امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

مشاوره زوج درمانی در گروه روانپزشکی و روانشناسی ویان

1401/07/27
کد خبر : 27198
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 158 نفر

از آن جایی که ارتباط سالم و صحیح در روابط زوج ها بسیار موثر است و هرگونه تنش و دعوای طولانی منجر به بروز مشکلاتی در زندگی آنان می شود، لذا گروه روانپزشکی و روانشناسی ویان با تکیه بر این اصل و با استفاده از مشاوره زوج درمانی تلاش میکند تا کیفیت زندگی زناشویی را افزایش دهد.
زوج درمانی در تهران، به دلیل جمعیت زیاد، شرایط خاص زندگی، دغدغه ها و مسائل اجتماعی و بسیاری از دلایل دیگر، بیش از دیگر شهر ها مورد استقبال قرار می گیرد. شاید بتوان از این دید به زوج درمانی نگاه کرد که گاهی مشاوره و حل موضوعی که به تازگی رخ داده، از بروز عواقب منفی مانند جدایی و طلاق های عاطفی جلوگیری می کند.
مشاوره زوج درمانی عبارت است از روشی برای حل مشکلات و جدال های زوج با استفاده از راهکار های واقع بینانه و منطقی و اصلاح رفتار های اشتباه آن ها توسط درمانگر. معمولا راهکارهایی که برای خاتمه این مجادلات استفاده می شوند ساده و بعضا سریع هستند و با مداومت نتیجه ی خود را نشان خواهند داد.


 

مشاوره زوج درمانی

مشاوره راه حل جدال های پیاپی

مراحل مشاوره زوج درمانی :

مشاوره زوج درمانی عموما شامل سه مرحله است که به تفکیک عبارت اند از :
• مرحله اول
شناخت مشکلات و اولویت بندی آن ها بر اساس میزان اهمیت و تاثیر در زندگی. این مشکلات به صورت کلی می توانند شامل مشکلات جنسی، مشکلات روحی، مشکلات خانوادگی، رفتاری و... شوند.

• مرحله دوم
درمانگر با شناخت بیمار و صحبت با او جهت آگاهی از ریز جزئیات زندگی اش می تواند احساس نزدیکی و آرامش لازم را فراهم کرده و تعامل مناسبی را با مراجع برقرار نماید.

•  مرحله سوم
مشاور یا روانشناس با اجرای روش های درمانی مناسب هر زوج و ارائه راه حل های مفید به آن ها، به یکایک مشکلات میپردازد و به تدریج آن ها را به کمک زوجین حل می کند.
در انتها با بررسی مسیر طی شده توسط درمانگر و مراجعین، کیفیت فرایند بررسی می شود و برای مراجعات بعدی تصمیم گیری می کنند.

هدف مشاوره زوج درمانی چیست؟

مهم ترین هدف زوج درمانی برقراری ثبات در روابط و بهبود کیفیت زندگی زوجین است. در مشاوره زوج درمانی گاهی مخاطب تنها یکی از اشخاص حاضر در رابطه است و فرایند درمانی صرفا بر روی او انجام می شود. اما عموما هر دو طرف رابطه باید در این جلسات شرکت کنند.
یکی از مهم ترین آموزه های مشاوره زوج درمانی این است که به افراد می آموزند با رفتار های اشتباه و مخرب خود آشنا شوند و به تدریج آن را تبدیل به رفتار هایی سازنده و مثبت نمایند.

بهترین زمان مراجعه به زوج درمانگر :

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، بسیاری از مشکلات زندگی زناشویی، در ابتدا کوچک و قابل حل هستند. هرچه از زمان بروز این مشکلات بیشتر می گذرد؛ بر کیفیت صمیمیت زن و شوهر تاثیر گذاشته و با پیچیدگی های بیشتری همراه می شود.
لذا بهتر است در همان ابتدا که مشکلات شکل می گیرند و زوجین هنوز در آرامش هستند برای مشاوره زوج درمانی مراجعه کنند. گاهی از دل همین اختلافات کوچک، ریشه های مشکلات عظیم تری شناسایی می شود که پیش تر قادر به تشخیص آن ها نبوده اید.


 

مشاوره زوج درمانی

پیش از جدی شدن مشکلات به مشاوره مراجعه کنید

چه نشانه هایی برای مراجعه به مشاوره زوج درمانی وجود دارد؟

اگر یک یا چند تا از این نشانه ها را در زندگی خود داشتید، بهتر است برای مراجعه به مشاوره زوج درمانی اقدام کنید. این نشانه ها می توانند به دلایل مختلف در زندگی ایجاد شوند اما بهتر است در مورد علل و نحوه ی شکل گیری آن با مشاور صحبت کنید و از جدال و تصمیم گیری های احساسی پرهیز کنید.
-    اگر هر یک از شما در زندگی احساس سردی می کنید و عشق میانتان کمرنگ شده.
-    اگر مدام در حال مشاجره و دعوا هستید.
-    اگر به همسر خود اعتماد ندارید.
-    اگر هر یک از شما به دیگری خیانت کرده است.
-    اگر نمی توانید با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.
-    اگر روابط جنسی شما مثل گذشته پر شور و حرارت نیست.
-    اگر میزان روابط جسمی شما به شدت کاهش پیدا کرده.
-    اگر صمیمیت و عاطفه شما نسبت به هم کمرنگ شده.
-    اگر راز و اسراری در زندگی دارید که قابل بیان نیست.
-    اگر حس میکنید دیگر این رابطه درست نیست و باید خاتمه پیدا کند.
-    و اگر به هر دلیلی به جدایی و طلاق فکر می کنید؛ بهتر است پیش از هر گونه اقدام جدی، مشاوره زوج درمانی را امتحان کنید. چه بسا بسیاری از مشکلاتی که در نظر شما لاینحل بوده اند؛ تنها از یک سوء تفاهم کوچک نشئت گرفته باشند.

نتیجه مشاوره زوج درمانی چیست ؟

پس از انجام مراحل ذکر شده در طول درمان، زن و شوهر به یک دید مشترک و منطقی از زندگی و شخصیت یکدیگر می رسند. در این مرحله یا آن ها توانسته اند سازش مورد نظر را با یکدیگر ایجاد کنند و اصطلاحا در کنار هم بمانند؛ یا مسائل برایشان غیر قابل چشم پوشی و غیر قابل حل است. بنابراین تصمیم می گیرند از یکدیگر جدا شوند.


 

مشاوره زوج درمانی


اکثر مشاوره های زوج درمانی به بهبود روابط و اصلاح مشکلات منتهی می شود.


جمع بندی :
تصور تعداد زیادی از زوج ها بر این است که مشاوره زوج درمانی تنها در مسائلی مانند خیانت و اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد و حتی درک کاملی از روند این مشاوره ندارند. همچنین تصور عده ی دیگری بر این است که برای مشاوره زوج درمانی نیاز به صرف هزینه های بسیار زیاد دارند و به همین جهت از انجام آن چشم پوشی می کنند.
کلینیک روانپزشکی و روانشناسی ویان به مدیریت دکتر سامرند سلیمی، در خصوص مشاوره زوج درمانی فعالیت های بسیاری دارند و تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت زندگی زوجین می نمایند. این مرکز با بهره مندی از تیم حرفه ای مشاوره و روانشناسی به شما جهت شناخت کافی از خود و همسرتان کمک می کند. همچنین با درگیر کردن شما در مسائلی مانند ارتباط، تصمیم گیری، حل مشکلات، ریشه اختلافات و کنترل خشم و ناراحتی در ترمیم سلامت روان به شما مشاوره می دهد.
اگر به دنبال زوج درمانگر خوب در تهران هستید، حتما به مرکز ویان سر بزنید.
به امید سال ها زندگی پایدار و موفق برای شما
 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27198
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید