ژو چنگینگ که یک مهندس توسعه دهنده نرمافزار در دانشگاه سوچو چین است به همراه تیم تحت هدایت خود در توسعه بازی موسوم به Commensalism راهکاری را پیشنهاد داده که شاید بتواند به آگاهی کاربران در محافظت هر چه بیشتر از زیست بوم این موجودات زیبا، کمک کند.
ژو چنگینگ همواره علاقه خاصی به زندگی حیوانات و به خصوص پرندگان داشته است. او در اوقات فراغت خود به طبیعت گردی، کوهنوردی و عکاسی از مناظر طبیعی میپردازد. همین نزدیکتر شدن به طبیعت موجب شده تا رابطه عمیقی بین او و محیط زیست شکل گیرد. اما موضوعی که در این مطلب میخواهیم به معرفی آن بپردازیم زمانی شروع شد که اخباری در مورد آسیب رسیدن به پرندگان در طبیعت منتشر شد.
این اتفاق ژو و چند تن از همکلاسیهایش را به این فکر انداخت تا با استفاده از تخصص خود، بازی پازلمانندی را طراحی کنند که بتواند علاوه بر سرگرم کردن کاربران، آموزشهای مهمی در مورد زندگی پرندگان به آنها بدهد. این ایده در نهایت منجر به خلق بازی Commensalism شد.
ژو در این زمینه میگوید که او و دوستانش همواره به فکر خلق یک بازی بودهاند ولی مشکل آنها یک ایده کامل و مناسب بوده است. ایده آشنا کردن کاربران با زندگی پرندگان همان چیزی بوده که همیشه به دنبالش بودهاند.
Commensalism در واقع بازی است که به نوعی طراحی شده تا به انسانها یاد دهد که چطور زندگی مسالمتآمیزی را در کنار پرندگان شکل دهند. در این بازی شما به عنوان یک فرد محافظ پرندگان باید وظایفی که در طول بازی سپرده میشود را به بهترین شکل انجام دهید؛ وظایفی که در نهایت موجب ارتقای سطح دانش شما در مورد پرندگان میشود.
در واقع گیم پلی بازی به نحوی طراحی شده تا شما با بازدید بیشتر از مکانهای زندگی پرندگان و پناهگاههای آنها بتوانید امتیاز بیشتری به دست آورده و مراحل بازی را پشت سر بگذارید. در عین حال موتور بازی تلاش میکند تا با اتخاذ استراتژیها و اطلاعات صحیح، نشان دهد که چطور تصمیمگیریها، فعالیتها و رفتارهای انسانی میتواند بر زیستگاه طبیعی این موجودات اثر بگذارد.
این بازی به کاربر آموزش میدهد تا اطلاعات کافی در مورد پرندگان را آموخته و به سوالاتی در خصوص اجداد و نسلهای مختلف از یک پرنده، غذاهایی که مورد علاقه اوست و بهترین شرایط زندگیاش پاسخ دهد. برای مثال میتوانید بفهمید یک جغد در طول سال چند موش را میخورد یا اگر رشته تکامل غازها را دنبال کنیم، با چه موجودات دیگری روبرو میشویم.
اگر از دانشجویان یا حتی علاقهمندان به دنیای شیرین برنامهنویسی باشید میدانید که ساخت یک برنامه مستقل تا چه حد چالشبرانگیز است. در مورد تیم طراح داستان ما نیز اوضاع به همین منوال بوده و این گروه برای درک و استفاده هر چه بهتر از قابلیتهای HMS Core با مشکلاتی روبرو شدهاند. اما اوضاع زمانی بدتر میشود که بدانید برای یافتن پاسخ سوالات خود باید روشهای جدیدی را در پیش گیرید.
اما خبر خوب این است که هواوی به هیچ عنوان گروهی که به سمت پلتفرم توسعه نرمافزاریاش آمده باشند را تنها نمیگذارد. این شرکت برنامه مخصوص HUAWEI Students Developers را به همین منظور طراحی کرده تا اجازه دسترسی کامل به اکوسیستم سرویسهای موبایل هواوی (HMS) را با برگزاری کارگاههای متعدد آنلاین و آفلاین فراهم نمیاد. این بستر در واقع محلی برای تعامل کاربران، دانشجویان و توسعهدهندگان پلتفرم HMS است تا به آنها امکان به اشتراکگذاری و یاری گرفتن از دیگری برای حل مشکلاتشان را میسر کند.
ژو در بخشی از روایت ماجرای خود میگوید که همراه با توسعهدهندگان مستقل، تیم پشتیبانی فنی هواوی نیز با صبر و حوصلهای مثالزدنی، حمایت و همکاری خود را با آنها آغاز کرده و به آنها کمک میکند تا چطور بر مشکلات خود فائق آمده و پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند.
در این زمینه نرمافزار Commensalism به خوبی توانسته از امکانات و قابلیتهای اکوسیستم HMS استفاده نموده تا عملکردهای مورد نظر خود در بازی را به بهترین شکل پیادهسازی کرده و در عین حال شرایط هماهنگی کاربران تیم توسعه دهنده را نیز تسهیل کند.
این تیم به مدت شش ماه روی پروژه خود کار کرده و علیرغم عدم تحویل کار در چندین ددلاین تعریف شده، توانستند اولین نسخه ویژه Commensalism را در فروشگاه HUAWEI AppGallery منتشر کنند. در واقع، زمانی که نسخه اول عرضه شد، تیم از قبل برنامه ریزی برای نسخه بعدی را آغاز کرده بود. هدف آنها ادغام قابلیتهای بیشتر HMS و فناوریهای محبوب، مانند واقعیت افزوده، برای ارائه تجربهای واقعی و همهجانبه بوده است. علاوه بر این، تیم برنامهریزی کرد تا از فناوری بینایی کامپیوتری برای ارائه قابلیت شناسایی پرنده بر اساس دستهبندی خانواده آنها استفاده کند.
خانم ژو در انتهای روایت داستان خود و تیم توسعه دهنده هواوی به این نکته نیز اشاره کرده که در هر نقطهای که آنها با مشکل مواجه شوند، تیم پشتیبانی هواوی به خوبی به کمک آنها آمده تا مسائل را با کمک خود حل کنند. ژو در ادامه میگوید که دیگر آنها از شکست نمیترسند و بدون نگرانی به خلق و پیادهسازی ایدههای خود در طراحی و نسخههای بعدی نرمافزار و بازی خود میپردازند؛ نسخههایی که بدون شک میتوانند اقدامات فعالانه و هوشمندانهای را برای محافظت هر چه بیشتر از پرندگان به کار بندد.
21 آبان 1403
21 آبان 1403
22 آبان 1403
23 آبان 1403
23 آبان 1403
23 آبان 1403
23 آبان 1403
28 آبان 1403
28 آبان 1403
28 آبان 1403
23 آبان 1403
23 آبان 1403
25 آبان 1403
25 آبان 1403
09 آبان 1403
26 آبان 1403
26 آبان 1403
26 آبان 1403
مشاهده بیشتر
01 آذر 1403
04 آذر 1403
04 آذر 1403
04 آذر 1403
07 آذر 1403
11 آذر 1403
20 آذر 1403
20 آذر 1403
21 آذر 1403
11 آذر 1403
19 آذر 1403
19 آذر 1403
22 آذر 1403
22 آذر 1403
19 آبان 1403
20 آبان 1403
20 آبان 1403
20 آبان 1403