امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

چطور موسیقی کلاسیک به سلامت ما کمک می‌کند؟

1401/07/27
کد خبر : 27271
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 129 نفر

موسیقی کلاسیک چیست؟

لغت کلاسیک در موسیقی چندین معنای کاملا متفاوت دارد. گاه برای بیان سبک موسیقی به کار میرود و مترادف موسیقی هنری است که موسیقی بسیاری از سده ها و سبک های گوناگون را در بر میگیرد. گاه مقصود از موسیقی کلاسیک، موسیقی پیش از قرن نوزدهم و متضاد رمانتیک است و گاه در مفهومی محدود تر و بیانگر دوره ای از حدود 1770 تا 1820 است. برای رفع ابهام به طور معمول از واژه ی سبک کلاسیک برای بیان موسیقی هنری ادوار و از لغت دوره‌ی کلاسیک برای یاد کردن از سال های 1770 تا 1820 استفاده میشود. (برای خواندن ادامه‌ی مطلب اینجا کلیک کنید)

موسیقی کلاسیک چیست؟ ایران موزیکولوژي

در تاریخ هنر، به دوره ای از تاریخ که هنر نقاشی و پیکره سازی ومعماری، تاثیر پذیرفته از سرمشق های یونانی و رومی بودند، که این دوره از اواخر سده ی هجدهم شوع و اوایل سده ی نوزدهم پایان یافت، لغت کلاسیک تعلق میگیرد اما موسیقی این دوره ارتباطی با عصر باستان ندارد. عاملی که باعث این نام گذاری مشترک برای موسیقی و نیز هنرهای تجسمی آن دوره است تاکید هر دو بر توازن و وضوح در ساختار و فرم است. این ویژگی ها را میتوان در موسیقی متعالی دوره ی کلاسیک یافت.

فواید موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک فشار خون را کاهش می دهد

موسیقی کلاسیک به بدن شما کمک می‌کند، به ویژه قلب شما. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله Deutsches Aerzteblatt International  منتشر شد، محققان تاثیر موسیقی موتزارت و اشراوس را با موسیقی ABBA  بر مسائل مربوط به سلامت قبل مقایسه کردند. نتیجه: کسانی که به موسیقی موتزارت و اشتراوس گوش می‌دادند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به طور قابل توجهی پایین‌تر و همچنین ضربان قبل پایین‌تری داشتند.

چرا ممکن است این اتفاق بیفتد؟ مایکل شنک، متخصص مغز و اعصاب در Loyola Medicine در شیکاگو، توضیح می‌دهد: «تاکید بر گوش دادن به هارمونی ها و ریتم های موسیقی کلاسیک است که ممکن است یک اثر آرام بخش برای افراد ایجاد کند، بنابراین به کاهش فشار خون کمک می کند. این ممکن است در موسیقی کلاسیک یا موسیقی جاز، همراه با مصرف داروهای فشار خون طبق تجویز پزشک رخ دهد.» در اینجا چیزهای شگفت انگیز دیگری وجود دارد که ممکن است پزشکان در مورد فشار خون سالم به شما نگویند.

فواید موسیقی کلاسیک برای بدن

موسیقی کلاسیک شما را احساساتی تر می کند

یک مطالعه منتشر شده در PLOS ONE در سال 2016 نشان داد که اپرا می تواند پاسخی متفکرانه و همدلانه در مردم ایجاد کند، در حالی که یک مطالعه قبلی در سال 2001 نشان داد افرادی که به موسیقی کلاسیک گوش می دهند تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی درباره خود به صورت نوشتاری دارند. کاترین جکسون، روانشناس بالینی دارای مجوز و نوروتراپیست دارای مجوز هیئت مدیره مستقر در شیکاگو، در طول جلسات نوروتراپی وقتی موسیقی کلاسیک می نوازد در حالی که بیماران همزمان تنفس عمیق می‌کنند، متوجه تأثیر مشابه‌ای شده است. او می‌گوید: «برخی از بیمارانی که معمولاً برای اشتراک‌گذاری یا بحث در مورد محتوای عاطفی مشکل دارند، بهتر می‌توانند حرف خود را باز کنند و به اشتراک بگذارند. (از وبسایت the healthy)

موسیقی کلاسیک به خواب کمک می کند

موسیقی کلاسیک ممکن است یک درمان آسان و ارزان برای چرت زدن های بی قرار باشد. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Critical Care در سال 2015 نشان داد که موسیقی کلاسیک، همراه با گوش گیر و ماسک چشم، باعث خواب در بیمارانی می شود که پس از جراحی قلب بهبود می یابند، در حالی که مطالعه قبلی منتشر شده در مجله پرستاری پیشرفته در سال 2008 نشان داد که دانش آموزان مبتلا به اختلالات خواب. وقتی با موسیقی کلاسیک به خواب می رفتند بهتر می خوابیدند. چرا موسیقی کلاسیک بهتر از سایر انواع موسیقی کار می کند؟ اگرچه هنوز هم می‌تواند برای مغز مفید باشد، موسیقی پرطرفدار، موسیقی با کلام، و موسیقی با سرعت‌های شاد، می‌تواند مغز شما را ملزم به انجام چند کار کند، و از آنجایی که مغز به طور فعال به موسیقی واکنش نشان می‌دهد، ممکن است تمرکز کامل بر روی خواب یا خواب دشوار باشد. جکسون می گوید هر کار دیگری. "بیشتر موسیقی کلاسیک سرعت آهسته ای دارد و آرامش بخش است و باعث می شود مغز و بدن شما برای خواب آماده شود." موسیقی هایی را امتحان کنید که دارای ریتم منظم، صدای کم و ملودی های آرام هستند. اگر هنوز پس از یک خواب کامل شبانه خسته از خواب بیدار می شوید، ممکن است نشانه آن باشد که به اندازه کافی عمیق نمی خوابید.

موسیقی کلاسیک درد را کاهش می دهد

خداحافظی با درد می تواند به آسانی ایجاد لیست پخش شما باشد. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که موسیقی می‌تواند درد را تسکین دهد، اما موسیقی کلاسیک ممکن است مزایای بیشتری داشته باشد. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی بیماری های بحرانی و علوم آسیب در سال 2012، بیماران مراقبت های ویژه که از درد و همچنین اضطراب، افسردگی، مشکلات قلبی عروقی و اختلالات خواب رنج می برند، می توانند بیشترین بهره را از موسیقی کلاسیک ببرند.

موسیقی کلاسیک سلامتی کمک میکند

حتی نوزادان نیز می‌توانند اثر ضددردی داشته باشند: مطالعه‌ای که در Early Human Development در سال 2018 منتشر شد، 80 نوزاد تمام‌ترم را در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در ایتالیا که تحت عمل‌های دردناکی قرار گرفتند (مانند خارش پاشنه پا و تزریق آنتی‌بیوتیک) را مورد بررسی قرار داد. دریافتند که موسیقی کلاسیک - به ویژه "سونات موتزارت برای دو پیانو" و "سونات مهتاب" بتهوون - درک نوزادان از درد را کاهش می دهد، همچنین ضربان قلب آنها را کاهش می دهد، اشباع اکسیژن را بهبود می بخشد و به بهبودی سریع بعد از استرس منجر می شود. محققان بر این باورند که این دو آهنگ شبیه لالایی‌ها هستند، «غنی از هارمونیک‌ها و فرکانس‌های متوسط ​​تا پایین، با ریتم منظم».

موسیقی کلاسیک ممکن است شما را باهوش‌تر کند

این ادعا در سال‌های اخیر بحث‌هایی را به همراه داشته است، و اگرچه موسیقی ممکن است ضریب هوشی شما را افزایش ندهد، به نظر می‌رسد که بین موسیقی و شناخت ارتباطی وجود دارد. جکسون می‌گوید: «برخی ادعاها در مورد موسیقی که باعث باهوش‌تر شدن افراد می‌شود، رد شده‌اند، مانند «بیبی انیشتین» و «اثر موتزارت». با این حال، وقتی به موسیقی گوش می دهیم که از آن لذت می بریم، کلاسیک یا غیره، احساس شادی بیشتری در ما ایجاد می کند و این به بهبود شناخت کمک می کند. به زبان ساده، موسیقی بر احساس ما تأثیر می گذارد، که به نوبه خود بر عملکرد ما در وظایف شناختی تأثیر می گذارد. او می‌افزاید که مغز شاد، مغزی سالم است و موسیقی، به‌ویژه موسیقی که خاطرات مثبت را برمی‌انگیزد، می‌تواند به افزایش دوپامین و اتصال عصبی کمک کند و مغز پیر را سالم‌تر نگه دارد. او می‌گوید در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، ارتباط بین موسیقی و شناخت معنادار است، اگرچه شاید متفاوت از آنچه در ابتدا تصور می‌شد.

موسیقی کلاسیک حافظه‌ی شما را تقویت می‌کند

دفعه بعد که نیاز به مطالعه برای یک آزمون بزرگ یا ارائه دارید، بتهوون را همراه خود قرار دهید. در مطالعه‌ای که در سال 2012 در Learning and Individual Differences منتشر شد، یک گروه از دانش‌آموزان به یک سخنرانی یک ساعته گوش دادند که در آن موسیقی کلاسیک در پس‌زمینه پخش می‌شد و گروه دیگر این سخنرانی را بدون موسیقی شنیدند. افرادی که در گروه اول بودند به طور قابل توجهی در یک مسابقه نمره بالاتری نسبت به گروه دوم کسب کردند. محققان بر این باورند که موسیقی باعث می‌شود دانش‌آموزان نسبت به اطلاعات بیشتر بپذیرند و به آنها اجازه می‌دهد آن‌ها را به طور موثرتری ذخیره و به خاطر بیاورند.

اما اگر واقعاً می خواهید قدرت مغز خود را تقویت کنید، دکتر Schneck اضافه می کند، فقط به گوش دادن به موسیقی کلاسیک بسنده نکنید. او می‌گوید: «درس‌ها و تمرین‌های موسیقی از هر نوع، به‌ویژه در موسیقی کلاسیک، ممکن است به بهبود انعطاف‌پذیری مغز و توسعه شبکه‌های عصبی کمک کند، که می‌تواند یادگیری و حافظه را تقویت کند.» این عادات روزانه افراد با خاطره خوب را بررسی کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27271
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید