امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

ویژگی و مشخصات انواع برنج ایرانی جهت شناسایی و انتخاب صحیح برنج ایرانی + خرید برنج ایرانی

1401/07/27
کد خبر : 27449
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 122 نفر
در این نوشتار می خواهیم انواع برنج ایرانی را به شما معرفی کنیم تا با مزیت ها و تفاوت های هر یک آشنا شوید تا در هنگام خرید برنج دچار سردرگمی نشوید.

انواع برنج ایرانی

به واسطه ی منطقه و نوع بذری که کاشته می شود، انواع مختلفی از برنج وجود دارد و هر نوع خود شامل گونه های مختلفی است که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع برنج ایرانی

برنج هاشمی ایرانی

این برنج اصالتی کاملا ایرانی دارد و حتی نام آن از شخصی به نام هاشمی ساده گرفته شده است. برنج هاشمی اولین بار در استان گیلان کشت شد اما هم اکنون در سایر استان های شمالی نیز یافت می شود. این برنج نه تنها طعم بی نظیری دارد؛ بلکه عطر و بوی آن در هنگام پخت بسیار دلنشین است. این برنج نسبت به سایر انواع برنج، بیشترین کشت را در طی یک سال دارد و البته به علت کیفیت بالا، قیمت آن نیز کمی بیشتر از بقیه است. شکل ظاهری این برنج نیز بسیار عالی است و علاوه بر دانه های کشیده، رنگ سفید زیبایی نیز دارد و به همین علت در اغلب مهمانی های مهم از این نوع برنج پخت می کنند. اگر سلامت و طبیعی بودن برنج برای شما مهم است، برنج هاشمی می تواند بهترین گزینه برای شما باشد؛ زیرا به علت آن که در برابر آفت ها مقاومت بالایی از خود نشان می دهد، در هنگام کشت، سم و کودهای شیمیایی کمتری استفاده می شود. در هنگام خرید برنج هاشمی، به موارد ذکر شده در مورد برنج هاشمی دقت کنید تا بتوانید برنج هاشمی اصل را خریداری کنید.

خرید برنج هاشمی

برنج طارم

اصالت این برنج به شهر زنجان برمی گردد و عطر آن باعث شده تا توجه بسیاری از ایرانیان به آن جلب شود. به طور کلی می توان گفت که برنج های استان مازندران نسبت به گیلان عطر بیشتری دارد ولی برنج گیلان طعم و مزه ی کمی بهتری دارد. به همین ترتیب اگر عطر برنج برای شما مهم است، خرید برنج طارم را به شما پیشنهاد می کنیم. از جمله انواع برنج طارم می توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • طارم محلی
  • طارم هاشمی
  • طارم رشتی
  • موسی طارم
  • طارم بینام

برنج طارم محلی

تفاوت مهمی که برنج طارم محلی با سایر انواع برنج ایرانی دارد، در رنگ و میزان قد کشیدن آن پس از پخت است. این نوع برنج رنگی مایل به کرم دارد و نسبت به سایر انواع بیشتر قد می کشد. می توان گفت که قد آن نسبت به دانه ی خام تقریبا 2 برابر می شود. حجم برنج طارمی محلی بعد از پخت بیشتر می شود و بسیاری از کسانی که از برنج بیشتر استفاده می کنند، برای صرفه ی اقتصادی بیشتر از این برنج استفاده می کنند.

برنج صدری

یکی از برنج هایی که بیشتر در گیلان به کشت آن می پردازند، برنج صدری است که مشخصه های آن دانه های بلند، باریک و سفت بودن است. برنج صدری نیز طولی در حدود 7 میلی متر دارد که پس از پخت به 16 میلی متر نیست می رسد. این نوع برنج محبوب ایرانی دارای زیر مجموعه های برنج صدری دمسیاه، صدری هاشمی و با اسامی مختلفی عرضه شده کخ در ادامه به تعریف پرفروش ترین برنج صدری یعنی دمسیاه می پردازیم.

برنج دمسیاه

نام برنج دم سیاه از آنجایی می آید که شلتوک آن تیره رنگ است اما خود دانه ی برنج به شفافیت و روشنی سایر انواع برنج ایرانی است. برنج دمسیاه طعمی فوق العاده دارد و در اغلب تالارها و رستوران های بزرگ از این نوع برنج می پزند. نکته ی حائز اهمیت دیگر میزان قد کشیدن آن است که بعد از پخت به 15 میلی متر هم می رسد.

برنج فجر

برنج فجر از جمله برنج هایی است که ری بالایی دارد و عطر و بوی آن بعد پخت کل فضا را پر خواهد کرد. ظاهر این برنج با دیگر برنج های ایرانی کمی متفاوت است؛ به طوری که هر دو سر آن کمی نازک تر است و بیشتر شبیه به سوزن می ماند.

برنج شیرودی

اگر می خواهید از برنج ایرانی در سبد غذایی خانوار خود استفاده کنید اما بودجه ی زیادی ندارید، برنج شیرودی یکی از گزینه های موجو برای شماست. این نوع برنج در ظاهر شبیه به برنج هاشمی است اما بعد از پخت نباید انتظار طعم و مزه ی برنج هاشمی را داشته باشید. این نوع برنج با توجه به قیمتی که دارد، کیفیت متناسبی دارد و به خوبی قد می کشد. در واقع برنج شیرودی ایرانی از ترکیب دو برنج طارم دیلمانی و برنج خزر به دست می آید؛ به همین دلیل ممکن است ظاهر یکدست و پختی مانند سایر برنج ها نداشته باشد.

برنج خزر

یکی از مواردی که باید در هنگام خرید برنج ایرانی به آن دقت کنید، یک دست بودن شکل ظاهری دانه های برنج است؛ زیرا در برخی از نوع ها در ظاهر با یکدیگر شباهت زیادی دارند. برنج خزر نیز به برنج طارم شباهت دارد اما از لحاظ کیفیت پخت و عطر و طعم هیچ شباهتی به آن ندارد. بذر این نوع برنج در واقع دستکاری شده و سپس در اختیار کشاورزان قرار گرفته است؛ به همین دلیل نباید انتظار برنج های اصیل ایرانی را از آن داشته باشید. برنج خزر قیمت پایینی دارد و برای کسانی که صرفا ایرانی بودن برنج برایشان مهم است، گزینه ی خوبی محسوب می شود.

خرید انواع برنج ایرانی

در این نوشتار سعی کردیم محبوب ترین و پرفروش ترین برنج های ایرانی را به شما معرفی کنیم تا در هنگام خرید به خوبی متوجه تفاوت ها شوید. علاوه بر این بهتر است این محصول را از مراکز معتبر خریداری کنید تا خیالتان از بابت دوفاز نبودن و کیفیت آن راحت باشد. سامانه بنکداری آنلاین آوان مال، اولین سامانه ای است که بنکداری های مختلف را یکجا جمع کرده تا شما بتوانید انوع برنج و محصولات دیگر را از بنکداری مدنظر خود به صورت آنلاین خریداری کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27449
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید