امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

چک‌ لیست آمادگی آزمون تیزهوشان ورودی مدارس سمپاد

1401/07/27
کد خبر : 27459
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 142 نفر
آزمون ورودی تیزهوشان هرساله در پایه‌های ششم و نهم برگزار شده و دو مدل سؤالات تستی طرح می‌شود: آزمون استعداد تحلیلی و آزمون استعداد تحصیلی.

 برای پذیرفته شدن در این ماراتن، مقدمات و آمادگی‌هایی لازم است. در ادامه چک‌لیست آمادگی آزمون تیزهوشان ورودی مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) در بازه‌های زمانی مختلف آورده شده است.

موارد قابل‌توجه برای آماده‌سازی جهت آزمون تیزهوشان

برنامه‌ریزی درسی روزانه یا هفتگی به پارامترهای زیادی بستگی دارد. مطمئناً برای هر فرد متفاوت است. اما توجه به موارد زیر می‌تواند در این امر به شما کمک کند. دانش‌آموزان پایه ششم فشار ناگهانی را به‌خاطر سن کمی که دارند نمی‌توانند تحمل کنند، بنابراین ساعات مطالعه را باید به‌آرامی افزایش دهند.

به‌خاطر داشته باشید که متقاضیان این آزمون قبل از تصمیم برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم تا هفتم، یک کودک 12 ساله هستند بنابراین فضای کودکی را نباید فدای پذیرش در مدارس تیزهوشان کرد. مطمئناً در چنین شرایطی موفقیتی حاصل نخواهد شد. ذهن کودکان این سن به‌گونه‌ای است که اگر مجبور به تحصیل شوند، بازدهی مناسبی نخواهند داشت.

چک لیست آمادگی آزمون تیزهوشان ورودی مدارس سمپاد

چک‌لیست مطالعه و آمادگی برای آزمون تیزهوشان

  • برای مطالعه وقت خود را در روز به دو قسمت تقسیم کنید. یک قسمت را به دروس ششم و قسمت دیگر را به دروس پایه‌ای از سوم ابتدایی تا پنجم اختصاص دهید.
  • تا جایی که می‌توانید برای آزمون تمرین کنید. مطالعه مهم است؛ اما آزمون‌های آزمایشی شما را بهتر آماده می‌کند.
  • خود را بازیابی کنید. ابتدا برای شناسایی هرگونه یادگیری ناقص، تست بزنید و سپس مواردی را که در یادگیری آنها مشکل دارید مطالعه کنید.
  • از موارد مهم چک‌لیست آمادگی آزمون تیزهوشان ششم آن است که بدانید نباید از استعداد تحلیلی غافل شوید. بهتر است آن را در برنامه روزانه و تمرین خود قرار دهید.
  • آزمون‌های جامع کانون بهترین فرصت برای شبیه‌سازی آزمون تیزهوشان است. حتماً در آنها شرکت کنید.
  • در پایان هر روز، زمانی را برای مرور سریع همه درس‌هایی که در آن روز آموخته‌اید اختصاص دهید.

 

این موارد را روز قبل از آزمون تیزهوشان رعایت کنید

شاید بتوان گفت شب قبل از آزمون یکی از مهم‌ترین اوقاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شوید. استرس، بی‌خوابی، مطالعه بی‌جهت و اغذیه نادرست می‌تواند روز بزرگ آزمون را برای شما سخت کند بازدهی شما را تا حد زیادی تقلیل دهد. پیشنهاد می‌کنیم به موارد زیر توجه کنید:

شام مناسب و خواب کافی داشته باشید

حدود سه ساعت قبل از خواب یک شام سبک بخورید. سعی کنید حدود 10 یا 11 شب بخوابید و حدود 7 صبح بیدار شوید. شب آزمون باید حدود 8 ساعت بخوابید. اگر از روزهای گذشته خواب خود را تنظیم نکرده‌اید، ممکن است شب آزمون را نخوابید و روز بعد در جلسه استرس، بی‌خوابی، بی‌حالی و عدم تمرکز باعث می‌شود به نتیجه دلخواه نرسید. سعی کنید ظهر و عصر روز قبل از امتحان نخوابید تا در شب آزمون تیزهوشان دچار بی‌خوابی نشوید.

برای جلوگیری از استرس، نوشیدنی مناسب بنوشید

اگر در شب آزمون استرس داشتید و نمی‌توانستید بخوابید، یک لیوان شیر کم‌چرب، دوغ یا مقداری ماست بنوشید. چای سبز و گل گاوزبان نیز تسکین‌دهنده هستند. اگر فکر می‌کنید مطالب زیادی را فراموش کرده‌اید یا نگران هستید که چرا برخی از مطالب را اصلاً نخوانده‌اید، باید بدانید که اکثر داوطلبان نیز چنین احساسی دارند.

چه چیزهایی با خودم به جلسه آزمون تیزهوشان ببرم؟

  • چند مداد مشکی نرم
  • پاک‌کن و تراش
  • کارت ورود به جلسه
  • سنجاق
  • ساعت مچی
  • دستمال کاغذی
  • یک بطری کوچک آب
  • چند عدد شکلات یا خشکبارهای پرانرژی مثل فندق و پسته و بادام

این اقلام را روز یا شب قبل از آزمون آماده کرده و در محلی قرار دهید که بتوانید صبح همه آنها را با خود ببرید.

 تمرکز داشته باشید!

از موارد مهم در چک‌لیست آمادگی آزمون تیزهوشان این است که تا آنجا که می‌توانید از استرس دوری کنید!

یکی از ویژگی‌های طبیعی برخورد با رویدادهای خاص و تکرارنشدنی، پدیدارشدن حس اضطراب است و هرچه ناشناخته‌ها بیشتر باشد، سطح اضطراب نیز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، کسب نتیجه را غیرممکن می‌کند. با تمام مشکلاتی که در آزمون وجود دارد، می‌توان تمام روزهای نزدیک به آزمون تیزهوشان را با درایت گذراند تا سر جلسه از میزان استرس کمتری برخوردار بود.

تمرکز و یاد خدا یکی از عوامل موفقیت جهت جلوگیری از بروز استرس در امتحان است

 برای افزایش تمرکز به چک‌لیست آمادگی آزمون تیزهوشان زیر توجه کنید:

  • به شکست فکر نکنید و برای شکست برنامه‌ریزی نکنید.
  • به‌جای تمرکز بر رویه‌های غیرواقعی، به واقعیت خود تکیه کنید تا سعی کنید کمی بهتر در آزمون ظاهر شوید و برای همان میزان پیشرفت تلاش کنید.
  • از چرخه معیوب "اضطراب - کم‌کاری - اضطراب" دوری کنید و اگر نگران هستید، از چرخه بازخورد منفی، یعنی "اضطراب - تلاش - کاهش اضطراب" استفاده کنید.
  • هرچند روز یکبار در یک آزمون آزمایشی خانگی شرکت کنید چرا که برای آزمون اصلی آماده خواهید شد.
  • به اصل "عادی بودن" اعتقاد داشته باشید و با بی‌خوابی و بیدارشدن در شب یا سخت‌کوشی در چندروزه، نتیجه چندان تغییر نخواهد کرد؛ بنابراین برنامه "آهسته و پیوسته" خود را ادامه دهید. حتی اگر در سطح متوسط یا پایین باشید.

مطالعه و مرور کنید ولی تست نزنید!

در هفته پایانی تا روز قبل از آزمون، روزها را با آرامش پشت سر بگذارید و نه‌تنها به چک‌لیست آمادگی آزمون توجه کنید، بلکه بیشتر متکی به‌مرور خلاصه درس‌ها و یادداشت‌هایی باشید که قبلاً نوشته‌اید، به‌عنوان‌مثال، معانی و مفاهیم کلمات را مرور کنید.

 برنامه‌ریزی سبک و کارآمد داشته باشید!

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در روزهای پایانی مورد‌توجه قرار گیرد آن است که درس جدید نخوانید. اگر 80٪ مباحث را باکیفیت 100٪ خوانده‌اید، بهتر از داوطلبانی است که 100٪ مباحث آزمون را با 80٪ کیفیت خوانده‌اند.

به طور خلاصه، روزهای آخر، زمان جدیدی برای خواندن نیست، زمان دوباره مرورکردن است. فقط باید مرور کنید. اگر در طول سال، هنگام مطالعه و آزمون، نقطه‌ضعف خود را علامت‌گذاری کرده باشید، می‌توانید از مرور همان تست‌ها و آزمون‌های مشخص شده برای"بازخوانی"استفاده کنید.

از قرص‌های خواب‌آور استفاده نکنید!

شب قبل از آزمون ورودی مدارس سمپاد هیچ قرص خواب‌آور مصرف نکنید و سعی کنید دردهای احتمالی مانند سردرد را با دم‌نوش تسکین دهید.

قبل از آزمون تیزهوشان خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشید

مواردی که باید در روز آزمون موردتوجه قرار گیرند

بسیاری از دانش‌آموزان روز امتحان دچار استرس شدید شده و نمی‌توانند اوضاع را به طور صحیح کنترل کنند. برای جلوگیری از بروز شرایط اینچنینی توجه شما را به نکات زیر جلب می‌کنیم:

ساعت خود را چک کنید!

اتاق یا سالنی که صندلی شما در آنجا قرار دارد ممکن است ساعت دیواری نداشته باشد، بنابراین حتماً یک ساعت مچی خوب داشته باشید. باتری ساعت را از قبل بررسی کنید تا مطمئن شوید باتری آن تمام نشده است.

لباس راحت بپوشید!

به‌هیچ‌وجه خود را درگیر لباس و کفش و مدل نکنید. یک لباس بسیار راحت و نسبتاً گشاد بپوشید.

زودتر از خانه به سمت محل آزمون بروید!

مطمئن شوید که چقدر از خانه شما تا محل آزمون طول می‌کشد. ترافیک را به‌ویژه در شهرهای بزرگ در نظر بگیرید. بهتر است یک روز قبل از امتحان از خانه به محل بروید تا ببینید چقدر طول می‌کشد. حتماً نیم ساعت قبل از امتحان آنجا باشید.

یاد خدا را فراموش نکنید!

هیچ‌چیز مانند یاد خدا به انسان آرامش نمی‌دهد. با امید، انگیزه و توکل به خدا به جلسه بیایید و تمام تمرکز و انرژی خود را بر پاسخ به سؤالات بگذارید. در ابتدای جلسه آزمون، اصلاً به مسائل حاشیه‌ای و اینکه نتیجه چه خواهد بود، فکر نکنید!

چک‌لیست نکات مهم در هنگام برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد

  • در شرایطی که حل سؤال به زمان زیادی نیاز دارد یا بین دو گزینه شک دارید. از این سؤال بگذرید و از آن عبور کنید.
  • در مواردی که نمی‌دانید چگونه سؤال را حل کنید یا بعد از وقت‌گذاشتن متوجه می‌شوید که پاسخ اشتباه است، یک خط تیره در کنار این سؤال بگذارید و از آن عبور کنید. در نهایت، پس از پاسخ کامل به سؤالات یک دفترچه، اگر وقت اضافی داشتید، جواب درست سؤالات علامت‌گذاری شده را پیدا کنید و بنویسید.
  • درصورتی‌که ترتیب پاسخگویی به سؤالات آزمون تیزهوشان را رعایت نکرده‌اید، هنگام پرکردن پاسخ‌نامه، حتماً شماره پاسخ را با شماره پرسش‌نامه بررسی کنید.
  • جاهای خالی پاسخ‌نامه را به‌درستی و کامل پرکنید.
  • قبل از بررسی گزینه‌ها، سؤال اصلی را بادقت بخوانید. مطمئن‌ترین راه برای این کار استفاده از روش خط کشیدن است به‌طوری که بر روی پاسخ‌هایی که مطمئن هستید اشتباه هستند خط بکشید.
  • به کلمات کلیدی سؤالات توجه کنید. ممکن است از شما بپرسند کدام درست است یا کدام غلط است. ممکن است در سؤال از کلیدواژه‌هایی چون "مهم‌ترین، بیشترین، کمترین، مرتبط‌ترین و..." استفاده شود. حتماً بادقت سؤالات را بخوانید و کلیدواژه‌های مهم را درک کنید.
  • هرگز به سؤالاتی که در ابتدا بادقت و اطمینان پاسخ داده‌اید، بازنگردید. معمولاً اولین حدس درست‌ترین است. در بیشتر اوقات، وسواس فکری شما پاسخ‌های صحیح را پاک می‌کند و به‌جای آن پاسخ اشتباه را علامت می‌زند.

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید نکات مربوط به جلسه آزمون (زمان تنظیم، نحوه پاسخگویی و ...) را به‌خوبی در آزمون پیاده‌سازی کنید، حتماً از سؤالات آزمون تیزهوشان چند سال گذشته استفاده کنید و با برنامه‌ریزی خود را با این آزمون‌ها بسنجید. شما می‌توانید دفترچه سؤالات آزمون‌های استعدادهای درخشان در سال‌های قبل همراه با پاسخنامه را براحتی از وب‌سایت مهندس آرش کلانتری (برگزار کننده کلاس‌های آمادگی آزمون تیزهوشان) دانلود نمایید. به چک‌لیست آمادگی آزمون تیزهوشان ارائه شده توجه نمایید چراکه آماده‌سازی خود و همچنین شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌تواند بسیار مفید واقع شود، زیرا سؤالات این آزمون‌ها، سؤالاتی استاندارد و نزدیک به آزمون واقعی ورودی مدارس سمپاد است و می‌تواند گزینه مناسبی برای بررسی خود باشد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27459
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید