امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک کاملاً تجربی و امتحان شده!

1401/07/27
کد خبر : 27415
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 176 نفر

آموزش کامل طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

خورشت قورمه سبزی از پرطرفدارترین غذاها بوده و به روش‌های گوناگونی اعم از استفاده از سبزیجات تازه، سبزیجات خشک شده، عدم استفاده از گوشت و غیره می‌توان آن را تهیه کرد. یکی از روش‌های عالی برای پخت این خورشت، استفاده از سبزیجات خشک شده است. در ادامه بهترین طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک را گام به گام توضیح خواهیم داد.

مواد موردنیاز برای تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک شده

•    گوشت: به میزان دل‌خواه (به جای گوشت از مرغ نیز می‌توانید استفاده کنید.)
•    پیاز: 2 عدد متوسط یا یک عدد بزرگ خرد شده
•    لیمو عمانی: 3 عدد
•    آبلیمو یا آبغوره: 2 قاشق غذاخوری
•    سبزی خشک شده قورمه سبزی (تره، جعفری، گشنیز و شنبلیله): 50 گرم
•    لوبیا قرمز یا چیتی پخته شده: ½ پیمانه
•    ادویه‌جات (زردچوبه، فلفل و نمک) به میزان لازم
•    روغن: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

در صورتی که تا به حال خورشت قورمه سبزی با سبزیجات خشک شده نپخته‌اید، اصلا نگران نباشید چرا که در ادامه بهترین دستور پخت امتحان شده را به صورت گام به گام توضیح داده‌ایم. بنابراین کافیست هر مرحله را با دقت انجام دهید تا خوش طعم‌ترین قورمه سبزی را برای خانواده خود تهیه کنید.
1-    پیش از شروع پخت‌وپز، سبزیجات خشک شده را حدود یک ساعت خیس کنید تا نرم شوند.
2-    در قابلمه‌ای دل‌خواه کمی روغن اضافه کرده و صبر کنید تا به خوبی داغ شود.
3-    پیازهای خرد شده را داخل قابلمه ریخته و تفت دهید تا نرم شوند. زمانی که پیازها طلایی شدند، کافیست گوشت را اضافه کرده و همراه با پیازها تفت دهید.
4-    زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد و به اصطلاح از حالت خامی خارج شد، کمی آب جوش بریزید و اجازه دهید تا گوشت به خوبی بپزد.
5-    در همین عین لیمو عمانی‌ها را سوراخ کرده و داخل آب جوش بگذارید تا تلخی آن از بین رود. اجازه دهید حدود یک ساعت لیمو عمانی داخل آب جوش بماند تا خورشتتان را تلخ نکند.
6-    سبزی‌هایی که به خوبی خیس خورده‌اند را آبکش کرده و صبر کنید تا خشک شوند. در همین حین در قابلمه‌ای دیگر کمی روغن اضافه کرده و اجازه دهید به خوبی داغ شود.
ش-    سبزی‌های خود را در روغن داغ تفت دهید تا از خامی در بیایند و رنگ‌شان کمی تیره شود.
8-    در این گام از طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک، باید سبزیجات تفت داده شده را به گوشت، همراه با ادویه‌جات دل‌خواه خود اضافه کنید.
9-    در صورتی که گوشتتان هنوز کامل نپخته کافیست کمی آب جوش اضافه کنید. برای جا افتادن خورشت حتما آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید خورشت کم کم از حالت خامی در بیاید.
10-    برای اینکه طعم قورمه سبزی کمی ترش و به عبارتی خوش طعم شود، لیمو عمانی‌هایی که تلخی‌شان گرفته شده به خورشت خود اضافه کنید.
11-    آبغوره یا آبلیموی خود را برای ترش شدن خورشت قورمه سبزی اضافه کنید. میزان آبغوره و آبلیمو کاملاً دل‌خواه بوده و میزان مشخصی ندارد.
12-    حال به خورشت خود لوبیا چیتی پخته شده یا کنسروی را اضافه کنید. برای خوش‌رنگ‌تر شدن این خورشت می‌توانید کمی رب نیز اضافه کنید. البته استفاده از رب کاملاً دل‌خواه بوده و اجباری نیست.
همانطور که متوجه شدید طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک بسیار ساده و آسان است. برای پخت لوبیا نیز می‌توانید لوبیاهای شسته را از یک روز پیش خیس کرده و آب آن را هر چند ساعت عوض کنید. سپس لوبیاها را با حرارت کم بپزید تا کاملاً مغز پخت شوند و در خورشت خام نباشند.

3 نکته مهم در پخت قورمه سبزی با سبزی خشک برای کدبانو‌ها!

1.    سبزیجات خشک شده
اولین موردی که در تهیه خورشت خود باید به آن توجه کنید سبزیجات خشک است. اگر این سبزیجات از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند عملاً زحماتتان بی‌فایده بوده و خورشت قورمه سبزی‌تان عطر و طعم خوبی نخواهد داشت. همچنین برای اینکه سبزیجات خشک شده از لحاظ بهداشتی مشکلی نداشته باشند، حتماً از فروشگاهی مطمئن آن‌ها را تهیه کنید.
همچنین نسبت سبزیجات نیز در طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک بسیار مهم است. برای مثال اگر مقدار شنبلیله از حد مناسب بیشتر باشد، خورشتتان تلخ خواهد شد.
2.    قابلمه انتخابی
در صورتی که از خورشت آبکی خوشتان  نمی‌آید و ترجیح می‌دهید آب خورشت به اندازه باشد، حتماً از قابلمه کوچک برای پخت خورشت قورمه سبزی خود استفاده کنید تا بر میزان آب خورشت کنترل داشته باشید.
3.    اندازه مواد مصرفی
پیازها را به حدی بزرگ خرد نکنید که در داخل خورشت دیده شود، چرا که در ظاهر خورشتتان تأثیر منفی دارد. در صورتی که می‌خواهید خورشتی مناسب داشته باشید، حتما در اندازه گوشت نیز دقت کنید تا نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد.

مزایا و معایب تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

سبزی خشک قورمه سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز و شنبلیله است که ترکیب آن با گوشت به شما خورشتی خوش طعم خواهد داد. اما شاید برایتان سوال باشد که تهیه خورشت قورمه سبزی با سبزی خشک ارزش غذایی دارد؟ بله! حتی می‌توان گفت ارزش غذایی آن بیشتر نیز شده. دلیل این امر تفت دادن کمتر سبزیجات به هنگام پخت خورشت است. با حرارت زیاد و خصوصا هنگام سرخ شدن در روغن، ویتامین‌ها و املاح سبزیجات از بین می‌روند. اما چون فرآیند تفت دادن در سبزیجات خشک خیلی کمتر است، بنابراین ارزش غذایی بیشتری نیز دارد.
از لحاظ کالری نیز به دلیل سرخ شدن کمتر، این خورشت کالری کمتر داشته و بنابراین با خیال راحت می‌توانید آن را نوش جان کنید.
سبزی خشک زمانی که با روش درست تهیه شود به هیچ وجه معایبی نداشته و بلکه مزایای بیشتری دارد. هنگامی که سبزی قورمه سبزی با روش نامناسب خشک شود، عطر و طعم خوبی به خورشت نخواهد داد و در نتیجه زحماتتان به باد خواهد رفت. همچنین یکی دیگر از معایب خشک کردن سبزی به روش نامناسب، تیره شدن رنگ آن است. چرا که در خورشت هنگام تفت دادن نیز تیره‌تر شده و در نهایت ظاهر خورشت آنچنان دلچسب نخواهد بود.

سبزی خشک قورمه سبزی را بخریم یا خودمان درست کنیم؟

اگر تنها یک بار خورشت قورمه سبزی با سبزیجات خشک شده را امتحان کرده باشید، مطمئناً به دلیل عطر و طعم آن همیشه به دنبال پختن آن با این روش هستید. اما نکته مهم در این خورشت استفاده از سبزیجات خشک مناسب است تا در نهایت غذایی خوش طعم و عطر تهیه پخته باشید. سبزی خشک قورمه سبزی را می‌توانید خودتان در خانه تهیه یا از فروشگاه‌های مطمئن خریداری کنید.


 

سبزی خشک


خشک کردن سبزیجات در خانه مشکلات متعددی همانند از بین رفتن عطر و طعم سبزیجات، تیره شدن رنگ، کپک زدن و غیره دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکلات، پیشنهاد می‌کنیم از فروشگاه‌های معتبر سبزی خشک را تهیه کنید. یکی از بهترین فروشگاه‌های آنلاین برای خرید سبزی خشک قورمه سبزی، بگیر بپز است. این مجموعه متشکل از خانم‌هایی است که با رعایت تمام اصول و قوانین و در محیطی کاملاً بهداشتی اقدام به خشک کردن سبزیجات می‌کنند. همچنین نسبت سبزی خشک قورمه سبزی نیز در بهترین حالت ممکن بوده و بنابراین به راحتی می‌توانید خورشتی خوش طعم و عطر برای خانواده خود بپزید.
 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27415
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید