امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

دستگاه آب شیرین کن صنعتی چیست؟

1401/07/27
کد خبر : 27416
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 233 نفر

امروزه با توجه به معضلاتی که در راستای تامین آب شیرین وجود دارند میتوان استفاده از نمونه های آب شیرین همچون دستگاه آب شیرین کن صنعتی را به وفور مشاهده نمود. این دستگاهها با قابلیت های بارزی که دارند می توانند در سریع ترین زمان ممکن حجم بالایی از آب شور را به آب شیرین تبدیل نموده و به صنایع بسیاری کمک کنند. همان گونه که  می دانید تامین آب شیرین از مهمترین دغدغه هایی به شمار  میرود که بیشتر کشورهای دنیا با آن مواجه بوده و به دنبال راهکار مناسبی برای حل و فصل نمودن آن هستند.

آب شیرین کن

طی پیشرفت هایی که در سالهای گذشته در این حوزه اتفاق افتاده است دستگاه های خاصی با نام آب شیرین کن روی کار آمده اند که وظیفه اصلی آن ها تبدیل آب شور به آب شیرین می باشد.
 تا به اینجای مطلب ممکن است شما نیز جزء افرادی محسوب شوید که با این پرسش که دستگاه آب شیرین کن چه ویژگی هایی دارد مواجه باشید به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا طی یک نوشتار جامع و کامل به بررسی این ویزگی ها پرداخته و هر آنچه را که لازم است درباره ستگاه آب شیرین صنعتی بدانید را به شما انتقال دهیم. از شما می خواهیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها ما را همراهی کنید.


 

دستگاه آب شیرین کن

اهمیت آب شیرین در دنیای کنونی

از گذشته تاکنون تامین آب شیرین موردنیاز مردم و صنایع اهمیت بسیار بالایی داشته و نمی توان این امر را انکار نمود.
طی سالهای گذشته کشورهای بسیاری با کمبود آب شیرین مواجه شده اند و همین امر موجب شده تا به فکر استفاده از دستگاه های آب شیرین کن بیافتند. با وجود منابع آبی بی شماری که در سطح زمین وجود دارد خیلی ها با این ابهام که چرا همچنان بیشتر کشورها بر سر آب مشکل دارند رو به رو هستند.
برای رفع این مجموع ابهامات باید بگوییم منابع آبی که روی زمین وجود دارند به دلیل شور بودن غیرقابل استفاده بوده و باید عمل شیرین سازی برای آن ها انجام شود
 اما آیا می توان به راحتی نمک موجود در این آب ها را از بین برد ؟ قطعا خیر ! فرآیند جداسازی نمک از موکلول های آب امری بسیار پیچیده بوده و نیاز به دقت بالایی دارد به همین دلیل است که دستاه های آب شیرین کن با قابلیت ها و ویژگی های بارز خود اختراع شدند.

دستگاه آب شیرین چیست؟

حال که با اهمیت آب شیرین و دستگاه های آب شیرین کن آشنا شدید لازم است به صورت اجمالی به بررسی چیستی این دستگاه ها نیز بپردازیم. با کمی تفکر در مطالبی که بیان شد به این نتیجه میرسیم که آب دریاها شور بوده و نمی توان آن ها را مورد استفاده قرار داد. درچنین شرایطی باید از روش های مشخصی استفاده نمود تا بتوان آب را شیرین کرد زیرا این آبهای شور علاوه بر ضرر رساندن به صنایع و بخش های کشاورزی قادرند تا به بدن انسانها نیز آسیب بزنند. در زمانهای گذشته برای تامین این آب شیرین از راهکارهای سنتی استفاده میشد به این شکل آب را با حرارت دادن تبخیر نموده سپس با انجام عمل تقطیر تمام نمک ها و آلاینده های موجود را از ساختار آب حذف می کردند اما آیا این راهکاری مفید به شمار می رود ؟
فرض کنید قصد دارید تا حجم بالایی از آب شور را شیرین کنید قطعا راهکار سنتی نمی تواند این نیاز شما را برآورده سازد پس نمی توان آن را روشی مفید دانست.
با موردتوجه قرار دادن این مجموعه نیازها بود که دستگاههای آب شیرین کن با انواع مختلفی همچون خانگی و صنعتی روی کار آمدند تا بتوانند حجم بالایی از آب شیرین را برای مصارف خانگی و صنعتی فراهم سازند.
این دستگاهها از سیستمهای خاصی با نام اسمز معکوس استفاده نموده و براحتی در مدت زمان کمی عمل شیرین سازی آب را انجام میدهند. در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاههای آب شیرین کن را میتوان در سطح بازار مشاهده نمود که هرکدام کاربردهای خاص خود را داشته و با مجموعه ویژگیهای بارز خود میتوانند به شما کمکهای شایانی نمایند.


 

دستگاه آب شیرین کن

انواع مختلف دستگاه آب شیرین کن صنعتی

براساس عنوان این نوشتار که به معرفی دستگاه آب شیرین کن صنعتی اختصاص دارد ما نیز تنها به معرفی انواع مختلف این دستگاه می پردازیم. در حال حاضر این دستگاه ها با دو ساختار متفاوت وجود دارند که هرکدام ویژگیهای خاص خود را داشته و از فرآیندهای متفاوتی برای انجام عمل شیرین سازی استفاده مینمایند. از مهمترین انواع دستگاههای آب شیرین صنعتی میتوان به اسمز معکوس و دستگاههای حرارتی اشاره نمود که در ادامه به بررسی هرکدام خواهیم پرداخت.

ویژگی های سیستم اسمز معکوس

سیستم اسمز معکوس بعنوان یک راهکار فوق العاده عالی میتواند نقش موثری را برای شیرین سازی آب با استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی ایفا نموده و شرایط مطلوبی را برای مصرف کنندگان فراهم سازد. دستگاه هایی که از این سیستم استفاده میکنند دارای غشاهای خاصی میباشند و لازم است بدانید برروی این غشاها سوراخهای بسیار ریزی قرار دارد که به واسطه آنها نمک موجود در آب از مولکولهای آب جدا میشوند. ممکن است با خود بپرسید این امر چگونه اتفاق می افتد ؟
زمانی که آب از این غشاها عبور میکند مولکولهای آب چون حجمی ندارند و بسیار ریز هستند میتوانند براحتی از این سوراخ ها عبور کنند اما این اتفاق برای نمک ها امکان پذیر نیست و نمیتوانند از این سوراخها رد شوند. همین امر میتواند زمینه های شیرین سازی آب با استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی را فراهم سازد. امروزه این سیستم محبوبیت بسیار بالایی دارد زیرا با دقت هرچه تمام تر قادر است تا مجموعه نیازهای مصرف کنندگان را فراهم نموده و به آنها کمک های بسیاری نماید.

دستگاه آب شیرین کن حرارتی

دومین نمونه از دستگاه آب شیرین کن صنعتی با عنوان حرارتی شناخته می شود و همان گونه که از نامش پیداست از روش حرارت آب عمل شیرین سازی را انجام می دهد. این دستگاه ابتدا آب را حرارت می دهد تا عمل تبخیر آن به راحتی انجام شود. پس از بخار شدن آب با استفاده از روش های خاصی این آب سرد شده و نمک موجود از مولکول های آب جدا می شود.

نحوه کار دستگاه آب شیرین کن صنعتی

در راستای نحوه عملکرد دستگاه آب شیرین صنعتی باید بگوییم زمانی که این دستگاه ها در فضای موردنظر نصب می شوند آب دریا با استفاده از پمپ های خاصی وارد محفظه های این دستگاه ها می شوند. حین ورود فیلترهایی پیش روی آین آب ها هستند که عمل جداسازی ذرات درشت آب را انجام می دهند. پس از جدا شدن این ذرات درشت ، آب وارد غشاهایی که در بخش های قبل به آن ها اشاره شده می شود تا عمل حذف نمک آن انجام شود.
زمانی که آب دریا وارد این غشاها می شود تحت فشار قرار گرفته و با توجه به منافذ بسیار ریزی که در ساختار این غشاها وجود دارند هر گونه نمک ، باکتری ، ویروس و دیگر ناخالصی ها از آب موجود حذف می شوند در واقع می توان گفت این فرآیند آب را پاکسازی می کند. آب شیرین صنعتی از نوع حرارتی نیز سه راهکار موثر با عنوان های تقطیر چند مرحله ای آنی ، تقطیر با چند اثر و فشرده سازی بخار را مورد استفاده قرار می دهد تا بتواند آب شور را به آب شیرین تبدیل کند.

مزیت های بارز استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی

باتوجه به مطالبی که بیان شد طبیعی است که بگوییم دستگاه های آب شیرین کن صنعتی مزیت های قابل توجه ای برای مصرف کنندگان به همراه دارند. از مهم ترین مزیت های این امر می توان به موارد زیر اشاره نمود که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند.
•    تامین راحت آب آشامیدنی لازم برای مناطقی که از منابع آب شیرین دور هستند.
•    تامین آب موردنیاز برای تولید محصولات کشاورزی و پرورشی
•    بازدهی و کارکرد بسیار عالی دستگاه آب شیرین کن صنعتی
•    هزینه نصب پایین و استفاده راحت از دستگاه
•    پایین بوده هزینه های نگهداری از دستگاه
•    مدیریت آسان تر دستگاه های اپراتور
•    از بین بردن آسان تمام آلاینده های مختلف موجود در آب که می توانند به گیاهان و دام های پرورشی آسیب برسانند

مهم ترین تجهیزات دستگاه آب شیرین کن صنعتی

طراحی دستگاه آب شیرین کن صنعتی با سیستم اسمز معکوس به گونه ای انجام شده است که با استفاده از آن می توان حدود 95 درصد از مجموعه نمک ها ، آلودگی ها و ناخالصی های موجود در آب ها را از بین برد و به این طریق به آب شیرین و قابل مصرف دست یافت. همان گونه در بخش های قبل نیز اشاره نمودیم این دستگاه ها دارای غشاهای خاصی هستند اما آیا می توان برای تمامی نمونه های آن ها از یک غشا استفاده کرد ؟ خیر ! هر دستگاه براساس کاربرد و حجم آبی که تولید می کند غشاهای مشخصی دارد که تفاوت هر کدام از آن ها در قطرشان می باشد. در حال حاضر غشاهای متفاوتی در قطرهای مختلفی همچون 2 اینچ ، 4 اینچ ، 8 اینچ و ... وجود دارند که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر تجهیزات مهم دستگاه آب شیرین کن صنعتی می توان موارد زیر را نام برد که آشنایی با آن ها خالی از لطف نیست.
•    پمپ فشار قوی
•    فیلتر
•    نمایشگر ورودی و خروجی آب
•    غشا نیمه تراوا
•    جریان سنج ورودی آب
•    لوله کشی فشار بالا
•    لوله کشی فشار پایین
•    سیستم بازیافت انرژی جهت مصرف برق کمتر

قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی

در راستای قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی نمی توان نظر قطعی داد زیرا عوامل مختلفی می توانند زمینه های متغیر شدن این قیمت ها را فراهم نموده و شما متحمل هزینه های متفاوتی نمایند. اگر بخواهیم به طور اجمالی به این مجموعه فاکتورها اشاره کنیم می توان مواد جامدی که در آب وجود دارند را نام برد. در واقع می توان گفت هرچه درصد این مواد افزایش یابد متقابلا قیمت دستگاه نیز افزایش پیدا می کند. از دیگر فاکتورهای موثر بر قیمت دستگاه آب شیری کن صنعتی می توان موارد زیر را نام برد.
•    نوع مدار به کار رفته در دستگاه یا تجهیزات کنترل خودکار آن
•    نوع غشای تصفیه آب
•    نوع دستگاه نگهدارند غشا
•    نوع پمپ های دوز و انتخاب هرکدام از نمونه های چینی و ایتالیایی
•    نوع اتصالات فشار پایین دستگاه همچون اتصالات UPVC  و  PP
•    نوع اتصالات فشار قوی به کار رفته در دستگاه
•    نوع فیلترهای به کار رفته برای حذف شن و ماسه از مواد
•    نوع شاسی دستگاه آب شیرین صنعتی
•    نوع پمپ دستگاه از نوع چینی یا ایتالیایی


 

دستگاه آب شیرین کن

آب شیرین کن دریایی چیست؟

آب شیرین کن دریایی امروزه با توجه به مجموعه نیازمندی هایی که برای مناطق ساحلی وجود دارند مورد استفاده قرار می گیرند و دارای ویژگی های خاصی هستند. آب دریا تفاوت های بارزی با دیگر آب ها دارد به همین دلیل است تفاوت های ساختاری بسیاری نیز می توان میان دستگاه آب شیرین کن دریایی و دستگاه آب شیرین کن صنعتی را شاهد باشیم. اگر بخواهیم به مجموعه تفاوت های این دو دستگاه اشاره کنیم     می توان پمپ های فیلتر شنی ، پمپ فشار قوی ، ممبران ، لوله کشی های استیل و پرشر وسل و ... را نام برد که موجب می شوند تا بتوان آب دریا را تصفیه نموده و برای عناوین مختلفی مورد استفاده قرار داد.
به جهت مطالعه مقاله تصفیه فاضلاب کلیک کنید.

کاربردهای سختی گیر دستگاه آب شیرین کن

سختی گیر موجود در دستگاه آب شیرین کن صنعتی را با نام نرم کننده آب نیز می شناسند زیرا با ساختار و ویژگی های خاصی که دارد می تواند املاحی را که موجب سخت شدن آب می شوند را حذف نموده و آبی سالم تر را در اختیار عموم مردم قرار دهد. دستگاه های تصفیه آب مجهز به این سختی گیرها نیز می باشند زیرا برخی املاح همچون کلسیم و منیزیم قادرند تا سبب خوردگی لوله ها ، پوسیده شدن ، خراب شدن لوازم خانگی همچون لباسشویی و ماشین های ظرفشیویی شوند. به همین جهت است که از سختی گیر آب استفاده می شود تا بتوان این قبیل سختی ها را از بین برد تا در ادامه با مشکلات بیشتری مواجه نشوید.

 

دستگاه آب شیرین کن


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27416
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید