امروز شنبه 06 مرداد 1403

Saturday 27 July 2024

چسب مخصوص طلق پلاستیکی: چسب کلروفرم

1403/03/06
کد خبر : 2408456
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 233 نفر

کلروفرم یک ماده شیمیایی پیوند دهنده است که در عرض چند ثانیه دو صفحه اکریلیک (پلکسی گلاس) را به هم متصل می کند. از چسب کلروفرم یا چسب پلکسی برای چسباندن دو قطعه طلق پلاستیکی اکریلیک به یکدیگر می توان استفاده کرد.

چسب طلق پلاستیکی یا چسب کلروفرم، بهترین و پرکاربردترین چسب برای متصل‌کردن ورق‌های پلکسی گلاس و طلق پلاستیکی به یکدیگر است. استندهای زیبا، باکس‌های لوکس، تابلوهای راهنما و انواع محصولات پلکسی، به وسیله چسب پلکسی ساخته می‌شوند.

چسب کلروفرم چسب مخصوص طلق پلاستیکی است.

چسب کلروفرم، بهترین چسب برای چسباندن طلق و پلکسی گلاس است.

چسب مخصوص طلق پلاستیکی (چسب طلق) و چسب مخصوص پلکسی (چسب پلکسی) یک ماده هستند که برای خرید چسب کلروفرم می توانید در حجم های 60 سی سی و یک لیتری آن را تهیه کنید.

برای بیشتر افراد که چسب پلکسی (چسب کلروفرم) را برای کاربردهایی مثل چسباندن چند قطعه یا باکس نیاز دارند، حتی قوطی 60 سی سی هم کفایت می کند.

چسب طلق پلاستیکی در حجم های 60 سی سی و یک لیتری تولید می شود.

چسب طلق پلاستیکی یا کلروفرم اتصالاتی ظریف، دقیق و تمیز بین ورق‌های پلکسی ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه کلروفرم بهترین چسب پلکسی (بهترین چسب برای چسباندن پلاستیک به پلاستیک) است، قصد داریم این محصول را بیشتر به شما معرفی کنیم. در این متن به نحوه استفاده از چسب پلکسی و ترفندهای موثر برای ایجاد تمیزترین اتصالات بین ورق‌ها، می‌پردازیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چسب پلکسی، چسب مخصوص طلق پلاستیکی است.

چسب طلق یا چسب ورق پلاستیکی چیست؟

از ترکیب کربن، کلر و هیدروژن برای ساخت کلروفرم یا چسب طلق کلروفرم (چسب پلکسی) استفاده می‌شود. کلروفرم را بیشتر به عنوان یک ماده بیهوشی در حوزه پزشکی می‌شناسند. اما زمانی که به صورت رقیق شده در اختیار صنعتگران قرار می‌گیرد، کارایی شبیه به چسب پیدا می‌کند.

کلروفرم مایعی بی رنگ و فرار محسوب می‌شود که شکل ظاهری آن دقیقاً مثل آب و بهترین چسب برای چسباندن پلاستیک خشک است. برخلاف تصور رایجی که از چسب وجود دارد، کلروفرم حالت چسبندگی، جامد یا غلیظ ندارد. در اصل کلروفرم یک حلال شیمیایی و چسب مخصوص طلق پلاستیکی است و صرفاً به دلیل قابلیت اتصال ورق‌های پلکسی، در میان مصرف کننده به چسب پلکسی شناخته می‌شود.

چرا کلروفرم بهترین چسب طلق پلاستیکی است؟

کلروفرم مایعی بی‌رنگ با بویی بسیار تند و زننده است. بخار آن سمی و بسیار خطرناک است و تنفس طولانی آن می‌تواند کشنده باشد. فرمول شیمیایی این ترکیب شیمیایی CHCl3 است. کلروفرم، یک حلال قطبی است و کاربرد فراوانی در سنتز ترکیبات آلی دارد.

گاهی برای کنار هم قرار دادن ورق‌های پلکسی گلاس یا طلق از چسب 123، چسب آکواریوم یا سایر چسب‌های متفرقه استفاده می‌شود. از میان همه چسب‌های موجود، کلروفرم بهترین و پرکاربردترین گزینه است.

چسب طلق یا کلروفرم، بهترین عملکرد را فقط روی ورق‌های پلکسی گلاس دارد و بهترین چسب برای چسباندن طلق است. نمی‌توان هر نوع متریال یا طلق پلاستیکی را با استفاده از کلروفرم به هم متصل کرد؛ زیرا در اکثر موارد کلروفرم باعث ذوب شدن و تخریب بافت آن ماده می‌شود. دقت و ظرافت در کار با وجود این حلال کلروفرم منحصر به فرد است.

چرا کلروفرم بهترین چسب پلکسی است؟

  • چسب پلکسی یا کلروفرم، اتصالات فوق العاده قوی بین ورق‌های پلکسی گلاس ایجاد می‌کند به طوری که در برابر ضربه و فشار مقاوم‌اند و از هم جدا نمی‌شوند.

  • این اتصالات باعث تولید محصولاتی فوق العاده محکم و ایمن می‌شود.

  • کلروفرم، لبه ورق‌های پلکسی را سریع به هم جوش می‌زند در نتیجه به روند انجام کار سرعت فوق العاده بالایی می‌بخشد.

  • کلروفرم یا چسب طلق پلاستیکی احتمال ایجاد لک روی ورق‌ها را کاهش می‌دهد.

  • ظرافت در کار و تولید محصولات متنوع با استفاده از چسب پلکسی امکان پذیر است.

  • کلروفرم بعد از ذوب کردن و متصل کردن لبه‌ها، بخار می‌شود و اثری از آن باقی نمی‌ماند.

  • کلروفرم در برابر ضربه و تغییرات دمایی مقاومت بالایی دارد.

  • چسب پلکسی به راحتی در بین شیار و منافذ بین ورق‌ها قرار می‌گیرد.

بهترین چسب برای طلق پلاستیکی چسب کلروفرم است.

بهترین ابزار برای استفاده از چسب طلق چیست؟

سرنگ طبی بهترین ابزار برای استفاده از چسب طلق (کلروفرم) است. با توجه به رقیق بودن کلروفرم بهتر است از ابزاری استفاده شود که بتوان روی مقدار خروجی کلروفرم کنترل کافی را داشت. سرنگ سوزن دار دقیقاً همان ابزاری که کنترل و تمرکز در حین کار را افزایش می‌دهد.

استفاده از سرنگ باعث می‌شود سطح کار همچنان تمیز باقی بماند و روی ورق‌های پلکسی لک ایجاد نشود. سرنگی که به این منظور استفاده می‌شود باید بدون واشر پلاستیکی باشد چرا که کلروفرم واشر را ذوب می‎کند. به فواید استفاده از سرنگ برای تزریق کلروفرم در ادامه توجه کنید:

  • سرنگ باعث تزریق یکنواخت کلروفرم بین شیار دو ورق پلکسی می‌شود.
  • در صورتی که از سرنگ استفاده شود کلروفرم روی سطح کار پاشیده نمی‌شود و کیفیت کار افزایش می‌یابد.
  • وقتی کلروفرم به وسیله سرنگ دقیقاً در بین شیارها تزریق شود، هیچ گونه لکی روی ورق‌های پلکسی گلاس ایجاد نمی‌شود.
  • سرنگ باعث افزایش تمرکز و کنترل افراد روی کار و ساخت محصولاتی با کیفیت، تمیز و زیبا می‌شود.
  • با تزریق کلروفرم به وسیله سرنگ، اتصالاتی محکم‌تر بین ورق‌های پلکسی گلاس ایجاد می‌شود.
  • کلروفرم یا چسب پلکسی در بین تمام درزها و منافذ بین دو قطعه نفوذ می‌کند.

چطور ورق‌های طلق را با استفاده از چسب کلروفرم به هم متصل کنیم؟

اتصال ورق‌های طلق پلاستیکی با استفاده از کلروفرم (چسب طلق پلاستیکی) نیازمند دقت و صبر کافی است. باید با ظرافت هر چه تمام‌تر کلروفرم را با استفاده از سرنگ بین شیار دو ورق تزریق کنید تا اتصالی محکم ایجاد شود.

مراحل و نکات لازم برای اتصال ورق‌های پلاستیکی چیست؟

  1. اقدامات ایمنی لازم را رعایت کنید. (در انتهای مطلب ذکر شده است)
  2. سرنگ را از کلروفرم رقیق شده پر کنید و درب ظرف کلروفرم را ببندید تا بخار نشود (کلروفرم مایعی فرار است و به سرعت با هوا واکنش می‌دهد. باید درب ظرف را بلافاصله ببندید تا بخار نشود)
  3. قبل از تزریق کلروفرم، ورق‌های مورد استفاده را کامل بررسی کنید که لبه‌هایی صاف و بدون برجستگی داشته باشند.
  4. این ورق‌ها را روی هم قرار دهید تا در صورتی که نیاز به برش و سمباده کشیدن دارند، قبل از تزریق چسب، این کار را انجام دهید.
  5. توجه کنید که قطعات پلکسی کاملاً تمیز و بدون گردوغبار باشند.
  6. بعد از بررسی‌های لازم، سرنگ را به شیار و خط اتصال دو ورق پلکسی نزدیک کنید.
  7. سرنگ نباید از خط اتصال فاصله داشته باشد و از فاصله دور آن را تزریق کنید.
  8. به صورت پیوسته و بدون توقف، کلروفرم را به ابتدا تا انتهای خط تزریق کنید. این کار را با دقت بالا انجام دهید تا عمل چسب کاری با کیفیت بالا انجام شود.
  9. بعد از ریختن کلروفرم در بین لبه‌های پلکسی، در عرض کمتر از 1 دقیقه هر دو سطح به هم متصل می‌شوند. چسب پلکسی با ذوب کردن لبه‌ها و جوش زدن آن‌ها به هم این اتصال محکم را ایجاد می‌کند.
  10. پس از حدود 10 الی 15 دقیقه اتصال محکمی بین قطعات به وجود می‌آید و محصول به ثبات و استحکام کافی می‌رسد.
  11. اگر چسب طلق پلاستیکی روی سطح کار بریزد، به هیچ عنوان آن را با پارچه خشک نکنید. اجازه دهید تا کلروفرم خود به خود تبخیر شود. در این حالت احتمال ایجاد لک، کمتر است.
  12. برای اینکه اتصال محکم‎تری بین قطعات ایجاد شود، بهتر است دو قطعه مورد نظر، به طور ثابت در کنار هم قرار بگیرند. اگر این دو قطعه را مقداری تحت فشار قرار دهید، می‌توان مطمئن شد که اتصالی بی نقص به وجود می‌آید.

چسب کلروفرم (چسب پلکسی) چسب مخصوص چراغ ماشین و چسب ورق اکریلیک است.

آیا می‌توان انواع طلق پلاستیکی را به وسیله کلروفرم به هم متصل کرد؟

در حال حاضر کلروفرم بهترین تأثیر و عملکرد را فقط روی ورق‌های پلکسی گلاس و طلق کریستال دارد. این حلال شیمیایی واکنش پذیری بالایی دارد و با بسیاری از مواد پلاستیکی وارد واکنش می‌شود. این واکنش‌ها در اکثر مواقع چندان مثبت نیست و آسیب به بافت آن‌ها را در پی خواهد داشت.

خوشبختانه کلروفرم روی پلکسی اثرات مخرب نداشته و حتی بهترین ماده‎ای است که برای اتصال قطعات پلکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس در پاسخ به اینکه آیا امکان استفاده از کلروفرم برای سایر ورق‌های پلاستیکی وجود دارد یا نه؟ باید گفت خیر.

در هنگام کار با چسب پلکسی چه نکات ایمنی باید رعایت شود؟

با وجود اینکه کلروفرم به صورت رقیق شده در اختیار کارگاه‌های خدمات پلکسی قرار می‌گیرد، اما این محکم ترین چسب برای پلاستیک هنوز کاملاً بی خطر نیست. پس رعایت نکاتی ایمنی در هنگام کار با آن، ضروری است. نکاتی از جمله موارد زیر:

  • استفاده از دستکش در هنگام کار با کلروفرم مفید است. در صورتی که کلروفرم چندین مرتبه روی سطح پوست بریزد باعث از بین بردن چربی پوست و آسیب کم به آن خواهد شد.
  • کلروفرم ماده‌ای شیمیایی و سمی است. تنفس طولانی مدت آن باعث بروز مشکلات جدی می‌شود. پس استفاده از ماسک یک ضرورت محسوب می‎شود.
  • کلروفرم یا چسب طلق پلکسی را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید.
  • ظرفی که جهت نگهداری چسب پلکسی انتخاب می‌شود باید شیشه‌ای یا ضخیم باشد. ظرف‌های نازک تحت تأثیر چسب کلروفرم، تغییر حالت می‌دهند و در نهایت سوراخ می‌شوند.

اطلاعات خلاصه و مهم درباره چسب کلروفرم

عنوان

توضیحات

نام های دیگر

تری کلرومتان، متیل تری کلرومتان

فرمول شیمیایی

CHCl3

شکل ظاهری

مایع بی رنگ و فرار با بوی شیرین

دانسیته

1.5 g/cm³

نقطه ذوب

-62 °C

نقطه جوش

61.7 °C

حلالیت

محلول در آب، اتانول، اتر و سایر حلال های آلی

سؤالات مهم درباره چسب پلکسی

آیا می توان از ماده کلروفرم به عنوان چسب استفاده کرد؟

متیلن کلراید یا دی کلرومتان، ماده فعال محصولات چسب پلکسی گلاس است. کلروفرم برای چسباندن ورق اکریلیک کار می کند، اما محصول ایده آلی برای استفاده نیست. به علاوه عموماً در دسترس عموم نیست، زیرا می‌توانید از آن برای آسیب به افراد استفاده کنید.

چگونه از چسب کلروفرم استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از چسب کلروفرم برای ورق اکریلیک:

  1. چسب را روی هر سطح اکریلیک اضافه کنید تا آن را با سطح اکریلیک دیگری بچسبانید.
  2. 2 سطح اکریلیک را در جای خود محکم کنید.
  3. 15 دقیقه صبر کنید تا چسب خشک شود.

آیا چسب کلروفرم پلاستیک را ذوب می کند؟

کلروفرم معمولاً ذوب می‌شود یا با پلاستیک واکنش نشان می دهد.

چه چیزی بهتر از چسب کلروفرم عمل می کند؟

ثابت شده است که اتر در حفظ عملکرد قلب برتر از کلروفرم است؛ بنابراین در صورت مدیریت بی دقت یا غیر ماهرانه قدرت کمتری برای شر دارد.

بهترین حلال برای چسب اکریلیک چیست؟

حلال هایی مانند متیلن کلراید، تولوئن، تتراهیدروفوران و متیل اتیل کتون را می‌توان برای پیوند پلیمرهای مبتنی بر اکریلیک به مواد معادل یا مشابه استفاده کرد.

آیا کلروفرم حلال خوبی است؟

بنابراین، کلروفرم و اتیل اتر همه کاره ترین حلال ها هستند، اگرچه دی کلرومتان و 1-کلروبوتان کاربرد بیشتری پیدا می کنند.

کدام پلیمر در چسب کلروفرم حل می شود؟

بنابراین، پلی استایرن با پارامتر حلالیت 9.1 cal0.5cm-1.5 احتمالاً در اتیل استات (9.1)، تولوئن (8.9)، کلروفرم (9.21) محلول است، اما در n-هگزان (7.24) حل نمی شود.

آیا می توانید اکریلیک را با چسب حرارتی بچسبانید؟

چسب حرارتی اکریلیک به یک تفنگ چسب حرارتی نیاز دارد که تفنگ دمای استاندارد نیز نامیده می‌شود، با نازل معمولاً ضخامت ½ اینچ. ما Infinity Bond Scout HT و Infinity Bond Ranger PRO را توصیه می کنیم. اما مطمئن شوید که نازل اندازه مناسب برای ورق های اکریلیک مورد استفاده خود را دارید.

آیا چسب پلکسی برای پوست بی خطر است؟

تماس با چسب پلکسی (کلروفرم) می تواند باعث تحریک و سوزش پوست و چشم شود. قرار گرفتن در معرض می تواند بینی و گلو را تحریک کند. همچنین قرار گرفتن در معرض می تواند باعث سردرد، سرگیجه، سبکی سر و غش شود.

کلروفرم چه بویی می دهد؟

کلروفرم مایعی شفاف با بوی اتر و طعم کمی شیرین است. این یک ماده شیمیایی طبیعی است، اما بیشتر کلروفرم موجود در محیط ساخته دست بشر است.

چرا از کلروفرم در پزشکی استفاده نمی شود؟

کلروفرم سال‌ها به‌عنوان بیهوش‌کننده به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. از آنجایی که منجر به آسیب کبدی (اغلب با تأخیر) و حساسیت قلبی شد، این استفاده به طور کلی حذف شده است.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/2408456
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید