امروز سه‌شنبه 09 مرداد 1403

Tuesday 30 July 2024

مزایای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس برای شما چیست؟

1401/07/27
کد خبر : 27571
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 42 نفر

بازار سرمایه یکی از محل‌های سرمایه‌ گذاری مناسب برای حفظ ارزش پول و کسب سود در بلندمدت است. همچنین این بازار امکان جذب سرمایه‌های بسیاری را برای استفاده مفید در چرخه اقتصادی کشور دارد. اما همه نمی‌توانند به صورت مستقیم در بازار سرمایه فعالیت کنند. فعالیت مستقیم در بازار سرمایه نیازمند توانایی و مهارت است. علاوه بر این، فعالیت مستقیم زمان زیادی از شما می‌گیرد و ریسک‌های زیادی هم دارد.

یکی از راهکارهایی که برای سرمایه‌ گذاری در بورس (اطلاعات بیشتر) توصیه می‌شود، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و استفاده از خدمات سبدگردانی اقتصاد بیدار در بورس است. شما با این روش می‌توانید بدون نیاز به تخصص و زمان زیاد، سرمایه خود را در جریان بازار قرار دهید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. اگر هنوز از مزایای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم اطلاعی ندارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

سبدگردانی چیست؟

با وجود تمام جذابیت های بازار سرمایه و سود های وسوسه انگیز، تحلیلگری و معامله گری در این بازارها به تخصص نیاز دارد. با گذشت زمان و تکامل ابزارهای موجود در بازارها، افراد متخصص اقدام به مدیریت سرمایه افراد با دانش کمتر کردند و شرکت های سبد گردانی تشکیل شد. سبدگردان اقتصاد بیدار شخصی حقوقی است که سرمایه افراد را مدیریت می کند. با کمک تخصص و تجربه ای که اعضای تیم سبدگردانی دارند می توانند پس از انتخاب سهم های مستعد رشد، در زمان مناسب اقدام به خرید کنند. در حقیقت سبدگردان مسئولیت انجام معاملات از طرف شخص را برعهده می گیرد و در حساب خود شخص خرید و فروش را انجام می دهد.

سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم در بورس چه مزایایی دارد؟

همه ما می‌دانیم که سرمایه‌ گذاری بلندمدت در بورس (تعریف کامل بورس و انواع آن را اینجا می توانید بخوانید) بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای موازی داشته است. همچنین بسیاری از شرکت‌های صادراتی و بزرگ ایران در بازار بورس حاضر هستند که فرصت سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای را برای همگان فراهم کرده است.

اما می‌دانیم همه نتوانند به صورت مستقیم در بازار به معامله‌گری بپردازند. معامله‌گری نیاز به روحیه و تخصص دارد. سهامداری مستقیم دردسرهای بسیاری مانند دریافت حق تقدم و سود نقدی را در پی دارد. اما سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌توانند باعث شرکت همگان در بازارهای مالی و بهره‌مندی از مزایای بازار شود. در ادامه مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را بررسی می‌کنیم.

ریسک کمتر

در سرمایه‌ گذاری مستقیم شما تنها می‌توانید سهام شرکت‌ها را خریداری کنید. خرید سهام یک شرکت به معنای پذیرش ریسک‌های گوناگونی است که آن شرکت با آن روبه‌روست! اما در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، شما همزمان سبدی از سهام شرکت‌های گوناگون را متناسب با ارزندگی آن‌ها و مدیریت صندوق‌ها دریافت می‌کنید. این مسئله باعث کاهش ریسک شما می‌شود. همچنین متوسط رشد شرکت‌های بزرگ در بازارهای صعودی، مثبت است.

به عبارت دیگر، حتی اگر یک شرکت با مشکل مواجه شود، از آن‌جا که تنها بخشی از سبد سهام یک صندوق را شکل می‌دهد، باعث افت شدید صندوق سهامی نمی‌شود. قیمت هر واحد صندوق متوسط رشد سهم‌های سبد را خواهد داشت. این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

مدیریت حرفه‌ای سرمایه شما

فرصت‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت رایگان از سال‌ها تجربه و تخصص صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دیگر ابزارها مانند خدمات اختصاصی سبدگردانی بهره‌مند شوید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مدیریت دارایی و حفظ ارزش صندوق از بهترین متخصصین بازار سرمایه بهره می‌برند و با تیم‌های قدرتمند بنیادی و تکنیکال، وضعیت بازار را هر روز پایش می‌کنند. از این رو، مدیریت حرفه‌ای صندوق می‌تواند به نوعی ریسک سرمایه شما را کاهش داده و در بلندمدت سود بیشتری را نصیب شما نماید.

از دردسرهای معمول راحت می‌شوید

یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم این است که شما دیگر از دردسرهای بازار سرمایه خبردار نمی‌شوید. دیگر نیازی ندارید برای دریافت سود تا بانک بروید یا برای دریافت سهام جایزه اقدامی کنید. همچنین فرایند خرید سهم با حق تقدم و موارد دیگر، به صورت خودکار توسط صندوق انجام شده و نتایج نهایی روی قیمت هر واحد صندوق اعمال می‌شود.

به عبارت دیگر شما با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هم از مزایای سود نقدی بهره‌مند می‌شوید و هم برای دریافت سهام جایزه و تبدیل حق تقدم دردسر زیادی نخواهید داشت. در حالت سرمایه‌گذاری مستقیم هرکدام از این فرایندها زمان زیادی را از شما می‌گرفت. اما سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خیال شما از بابت آن‌ها راحت است. شما تنها کافی است که با ثبت‌ نام در کارگزاری اقتصاد بیدار، اقدام به خرید واحدهای هر صندوق ETF دلخواه کنید! باقی فرایند توسط مدیریت صندوق انجام می‌پذیرد.

نقدشوندگی عالی

شاید شما هم در ریزش‌های بازار شاهد قفل شدن سهم در صف فروش باشید. افراد زیادی در صف فروش می‌مانند و تا مدت‌ها نمی‌توانند سهام خود را به وجه نقد تبدیل کنند. در این مدت هم سرمایه آن‌ها زیان می‌بیند و هم زمان را از دست می‌دهند. اگر به پول خود احتیاج داشته باشند، هیچ چاره‌ای جز صبر ندارند.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ریسک نقدشوندگی را شدیداً کاهش می‌دهد. دامنه نوسان دوبرابری صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی حرفه‌ای آن، هیجان بازار را کنترل کرده و در هر شرایطی نقدشوندگی صندوق را حفظ می‌کند. در این حالت شما نگران سرمایه خود نیستید و در هر زمان که اراده کنید می‌توانید واحدهای صندوق‌تان را به فروش برسانید.

دسترسی به ابزارهای مالی بیشتر

در سرمایه‌گذاری مستقیم تنها امکان خرید مستقیم سهام شرکت‌های بورسی را دارید. اما در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شما با انواعی از صندوق‌ها و اوراق بهادار روبه‌رو هستید که انتخاب هرکدام متناسب با شرایط می‌تواند بازدهی مطلوبی را برای سرمایه شما در پی داشته باشد. برای مثال صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا با نوسان قیمت دلار و انس جهانی طلا تأثیر می‌پذیرد! به عبارت دیگر، شما می‌توانید همزمان روی دلار و انس جهانی طلا سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم داشته باشید. این تنوع ابزارها باعث کسب سود بهتر و کاهش ریسک معاملات می‌شود.

همچنین با وجود انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شما می‌توانید در هنگام ریزش بازار، دارایی خود را به صندوق‌های درآمد ثابت انتقال دهید تا زیانی متوجه سرمایه شما نشود. صندوق‌های درآمد ثابت با سرمایه‌گذاری بر اوراق مشارکت دولتی، سود اندک اما پایداری را به سرمایه‌گذاران می‌دهند.

همچنین اگر حوصله مدیریت پرتفوی را دارید، می‌توانید سرمایه خود را میان انواع صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی، طلا و زعفران تقسیم کنید تا ریسک سبد شما کاهش پیدا کند. در زمان لزوم نیز می‌توانید سرمایه هر صندوق را افزایش دهید تا از فرصت‌ّهای بازار نهایت استفاده را ببرید.

چگونه از فرصت‌های سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم استفاده کنیم؟

کافی است با عضویت در سجام و کارگزاری اقتصاد بیدار، درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطالعه کنید. همچنین مطالعه می‌توانید از مشاوران سرمایه‌گذاری نیز بهره‌مند شوید تا شما را راهنمایی کنند. سپس باید صندوق مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید. فرایند سرمایه‌گذاری غیرمستقیم همینقدر راحت و بدون دردسر است.

اگر ابهام یا سوالی درباره سرمایه‌گذاری غیرمستقیم داشته باشید، می‌توانید از تیم پشتیبانی کارگزاری اقتصاد بیدار بپرسید تا در اسراع وقت پاسخ آن را دریافت کنید. همچنین در سایت کارگزاری می‌توانید مقالات آموزشی بسیاری را پیدا کنید که هرکدام از آن‌ها به رشد سواد مالی شما کمک می‌کنند. امیدواریم که فرصت را از دست ندهید و از همین حالا فرایند سرمایه‌گذاری را آغاز کنید. درخت سبز فردا، حاصل بذرهای کوچکی است که امروز می‌کارید!


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27571
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید