امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

راهنمای خرید ورق آجدار

1401/07/27
کد خبر : 26460
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 22 نفر

قیمت ورق آجدار با توجه به کاربرد آن همواره مورد توجه صنعتگران و افراد متخصص در این زمینه قرار می گیرد. مقاطع فولادی در صنایع مختلفی، کاربرد و مصرف بالایی دارند. یکی از این مقاطع فولادی، ورق است. جنس ورق‌های فلزی از آلیاژها و فلزات متنوعی در نظر گرفته می شود. از جمله این فلزات می‌توان به آهن، آلومینیوم، برنج و مس اشاره کرد. این ورق ‌ها در ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام کاربرد خاصی دارند. یکی از پرمصرف‌ترین انواع ورق‌ها، ورق آجدار است. شرکت‌های بسیاری در داخل کشور در حوزه تولید و فروش ورق آجدار مشغول هستند. در ادامه در مورد انواع ورق‌های آجدار نظیر ورق آجدار گالوانیزه بیشتر صحبت می کنیم.

ورق آجدار چیست؟

در ابتدا به این می‌ پردازیم که ورق آجدار چیست و چگونه تولید می شود. به ورق آجدار نام ‌های مختلفی نظیر ورق کف ‌سازی، ورق شطرنجی و ورق برجسته نیز اطلاق می‌شود. روش تولید ورق آجدار با استفاده از روش نورد گرم است. نورد گرم در تمام سطح خود دارای نقشی برجسته مانند دایره، لوزی و قطره ای است که الگوی منظم و تکراری دارد. این فرایند و وجود نقش ‌های برجسته به کاهش اصطکاک کمک می‌کند و همچنین موجب افزایش استحکام آنها نسبت به ورق ‌های معمولی می ‌شوند. این ورق ‌ها در سطح دیگر فاقد نقش‌ های برجسته هستند.
تاریخچه ورق ‌های آجدار به سال 1820 بازمی گردد. فردی به نام هنری رابینسون پالمر که مهندس معماری ساکن لندن بود برای اولین بار ورق گالوانیزه آجدار را اختراع کرد. در آن زمان جهت تولید این محصول از آهن فرفورژه استفاده می ‌شد. این محصول مزیت ‌های زیادی مانند سبکی، حمل و نقل آسان و مقاومت بالایی داشت، در نتیجه استفاده از ورق گالوانیزه به سرعت رایج شد و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. همچنین این محصول، کالایی  پر تقاضا در بازار داخلی است و مصرف ورق آجدار در داخل کشور چیزی حدود 100 تا 150 هزار تن است. اهمیت ورق های آجدار در کشور روز به روز در حال افزایش است و خوشبختانه با افزایش تقاضا کارخانه های داخلی توانایی خود را در ساخت ورق آجدار پرسی و انواع دیگر نشان می دهند.
 ورق آجدار

تولید ورق آجدار

همانطور که قبلا اشاره شد، در تولید ورق آجدار از فناوری نورد گرم بهره گرفته می ‌شود. جهت انجام این کار شمش‌ ها در کوره ‌های پیش گرم تحت حرارت قرار می ‌گیرند و تا دمای مشخصی گرم می ‌شوند. هنگامی که این شمس ‌ها به دمای مورد نظر رسیدند وارد قفسه ‌های پوسته زایی می ‌شوند. پس از انجام این فرایند تحت غلتک‌ های مخصوصی قرار می‌گیرند و نورد می‌ شوند. در واقع ضخامت آنها کاهش پیدا می ‌کند و طول آنها افزایش می یابد. در نهایت نوبت به مرحله آج زنی می رسد. این ورق‌ های آجدار با ضخامت 1.5 تا 10 میلی متر تولید و عرضه می‌شوند. از بهترین تولید کنندگان این محصول می ‌توان به ورق آجدار فولاد مبارکه اشاره کرد. با توجه به تولیدات گسترده کارخانجات مختلف قیمت ورق آجدار یکی از مهم ترین مسائل در انجام پروژه های کوچک و بزرگ است.
همان ‌طور که ذکر شد ورق ‌های آجدار در ضخامت‌ های ۱.۵ تا ۱۰ میلی ‌متر تولید و روانه بازار می ‌شوند. از پرکاربرد ترین این ورق‌ ها می ‌توان به  ورق 3 میل آجدار و ورق آجدار 5 میل اشاره کرد. جنس این ورق ‌ها معمولاً از نوع ST37 است.

مشخصات فنی ورق آجدار

کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، هنگام خرید توجه ویژه ای به مشخصات فنی محصول دارند. مشخصات محصول را می توان به عنوان شناسنامه آن دانست و با دانستن آنها می توان کاربرد آنها را در پروژه های مختلف تعیین کرد. جنس مواد سازنده ورق آجدار پرسی و یا دیگر ورق ها بسیار حائز اهمیت است. ورق های آجدار اغلب از مواد فولاد ساختاری کربن، فولاد ضد زنگ و فولاد آلومینیوم گالوانیزه ساخته می شوند. این ورق ها در ابعاد مختلفی نظیر ۱×۲، ۱.۵×۶ و ۲×۶ تولید و به بازار عرضه می شوند. همانطور که اشاره شد، وزن و قیمت ورق آجدار در رابطه مستقیمی با ابعاد و مواد اولیه آن است. هر چه چگالی بیشتر و یا ابعاد بزرگتر باشد، وزن محصوا بیشتر خواهد بود. از استانداردهای این محصول می توان به ISO 7452 اشاره کرد.
 ورق آجدار

انواع ورق آجدار

با توجه به تنوع کاربرد این ورق ها در صنایع مختلف، انواع گوناگونی از این ورق ها در کارخانه ها تولید می شوند. در سال 1890 استفاده از فولاد خفیف به مرور جایگزین آهن فرفورژه در تولید و ساخت ورق آجدار شد. امروزه از مواد اولیه مختلفی جهت تولید این ورق ‌ها استفاده می ‌شود. در نتیجه این ورق ‌ها با توجه به جنس آنها انواع مختلفی دارند. در ادامه به بررسی چند نوع کاربردی از این ورق ‌ها می ‌پردازیم.

ورق آجدار پرسی

ورق آجدار پرسی یک نوع ورق ساده است که بر روی آن با استفاده از پرس کاری و سنبه زنی نقش ایجاد می ‌شود. ورق پرسی در لایه زیرین خود حاوی خلل و فرج‌ هایی است. یکی از معایب این ورق ها این است که در طول زمان و تحت فشار این نوع ورق دچار تغییر حالت و فرم می ‌شود در نتیجه این ورق تنها در شرایطی می ‌تواند پاسخگو باشد که تحت فشار و عبور و مرور زیادی قرار نگیرد. با توجه به توضیحات ذکر شده یکی از روش‌ های افتراق این ورق ها از ورق آجدار فابریک سطح پایینی ورق است.

ورق آجدار گالوانیزه

در این نوع ورق از فلز روی جهت پوشش دادن ورق آجدار استفاده می ‌شود. در نتیجه این ورق ها مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارد. ورق آجدار گالوانیزه کاربردهای مختلفی دارد که از جمله این کاربرد ها می توان به استفاده در محیط‌های مرطوب، پوشش سقف شیروانی ‌ها و کف کشتی ‌ها اشاره کرد.

ورق آجدار آهنی

این ورق‌ ها از جنس St37،St44 و  St52 ساخته می‌شوند و مقاومت نسبتاً کمی دارند. قیمت ورق آجدار با توجه به تنوع آن باید از سایت های مختلفی بررسی شود. شما نیز با توجه به نیاز خود می توانید به سایت آراد آهن مراجعه کنید و محصولات مورد نظر خود را سفارش دهید.

ورق آجدار استیل

جهت تولید و ساخت این محصول از ورق استیل ۳۰۴ استفاده می ‌شود. ورق آجدار استیل از مقاومت خوبی در برابر خوردگی برخوردار است و انتخابی مناسب برای محیط‌های مرطوب به شمار می ‌رود.

مزایای استفاده از ورق آجدار

هر یک از مقاطع فولادی مختلف نسبت به کاربرد خود دارای مزایایی است و با پیشرفت تکنولوژِی این محصولات بیش از پیش در خدمت بشر قرار می گیرند و مزایای بیشتری کسب می کنند. به عنوان مثال ورق آجدار گالوانیزه مزایای خاص خود را دارد و روز به روز به کیفیت این ورق ها افزوده می شود. ورق‌های آجدار مزیت‌ های زیادی دارند، از جمله این مزیت ‌ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    ورق ‌ها از سطوحی شفاف و روشن بهره‌ مند هستند.
•    این ورق ‌ها مقاومت بسیار خوبی دارند و همین موضوع سبب شده تا از این ورق ‌ها در کف کشتی ‌ها و وانت بارها استفاده شود.
•    قیمت ورق آجدار با توجه به تولیدات داخلی بسیار مناسب است.
•    این نوع ورق ‌ها از توان بالایی در برابر سطوح لغزنده بهره مند هستند.
•    از آنجایی که این ورق ‌ها از سطح درخشانی برخوردار هستند در برخی موارد تزئینی کاربرد دارند.
•    این ورق ‌ها خاصیت جوش ‌پذیری بالایی دارند.
•    مزیت بزرگ این ورق‌ ها این است که به خوبی خم می ‌شوند و منعطف ‌اند.

خرید ورق آجدار

با توجه به کاربرد زیاد این ورق ها و افزایش روند تولید و ساخت، افراد زیادی به دنبال خرید ورق های آجدار هستند. در تولیدات داخلی محصولات قابلی به بازار عرضه می شود. از ورق های باکیفیت داخلی می توان به ورق آجدار اصفهان اشاره کرد. این نوع از ورق ‌های آجدار، بسیار سبک هستند و در نتیجه انتقال آن‌ها ساده و بی‌ زحمت است. این نوع ورق کاربردهای گسترده‌ای دارد. از این ورق ها در صنایعی مانند ساختمان ‌سازی خصوصاً ساختمان ‌های نظامی و روستایی و همچنین ساخت سوله ‌ها و مخازن آب استفاده می‌شود. جهت اطلاع از قیمت ورق آجدار پرسی می‌ توانید به سایت آراد آهن مراجعه فرمایید و از قیمت انواع ورق ‌ها از ‌جمله قیمت ورق آجدار 4 و قیمت ورق آجدار فولاد مبارکه به راحتی مطلع شوید. آراد آهن به عنوان برترین مرجع قیمت انواع آهن آلات در ایران شناخته شده است.

قیمت ورق آجدار

این ورق ها در جنس ‌ها و انواع مختلفی تولید می ‌شوند و رنج قیمتی متفاوتی دارند. قیمت ورق آجدار با توجه به فاکتورهایی مانند وزن، ابعاد و گرید این محصولات مشخص می ‌شود. ورق آجدار استیل گران ‌ترین نوع ورق آجدار است و ارزان ‌ترین نوع این ورق‌ها، ورق آجدار آهنی است. قیمت ورق آجدار گالوانیزه نیز در این محدوده قرار می‌ گیرد. همچنین بسته به نوع این ورق ‌ها وزن و در نتیجه قیمت آنها نیز متفاوت خواهد بود. جهت محاسبه وزن ورق‌ ها باید پارامترهایی از جمله ضخامت، طول و عرض ورق را داشته باشیم و پس از جای‌ گذاری این پارامترها در فرمول، وزن ورق را محاسبه کنیم. جهت خرید ورق آجدار کارخانه ‌های مختلف از جمله خرید ورق آجدار فولاد مبارکه می ‌توانید به سایت آراد آهن مراجعه فرمایید. در آراد آهن شما با قیمت روز مقاطع فولادی مختلف آشنا می شوید و می توانید برای خرید محصولات مورد نیاز خود با مسئولین فروش این سایت در ارتباط باشید.

ورق آجدار
 
جمع بندی
یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد، ورق آجدار است. در این مطلب به معرفی ویژگی ها و قیمت ورق آجدار پرداختیم. ورق‌ های آجدار بسیار پرمصرف و پرکاربرد هستند و در صنایع مختلفی از جمله کشتی سازی، ساختمان، سوله و مخازن آب کاربرد دارند. از مزایای این ورق‌ ها می‌توان به مقاومت و توان بالای این ورق ‌ها اشاره کرد. همچنین با بهره گیری از برجستگی‌ ها اصطکاک پایینی دارند و لغزنده نمی‌ باشند. برای استعلام قیمت روز و خرید انواع ورق آجدار می توانید به سایت آراد آهن و یا کانال تلگرامی آن مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید