امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

مراحل چاپ کتاب در سال 1400 و نکاتی در مورد چاپ

1401/07/27
کد خبر : 27426
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 79 نفر

چاپ کتاب با اهداف گوناگونی و به روش های مختلفی انجام می شود. چاپ کتاب باید با علم کافی و آشنایی با قوانین به صورت تخصصی انجام شود.چاپ کتاب در کشور و در ابعاد بزرگ نیاز به اطلاعات و آشنایی با قوانینی کلی دارد. شناخت تمام زیر و بم های کار باعث می شود تا فروش کتاب شما بالا رفته و در نتیجه به دلیل بالا بودن تقاضا تجدید چاپ شود. بدست آوردن اطلاعاتی در زمینه بهترین نوع چاپ، استاندارد های کلی مربوط به کیفیت و ابعاد و غیره نیز می تواند به سطح کیفی کار شما بیفزاید. چاپ کتاب مراحلی دارد که با نگارش و نوشتن متن آغاز می شود و با انتشار و دریافت مجوز به پایان می رسد. کتاب ها با موضوعات و کارکردهای متفاوت به چاپ می رسند که این مورد در نوع چاپ آن نیز تاثیرگذار می باشد. سازمان شما گزارشات را بصورت کتاب ارائه میدهد و قصد ثبت دانش و تجربیات خود از انجام پروژه ها را دارد و یا حتی برای محصولات خود کتاب راهنما نیاز داشتید، چاپ کتاب امتیازات بسیاری را برای شما  و سازمان شما به همراه خواهد داشت .

در ادامه خواهید خواند:

مراحل چاپ کتاب از صفر تا صد

روش های چاپ کتاب(چاپ دیجیتال کتاب،چاپ افست کتاب)

 نکاتی در خصوص طراحی و چاپ کتاب

اطلاعاتی درباره انتشارات کتاب،نقش کتاب در تبلیغات

 

کتاب و چاپ کتاب

یکی از اقدامات فرهنگی که در هر جامعه ای برای بالا بردن سطح اطلاعات و معلومات افراد آن جامعه انجام می شود، چاپ کتاب است. این کار باعث می شود تا در نهایت سطح عمومی سواد در جامعه مورد نظر بالا برود. حال در زمان چاپ کتاب، هر چقدر جذابیت های ظاهری آن در کنار محتوای خوب آن بیشتر باشد، موفقیت بیشتری بدست خواهد آورد.

 

همچنین دانشمندان و محققان و اساتید با چاپ کتاب به نام و اثر خود، رزومه کاری خود را پر بار تر کرده و در عین حال اطلاعات خود را از این طریق در اختیار سایر افراد قرار می دهند.

 

چاپ کتاب در تهران

 

انواع چاپ کتاب

چاپ کتاب و انواع آن در درجه اول بر اساس تیراژ چاپ و همچنین روش های مختلف چاپ که با دستگاه و نوع آن در ارتباط است، تعیین می شود. شاید بتوانیم انواع چاپ را به 3 روش کلی تقسیم بندی کنیم.

 

روش اول چاپ دیجیتال است. این روش مختص تیراژ کمتر از 200 جلد می باشد. این روش نسبت به سایر روش ها کمی گرانتر است.

روش دوم چاپ افست است. در صورتی که تیراژ بالایی را می خواهید به چاپ برسانید، قطعا این روش می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

روش سوم به نام ریسوگراف شناخته می شود. کیفیت چاپ در این روش نسبت به دو روش قبلی بسیار کمتر خواهد بود.

برای داشتن بهترین انتخاب، می توانید با افراد متخصص در این زمینه و چاپخانه هایی که تجربه لازم را دارا هستند مشورت نمایید.

 

 

مراحل و روند چاپ هر کتاب

مراحل ابتدایی برای چاپ و عرضه یک کتاب وجود دارد که با نوشتن و طرح یک ایده شروع و تا اجرا و به چاپ رسیدن آن خاتمه می یابد. پس از این مراحل باید کتاب در اختیار یک ویراستار قرار گیرد تا شخص متخصص بتواند از نظر ادبی و یا از نظر علمی و آرایشی، نظرات خود را درباره کتاب داده و مشکلات آن را برطرف کند. پس از این مرحله دوباره کتاب تحویل نویسنده داده می شود و نویسنده مطلب خود را در قالب فایل تایپ شده در اختیار چاپخانه مد نظر قرار می دهد.

پس از این مرحله باید الزامات قانونی برای یک اثر و یک کتاب طی شود و شابک، فیپا و مجوز های اصلی توسط اداره ارشاد داده شود. پس از این مرحله جلد کار و کتاب توسط افراد متخصص طراحی شده و طرح به صحافی و چاپخانه و مرکز چاپ کتاب داده می شود و پس از اعلام وصولی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد، نسخه چاپی را در اختیار صاحب اثر و نویسنده کتاب قرار می دهند.

به طور خلاصه کار از نگارش کتاب و شکل گیری تدریجی و ویرایش شروع شده، کتاب آماده سازی می شود و شابک کتاب اخذ می شود. پس از این مرحله فیپا که فهرست نویسی کتابخانه ملی می باشد و مجوز های دیگر برای چاپ و در نهایت چاپ کتاب انجام می شود و در صورت نیاز پس از دریافت مجوز های مبنی بر پخش کتاب تجدید چاپ می شود.

برای موفقیت در چاپ کتاب چندین مورد می تواند اثرگذار باشد که اولین مورد به محتوای کتاب باز می گردد و سایر عوامل مرتبط در رابطه با جلد، طراحی، رنگ بندی، نوع کاغذ مصرفی و ... بستگی دارد که برای موفقیت در این بخش باید چاپ را بر عهده چاپخانه های معتبر و کاربلد سپرد.

 

مراحل چاپ کتاب در تهران

 

انواع قرارداد ها در چاپ کتاب

قرارداد های مبنی بر چاپ نمودن کتاب ها با نظارت طرفین یعنی چاپخانه و ناشر و نویسنده بسته می شوند. در مواردی می توان از مشاوره های چاپخانه ها و یا افراد متخصص در این قرارداد ها نیز استفاده نمود. وب سایت های بسیاری تحت عنوان بهترین سایت های چاپ می توانند کار را در کمترین زمان، با بهترین کیفیت و با بیشترین سود در اختیار شما قرار دهد.

 

قرارداد های مشارکتی نوع اول می باشند، در این نوع از قرارداد ها ناشر و نویسنده کتاب به اندازه برابر از سود نهایی و هزینه های نهایی بهره می برند. در نوع دوم در قرارداد حق تالیف درصدی از قیمت جلد کتاب در تعداد جلد های منتشر شده ضرب شده و در اختیار نویسنده قرار می گیرد.

 

قرارداد های واگذاری نیز به این گونه می باشند که نویسنده با دریافت مبلغی از ناشر، به صورت مادام العمر حق چاپ کتاب را در اختیار ناشر قرار می دهد. نوع دیگری نیز وجود دارد که نویسنده تمامی هزینه ها را متقبل می شود و ناشر در مراحل دخالتی ندارد.

 

انتخاب سایز و کاغذ کتاب برای چاپ

قطع کتاب یکی از موارد بسیار مهم در مبحث چاپ می باشد. برای هر اندازه در چاپ کتاب از اسامی مختلفی استفاده می شود که عبارتند از، رقعی، وزیری، پالتویی و همچنین اسامی دیگری همچون رحلی و جیبی که شما می توانید برای اندازه کتاب خود یکی از آنها را انتخاب نمایید. به عنوان مثال برای قطع وزیری که اندازه رایجی در چاپ می باشد، از اندازه 17 در 24 سانتی متر استفاده می شود و کوچکترین اندازه مربوط به قطع خشتی است.

انتخاب کاغذ مناسب نیز در چاپ کتاب شما و کیفیت آن بسیار تاثیرگذار می باشد. کاغذ ها به انواع سفید، کاهی، گلاسه هستند که باید بر اساس نوع کتاب شما انتخاب شوند. به طور مثال کاغذهای گلاسه را بیشتر برای کارهای فانتزی مورد استفاده قرار می دهند.

 

 چاپ انواع کتاب های متنوع

همانطور که گفته شد، موفقیت کتاب شما در ارتباط مستقیم با تک تک عواملی همچون کاغذ ، جلد و نوع کتاب می باشد همچنین انتخاب نوع چاپ، فونت، رنگ بندی و طرح جلد و سایر موارد از اهمیت زیادی برخوردارند که می توانید با کمک طراحان و متخصصان این امور در میان بگذارید.

منبع : مجتمع چاپ دیجیتال ایران کهن (https://irankohan.ir)


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27426
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید