امروز یکشنبه 15 مهر 1403

Sunday 06 October 2024

قوانین پوشش کادر درمان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که باید بدانید!


1403/07/14
کد خبر : 2409195
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 38 نفر

قوانین پوشش کادر درمان در بیمارستان‌ها یکی از مهم‌ترین اصولی است که نقش کلیدی در حفظ بهداشت و حرفه‌ای‌گری در محیط‌های درمانی ایفا می‌کند. پوشش صحیح و استاندارد کادر درمان، علاوه بر تأمین سلامت بیماران و پرسنل، نشان‌دهنده نظم و انضباط مجموعه درمانی نیز می‌باشد. از آنجایی که بیمارستان‌ها محل تجمع افرادی با شرایط جسمانی ضعیف و حساس هستند، توجه به جزئیات پوشش می‌تواند به میزان قابل توجهی از انتقال عفونت‌ها و آلودگی‌های محیطی جلوگیری کند.

قوانین پوشش برای کادر درمان، نه تنها به دلایل بهداشتی و ایمنی وضع می‌شود، بلکه نشان‌دهنده تعهد حرفه‌ای و احترام به بیماران است. در محیط‌های درمانی، هر پرسنل از پزشک تا پرستار و کارکنان خدماتی، باید با توجه به استانداردهای تعیین شده، نوع پوشش مناسب را رعایت کنند. این قوانین معمولاً شامل استفاده از لباس‌های محافظ مانند اسکراب‌های پزشکی، ماسک‌ها، دستکش‌ها و همچنین محدودیت‌هایی برای استفاده از لوازم شخصی مانند جواهرات، لاک ناخن و کفش‌های غیرمناسب است.

شاید یکی از محدودیت‌های پوششی در مراکز درمانی، پوشش خانم‌ها باشد؛ معمولا در بیمارستان‌های دولتی، استفاده از اسکراب پزشکی آستین کوتاه برای خانم‌ها ممنوع است. در صورتی که همین اسکراب‌ها را در بیمارستان‌های خصوصی و مطب‌ها می‌توانند بپوشند. در این محتوا به اهمیت انتخاب پوشش و بهترین پوشش در مکان‌های مختلف درمانی می‌پردازیم.

اهمیت پوشش کادر درمان در بیمارستان‌ها

اهمیت پوشش کادر درمان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، نه تنها از منظر بهداشتی و حرفه‌ای اهمیت دارد، بلکه در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. رعایت حجاب اسلامی برای خانم‌ها و آقایان در محیط‌های درمانی، یکی از الزامات قانونی و اجتماعی است که بر اساس ارزش‌های فرهنگی و دینی جامعه ما تدوین شده است. این اصول، نه تنها در برقراری نظم و انضباط در محیط کاری، بلکه در ایجاد اعتماد و اطمینان بیشتر میان بیماران و کادر درمان نقشی حیاتی دارد.

در چارچوب قوانین پوشش کادر درمان در ایران، بانوان موظف به رعایت حجاب اسلامی شامل پوشیدن مقنعه و لباس‌های پوشیده هستند که علاوه بر حفظ حریم شخصی، با محیط کاری حرفه‌ای و بهداشتی نیز هم‌خوانی داشته باشد. همچنین، استفاده از لباس‌های فرم مانند اسکراب پزشکی که به راحتی، ایمنی و حفظ بهداشت کمک می‌کند، ضروری است. این لباس‌ها نه تنها باید مطابق با استانداردهای حرفه‌ای و بهداشتی باشند، بلکه باید از نظر شرعی نیز حجاب را حفظ کنند. برای آقایان نیز رعایت پوشش آراسته و متناسب با اصول اسلامی الزامی است، به گونه‌ای که سادگی، پاکیزگی و حرفه‌ای بودن در کنار احترام به قوانین دینی حفظ شود.

پوشش مناسب در بیمارستان‌های دولتی

در بیمارستان‌های دولتی، برای بانوان پوشیدن روپوش پزشکی استین و قد بلند الزامی است. رعایت پوشش اسلامی باید به خوبی در بیمارستان‌های دولتی انجام شود. همچنین اگر قصد پوشیدن اسکراب پزشکی دارید، باید حتما از اسکراب‌های استین بلند یا به اصطلاح آستین سه ربع استفاده کنید.

برای آقایان این محدودیت‌ها در بیمارستان دولتی کمتر است. می‌توانند از اسکراب استین کوتاه و روپوش‌های با قد کوتاه هم استفاده کنند.

پوشش مناسب در بیمارستان خصوصی

در بیمارستان‌های خصوصی کمی متفاوت‌تر است و شما می‌توانید راحت‌تر لباس پزشکی خود را انتخاب کنید. شاید بهترین گزینه برای بانوان و اقایان در بیمارستان‌های خصوصی، اسکراب پزشکی باشد. 

استفاده از اسکراب‌های پزشکی در محیط‌های درمانی، صرفاً به دلیل رعایت اصول بهداشتی نیست. با انتخاب اسکراب‌های مناسب، می‌توان به بهداشت حرفه‌ای، راحتی و زیبایی هم‌زمان دست یافت. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از اسکراب‌های پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بهداشت حرفه ای
  2. راحتی و زیبایی بیشتر
  3. ظاهر حرفه‌ای و اعتماد به نفس در کادر درمان
  4. ایجاد روحیه بهتر در بیماران

پوشش مناسب برای مطب‌های خصوصی درمانی

در مطب‌های خصوصی کاملا ازادتر هستید. علاوه بر انوا اسکراب پزشکی، می‌توانید از اسکراب‌های طرحدار با طرح‌های فانتزی هم استفاده کنید. فروشگاه‌های مختلف مثل shikteb.com اسکراب‌های طرحدار فانتزی را تولید و به فروش‌ می‌رسانند که برای هر تخصص درمانی طرح مخصوص خود را دارند.

 اسکراب پزشکی طرحدار

چگونه با رعایت محدودیت‌های حجاب در محیط کار خوش‌تیپ باشیم

این موضوع یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از کادر درمان، به ویژه بانوان، با آن روبه‌رو هستند. در محیط بیمارستان که رعایت حجاب اسلامی و پوشش مناسب، از الزامات قانونی و اجتماعی محسوب می‌شود، یافتن تعادل بین حفظ اصول شرعی و ظاهر آراسته، برای بسیاری از کارکنان اهمیت دارد. خوش‌تیپی در محیط‌های درمانی نباید با رعایت قوانین و مقررات در تضاد باشد، بلکه می‌توان با بهره‌گیری از انتخاب‌های هوشمندانه و سلیقه شخصی، ترکیبی از پوشش حرفه‌ای و جذاب را ایجاد کرد.

در بیمارستان‌ها، لباس فرم استاندارد و حجاب اسلامی باید به گونه‌ای انتخاب شوند که ضمن رعایت کامل حجاب، حس راحتی و شیک بودن را برای فرد به ارمغان آورند. انتخاب لباس‌هایی با طراحی ساده و رنگ‌های هماهنگ می‌تواند به ایجاد ظاهری مرتب و حرفه‌ای کمک کند. بانوان می‌توانند با انتخاب مقنعه یا روسری‌های مناسب که علاوه بر حفظ حجاب، با رنگ و طرح لباس‌های فرم هماهنگی دارند، به تیپ خود ظاهری خوشایند و آراسته ببخشند. همچنین، استفاده از لباس‌های فرم با کیفیت و جنس مناسب که نه تنها راحتی، بلکه ایستایی و ظاهر زیبا را تضمین کند، به افزایش اعتماد به نفس و رضایت از ظاهر خود در محیط کاری کمک می‌کند.

پیشنهاد میکنیم اگر محدودیت پوشش در بیمارستان دولتی دارید، از اسکراب‌های آستین بلند با در رنگبندی شیک استفاده کنید. شیک بودن در محیط کار می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در روحیه شما و بیماران داشته باشد.

لباس فرم مناسب برای هرعضو کادر درمان در بیمارستان

طبق وبسایت مرکز پزشکی ایت الله طالقانی، هرکدام از پرنسل بیمارستان دارای محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های مشخص در پوشش هستند که در ادامه به برخی از انها اشاره می‌کنیم:

  • اساتید و رئیس بخش‌ها: روپوش سفید
  • دانشجویان پزشکی: روپوش پزشکی سفید با اتیکت رنگی حاوی اسم
  • مدیر پرستاری: روپوش پرستاری سرمه ای
  • سوپروایز‌رها: اسکراب یا روپوش سرمه ای
  • پرسنل اتاق عمل: اسکراب پزشکی سبز رنگ
  • پرسنل بیهوشی: اسکراب پزشکی آبی

البته این رنگبندی ممکن است در بیمارستان‌های مختلف متفاوت باشد. با این وجود در بیمارستان‌های دولتی و حتی خصوصی در ایران با محدودیت‌های مختلفی از پوشش روبرو هستیم که این محدودیت‌های برای بانوان بیشتر هم دیده می‌شود. در وهله اول بهتر است از قوانین محل کارتان مطلع شوید و سپس به دنبال خرید یک لباس پزشکی مناسب باشید و حتی می‌توانید این خرید را به صورت اینترنتی از وبسایت‌هایی مثل مدیفرم، شیک طب و سینوهه انجام دهید. 

منبع: دانشگاه علوم پزشکی تهران

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/2409195
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید