزامی شد. بر این اساس کلیه سازندگان ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و ... موظف هستند که نسبت به اجرای عایق ساختمانی در پروژه‌های ساخت و ساز خود اقدام کنند. عایق‌بندی ساختمان ذیل مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و در قالب کتاب صرفه‌جویی در مصرف انرژی به طور مفصل بررسی شده است. فراتر از آنچه به عنوان قانون الزامی شده است، استفاده درست و دقیق از عایق ساختمانی، مزایای بسیاری زیادی به همراه دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. عایق بندی ساختمان نقش کلیدی در کاهش مصرف حامل‌های انرژی دارد که هزینه‌های جاری ساختمان را کم می‌کند.
  2. مدیریت آلودگی صوتی از طریق عایق‌بندی نقش کلیدی در ایجاد آرامش در محیط ساختمان دارد.
  3. به کمک عایق‌بندی می‌توان از وقوع گسترده حوادثی مانند آتش‌سوزی در ساختمان‌ها جلوگیری کرد.
  4. با عایق بندی عمر مفید سازه‌ها افزایش پیدا می‌کند.
  5. عایق‌بندی آسایش حرارتی را برای ساکنان یک ساختمان تأمین می‌کند.

انواع عایق ساختمان چیست؟

عایق ساختمان در بحث کلان دسته‌بندی‌های متنوعی دارد. اما آنچه که در یک ساختمان به صورت عرفی از عایق استفاده می‌شود، در سه دسته عایق صوتی، رطوبتی و حرارتی تقسیم‌بندی می‌شود. البته این دسته‌بندی خیلی مرزبندی شفافی به شمار نمی‌رود. چرا که گاهی اوقات ممکن است یک ماده واحد نقش هر سه نوع عایق صوتی، رطوبتی و حرارتی را ایفا می‌کند. موادی هم که به عنوان عایق در ساختمان‌ها استفاده می‌شود، هم طبیعی و هم مصنوعی هستند. با این مقدمه انواع عایق ساختمانی را بررسی می‌کنیم.

عایق حرارتی ساختمان

1. عایق حرارتی

مهم‌ترین نوع عایق ساختمان بدون شک عایق حرارتی است که نقش بسیار کلیدی در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد. عایق حرارتی از ورود گرمای بیش از حد به درون ساختمان در فصل تابستان جلوگیری می‌کند. همچنین مانع از اتلاف انرژی در زمستان شده و گرمای تولید شده توسط سیستم‌های حرارتی را در ساختمان حفظ می‌کند. عایق‌های حرارتی در ساختمان از مواد طبیعی و شیمیایی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال برخی از مهم‌ترین عایق‌های حرارتی در ساختمان عبارت‌اند از:

  •          پشم سرامیک
  •          پشم شیشه
  •          پشم سنگ
  •          عایق‌های سلولزی
  •          پلی استایرن
  •          پلی یورتان
  •          پشم سرامیک
  •          پنل تری‌دی
  •          بلوک ایربتن هوادار

هر کدام از این مواد عایق در بخش‌های خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که شاید در وهله اول استفاده از این عایق‌های حرارتی هزینه به شمار رود؛ اما خیلی زود و در عرض چند سال با صرفه‌جویی در هزینه حامل‌های انرژی، هزینه‌های انجام شده جبران می‌شود.

عایق رطوبتی ساختمان

2. عایق رطوبتی

اجرای عایق رطوبتی نقش جدی در ارتقای عمر مفید ساختمان دارد. یک ساختمان در هر شرایط اقلیمی که قرار داشته باشد، در طول مدت بهره‌برداری در معرض شرایط آب ‌و هوایی گوناگونی قرار خواهد گرفت. بحث عایق رطوبتی با توجه به شرایط اقلیمی باید به دقت در هر ساختمان اجرا شود. طبیعی است که در مناطق پر بارشی مانند شهرهای شمالی کشور اجرای دقیق عایق رطوبتی به مراتب مهم‌تر است. به واسطه عایق رطوبتی، ساختمان در برابر نفوذ آب باران و برف مقاومت خواهد کرد. عدم اجرای عایق رطوبتی قطعا عمر مفید سازه راه کوتاه می‌کند و این مسئله می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی سنگینی را به دنبال داشته باشد.

عمده ما وقتی نام عایق رطوبتی به میان می‌آید به یاد قیرگونی و ایزوگام می‌افتیم. هر چند که هنوز بسیاری از ساختمان از این دو عایق رطوبتی استفاده می‌کنند؛ اما در سال‌های اخیر نوع جدید از عایق‌ها تحت عنوان اپوکسی یا نانو ابداع شده است. اجرای این دسته از عایق‌ها بدر ساختمان به مراتب راحت‌تر است و عملکرد بسیار خوبی نیز از خود نشان می‌دهند. برای اجرای عایق ساختما اصفهان حتما به این گزینه فکر کنید.

3. عایق صوتی

عایق صوتی برای کاهش آلودگی صوتی در ساختمان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. البته میزان اهمیت عایق صوتی بستگی به کاربری ساختمان دارد. طبیعی است که اجرای عایق در یک ساختمان با کاربری استودیو ضبط صدا یا سینما بسیار مهم‌تر از یک کارگاه ساختمانی است که ماشین‌آلات مختلفی در آن مشغول به کار هستند. در حال حاضر پنل‌های مختلف عایق صوتی از مواد کامپوزیتی، آکوستیک ویسکوالاستیک در پروژه‌های مختلف برای عایق صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انتخاب عایق صوتی حتما باید ضمن در نظر گرفتن کاربری ساختمان، با کارشناس خبره در این زمینه مشورت کنید.

کلام پایانی

با انواع عایق ساختمانی آشنا شدید. توصیه ما این است که در اجرای عایق ساختمان قیمت را چندان مد نظر قرار ندهید. در بسیاری از موارد هزینه‌هایی که بابت عایق پرداخت می‌کنید، خیلی زود به جیب شما برمی‌گردد. همچنین در برخی موارد استفاده از عایق برای ارتقای ایمنی پروژه‌های ساختمانی است. در انتخاب ماده عایق باید عوامل متعددی از جمله کاربری ساختمان، شرایط آب‌وهوایی، سهولت در نصب یا تعویض عایق، مقاومت عایق در برابر فشار، رطوبت و آتش سوزی را حتما در نظر بگیرید. توصیه پایانی ما این است که حتما در انتخاب عایق با کارشناس متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27349
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید