امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

جک j4 بخریم یا نه؟ مزایا و معایب جک j4


1403/06/10
کد خبر : 2409009
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 21 نفر

جک j4 که یکی از اقتصادی‌ترین سدان‌های چینی بازار کشور ما محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر با افزایش درصد داخلی سازی به یکی از محصولات استراتژیک کرمان موتور تبدیل شده است. تا جایی که محصول بومی کرمان موتور یعنی KMC ایگل هم براساس جک j4 ساخته شده است.

 

با توجه به قیمت جک j4 که در محدوده یک‌سری سدان‌های پرفروش داخلی قرار می‌گیرد، رقابت سختی بین این خودرو و رقبای ایرانی‌اش وجود دارد. به همین دلیل امروز به سراغ بررسی مزایا و معایب جک j4 رفته‌ایم تا ارزش خرید این خودرو در برابر رقبا را بسنجیم و ببینیم در نهایت جک j4 بخریم یا نه. اگر شما هم قصد خرید یک سدان اتوماتیک اقتصادی را دارید، در ادامه همراه ما باشید.

ابتدا به سراغ بررسی مزایای جک j4 می‌رویم تا نقاط قوت این سدان چینی را بهتر بشناسیم.

مزیت اول: کابین و صندوق بار جادار

به عنوان اولین مورد در فهرست مزایای جک j4 باید به فضای مناسب کابین و صندوق بار این خودرو اشاره کنیم. جک j4 ابعاد نسبتاً کوچکی دارد اما فضاسازی کابین آن به خوبی انجام شده است و 4 نفر سرنشین بزرگسال می‌توانند مسافرت راحتی را با آن تجربه کنند.

صندوق بار جک j4 هم با حجم 550 لیتر کاملاً مناسب مسافرت‌های خانوادگی است.

مزیت دوم: عملکرد فنی معقول

جک j4 از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 103 اسب بخار و حداکثر گشتاور 146 نیوتن متر بهره می‌برد. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو جک j4 منتقل می‌شود.

در نگاه اول و با این مشخصات فنی به نظر می‌رسد که جک j4 خودرویی کاملاً کند و کسل کننده باشد. اما در عمل وضعیت مقداری متفاوت است و جک j4 به نسبت قدرت کم پیشرانه، عملکرد فنی خوبی دارد و می‌تواند از پس وزن 1150 کیلوگرمی خود بربیاید.

حتی شتاب صفرتاصد حدود 13.5 ثانیه‌ای جک j4 نسبت به اعداد و ارقام خروجی پیشرانه عدد خوبی محسوب می‌شود و جای گله ندارد.

 مزیت سوم: مصرف سوخت و استهلاک پایین

جک j4 قوای فنی کم استهلاکی دارد و در طی این چند سال حضور در بازار ایران، به ندرت مشکلات فنی عجیب و غریب برای آن گزارش شده است. تا جایی که برخی مالکان جک j4 به آن لقب تندر 90 چینی داده‌اند!

وضعیت جک j4 از نظر مصرف سوخت نیز بسیار خوب است و هرچند رسیدن به عدد رسمی 6.5 لیتر در صد کیلومتر، در عمل تقریباً ممکن نیست اما بازهم این خودرو را بایستی یکی از کم مصرف‌ترین‌ها در رده خودش بدانیم.

مزیت چهارم: کیفیت مونتاژ قابل قبول

متأسفانه در سال‌های اخیر عادت کرده‌ایم که انواع و اقسام مشکلات مونتاژی را در خودروهای اقتصادی بازار و به خصوص انواع داخلی ببینیم. اما جک j4 علی‌رغم اقتصادی بودن، وضعیت مونتاژ معقولی دارد و مشکلات مونتاژی به مراتب کم‌تری نسبت به رقبای داخلی در آن دیده می‌شود.

 جک j4

معایب جک j4

حالا نوبت بررسی معایب جک جی 4 است تا نقاط ضعف این سدان اقتصادی چینی را هم بهتر بشناسیم.

عیب اول: طراحی ساده

جک j4 نخستین بار در سال 2012 به بازار چین عرضه شد و طبیعی است که در حال حاضر چهره آن ساده و قدیمی به نظر برسد. البته طراحی جک j4 نسبتاً متناسب است و نقطه ضعف بارزی در آن دیده نمی‌شود اما نسبت به رقبایی مثل دنا پلاس، شاهین و تارا، زرق و برق کم‌تری دارد و چندان جوان‌پسند نیست.

بنابراین طراحی ظاهری را می‌توانیم یکی از معایب j4 محسوب کنیم.

عیب دوم: آپشن‌های نه چندان کامل

از جمله مهم‌ترین آپشن‌های جک j4 می‌توانیم به مواردی مثل مالتی مدیا، تهویه مطبوع دستی، کروز کنترل، فرمان با نیروی کمکی برقی، روکش چرمی صندلی‌ها، دی‌لایت، سنسور نور، مه‌شکن جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، 2 ایربگ و… اشاره کنیم.

با در نظر گرفتن رده قیمتی و سایر رقبا باید بگوییم که جای خالی مواردی مثل سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌ها، دوربین دید عقب، کی‌لس استارتر و… در لیست امکانات جک j4 احساس می‌شود.

 

 معایب j4

به همین خاطر است که با مراجعه به نظرات در مورد جک j4 در فضای مجازی و سایر بسترها، می‌بینیم که بسیاری از افراد به این بحث کمبود امکانات اشاره کرده‌اند و آن را یکی از بارزترین معایب j4 محسوب می‌کنند.

عیب سوم: کیفیت نه چندان مطلوب رنگ بدنه

در ادامه بررسی معایب جک j4 به کیفیت نه چندان مطلوب رنگ بدنه می‌رسیم که متأسفانه نه تنها در این خودرو بلکه در تمامی محصولات کرمان موتور دیده می‌شود.

علت این موضوع به ساختار خط رنگ آمیزی شرکت کرمان موتور برمی‌گردد که برخلاف خط رنگ خودروسازانی مثل ایران خودرو و سایپا از نوع دستی است. این موضوع باعث می‌شود تا رنگ بدنه محصولات این شرکت کیفیت و ضخامت چندان مطلوبی نداشته باشد و با مواردی جزئی مثل پرتاب سنگ‌ریزه، شاهد ریزش رنگ بدنه باشیم.

این مورد کماکان بعد از چند سال جزو مشکلات جک j4 است و به نظر می‌رسد که تا زمانی که کرمان موتور خط رنگ خود را مدرن نکند، به قوت خود باقی بماند.

عیب چهارم: ضعف ترمز در موقع روشن بودن کولر

به عنوان آخرین مورد در فهرست معایب جک جی 4 باید به ضعف سیستم ترمز در موقع روشن بودن کولر اشاره کنیم. کولر جک j4 از نظر قدرت خنک‌کاری کابین وضعیت خوبی دارد اما توان زیادی را از موتور می‌گیرد. تا جایی که در هنگام درگیر بودن کمپرسور کولر و به خصوص وقتی که گیربکس در حالت دنده عقب قرار دارد، سیستم ترمز خودرو مقداری ضعیف می‌شود.

 این مورد یکی از مهم‌ترین ایرادات جک j4 محسوب می‌شود که بسیاری از مالکان به آن اشاره می‌کنند.

بالأخره جک j4 بخریم یا نه؟

مزایا و معایب جک j4 را باهم بررسی کردیم و حالا وقت آن است که با توجه به این مزایا و معایب، در خصوص ارزش خرید نهایی این محصول کرمان موتور صحبت کنیم.

با توجه به مزایا و معایب جک j4 باید بگوییم که نقطه قوت اصلی این خودرو استهلاک پایین و ایرادات کم‌تر نسبت به رقبای ایرانی‌اش است. در مقابل ظاهر ساده‌تر و آپشن‌های کم‌تر نیز نقاط ضعف جک j4 در مقایسه با این رقبا هستند.

با این اوصاف اگر خواهان یک سدان اتوماتیک جمع و جور هستید که دردسرهای نگهداری چندانی نداشته باشد و وقت شما را در مراجعه‌های متعدد به نمایندگی تلف نکند، می‌توانیم خرید جک j4 را به شما توصیه کنیم. در ضمن کرمان موتور برخی اوقات برای جک j4 شرایط فروش اقساطی هم اعلام می‌کند که می‌تواند برای برخی افراد با نقدینگی کم‌تر مناسب باشد.

اما اگر به پارامترهای طراحی ظاهری و آپشن در خودرو اهمیت بالایی می‌دهید و حوصله تقریباً بالایی در نگهداری خودرو دارید، بهتر است از خرید جک j4 منصرف شوید و یکی از رقبای داخلی آن را انتخاب کنید.

برگرفته از  https://www.hamrah-mechanic.com/ 

گالری تصاویر
برچسب ها :
# خرید خودرو

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/2409009
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید