امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

تیرآهن چگونه ساخته می شود

1401/07/27
کد خبر : 26913
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 22 نفر

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم تیرآهن هلا چگونه ساخته می شود و چگونه قیمت تیرآهن در قیمت تمام شده سازه تاثیر می گذارد.  تیرآهن به چند روش مختلف ساخته می شود که شامل روش های نورد شده ، اکسترود شده ، جوش داده شده و پرچ شده می باشد. در روش های نورد شده و اکسترود شده ابتدا مایه اولیه را به دمای 1100 درجه سانتی گراد می رساند و سپس از طریق جک های هیدرولیکی به سمت غلتک های بزرگ فرستاده می شود تا صاف شود و در نهایت به شکل دلخواه در بیاورند.
در روش جوش داده شده ابتدا ورق های فلز را به اندازه های مشخص شده برش می دهند و سپس با ابزارهای جوشکاری آن ها را به هم جوش می دهند. که به آن تیر ورق گفته میشود.  
همچین در روش تیر های پرچ شده بر روی ورق های فلزی برش داده شده سوراخ ایجاد می کند و سپس آن ها را به هم دیگر پرچ می کند.

تیرآهن چیست؟

یکی از المان های ضروری در سا ختمان سازی و مکان های صنعتی تیرآهن می باشد و وظیفه‌ی اصلی تیرآهن، تحمل فشار های حاصل از نیروهای وارد شده بر آن است و تیرآهن دارای دو قسمت جان وبال می باشد . تیرآهن به دو حالت ، معمولی که با علامت  I  که  ipe  نام دارد  و تیرآهن بال پهن با علامت H و یا IPB نوشته می شود . تیرآهن نوع معمولی دارای ارتفاع 80 تا 600 میلی متر بوده و بیشتر مورد استفاده افراد می باشد و نوع تیر اهن معمولی پهن هست ، که در این نوع تیرآهن بال و ارتفاع هم اندازه هستند.  همچنین اتصال تیرآهن ها در سازه ها به دو صورت پیچی و جوشی انجام می شود و قبل از استفاده از تیر آهن برای جلوگیری از خوردگی باید ضد زنگ خورده و با رنگ پوشش داده شوند.

کاربرد تیرآهن

اصلی ترین کاربرد تیر آهن در ساختمان ها اسکلت فلزی می باشد که به عنوان ستون قرار می گیرد و در ستون ها ، خرپاها ، در پوشش سقف و پل های لانه زنبوری مورد استفاده می باشند.

آشنایی با انواع تیرآهن

همچنین در قسمت های بالا گفته شده که تیرآهن ها اصولا به دو صورت معمولی (ipe و iNP) و بال پهن  (H و یا IPB) ساخته می شود.
تیر آهن ها به سه حالت می باشند که شامل:
1)    تیرآهن بال پهن (IPB)
2)    تیرآهن استاندراد چین و روسیه (INP)
3)    تیرآهن استاندارد ایران و اروپا (IPE)
که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.


تیرآهن بال پهن (IPB)

این تیرآهن با استاندار مشخص شده به صورت عریض و با بال های پهن و شکل علامت H ساخته می شود . طول بال های این تیر آهن نسبت به تیرآهن های دیگر بیشتر می باشد و به صورت تکی در طرح هاش سبک ، هاش متوسط و هاش سنگین ارائه می شود. تیرآهن IPB در برابر فشار استحکام خوبی دارد و در سه نوع مختلف St52, St44 , St37 می باشد.

تیرآهن استاندارد چین و روسیه (INP)

تیرآهن INP بیشتر در کشور روسیه و چین تولید می شود . بال های این تیرآهن در ابتدا نازک می باشد و هر چه به سمت پایین می رود ضخیم می شود و ارتفاع آن مابین 80 تا 600 میلی متر است.
شکل ظاهری مانند علامت I انگلیسی می باشد و در صنعت های ساختمان سازی ، سد سازی ، برج سازی ، اسکله سازی و پل سازی مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن INP نسبت به تیرآهن IPE  تحمل بار کمتری دارد .
تیرآهن INP دارای مقاطع مختلفی مانند INP 80 ,INP 100 ,INP 120,INP 140,INP 160 و .....  می باشد.


 تیرآهن

تیرآهن استاندارد ایران و اروپا (IPE)

تیرآهن IPE در کشور های ایران و اروپایی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. بال های این تیر آهن چه در ابتدا و چه در انتها ثابت می باشد و ارتفاع آن مابین 80 تا 600 میلی متر است.
شکل ظاهری مانند علامت I می باشد و اصولا در ستون بندی های به صورت مرکب استفاده می شود و تیرآهن های IPE دارای مقاطع مختلفی مانند IPE 80 , IPE 100 , IPE 120, IPE 140, IPE 160 و .....  می باشد.
بیشتر تیرآهن های IPE وارداتی برای کشور های لهستان ، اسپانیا ، المان و کره می باشد.

تیرآهن لانه زنبوری یا CNP

برای تولید تیرآهن لانه زنبوری از دو روش استفاده می کنند :

روش اول :

روش سرد یا کوپال : ابتدا بر روی جان تیر آهن شش ضلعی ای ترسیم می شود و سپس به وسیله گیوتین آن قسمت های ترسیم شده را برش می دهند.

روش دوم :

روش گرم  یا نوبل : در این روش ابتدا بر روی جان تیر آهن خطوطی ترسیم می نمایند و سپس با ایجاد خال جوش محل برش را مشخص می کنند  که با این کار بالا و پایین تیر اهن به اندازه یه دندانه جابه جا می شود که با قرار گرفتن لبه بر روی هم حالت شش ضلعی ایجاد می شود و برای مقاوم کردن بیشتر آن ها  داخل حفره ها را با ورق پوشش می دهند و این روش در میان تولید کنندگان به دلیل مقرون به صرفه بودن خیلی محبوب می باشد.

کاردبرد تیرآهن لانه زنبوری

از این تیرآهن ها به عنوان تیرهای فرعی در سازه ها استفاده می شود. مهم ترین مزایای تیرهای لانه زنبوری را می توان به تحمل بار بیشتر ، قابلیت عبور لوله‌های تاسیساتی و برق از فضاهای ایجاد‌شده و ... اشاره نمود.
همچنین توجه داشته باشید این تیرآهن در کنار مزایای زیادی که دارد دارای معایبی از جمله کاهش مقاومت در اثر جوشکاری و ضریب ایمنی پایین نسبت به مقاطع فولادی دیگر می باشد.

قیمت روز تیرآهن

قیمت تیرآهن و قیمت آهن الات با توجه به قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت‌های جهانی فولاد و قیمت سنگ‌آهن تعیین می شود. خرید تیر آهن به‌ صورت کیلویی و شاخه‌ ای به فروش می‌ رسند. به طور کلی کارخانه ها، تیرآهن را به شکل بندیل با وزن تقریبا 5 تن عرضه می کنند و بنگاه های فروش آن ها را به صورت شاخه ای به فروش میرسانند.


 تیرآهن

مراجع خرید تیرآهن

از کارخانه های برتر عرضه کننده تیرآهن در ایران می توان به ذوب آهن اصفهان، کارخانه اهواز، صفاطوس، آرین، مرکز کرمانشاه و انبار ناب تبریز، فایکو اشاره نمود که در میان تمامی آنها  تیرآهن ذوب آهن اصفهان از کیفیت و غیره نسبت به دیگر کارخانه ها بهتر می باشد و بیشترین تقاضا را دارد.

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید