گزارش پیش رو به اهم فعالیتها و حواشی این مجری شاخص سیما در ۱۶ ماه اخیر میپردازد.
«حالا خورشید» یا «حالا مهتاب»؟
از نخستین روز پایان «حالا خورشید»، فصل جدید این برنامه، یکی از شایعات حول رضا رشیدپور بوده است. حتی مدتی گفته میشد که قرار است «سلام صبح بخیر» به عصرها منتقل شود و با نام «سلام عصر بخیر» روی آنتن برود و رشیدپور با «حالا خورشید» به آنتن صبحگاهی شبکه ۳ برگردد. همچنین همواره زمزمهها برای بازگشت او با برنامهای شبانه وجود داشته؛ برنامهای که در چند مرحله نام آن «حالا مهتاب» عنوان شد. برنامهای که جزئیاتی از آن منتشر نشده، اما شایعات میگویند یک برنامه گفتوگومحور شبانه در شبکه ۳ سیماکه در آن رشیدپور قرار بوده با چهرههای مطرح هنر، ورزش و سیاست گفتوگو کند. تا امروز خبری جدی، نه از بازگشت «حالا خورشید» و نه از «حالا مهتاب» منتشر نشده است.
سرانجام نامشخص فعالیت سینمایی
نخستین حضور رضا رشیدپور در عرصه عمومی، پس از پایان «حالا خورشید»، انتشار یک عکس با ظاهری متفاوت بود که پس از دو ماه بیخبری در صفحه اینستاگرامش منتشر شد. او در تمام این مدت سکوت پیشه کرده بود و تصمیم به اطلاعرسانی درباره آینده خود و برنامههای تلویزیونیاش نداشت. مدت کوتاهی بعد در همان بهار ۹۸، رضا رشیدپور از تولید قریبالوقوع یک فیلم سینمایی با عنوان «در رادار بمانید» خبر داد و قصه آن را مرتبط با شغل خلبانی اعلام کرد؛ فیلمی که تا امروز هیچ خبری از صدور پروانه ساخت برای آن نشده است. طبق اطلاعات منتشرشده توسط سازمان سینمایی، هیچ درخواستی با این نام یا حضور رضا رشیدپور در مقام تهیهکننده در سازمان سینمایی موجود نیست. بنابراین به نظر میرسد ساخت این فیلم هنوز به نتیجه نرسیده است.
«شبآرام» و دستمزد
رشیدپور همچنان سکوتش را ادامه میداد و به نظر میرسید مشغول طراحی برای یک بازگشت قدرتمند به آنتن است. برنامه شب یلدای شبکه ۳ با عنوان «شبآرام» نخستین بازگشت رشیدپور را به تلویزیون رقم زد. نتیجه از دیگر برنامهها پربینندهتر بود، اما اتفاق ویژهای رقم نخورد و «شبآرام» تلفیقی بود از گفتوگوهای معمولی با هنرمندان و قطعاتی که خوانندههای پاپ روی آنتن اجرا کردند. این اتفاق در ویژهبرنامه تحویل سال ۹۹ نیز که با عنوان «اتفاق نود و نه» پخش شد، تکرار شد و برنامه رشیدپور در عین برتر بودن نسبت به برنامههای دیگر شبکهها، انتظاری را که از یک سوپراستار تلویزیونی میرفت، برآورده نکرد. او در «شبآرام» شب یلدا، با یک حاشیه هم مواجه شد؛ دستمزد. این ادعا اگرچه تکذیب شد، اما تصویر رشیدپور را تا حدی تخریب کرد.
حمله کرونا به «اتفاق» بدشانس
بازگشت دایمیتر رضا رشیدپور، با برنامه شبانه «اتفاق» که در قالب جدیدی تهیه شده بود، اتفاق افتاد. او در این برنامه با چهرههایی چون سیاوش صفاریانپور و محمدرضا رضاییان همکاری کرده بود و ایدههایی که در یکی دو برنامه اول روی آنتن رفت، نوید یک اتفاق ویژه را میداد. به نظر میرسید همهچیز برای موفقیت او فراهم شده، اما شیوع کرونا در کشور کار را خراب کرد. «اتفاق» که روی حضور ۷۰۰ تماشاچی تکیه داشت، تعطیل شد و رشیدپور به مرخصی اجباری رفت. او در این روزهای قرنطینه پایان سال ۹۸ و ابتدای ۹۹، با لایوهای شبانهاش دوباره بر سر زبانها افتاده است. این لایوها تنها اتفاق مثبت در کارنامه رشیدپور در ۱۶ ماه اخیر بود که حسابی گرفت و در دوران رونق لایوها، از پربینندهترینها و خبرسازترینها بود.
جدال با علیزاده
با آغاز سال ۹۹، حواشی گریبان رضا رشیدپور را رها نکرد و یک بار دیگر یک اظهارنظر درباره دستمزد او، نقل فضای مجازی شد. علی علیزاده تحلیلگر سیاسی ساکن لندن بحث دستمزد ۲۰ میلیون تومانی رشیدپور برای هر قسمت «حالا خورشید» را مطرح کرد و جدال توئیتریاش با رشیدپور، حسابی داغ شد. در نهایت مدیران شبکه ۳ درباره دستمزد رشیدپور شفافسازی و با ارائه اسنادی، این دستمزد را چیزی در حدود ۱.۵ تا دو میلیون تومان اعلام کردند. با وجود این شفافسازی، بحث به پایان نرسید و برخی به دریافتهای نامشخصِ خارج از برآورد صداوسیما اشاره کردند که البته چندان بحثبرانگیز نشد. مدت کوتاهی پس از آن، اسنادی از توئیتهای دستیار رضا رشیدپور منتشر شد که نشان از نوشتههایی توهینآمیز به نظام داشت. در واکنش به این اسناد، این شخص از گروه برنامهساز «اتفاق» اخراج شد و رشیدپور بابت آن عذرخواهی کرد.
«اتفاق» زیر ۱۰ درصدی
با کمرونق شدن آنتن شبکه ۳ پس از پایان تعطیلات نوروزی، «اتفاق» و «عصر جدید» به صورت اورژانسی به آنتن شبکه ۳ بازگشتند. این بار قالب «اتفاق» تغییر کرده بود و به نوعی با اقتضائات فاصلهگذاری اجتماعی هماهنگ شده بود. اما نتیجه، یک فاجعه بود. در حالی که «عصر جدید» همچنان مسیر موفقیت رادر پی گرفته بود، اما «اتفاق» حتی ۱۰ درصد نیز بیننده پیدا نکرد و با وضع غمانگیزی از آنتن شبکه ۳ کنار رفت. به نظر میرسید حواشی فراوان حول فعالیتهای رضا رشیدپور، بر اقبال نیافتن از سوی مخاطب بیتأثیر نبود.