امروز چهارشنبه 21 شهریور 1403

Wednesday 11 September 2024

گروبگ یا کیسه کشت


1403/06/21
کد خبر : 2409061
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 58 نفر

 گروبگ یا کیسه کشت که مورد استفاده در کشت هیدروپونیک می باشد یکی از مهم ترین موارد در گلخانه است.
امروزه بسیاری از افراد هستند که در این زمینه فعالیت داشته. گروبگ توت فرنگی، گروبگ خیار، گروبگ گوجه فرنگی، گروبگ فلفل، گروبگ بلوبری را استفاده و محصولاتش را تولید و روانه بازار می‌کنند. در این مقاله با تمام ویژگی‌هایی که در نحوه کشت با گروبک وجود دارد آشنا خواهید شد.

گروبگ

توت فرنگی

گروبگ توت فرنگی قیمت

شواهد باستان شناسی توسط انسان نشان می دهد که در عصر حجر اولین توت فرنگی ها  در ایران باستان رشد کرده است . بذر این گیاه توت فرنگی در شرق و غرب و در امتداد جاده ابریشم و از اروپا تا شرق به طور گسترده کشت شده است . اولین تصویر ثبت شده گیاه شناسی گیاه توت فرنگی در سال 1454 می باشد علاوه بر این سرخپوستان آمریکایی قبل از ورود استعمارگران اروپایی از توت فرنگی بومی استفاده کرده و از آن برای مقاصد آشپزی استفاده میکردند.قدمت این گیاه به2200 سال پیش برمی گردد. طبق اسناد تاریخی دست کم از سال 234 قبل از میلاد در ایتالیا می روید. درسال 1588 هنگامی که کشتی ها را اروپاییان در سواحل ویرجینیا لنگر انداخت محاجران از دیدن توت فرنگی ها تعجب کردند مردمان ملسا چوست امریکا و سرخپوستان این گیاه را می کاشتند.در قرن چهاردهم نوع وحشی آن به واسطه خواص دارویی معرفی گردیده است در قرن هجدهم بین دو واریسته اروپایی و آمریکایی دورگ گیری انجام شد و اجداد توت فرنگی های درشت امروزی بوجود آمد.در زمان صادرات اتابک اعظم توت فرنگی اصلاح شده از فرانسه به ایران وارد کرد و در تمام نقاط مختلف کشور کشت شد و به رقم اتابکی معروف گردید.تولیدجهانی این محصول 5/2 میلیون تن در سال است که کشورهای امریکا ،اسپانیا، ژاپن ، ایتالیا ، لهستان و کره جنوبی به ترتیب بیشترین تولید کنندگان این میوه هستند . امروزه 50% از تولید جهانی توت فرنگی به مناطقی با زمستان ملائم اختصاص دارد.

گروبگ توت فرنگی

خرید گروبگ توت فرنگی

استفاده از گروبگ توت فرنگی باعث افزایش بهره‌وری و بالا رفتن کیفیت محصول شما می‌شود. بنابراین اگر به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهید و می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بهترین محصول توت فرنگی را داشته باشید، می‌توانید برای سفارش و خرید گروبگ توت فرنگی به سایت تجهیزات گلخانه بریار مراجعه نمایید. ما به شما کمک می‌کنیم تا تجربه‌ای متفاوت از کشت را با بالاترین کیفیت داشته باشید. گروبک‌های موجود در فروشگاه ما با استفاده از مواد اولیه مرغوب، ساخته شده‌اند و در ابعاد و اندازه‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرند. برای کاشت موفق توت فرنگی در گلخانه هیدروپونیک، می‌توانید انواع گروبگ ساده یا کیسه‌های پرفراژ شده توت فرنگی را با قیمت‌های مناسب از طریق فروشگاه ما تهیه نمایید. با سفارش این محصولات، می‌توانید کشت مستقیم گیاه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین مصرف آب و کود انجام دهید. پس فرصت را از دست ندهید و برای سفارش محصول مورد نظر خود با شماره‌های کارشناسان بخش فروش بریار تماس بگیرید.

کیسه کشت پرفراژ توت فرنگی

کیسه کشت پرفراژ توت فرنگی با کیسه‌های ساده تفاوت دارد. این کیسه‌ها دوام و استحکام بالایی دارند و باعث افزایش بازدهی محصول می‌شوند. شکل ظاهری این کیسه‌ها نیز با کیسه‌های ساده متفاوت است. این کیسه‌ها دارای سوراخ‌های دایره‌ای شکل برای کاشتن نشاء توت فرنگی هستند. فرق کیسه‌های پرفراژدار با کیسه‌های ساده همین برش‌ها یا سوراخ‌های دایره‌ای مانند است. داخل این کیسه‌ها معمولاً با بستر کشت هیدروپونیک پر می‌شود. این کیسه‌ها در بخش زیرین هم دارای سوراخ‌هایی هستند تا آب و مواد زائد از آن ها دفع شود و تهویه مورد نیاز ریشه گیاه انجام پذیرد.

گروبگ توت فرنگی چیست؟
بسیاری از افراد هستند که به خاطر کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت رشد محصولاتی چون توت فرنگی در صدد خرید گروبگ هستند. اما به صورت دقیق نمی‌دانند گروبک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. برای اینکه این عزیزان بهتر با مفهوم گروبگ آشنا شوند در این قسمت توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

گروبگ توت فرنگی نوعی کیسه پلاستیکی است که برای کشت توت فرنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کیسه‌های پلاستیکی به دو صورت ساده و پرفراژ دار در بازار موجود هستند. از گروبک‌ها می‌توان در محیط‌هایی مانند گلخانه‌های بزرگ و منازل مسکونی استفاده کرد. بنابراین محدودیت مکانی برای استفاده از این کیسه‌ها وجود ندارد.

کاشت گیاه توت فرنگی و سایر محصولات مانند صیفی جات در این کیسه‌ها، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب، کود و زمان می‌شود. این کیسه‌ها را به راحتی می‌توانید جابجا کنید و با استفاده از روش کشت هیدروپونیک و نیمه هیدروپونیک از آن‌ها استفاده نمایید. گروبگ ها که اولین بار در سال ۱۹۷۰ آن هم برای مصارف خانگی تولید شدند، امروزه در بسیاری از گلخانه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش کاشت توت فرنگی در گروبگ صرفه اقتصادی دارد و محصولات به دست آمده از این کیسه‌های پلاستیکی، آلودگی کمتری دارند.

یسه‌های ساده تفاوت دارد. این کیسه‌ها دوام و استحکام بالایی دارند و باعث افزایش بازدهی محصول می‌شوند. شکل ظاهری این کیسه‌ها نیز با کیسه‌های ساده متفاوت است. این کیسه‌ها دارای سوراخ‌های دایره‌ای شکل برای کاشتن نشاء توت فرنگی هستند. فرق کیسه‌های پرفراژدار با کیسه‌های ساده همین برش‌ها یا سوراخ‌های دایره‌ای مانند است. داخل این کیسه‌ها معمولاً با بستر کشت هیدروپونیک پر می‌شود. این کیسه‌ها در بخش زیرین هم دارای سوراخ‌هایی هستند تا آب و مواد زائد از آن ها دفع شود و تهویه مورد نیاز ریشه گیاه انجام پذیرد.

انواع گروبگ توت فرنگی
اگر قصد کشت موفق توت فرنگی را دارید و می‌خواهید بدون نگرانی از شرایط آب و هوایی یا نقص‌های موجود در سیستم کشت، یک محصول با کیفیت داشته باشید. می‌توانید از گروبک‌های توت فرنگی استفاده کنید که دارای دو نوع هستند. انواع گروبک توت فرنگی عبارت‌اند از:

1_ گروبگ پرفراژ توت فرنگی 2_ گروبگ ساده توت فرنگی

گروبگ ساده توت فرنگی
گروبک‌های ساده، کیسه‌هایی هستند که از پلاستیک مقاوم ساخته می‌شوند و رویه سفید دارند. اما رنگ داخل این پلاستیک‌ها سیاه است. از این کیسه‌ها برای کشت هیدروپونیک و تولید نشاء استفاده می‌شود. این کیسه‌ها زهکشی مناسبی دارند. به همین خاطر کنترل آفات و بیماری‌ها هنگام کشت با استفاده از این پلاستیک‌ها، ساده‌تر است. در فصول سرد سال که بستر خاک دمای پایینی دارد. اگر این کیسه‌ها استفاده کنید، دمای بستر خاک افزایش پیدا می‌کند و رشد گیاهان بهبود پیدا می‌کند. 

این کیسه‌ها در فروشگاه‌های عرضه کننده تجهیزات لوازم کشاورزی به صورت خالی فروش می‌رسند. اما گلخانه دارها این کیسه‌ها را با موادی چون کوکوپیت، پرلیت و کوکوچیپس پر می‌کنند. به این گروبگ های آماده و پر شده، اسلب می‌گویند که دارای نسبت‌های معینی از مواد معدنی مورد نیاز برای کاشت توت فرنگی و صیفی جات هستند. بعضی از این کیسه‌ها کاملاً تجزیه پذیر هستند. یعنی اگر آن ها را در زمین هم بکارید، بعد از مدتی در خاک تجزیه می‌شوند. بنابراین اگر نگران کیفیت خاک زمین هستید و فضای کافی برای کشت و کار ندارید، می‌توانید حتی در بالکن‌های کوچک خانه‌های اجاره‌ای هم از این گروبک‌ها استفاده کنید. این کیسه‌ها اگر خالی باشند، جای زیادی اشغال نمی‌کنند. شما می‌توانید در کوچک‌ترین مکان هم آن ها را نگه دارید تا زمانی که قصد کشت محصول را دارید و تصمیم می‌گیرید این کیسه‌ها را پر کنید.

نکته: گروبگ توت فرنگی به دو صورت پر و خالی به فروش می‌رسد. در نمونه‌های پر، کیسه کشت حاوی بستر کشت مخصوص است که توسط شرکت تولید کننده پر شده است. اما در نمونه‌های خالی گروبگ مورد نظر بدون خاک به فروش می‌رسد و کاربر با توجه به نیاز خود، بستر کشت مورد نیاز را داخل آن می‌ریزد.

ویژگی های گروبگ توت فرنگی
گروبگ توت فرنگی یکی از تجهیزات کاشت محصولات کشاورزی است که به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد خود در کشت هیدروپونیک، اهمیت زیادی پیدا کرده است. با توجه به اینکه امروزه به جای کشت توت فرنگی به صورت سنتی از روش‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شود، کشت هیدروپونیک افزایش چشمگیری داشته است و کیسه‌های کشت توت فرنگی نیز جزو پرکاربردترین ابزارهایی هستند که در این روش کشت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کیسه‌ها برای کشت محصولات کشاورزی، صرفه اقتصادی بالایی دارند و موجب رشد سریع‌تر محصولات کشاورزی می‌شوند. استفاده از گروبگ توت فرنگی کیفیت تولید این محصول را در گلخانه‌ها افزایش می‌دهد. همچنین هزینه‌های کاشت با استفاده از این کیسه‌ها کاهش پیدا می‌کند

از جمله ویژگی‌های این کیسه‌های پلاستیکی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

ساخته شده از مواد پلی اتیلنی هستند.
ضد آب هستند.
مقاومت بالایی در برابر نفوذ هوا دارند.
از تماس مستقیم میوه با خاک جلوگیری می‌کنند.
خطر آلودگی کمتری دارند.
رطوبت خاک را حفظ می‌کنند.
رشد علف‌های هرز را کنترل می‌کنند.
مزایای گروبگ توت فرنگی
اولین و مهم ترین مزیت گروبگ Growbag این است که به خاک نیازی ندارد. در این کیسه‌ها به جای خاک از ترکیباتی چون مواد معدنی، مواد مغذی، آب و املاح استفاده می‌شود. در روش کشت هیدروپونیک مواد مغذی به صورت مستقیم به ریشه گیاه می‌رسند و همین باعث می‌شود تا گیاه سریع‌تر رشد کند. در این روش کشت، آلودگی، آفت‌ها و بیماری‌ها کمتر می‌شوند و محصول سالم‌تر و مقاوم‌تری به دست می‌آید. اگر از گروبگ توت فرنگی استفاده کنید. آب اضافی از طریق سوراخ‌هایی که در این کیسه‌ها موجود است، خارج می‌شود و مشکل رشد قارچ و کپک را نخواهید داشت. کیفیت خاک گروبگ‌ها نیز به دلیل اینکه از مواد استاندارد پر شده‌اند، بالا است و سرعت رشد محصول مورد نظر شما را افزایش می‌دهند. حتی می‌توانید این کیسه ها را داخل زمین قرار دهید. در بالکن‌های کوچک هم می‌توانید از آن ها استفاده کنید. زیرا این کیسه‌ها دارای دسته‌هایی برای جابجایی راحت هستند. پس هر زمان که لازم شد گروبگ را در معرض نور خورشید قرار دهید. به راحتی می‌توانید آن را جابجا کنید. از جمله مزایای استفاده از گروبگ می‌توان موارد زیر را برشمرد.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/2409061
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید