امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

ورق های فولادی استحکام بالا و انواع آنها

1401/07/27
کد خبر : 26416
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

انواع ورق فولادی و عرضه ورق فولادی با بهترین قیمت در آراد آهن   

امروزه در کارخانه های مختلفی انواع ورق فولادی تولید می شود. این مقاطع فولادی از جمله محصولاتی هستند که هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم مانند تولید مقاطع فولادی دیگر به کار گرفته می شوند. از استاندارد های تولید این محصول می توان به استاندارد دین آلمان، ASTM آمریکا و گوس روسیه اشاره کرد. بدیهی است که این ورق ها از آلیاژ های مختلفی تولید می شوند که نسبت به نوع کاربرد مقاومت آن ها تعیین می شود. برخی از ورق های فولادی که سختی و مقاومت بیشتری دارند، با عنوان ورق های فولادی استحکام بالا شناخته می شوند. در این مقاله در مورد انواع ورق فولادی مطالبی را برای آشنایی شما ارائه می دهیم.

انواع ورق های فولادی استحکام بالا

در ابتدای مطلب بهتر است تعریف دقیقی از ورق  داشته باشیم. به سطح صاف و مسطحی که از جنس آهن و فولاد و یا فلزات دیگر تولید شود. از ورق های فولادی در ساخت مقاطع فولادی مختلفی مانند انواع پروفیل استفاده می شود‌ در ساخت این ورق ها از فلزاتی مانند کربن، منگنز، روی، آلومینیوم و مس نیز استفاده می شود. یکی از فاکتور هایی که ورق های فولادی را بر آن اساس می سنجند، استحکام آن ها است. منظور از استحکام ورق، مقاومت آن در برابر آسیب ها و فشار های احتمالی است که به دلایل مختلف ممکن است وارد شود. ورق فولادی در سازه، ماشین آلات و یا هر چیز دیگری به کار گرفته شود، باید در برابر فشار ها مقاومت خاصی از خود نشان دهد. ورق های فولادی که ویژگی های شیمیایی و یا مکانیکی آن ها بررسی می ‌شود و مقاومت بیشتری در برابر فشار ها از خود نشان می دهند، ورق های فولادی استحکام بالا می گویند. ورق هایی که با سوپر آلیاژ ها ساخته می‌ شوند بسیار مستحکم تر از ورق های فلزی بر پایه فولاد می باشند. در ادامه با انواع ورق های فولادی استحکام بالا آشنا می شوید.
 انواع ورق فولادی

ورق فولادی سیاه

 ورق فولادی سیاه در دسته ورق های فولادی استحکام بالا قرار می گیرد. علت نامگذاری این محصولات به ورق سیاه، ظاهر مات و جنس زبر و خشنی است که در اثر اکسیداسیون و زنگ زدگی سطح به وجود می آید. از جمله تفاوت های این ورق با ورق رنگی همین مسئله است. این محصولات طی فرآیند نورد گرم که در دمای بالاتر از ۹۳۰ درجه سانتی گراد قرار می گیرند، تولید می شوند. انواع مختلفی از ورق های سیاه در کارخانه های مختلف تولید می شود. در تولید این ورق ها شمش های فولادی در دما های بالا مورد حرارت واقع می شوند تا به حالت خمیری در آیند. پس از این مرحله وارد مراحل دیگر می شود تا آرام آرام پهن و مسطح گردند. در مراحل بعدی خنک سازی آن ها و خروج محصولات از کوره است. این محصولات از استحکام بالایی نسبت به بسیاری از ورق ها برخوردار هستند. از این ورق های فولادی در بدنه خودرو، ورق کف خودرو، لوله های درزدار، انواع پروفیل، تانکر سازی و کشتی سازی استفاده می شود.


ورق نورد سرد

 پس از تولید ورق های نورد گرمی که ضخامت کمی دارند، عملیات اسید شویی انجام می شود. در این کار که از طریق فرآیند نورد سرد انجام می شود، ضخامت ورق کاهش یافته و تغییر شکل داده می شود. در فرایند نورد سرد، نقطه تسلیم حذف شده و ضخامت ورق کاهش می یابد. ( نقطه تسلیم به نقطه ای گفته می شود که باعث ایجاد شرایط تغییر شکل ناهمگن در عملیات تغییر شکل شود) از کاربرد ورق نورد سرد که یکی از مستحکم ترین ورق های موجود می باشد، می توان به صاف کردن ورق اشاره کرد. غلتک هایی که دارای دو دسته با قطر کم می باشند، انحنای ورق های مختلف را که در طی فرآیند قبلی ایجاد شده اند، برطرف می کنند. در نتیجه می توان گفت هدف از نورد سرد، کم کردن ضخامت ورق ها تحت فشار بسیار زیاد می باشد. این عملیات معمولاً در اتاق های ۲۰۰ درجه سانتیگرادی انجام می شود. از ویژگی های مهم فرایند نورد سرد می‌ توان به افزایش سختی ماده مد نظر، افزایش نابجایی در ساختار کریستالی و افزایش تنش تسلیم اشاره کرد. در فرایند نورد سرد، روغن کاری به سهولت انجام می‌شود و در غیاب سرما و اکسیداسیون، پرداخت سطح مناسب و تلورانس کمتری به دست می آید.
 انواع ورق فولادی

ورق آلیاژی دومکس

 از جمله ورق های آلیاژی استحکام بالا می توان به ورق آلیاژی دومکس اشاره کرد. این ورق ها با آلیاژ های خاصی تولید می شوند. این ورق ها به دلیل کم رنگ شدن حضور منگنز و کربن و افزایش مقادیر معینی از وانادیوم، نایابیوم و تیتانیوم مقاومت بسیار بالایی کسب می کنند. به دلیل مقاومت بالای این محصولات، از آنها در ساخت قطعات با استحکام بالا نظیر ساخت بوم جرثقیل، شاسی کامیون و ماشین های خاکی استفاده می شود. کم بودن محتوای کربن، منگنز، فسفر و گوگرد سبب می شود تا تمام روش های جوشکاری معمولی به آسانی بر روی این ورق ها انجام گیرد. قیمت هر کدام از ورق ها با توجه به مواد اولیه به کار رفته متفاوت است و هر کارخانه با توجه به ضخامت و مواد اولیه قیمت مشخصی دارد.

ورق آلیاژی ولداکس

 یکی دیگر از ورق های استحکام بالا، ورق آلیاژی ولداکس است که با استفاده از آن استحکام سازه افزایش می‌یابد و همچنین سازه سبک تر می شود. این ورق ها مقاومت بی نظیری در برابر ضربه دارند و در حالت سرد نیز دارای قابلیت شکل پذیری می باشند. با توجه به قدرت بالای این ورق ها در مقایسه با سایر انواع فولاد ها، مواد اولیه کمتر در عین حفظ استحکام به کار می رود. گفتنی است که این ورق ها از محکم ترین ورق های فلزی است و اغلب از فلزاتی مانند کربن، منگنز و سیلیسیوم ساخته می‌شوند. وزن کم این ورق ها بیش از همه مشخصات آن جذاب است که باعث کاهش هزینه برآورد شده می شود. از این ورق ها در ساختارهای مکانیکی و کارهای فولادی نظیر ماشین‌آلات در مهندسی سازه ای، جرثقیل ها، بالابر ها، پل ها، چهارچوب ها و دریچه های سد استفاده می شود.
    
انواع ورق فولادی

ورق آلیاژی آلفورم

 ورق آلیاژی آلفورم از جمله ورق هایی است که استحکام بسیار بالایی داشته و در ضخامت های مختلفی تولید می شود. از جمله قابلیت های این ورق می توان به قابلیت جوش پذیری و شکل پذیری خوب اشاره کرد. این ورق ها نیازی به ترمیم سطحی و رنگ آمیزی ندارند، چرا که سطح ورق های آلیاژی آلفورم بدون عیب می باشند. معمولاً از این ورق ها در مواقعی استفاده می شود که هزینه کم و استحکام بسیار بالا نیاز است. ضخامت این محصولات بسیار دقیق و مناسب کار های مختلف تولید می شوند.

ورق های آجدار و انواع آن

 ورق های آجدار نیز از جمله ورق های استحکام بالای موجود در بازار به حساب می آیند. این نوع ورق ها با نام های مشابه دیگری مثل ورق شطرنجی، ورق کف سازی و ورق برجسته هم شناخته می شوند. این محصولات با فرآیند نورد گرم تولید می شوند که در تمامی سطح خود دارای الگو های بسیار منظم و برجسته ای هستند که منجر به کاهش اصطکاک می شوند. این الگوها در شکل های مختلفی مثل بادامی، لوزی، قطره ای، عدسی و دایره‌ ای می باشند. معمولاً ورق های آجدار، سطحی براق و انعطاف پذیر دارند که وجود این ویژگی در ورق های آجدار، باعث افزایش یافتن استحکام مکانیکی آنها می شود. ورق های آجدار از مستحکم ترین ورق های موجود هستند که معمولاً در سطوح شیب دار استفاده می شوند و از سر خوردن افراد در آن منطقه جلوگیری می نمایند. جنس ورق های آجدار از فولاد st37 است و معمولاً جهت جلوگیری از لیز خوردن اشیا و افراد استفاده می شوند. از جمله مکان هایی که در آن از ورق های آجدار استفاده می‌شود، می‌توان به سطح آسانسور ها، پله ها و پیاده‌ رو ها اشاره کرد. ورق آجدار بادامی، پرطرفدار ترین نوع این محصولات می باشد؛ زیرا زمانی که این محصول در سقف سازه ها نصب می شود، باعث جمع شدن آب باران نمی شود.
ورق های آجدار آلومینیومی یکی از انواع این نوع ورق ها هستند که در دو نوع  ورق رنگی و بدون رنگ موجود می باشند. ویژگی ورق آلومینیومی، مقاوم بودن در برابر خوردگی است. معمولاً این محصولات به دو شیوه شیت و رول، بسته بندی شده و به بازار عرضه می‌شوند.
 ورق آجدار آهنی که یکی از انواع این محصولات به حساب می آیند، از جنس فولاد st44، st37 و st52 می باشند.
 ورق های آجدار استیل از ورق استیل ۳۰۴ تولید می شوند. این محصول، معمولاً در محیط هایی که خورنده و مرطوب هستند مورد استفاده قرار می گیرد؛ چرا که مقاومت زیادی در برابر خوردگی دارند.
 ورق گالوانیزه آجدار با استفاده از فلز پوشش داده می‌ شود تا مقاومتش در برابر زنگ زدگی بیش از پیش شود. اگر از ورق آجدار برای تولید ورق گالوانیزه استفاده شود، به آن ورق گالوانیزه آجدار می گویند. معمولاً از این محصولات در فضا های مرطوب، سقف های شیروانی و محیط های دریایی استفاده می کنند، چرا که این محصولات به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی نمی شوند.
ما در آراد آهن بر این باوریم که با ارتباط گسترده با کارخانه های مطرح کشور می توانیم در تهیه انواع ورق ها و دیگر محصولات فولادی به شما کمک کنیم. شما می توانید از این سایت قیمت لحظه به لحظه انواع آهن آلات را استعلام کنید و محصولات متنوع را با قیمت مناسب برای پروژه های بزرگ و کوچک خود تهیه نمایید.
جمع بندی
با پیشرفت تکنولوژی از مواد مختلفی برای تولید ورق های فولادی استفاده می شود و محصولات مختلفی به بازار عرضه می شود. هر کدام از این ورق ها کاربرد ویژه ای در صنایع مختلف دارند و با استانداردهای کاملا مشخصی ساخته می شوند. ورق های فولادی که استحکام و مقاومت بیشتری دارند، ورق های فولادی استحکام بالا نامیده می شوند. از انواع ورق فولادی مستحکم می توان به ورق سیاه، ورق آجدار و ... اشاره کرد که در متن مقاله به طور مفصل در این باره بحث شد. در برخی از ورق ها مانند ورق دومکس از میزان کربن و منگنز می کاهند و در عوض مقدار معینی از وانادیوم، نایابیوم و تیتانیوم به کار گرفته می شود تا استحکام به خصوصی در ورق ها به دست آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت انواع ورق فولادی مستحکم و دیگر آهن آلات می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

نویسنده: جعفر شکیبا

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید