امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

باقلا قاتق

1401/07/27
کد خبر : 13937
دسته بندی : غذای های ایرانی و سنتی
تعداد بازدید : 70 نفر

باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان است که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، پخته می‌شود. قاتق در زبان محلی به‌معنای خورش و خوراک است و باقلا یا «پاچ باقلا» که به نام باقلای سفید نیز شناخته می‌شود، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است.

مواد لازم برای چهار نفر

    پاچ باقلای رشتی: ۳۰۰ گرم
    تخم مرغ: ۳ عدد
    سیر: ۴ حبه
    شوید خشک: ۴ قاشق غذاخوری
    روغن زیتون: ۱۰۰ گرم
    آب: ۱ لیتر
    نمک، فلف سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
    دارچین: به مقدار لازم

طرز تهیه

روغن یا کره در قابلمه بریزید تا کمی گرم شود. پوست باقلاها را جدا کنید و آن‌ها را حدود ۳ دقیقه تفت دهید. سیر له‌شده، شوید، نمک و کمی زردچوبه به باقلاها اضافه کنید و سپس هم بزنید تا کاملا تفت داده شوند.

آب ولرم یا داغ را به قابلمه اضافه کنید. شعله گاز را تا جای ممکن کم کنید و در قابلمه را بگذارید. آب نباید به‌هیچ‌وجه به حالت جوش بیفتد، زیرا باقلاها له می‌شوند. حدود ۱۵ دقیقه یا کمی بیشتر برای پخت باقلاها کافی است.

پس از ۱۵ دقیقه، یک باقلا را بردارید و بخورید. اگر پخته بود، تخم‌مرغ‌ها را داخل قابلمه بشکنید و دوباره در قابلمه را بگذارید. باقلها در حین پخت تخم‌مرغ به‌صورت کامل می‌پزند.

در پایان پخت، می‌توانید به دلخواه کمی دارچین و نمک اضافه برای لذیذتر کردن این خورش به باقلاقاتق اضافه کنید. خورش باقلاقاتق را در کنار برنج کته و با سیر تازه سرو کرده و نوش جان کنید.

نکات مهم

یکی از رازهای اصلی خوشمزه شدن باقلاقاتق در میزان سیر آن است، زیرا باعث لعاب انداختن و خوش‌عطر شدن خورش می‌شود. اگر دوست دارید می‌توانید از برگ سیر هم استفاده کنید، زیرا بوی بسیار خوبی به باقلاقاتق می‌دهد. سیرها را می‌توان رنده کرد یا کوبید، اما باقلا قاتق سنتی با سیرهای خردشده در سایز خود باقلاها تهیه می‌شود.

اگر شوید بیشتری به باقلاقاتق اضافه کنید، آن را تلخ می‌کند.

از باقلای مازندرانی استفاده نکنید، زیرا این نوع از باقلا در پخت باقلا وابیج به کار می‌رود.

اگر از آب سرد برای پخت باقلاها استفاده کنید، باعث ترک‌خوردن آن‌ها می‌شود و یک لایه کف‌آلود روی خورش ایجاد می‌شود، پس حتما از آب ولرم یا داغ استفاده کنید.

منبع: برترین ها

برچسب ها :
# باقلا قاتق

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/13937
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید