امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

دانلود سوالات آیین نامه 1400 لینک مستقیم

1401/07/27
کد خبر : 27467
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 114 نفر

رانندگی و استفاده از وسیله نقلیه شخصی، یکی از کارهایی است که بسیاری از افراد علاقه خاصی به آن دارند. با پیشرفت شهرنشینی و توسعه شهرهای بزرگ، رانندگی به یکی از لازمه‌های زندگی افراد تبدیل شده است. در واقع، امروزه کمتر کسی را می‌توان دید که نتواند رانندگی کند. برای اینکه افراد بتوانند در جاده‌های درون شهری و یا برون شهری رانندگی کنند، وجود شرایط و مدارکی لازم و ضروری است که در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها می‌پردازیم. گذراندن دوره‌های آموزش رانندگی و موفقیت در آزمون‌های رانندگی یکی از مهم‌ترین مراحل اخذ گواهینامه رانندگی است که به توضیح مفصل آن خواهیم پرداخت.

 

رانندگی و لزوم داشتن گواهینامه رانندگی

گواهینامه رانندگی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدارک موجود برای رانندگی است. افرادی که وسیله نقلیه‌ای را استفاده می‌کنند و به رانندگی می‌پردازند همواره باید در هر زمان و هر شرایطی، گواهینامه رانندگی همراه خود داشته باشند. در زمان‌های قدیم به گواهینامه رانندگی، تصدیق رانندگی گفته می‌شد. امروزه نیز بسیاری از افراد این نام را برای گواهینامه به کار می‌برند. گواهینامه رانندگی یکی از مدارک و کارت‌های مهمی است که فرد با داشتن آن می‌تواند به رانندگی بپردازد و وسیله نقلیه‌ای را براند. در واقع، گواهینامه رانندگی تنها مدرکی است که افراد با داشتن آن می‌توانند در جاده‌های درون شهری و برون شهری رانندگی کنند و در صورت به‌وجودآمدن هرگونه مشکلی، گواهینامه رانندگی خود را به پلیس راهنمایی و رانندگی نشان دهند. گواهینامه‌های رانندگی انواع مختلفی دارند. برای استفاده و راندن هریک از وسایل نقلیه، گواهینامه مخصوصی وجود دارد و افراد در ابتدا برای استفاده از هر وسیله نقلیه‌ای، باید گواهینامه رانندگی مخصوص به آن را دریافت کنند. در غیر این صورت، رانندگی آن‌ها غیرمجاز بوده و در صورت مشاهده پلیس راهنمایی و رانندگی، جریمه‌های سنگینی شامل حال آن‌ها خواهد شد.

گواهینامه پایه یک، گواهینامه پایه دو، گواهینامه پایه سه، گواهینامه ویژه و گواهینامه موتور سیکلت از انواع مختلف گواهینامه‌ها هستند که افراد برای دریافت هریک از آن‌ها باید دوره‌های آموزش رانندگی مختلفی را گذرانده و در آزمون‌های رانندگی مربوط به آن‌ها قبول شوند.

مراحل اخذ گواهینامه رانندگی

مراحل اخذ گواهینامه رانندگی

افراد برای اخذ گواهینامه رانندگی باید مراحل مختلفی را سپری کنند تا موفق به دریافت گواهینامه رانندگی شوند. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین شرایطی که افراد برای دریافت گواهینامه رانندگی نیاز دارند، داشتن 18 سال تمام است و افرادی که در سن پایین‌تری هستند، قادر به اخذ گواهینامه نخواهند بود.

در ابتدا، فرد متقاضی گواهینامه باید در یکی از آموزشگاه‌های رانندگی نزدیک به محل سکونت خود ثبت‌نام کند. در مرحله بعدی، فرد متقاضی با فراهم آوردن مدارک و اسناد موردنیاز برای اخذ گواهینامه، مراحل ثبت‌نامی خود را تکمیل می‌کند. در این مرحله، فرد مورد نظر باید تمام معاینات پزشکی و چشم پزشکی را نزد یکی از پزشکان معتبر و مورد تایید آموزشگاه رانندگی انجام داده و پرونده پزشکی خود را تکمیل کند. داشتن سلامت جسمی و روانی در این معاینات توسط پزشک بررسی و کنترل می‌شود. از آنجایی که یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن در هنگام رانندگی، چشم است؛ در این مرحله از معاینات، معایناتی نیز نزد چشم پزشک انجام می‌شود تا چنانچه فرد مشکل بینایی داشته باشد، در گواهینامه او ذکر گردد.

در مراحل بعدی، افراد باید در کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت کنند. شرکت‌های آموزش رانندگی به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش اول کلاس‌های مربوط به آیین نامه آموزش رانندگی و بخش دوم کلاس‌های عملی آموزش رانندگی است. کلاس‌های آیین نامه رانندگی در قالب گروهی و در 10 جلسه برگزار می‌شود که 8 جلسه از آن مربوط به آموزش تمام قوانین، تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی است و دو جلسه از این کلاس‌ها مربوط به آموزش بخش‌های فنی خودرو است.

بخش دوم کلاس‌های رانندگی، مربوط به کلاس‌های عملی رانندگی است که به صورت خصوصی و توسط مربی آموزش رانندگی انجام می‌شود. این کلاس‌ها، 12 جلسه به طول انجامیده و رانندگی به صورت عملی به افراد متقاضی رانندگی آموزش داده می‌شود.

پس از اینکه فرد متقاضی گواهینامه رانندگی، دوره‌ها و کلاس‌های آموزش رانندگی را گذراند، باید در آزمون‌های آیین نامه و عملی رانندگی شرکت کند و در آن‌ها قبول شود تا بتواند گواهینامه رانندگی خود را دریافت کند.

آزمون‌های رانندگی

همان ‌طور که گفته شد، افراد متقاضی رانندگی باید پس از گذراندن دوره‌های رانندگی در آزمون‌های رانندگی شرکت کنند تا بتوانند گواهینامه خود را دریافت کنند. آزمون‌های رانندگی در قالب دو آزمون برگزار می‌شود که یکی از آن‌ها کتبی بوده و فرد باید در مدت زمان مشخصی به تعدادی از سوالات پاسخ درست دهند. آزمون دیگر آموزش رانندگی نیز عملی بوده و توسط افسر راهنمایی و رانندگی اجرا می‌شود.

آزمون آیین نامه رانندگی

آزمون آیین نامه پس از تمام شدن کلاس‌های آموزش رانندگی تئوری و عملی برگزار می‌شود و فرد متقاضی گواهینامه باید پس از گذراندن تمام کلاس‌های تئوری و عملی آموزش رانندگی، در این آزمون شرکت کند. آزمون آیین نامه توسط افسر راهنمایی و رانندگی برگزار و اجرا می‌شود و شرایط خاص خود را دارد. استفاده و یا همراه داشتن هر نوع گوشی تلفن همراه، کتاب آیین نامه، نمونه سوالات آیین نامه و هر نوع تقلب دیگری در این آزمون، خطا بوده و چنانچه افسر هریک از موارد ذکر شده را ببیند، فرد مورد نظر را رد کرده و در برخی از موارد نیز پرونده وی را تا مدتی معلق نگه می‌دارد. بدین ترتیب فرد مورد نظر تا مدتی معلوم، قادر به شرکت در آزمون آیین نامه نخواهد بود.

آزمون آیین نامه دارای 30 سوال تستی است که شرکت کنندگان باید در عرض 20 دقیقه به تمام سوالات پاسخ دهند. چنانچه فردی بتواند به حداقل 26 سوال پاسخ صحیح دهد، در این آزمون قبول می‌شود. اما اگر تعداد پاسخ‌های غلط افراد بیشتر از 4 مورد باشد، در آزمون قبول نشده و رد می‌شوند و با پرداخت هزینه مجدد آزمون، باید دوباره در این آزمون شرکت کنند.

سوالات آزمون آیین نامه

سوالات آزمون آیین نامه

همان‌ طور که گفته شد، تعداد سوالات موجود در آزمون آیین نامه، 30 سوال بوده و افراد متقاضی گواهینامه رانندگی باید در عرض 20 دقیقه به حداقل 26 سوال پاسخ درست بدهند. منبع سوالات این آزمون، موارد تدریس شده در کلاس‌های آموزشی، کتاب آموزش رانندگی و نمونه سوالات آیین نامه رانندگی است. سوالاتی مربوط به قوانین رانندگی، علائم رانندگی، تابلوها، قسمت فنی خودرو و اخلاق و آداب رانندگی، در این آزمون وجود دارد و افراد با مطالعه کتاب آیین نامه رانندگی و نمونه سوالات رانندگی به راحتی می‌توانند در این آزمون موفق شوند.

در اغلب موارد، به متقاضیان گواهینامه توصیه می‌شود تا فقط به خواندن کتاب راهنمایی و رانندگی بسنده نکرده و نمونه سوالاتی را نیز پاسخ دهند تا آمادگی لازم برای حضور در آزمون آیین نامه رانندگی را داشته باشند.

بسیاری از افراد با وجود اینکه تمام بخش‌های کتاب راهنمایی و رانندگی را مطالعه می‌کنند و حتی برخی از قسمت‌های آن را نیز حفظ می‌کنند، هنگامی‌که در فضای امتحانی قرار می‌گیرند، استرس تمام وجود آن‌ها را فرا می‌گیرد و مانع از آن می‌شود که افراد بتوانند در کمال آرامش و صبوری و بدون استرس به تمام سوالات پاسخ دهند. برای رفع این مشکل، افراد متقاضی گواهینامه رانندگی باید قبل از حضور در آزمون اصلی، نمونه سوالات آزمون آیین نامه را مطالعه کرده و به سوالات پاسخ دهند تا علاوه بر کنترل استرس خود، با سوالات آزمون و نحوه پاسخ دهی به آن‌ها نیز آشنا شوند.

متقاضیان گواهینامه رانندگی برای دریافت نمونه سوالات آزمون آیین نامه می‌توانند به سایت‌های معتبر و رسمی مراجعه کرده و به صورت رایگان یا پولی، نمونه سوالاتی را برای خود فراهم کنند.

سوالات آزمون آیین نامه رانندگی و فضای آزمون به گونه‌ای است که حتی اگر افراد تمام کتاب راهنمایی و رانندگی را نیز مطالعه و حفظ کرده باشند، ممکن است با قرارگیری در فضای امتحانی و مشاهده سوالات آزمون، تمام دانسته‌های خود را فراموش کنند و یا در هنگام پاسخ دهی به سوالات، بین دو گزینه مشابه، شک داشته باشند و تشخیص گزینه درست برای آن‌ها سخت باشد. همچنین وجود تابلوها و علائم مختلف راهنمایی و رانندگی باعث شده تا بسیاری از افراد، تفاوت آن‌ها را درک نکرده و نتوانند گزینه مناسب را انتخاب کنند. دانلود و استفاده از نمونه سوالات آزمون آیین نامه باعث می‌شود تا فرد مورد نظر با نحوه سوالات و پاسخ دهی آزمون آشنا شده و به راحتی به تمامی سوالات آزمون آیین نامه پاسخ درست بدهد.

همان ‌طور که گفته شد، سوالات آزمون آیین نامه انواع مختلفی دارد و برای بررسی میزان دانش و مهارت فرد متقاضی، از تمام بخش‌های کتاب آیین نامه سوال طرح می‌شود. بنابراین افراد، تنها با مطالعه بخشی از کتاب نمی‌توانند در این آزمون موفق شوند.

نمونه سوالات آیین نامه 1400

با توجه به اینکه، تعداد افراد شرکت‌کننده در آزمون‌های رانندگی بسیار زیاد است و برخی از افراد به دلیل رد شدن در این آزمون، مجبور به شرکت چندین باره در این آزمون هستند، سوالات آزمون آیین نامه هر از گاهی تغییر کرده و سبک سوالات تغییر پیدا می‌کند. بنابراین در اغلب موارد توصیه می‌شود تا افراد متقاضی گواهینامه، قبل از شرکت در آزمون آیین نامه، نمونه سوالات آیین نامه همان سال را مطالعه کنند و سپس در آزمون شرکت کنند. استفاده و مطالعه نمونه سوالاتی که همراه با پاسخ هستند، کمک شایانی به درک سوالات امتحانی می‌کند.

اشتباهی که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند این است که در مطالعه نمونه سوالات آیین نامه، پس از مطالعه صورت سوال، پاسخ سوال را نیز از همان فایل مطالعه می‌کنند. این روش، روش صحیحی نیست و برای اینکه افراد دانش خود را محک بزنند و با خطاها و اشتباهات خود آشنا شوند، باید فضای امتحانی را برای خود مهیا کنند و پس از خواندن هریک از سوالات، زمانی برای فکر کردن و انتخاب گزینه درست اختصاص دهند و بعد از آن به پاسخ سوال مربوطه نگاه کنند. چناچه پاسخ داده شده توسط فرد مورد نظر درست باشد، دانش و اطلاعات او کافی بوده و می‌تواند در آزمون آیین نامه شرکت کند؛ اما چنانچه پاسخ‌های داده شده درست نباشد، باید نمونه سوالات بیشتری را مطالعه کند تا میزان اطلاعات خود را تا جای ممکن افزایش دهد.

به افرادی که قصد شرکت در آزمون آیین نامه را دارند، توصیه می‌شود تا همواره قبل از شرکت در این آزمون، چندین بار فضای آزمون را برای خود شبیه‌سازی کرده و چند سری از نمونه سوالات آیین نامه را پاسخ دهند و در پایان هر امتحان تعداد پاسخ‌های درست و نادرست خود را بشمارند تا بدین صورت، اطلاعات خود را افزایش و استرس خود را کاهش دهند.

افراد متقاضی گواهینامه رانندگی می‌توانند پس از قبولی در آزمون آیین نامه، در آزمون عملی شهری رانندگی که توسط افسر راهنمایی و رانندگی برگزار می‌شود نیز شرکت کنند و پس از قبولی در این آزمون موفق به دریافت گواهینامه رانندگی خود شوند.

بست سوال یکی از معتبرترین و بهترین سایت‌هایی است که در زمینه ارائه نکات مهم رانندگی و آموزش رانندگی فعالیت می‌کند. محتواها و نکات بسیار کاربردی و جالبی در این سایت تولید و منتشر می‌شود. مخاطبان و متقاضیان گواهینامه رانندگی و حتی افرادی که قصد دارند مهارت رانندگی خود را افزایش دهند، می‌توانند با استفاده از این سایت و مطالعه نکات ذکر شده در آن و یا مشاهده ویدئوهای موجود در آن مانند آموزش پارک دوبل ویدیویی، مهارت رانندگی خود را بهبود بخشند. همچنین متقاضیان گواهینامه رانندگی و اموزش رانندگی نیز می‌توانند برای دریافت نمونه سوالات آیین نامه به سایت بست سوال مراجعه کنند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27467
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید