امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

رابیتس چیست؟ رابیتس کاری سقف

1401/07/27
کد خبر : 27485
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 175 نفر
رابیتس یک نوع توری فولادی می باشد که دارای یک فرمت شبکه بندی شده است. معمولا برای زیرسازی در گچ کاری ساختمان ها استفاده میشود. گاهی از این توری در سقف ها و نما برای زیباسازی نیز استفاده میشود.

رابیتس دارای ستون هایی ست که به آن نسبت به توری های دیگر، ظاهری متفاوت می دهد. نام گذاری توری رابیتس معمولا براساس تعداد ستون های آن می باشد. به این ستون ها ، در اصطلاح فنی، پل گفته میشود. رابیتس ها در ایران در دو نوع 13 پل و 9 پل بیشتر تولید و استفاده میشوند. اما رابیتس های دارای 11 پل نیز وجود دارند. در شکل زیر بافت توری رابیتس را مشاهده می فرمایید. برای وصل کردن شبکه های رابیتس از یک نوع مفتول گالوانیزه سفید استفاده میشود. این مفتول به مفتول رابیتس بندی معروف است.

جهت ثابت نگه داشتن رابیتس از میله های افقی و عمودی نیز در بافت آن استفاده میشود. افرادی که از رابیتس برای طراحی استفاده میکنند، زیبایی و طراحی خاص برای آنها مهم است.به علت سرعت بالا در اجرا ، قیمت مناسب و مقاومت بالا این محصول در ساختمان سازی، محبوبیت بالایی دارد.ملات های ساختمانی به راحتی به رابیتس چسبیده و دچار ترک نمی شوند، به همین علت رابیتس کاربرد زیادی در گچ کاری، طراحی داخلی ، نما و.. دارد. از این محصول میتوانید در طراحی های مختلف ساختمان استفاده کنید.رابیتس یکی از مراحل اجرای سقف کاذب می باشد. هنوز در ایران این سقف در فرمت ها و شکل های مختلف استفاده میشود.در زیر با جزئیات بیشتر این نوع سقف آشنا میشویم.

قیمت رابیتس

سقف کاذب رابیتس :

سقف کاذب رابیتس طرفداران زیادی دارد، در اجرای سقف رابیتس، از میلگرد، نبشی و رابیتس استفاده میشود.  بر روی میلگرد و نبشی رابیتس را سوار کرده و آن را محکم میکنند.سقف کاذب رابیتس دارای یکسری مزایاست و یکسری معایب کوچک هم دارد. اما به هر حال میزان مزایا آن نسبت به معایبش کمتر بوده و این به محبوبیت ش کمک میکند.

همانطور که اشاره کردیم، سقف کاذب رابیتس توسط توری های رابیتس که گالوانیزه بوده و یک زیر سازی عالی به شمار می روند ، اجرا میگردد. از رابیتس برای اجرای طراحی های زیبا در اپن آشپزخانه ، تاج های سقف ها، دیوارها و ...استفاده میشود. از طرفی برای پوشش تاسیسات ساختمان که معمولا ظاهر خوشایندی ندارند،  بکار می رود.

مزایای رابیتس :

  1. اجرای رابیتس دارای سرعت بالایی نسبت به سایر کارهاست .
  2. مصالح این کار به راحتی دردسترس همه هستند.
  3. برای اجرای این کار می توان طرح های مختلفی پیاده سازی کرد.
  4. برای اجرای رابیتس به راحتی می توان نیروی کار ماهر پیدا کرد.

معایب رابیتس :

  1. برای اجرای رابیتس به گچ زیادی نیاز است.
  2. هزینه گچ کاری بالا ست و بنابراین هزینه کار کمی، افزایش پیدا میکند.
  3. گچ کاری در اجرا محدودیت آب و هوایی دارد.
  4. وزن رابیتس بالا بوده و هم برای اجرای کار و هم حمل و نقل هزینه بردار است.

گزینه های مهم در زمان خرید رابیتس :

  1. باید در زمان خرید دقت کنید که میلگردها از فولاد نرمه تهیه شده باشند، زیرا باید به راحتی به رابیتس جوش داده شوند.
  2. برای ممانعت از خم شدن رابیتس و یا شکم دادن آن زبر بار وزن گچ، در زمانی که فاصله نبشی های باربر از هم و میلگردها زیادتر است، بهتر است از رابیتس با پل بیشتر استفاده کرد.
  3. در زمان وصل کردن رابیتس به مفتول گالوانیزه نیاز دارید، پس آنرا حتما تهیه کنید.

رابیتس در چه شرایطی باید نگهداری شود؟

  1. در زمان حمل میلگردها و نبشی ها باید دقت کنید که دچار پیچ و تاب نشده و خم نگردند.
  2. باید دقت کنید که آب برف یا باران بین نبشی ها نفوذ نکند، زیرا احتمال زنگ زدن آنها وجود دارد.
  3. زمانی که میخواهید میلگردها و نبشی ها را در کارگاه روی هم قرار دهید، باید از چهار آجر استفاده کنید، تا از سطح زمین فاصله کافی را داشته باشند.

 

نیروی کار و مدت زمان اجرا :

 

جهت اجرای سقف رابیتس کاری مانند هر کار دیگری، بهتر است از نیروهای با تجربه و کارآمد استفاده شود. این نیروها برای این کار به 4 دسته تقسیم می شوند:

 

  1. جوشکار جهت انجام زیرسازی یک نفر کافی ست.

        2.کمک جوشکار جهت کمک رسانی به جوشکار اصلی مانند دادن  وسایل مورد نیاز و...یک نفر کافی ست.

  1. رابیتس بند حرفه ای یک نفر کافی ست.

       4.یک نیروی کمکی جهت کمک به رابیتسکار

میزان زمان لازم برای اجرای سقف رابیتس:

جهت اجرای سقف رابیتس زمانی که شما طرح خاصی مد نظرتان نباشد، با دو نفر استاد و یک گچ کار مسلط می توانید 30 تا 40 متر مربع را کار کنید. ولی زمانی که سقف طرح خاصی داشته باشد، به مدت زمان بیشتری نیاز است. باید دقت کنید که بهتر است با نیروهایی کار کنید که اطلاع از امور معماری و طراحی تا حدودی داشته باشند.

فروش رابیتس مشهد

روش رابیتس کاری :

اجرای سقف رابیتس دارای 3 مرحله است :

 

مرحله اول :

 اجرای میلگردهای آویز

این نوع میلگرد به تحمل بار سقف توسط رابیتس ها کمک میکنند. میلگردهای آویز را برای اجرا، داخل سقف قرار می دهند یا به تیرهای سقف جوش میدهند. این میلگردها باید طوری قرار داده شوند که مقداری از آنها دیده شده و بتوان کار رابیتس را از آن آویزان کرد. بعد از اجرای کار این میلگردها به سایر میلگردها جوش داده میشوند.

مرحله‌ دوم:

 نصب رابیتس

در این مرحله رابیتس ها را روی میلگردها قرار می دهند. این صفحات از آنجایی که جنس فولادی دارند، به راحتی جوش میخورند. اگر تجهیزات جوشکاری مهیا نباشد، میتوان توسط مفتول گالوانیزه رابیتس ها را محکم کرد. انتخاب نوع رابیتس به متراژ کار بستگی دارد. طرح اجرایی و نوع کار  نیز در نوع انتخاب رابیتس نیز تاثیر گذار هستند.

مرحله‌ سوم:

 گچ کاری

زمانی که کل رابیتس ها در جای خود ثابت شدند. باید گچ کاری لازم انجام شود. رابیتس ها را با کمک گچ پر میکنند و یک سطح یکنواخت را به وجود می آورند. تا زمانی که کل سطح رابیتس پوشیده شود، این کار را تکرار میکنند.

حرف آخر:

برای بهبوده نتیجه کار بهتر است ابتدا رابیتس را از کارگاه و تولید های معتبر تهیه کنید. سپس اجرای کار را به نیروهای با تجربه بسپارید تا پروژه شما متحمل هزینه های بالا نشود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27485
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید