امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

هر آنچه باید در باره تیرآهن بدانید

1401/07/27
کد خبر : 26570
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 23 نفر

این مقطع فولادی در استانداردهای مختلفی تولید می شود که از جمله آنها می توان به استاندارد اروپایی، چینی و روسی اشاره کرد. بدون شک شما با این نوع از اهن آلات در ساخت سازه های فلزی آشنا شده اید. کاربردهای گسترده ای برای این محصولات وجود دارد. این محصولات با اوزان خاصی در کارخانه ها تولید می شوند که به جنس و نحوه تولید آنها بستگی دارد. در این مطلب به نقد و بررسی انواع، کاربرد و قیمت تیرآهن می پردازیم.

تیرآهن چیست  

تیرآهن

در پاسخ به این سوال که تیرآهن چیست باید گفت که یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است که از آلیاژهای مختلف ساخته می شود.  این پروفیل طی فرآیند نورد گرم تولید می شود و  عمده کاربرد این محصول در صنعت ساختمان سازی است. این مقطع فولادی از دو بخش جان و بال تشکیل شده است که به بخش میانی جان و به کناره ‌های آن بال می گویند. نسبت بال و جان در انواع مختلف متفاوت است و همین تفاوت سبب نام گذاری محصولات مختلف شده است.
تیرآهن شامل انواع مختلفی نظیر لانه زنبوری، IPB ، IPE و INP است که از هر کدام در جای خاصی استفاده می شود. همانطور که دانستید، هر یک از انواع این مقطع فولادی شکل ظاهری و کاربرد خاصی در صنایع مختلف دارند. در ادامه به طور مختصر انواع این محصولات معرفی می شود.

تیر آهن  IPE

 شکل ظاهری آن شبیه I انگلیسی است و طبق استاندارد اروپا تولید می‌شود. بال در این پروفیل ضخامت ثابتی دارد، به این معنی که بال های ابتدایی و انتهایی ضخامت یکسانی دارند. اکثر سازه های فلزی تولید شده در ایران توسط مهندسین هم طبق استاندارد این محصول اجرا می شوند.
تیرآهن

 تیرآهن INP 

 این پروفیل نیز به شکل I است  و بر اساس استاندارد روسیه و چین تولید می ‌شود. تفاوت آن با IPE  این است که ضخامت بال با فاصله گرفتن از جان کاهش می یابد. این محصول نیز در بسیاری از کارخانه های داخلی به دلیل کاربرد گسترده تولید و به بازار عرضه می شود.

تیر آهن هاش یا IPB

حتما شما نیز با این نوع از تیرآهن ها آشنا هستید. این محصولات به صورت سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می شوند و  شکل آنها شبیه H انگلیسی است. در این پروفیل ها بال و جان در یک اندازه می باشند.  

تیرآهن لانه زنبوری

از نام این محصول پیداست که حفره هایی شبیه لانه زنبور دارد. در این نوع از پروفیل ها جان به شکل ذوزنقه برش داده می شود تا تیرآهن بتواند لنگر خمشی را به میزان بیشتری تحمل کند. از این حفره ها برای گذراندن لوله ها و سیم ها استفاده می شود. قیمت تیرآهن به نوع آن بستگی دارد و هنگام خرید باید به این موضوع توجه داشته باشید تا هر آنچه مهندس در نظر گرفته سفارش دهید.

مشخصات فنی تیرآهن

بدون شک شما در تهیه هر محصولی به کیفیت آن توجه می کنید. در خرید تیرآهن نیز باید کیفیت آن بررسی شود. کیفیت این محصولات به کارخانه های تولیدی و جنسی که برای تولید آن انتخاب کرده اند بر می گردد. حتما این سوال نیز به ذهن شما خطور کرده است که چه کارخانه هایی تیرآهن تولید می کنند؟ در اکثر کارخانه ها از آلیاژهای بسیار مقاومی در تولید این نوع از آهن آلات استفاده می شود. چگالی محصولات تاثیر مستقیمی در وزن آنها دارد. حتما می دانید که این محصولات بر حسب وزن به فروش می رسند و در قیمتشان بسیار تاثیر گذار است.
سایز این مقطع فولادی یکی دیگر از مشخصه های مهم آن است. در این مطلب می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که سایزهای تیرآهن کدامند؟ مهندسین تعیین می کنند که شما در سازه خود از چه سایزی استفاده کنید. از سایزهای رایج این محصول می توان به سایز 14، 16، 18، 20 و 22 اشاره کرد. خرید تیرآهن 14 به دلیل کاربرد آن بسیار مورد توجه است. هر کارخانه با وزن مشخصی سایزهای مختلف را تولید می کند و باید به این مورد توجه خاصی داشته باشید. مثلا وزن تیرآهن اصفهان با وزن تیرآهن ظفر بناب تفاوت زیادی دارد و در قیمت تمام شده خرید تفاوت زیادی می تواند داشته باشد.

کاربردهای تیرآهن

این مقطع فلزی در بسیاری از صنایع کاربرد دارد که ما به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. با به کار بردن این نوع از اهن آلات امکان تقویت تیرها بعد از به پایان رسیدن ساخت و ساز وجود دارد. به وسیله تیرآهن این امکان وجود دارد که چند قطعه را به هم اتصال داد و از مزایای آن سرعت انجام پروژه و قیمت مناسب است. حتما می دانید که عمده کاربرد تیرآهن در صنعت ساختمان سازی است و در اسکلت فلزی از آن بهره گرفته می شود. در ساختمان ها از این محصولات به عنوان ستون، خرپا، نعل درگاه و پل‌های لانه زنبوری مورد استفاده قرار می گیرداستفاده می شود تا یک سازه محکم و مقاومی در برابر عوامل طبیعی نظیر سیل و زلزله داشته باشیم.
اصلی ترین سازه که در کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرد، این نوع از آهن آلات می باشد. در پالایشگاه ها نیز چون سازه ها نیاز به مقاومت بالا و طول زیاد دارند، معمولا از نوع هاش این محصولات استفاده می شود. از دیگر کاربرد های این پروفیل می توان به پل سازی اشاره کرد. لازم به ذکر است که در پل سازی به علت مقاومت و دوام زیاد از نوع هاش و لانه زنبوری استفاده می شود. قیمت تیرآهن در بسیاری از سایت ها به صورت لحظه ای ارائه می شود و شما برای اطلاع از قیمت انواع مقاطع فولادی می توانید به سایت آراد آهن مراجعه کنید.
 تیرآهن

قیمت تیرآهن

به دلیل مصرف زیاد این محصول، قیمت آن توسط افراد زیادی دنبال می شود. با توجه به نوسانات نرخ ارز و دلار، میزان عرضه و تقاضا و مسائل دیگر، باید قیمت تیرآهن به صورت روزانه از سایت های معتبر گرفته شود. آراد آهن به عنوان برترین مرجع فروش انواع مقاطع فولادی در کشور شناخته شده است و شما می توانید برای استعلام قیمت روز تیرآهن به این سایت مراجعه کنید. در آراد آهن قیمت انواع آهن آلات به صورت لحظه ای در سایت و کانال تلگرامی ارائه می شود. مسئولین فروش این سایت می توانند شما را در نحوه قیمت گیری و خرید این محصولات یاری کنند.

خرید تیرآهن

اگر شما نیز برای پروژه خود به دنبال خرید مقاطع فولادی مختلف هستید، لازم است با یک مرجع فروش معتبر آشنا شوید. خرید آهن آلات از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و ممکن است با یک اشتباه متضرر شوید. امروزه خرید و فروش آنلاین جایگاه مناسبی پیدا کرده است و بسیاری از سایت ها نظیر آراد آهن اعتماد مشتریان را کسب کرده اند. شما می توانید برای خرید تیرآهن 14 و دیگر سایز ها به سایت آراد آهن مراجعه کنید. آراد آهن نمایندگی فروش تیرآهن کلیه کارخانجات معتبر در کشور را بر عهده دارد. با مراجعه به سایت آراد آهن و ارتباط با مسئولین فروش می توانید یک خرید مطمئن را تجربه کنید.

جمع بندی
یکی از مقاطع فولادی که از سالیان دور در سازه های فلزی ساختمان ها به کار می روند، تیر آهن است. این محصول به دلیل تولید آن در استانداردهای مختلف در سراسر دنیا، اهمیت ویژه ای از نظر کاربرد دارد. در ساخت کشتی، ساختمان های مقاوم و ... از این نوع مقطع فولادی استفاده می شود. این محصول در سایزهای مختلفی نظیر سایز 14، 16، 18، 20 و 22 تولید و روانه بازار می شود. با توجه به تنوع محصول باید هنگام خرید به قیمت آنها توجه داشت. شما می توانید در آراد آهن انواع مقاطع فولادی را با بهترین قیمت تهیه کنید. قیمت تیرآهن در این سایت به صورت لحظه ای ارائه می شود.

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید