امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

فیلتر شنی چیست؟

1401/07/27
کد خبر : 27414
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 77 نفر
فیلتر شنی تصفیه آب چیست؟

 

فیلتر شنی یکی از تجهیزات زلال سازی و شفاف سازی آب با کاربرد صنعتی و آشامیدنی می باشد فیلتر شنی این توانایی را دارد که املاح معلق آب را تا ۸۰ میکرون و در بعضی مواقع بار آلودگی میکروبی آب را تا حدودی حذف نماید. در هر صنعت بنا به نوع آب ورودی و خروجی  مورد نیاز متناسب با آن فیلتر شنی طراحی و ساخته می شود. در این مقاله هر چند کوتاه سعی داریم تا به نکات اساسی و کاربردی که در زمان خرید فیلتر شنی به آن نیاز می باشد بپردازیم. شرکت اطلس آب کیمیا پالایش سازنده اتواع سیستم هایتصفیه آب و فاضلاب 

همانگونه که اشاره شد بنا به کیفیت خروجی دستگاه می بایست اقدام به انتخاب فیلتر شنی نمود به عنوان مثال فیلتری که در جهت تصفیه آب در صنایع داروسازی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. عمدتا می‌بایست مخازن استیل با گرید صنایع غذایی باشد. این نوع از فیلترهای شنی در مقایسه با سایر مدل ها از حساسیت بالایی برخوردار میباشد. ولی در بعضی مواقع که از فیلتر شنی جهت تصفیه آب آشامیدنی دستگاه آب شیرین کن مورد استفاده قرار می گیرد. عمدتا از فیلترهای شنی فایبرگلاس که با نام اختصاری FRP شناخته می شوند بیشتر استفاده می شود. از این مدل فیلترها در تصفیه آب استخر نیز بسیار استفاده می شود. و یکی از دلایل استفاده از اینگونه فیلتر ها می توان به نکات مثبتی همچون عدم زنگ زدگی و خروج زنگ آب از فیلتر شنی اشاره کرد. در فیلترهای شنی به جهت استفاده در استخرهای شنا و جکوزی استفاده می‌شود عمدتاً از مخازن فلزی با پوشش رنگ اپوکسی و یا گالوانیزه گرم استفاده می شود.

فیلتر شنی تصفیه استخر

 یکی از نکاتی که انتخاب فیلتر شنی جهت تصفیه آب استخر را همواره برای خریداران مشکل می کند این سوال می باشد. که در مقایسه با فیلتر شنی گالوانیزه و فلزی کدام یک بهتر میباشد تو این خود یکسری نکات فنی و اساسی را در بر می گیرد.  اگر حجم فیلتر شنی فلزی به‌گونه‌ای باشد قابلیت اجرای سند بلاست قبل از رنگ آمیزی را داشته باشد استفاده از فیلتر شنی فلزی و پوشش دادن با رنگ اپوکسی استاندارد بسیار بهتر از نوع فیلتر شنی با پوشش گالوانیزه می باشد. و یکی از نکات  تفاوت می‌تواند این باشد که با توجه به اینکه مخازن فلزی گالوانیزه پس از جوشکاری در نقاط گالوانیزه شده باعث اکسید آهن و از بین رفتن پوشش گالوانیزه میشود. و همین نکته باعث می شود که از همان نقاط آب شروع به خورندگی فلز نموده کارایی بهینه فیلتر شدن جلوگیری نماید.

نحوه محاسبه فیلتر شنی استخر

جهت عملکرد بهینه فیلتر شنی استخری همواره می بایست به یک سری از نکات در زمان طراحی فیلتر شنی اشاره کرد. از مهمترین آیتم های مهم در طراحی فیلتر شنی می توان به سرعت خطی آب ورودی اشاره داشت بگونه ای که آب دارای املاح و مواد معلق سرعت خطی کمتری دارد می‌توان از فیلترهای کوچکتر برای فیلتراسیون یا همان تصفیه استفاده کرد. آب استخر معمولاً سرعت خطی که در نظر می گیرند. در حدود ۱۰ الی ۱۵ متر مکعب در ساعت می باشد. و این عدد با توجه به نوع عمومی و یا خصوصی استخر متغیر می باشد. به صورت ساده تر می توان گفت که کل اب را استخر می بایست در ۸ ساعت به طورکلی یک بار از فیلتر شنی گذر نماید.
همانگونه که فیلتر شنی در صنعت مصارف بسیاری دارد نوع طراحی آن با فیلتر شنی استخر متفاوت می باشد به دلیل این که آب بی کیفیت دارای املاح بالا می تواند صدمات جبران ناپذیری به تاسیسات سرمایشی و گرمایشی واحدهای صنعتی وارد نماید طراحی فیلتر شنی را نیز بالاتر می‌برد. به عنوان مثال اگر ظرفیت فیلتر شنی ما ۲۰ متر مکعب در ساعت باشد زمان تسویه یک استخر با حجم ۱۰۰ متر مکعب را می‌تواند در ۵ ساعت یا کمتر از آن عمل تصفیه را انجام دهد.

تفاوت عملکرد فیلتر شنی FRP با فلزی

یکی از سوالات متفاوتی که در زمان خرید فیلتر شنی پرسیده می شود این است که در دو نوع فیلتر شنی فلزی و FRP تفاوت آنها در عملکرد چه می باشد. هر کدام از این دو مدل فیلتر دارای یک سری مزایا و معایب مختص به خود می باشند. و از مهم‌ترین آن‌ها تفاوت سطح فیلتراسیون می باشد. به گونه ای که در فیلتر شنی فلزی ساخت فیلتراسیون به دلیل دارا بودن صفحه نازل و پخش بودن دیفیوزر های آبگرمکن در فیلتر شنی در مقایسه با نوع فلزی از آن زمان بالاتری برخوردار می باشد. یکی از نکات مهم در فیلتر شنی FRP می توان به طول عمر بالا مخزن در مقایسه با نوع فلزی اشاره کرد. و این مهم به دلیل این می باشد که داخل مخازن از مواد پلاستیک می باشد. از نظر طول عمر و زنگ زدگی در مقایسه با نوع فلزی قابل مقایسه نمی باشد. یکی از نکات نگران کننده در انتخاب فیلتر شنی FRP در مقایسه با نوع فلزی آن می توان به میزان فشار کمتر در مقایسه با نوع فلزی آن اشاره کرد. که معمولاً طراحی فیلتر شنی FRP به گونه ای می باشد.که تحمل فشار بالای 5BAR  دارا نمی باشد. با توجه به وارداتی بودن مخازن فیلتر شنی  فایبرگلاس قیمت این گونه مخازن در مقایسه با نوع فلزی و گالوانیزه گران تر می باشد.  متاسفانه بعضی از واردکنندگان اقدام به وارد کردن فیلتر شنی FRP با کیفیت پایین نمود که این امر باعث ایجاد مشکلات فراوانی شده است. یکی از مشکلاتی که خریدارن فیلتر شنی FRP همواره با آن مشکل دارند. شارژ و تخلیه سنگ سیلیس می باشد. که این مشکل هم به دلیل عدم وجود فلنج شارژ و تخلیه می باشد این مشکل در مخازن سایز بالا کمتر می باشد. و دلیل آن نیز تهویه یک عدد بوشن تخلیه در زیر مخازن می باشد.

لوله کشی فیلتر شنی FRP

یکی از نکات مثبت در فیلتر شنی FRP می توان به قابلیت نصب شیر به صورت دستی و نیمه اتومات بودن آن اشاره کرد عمدتاً در دو جریانی و زمانی موجود می باشد. و نوع جریان به وسیله یک سنسور که در خروجی آب تصفیه شده قرار دارد با گذر آب و قابل برنامه ریزی می باشد. و تمامی مراحل سیکل که به فیلتر شنی می دهد به وسیله یک سنسور می باشد. خرید انواع شیر اتوماتیک زمانی تمامیت قابلیت برنامه ریزی دستگاه فیلتر شنی به صورت زمان قابل برنامه ریزی و اجرا می باشد.  تمامی شیر های فیلتر شنی دارای سه حالت تولید. بگواش و شستشوی سریع می باشد. تمامی مدل های شیر در مخازن فیلتر شنی قابلیت نصب از بالا و بغل فیلتر را دار می باشند. به طوری که هرگاه نیاز به نصب از بغل شیر باشد. این عمل به وسیله یک ساید کانکتور می باشد. برای اموزش ابتدایی نصب و راه اندازی فیلتر شنی FRP  بهتر میباشد که در ابتدا توسط نصابان شرکت باشد. تا هم شیر گارانتی گردد. و اپوراتور هم بتواند اموزش های لازم را به خوبی ببنید.

شرکت اطلس آب کیمیا پالایش با سه دهه تجربه مفید در این خصوص توانسته است با پشتوانه کارخانه مجهز به طراحی و ساخت انواع فیلتر شنی رضایت بسیاری از خریداران و کارفرمایان صنایع مختلف را جلب نماید.  جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید و مشاوره فیلتر شنی می توانید با کارشناسان شرکت اطلس آب به صورت 24 ساعته تماس حاصل نمایید.

تمامی فیلتر های شنی و  تجهیزات ساخت شرکت اطلس آب دارای ۱ سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش می باشد.

02146076082

02146076976


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27414
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید