امروز جمعه 06 مهر 1403

Friday 27 September 2024

تفکیک زباله از مبدا یعنی چه و چه مزایایی دارد؟


1403/06/31
کد خبر : 2409103
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 146 نفر

همه ما انسان‌ها به طور روزانه یک کیلوگرم زباله تولید می‌کنیم! تغییرات اقلیمی که حال شاهد هستیم نشان دهنده آن است که دیگر جای هیچ اشتباه دیگری برای انسان‌ها باقی نمانده است و تا دیر نشده باید کره زمین را نجات داد! تفکیک زباله‌ها از مبدا، یک حرکت پیشگامانه است که در کاهش حجیم زباله‌های تولید شده به صورت روزانه تأثیر بسزایی دارد.

هر کسی که در خود احساس مسئولیت می‌کند باید به صورت روزانه برای کمک به سلامت موجودات زنده و محیط زیست، این کار را انجام دهد. برای انجام این کار باید در زمینه تفکیک زباله از مبدا، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. به همین منظور در ادامه این مطلب، قصد داریم تا شما را با طرح تفکیک زباله از مبدا آشنا کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.


 

منظور از تفکیک زباله از مبدا چیست؟

همان طور که از تک تک کلمات این جمله نیز مشخص است، تفکیک زباله از مبدا به صورت کلی به معنی فرایند شناسایی انواع مختلف زباله‌ها در محل تولید زباله و جداسازی هر کدام بر اساس جنس آن، تفکیک زباله گفته می‌شود. به زبان ساده می‌توان گفت که در این طرح، زباله‌ها در خانه یا هر مبدا دیگری از نظر جنس تفکیک شده و از هم جدا می‌شوند.

برای مثال، زباله‌هایی که قابل بازیافت هستند مثل کاغذ، پلاستیک، انواع فلز های مانند آلومینیوم، آهن و... باید از زباله‌هایی مثل مواد غذایی جداسازی شوند. زباله‌های دیگر نیز باید در سطل‌هایی مثل سطل زباله گالوانیزه و... نگهداری شوند. هر چقدر که جداسازی زباله‌ها با دقت بیشتری انجام شود، زباله‌های کمتری وارد محل دفن زباله می‌شوند و زباله‌های بیشتری نیز بازیافت شده و برای مصارف متعدد وارد کارخانه‌ها می‌شوند. این کار ساده می‌تواند تأثیر زیادی در حفاظت از محیط زیست داشته باشد!

خوشبختانه در حال حاضر، افراد دغدغه مند زیادی برای حفاظت از محیط زیست فعالیت می‌کنند تا سطح آگاهی افراد را نسبت به تغییرات زیست محیطی بالا ببرند. با رعایت این اصول ساده و پیش پا افتاده می‌توان گامی بزرگ در حفاظت از محیط زیست برداشت.

تفکیک از مبدا زباله خانگی

تفکیک زباله خانگی از مبدا، در واقع همان فرایند شناسایی و جداسازی زباله‌های قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت است که معمولا با هدف کاهش زباله‌ها و استفاده مجدد از آنها انجام می‌شود.

زباله‌های خانگی به صورت کلی به سه دسته کلی زباله‌های خشک، زباله‌های‌تر و زباله‌های خطرناک تقسیم بندی می‌شوند. برای اینکه بتوانید زباله‌های خانگی را به بهترین شکل ممکن تفکیک کنید، باید با روش تفکیک زباله‌های خانگی از مبدا آشنا شوید. معمولا برای این کار پیشنهاد می‌شود که برای هر کدام از انواع زباله، یک سطل مخصوص در نظر بگیرید و زباله‌ها را در همان ابتدا تفکیک کنید.


 

تفکیک زباله از مبدا چه مزایایی دارد؟

جمع آوری و بازیافت زباله‌ها می‌تواند برای شهرداری هزینه‌های زیادی به همراه داشته باشد. از جمله مهمترین این هزینه‌ها می‌توان به هزینه‌های مربوط به برنامه ریزی، خدمات، نیروی کار و هزینه بازیافت اشاره کرد. از این رو، تفکیک زباله از مبدا باید مزایایی نیز به همراه داشته باشد تا شهرداری‌ها برای انجام این طرح بودجه لازم را در اختیار قرار دهند.

در ادامه این مطلب 4 تا از مهمترین مزایا و فواید اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا را برای شما بازگو کنیم، پس با ما همراه باشید.

افزایش سلامت موجودات

اگر داروها و زباله‌های سمی به صورت صحیح دفن نشوند، شیرابه‌ها را می‌توانند آلوده کنند. جاری شدن همین شیرابه‌ها به آب‌های زیر زمینی، رودخانه‌ها، مزارع و... می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت تمامی موجودات زنده باشد. برای مثال، وجود داروی آنتی بیوتیک در زباله می‌تواند سویه‌های باکتری‌ها و میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را تقویت کرده و در نتیجه با ایجاد مشکلات بیشتری برای انسان شوند. از این رو شهرداری‌ها می‌توانند با نصب سطل زباله پارکی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف، افراد را تشویق کنند تا از همان ابتدا زباله‌ها را تفکیک و جداسازی کنند.

محافظت از محیط زیست

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که بشر به صورت روزانه چه مقدار زباله تولید می‌کند؟ مگر کره زمین تا چه زمانی توانایی دارد تا زباله‌های ما را در خود دفن کند؟ دفن زباله‌ها تا همین الان نیز اثرات منفی و مخربی را به جا گذاشته‌اند و ریز پلاستیک‌ها در دریاها و زیستگاه‌های موجودات زنده گسترش پیدا کرده‌اند. با تفکیک و جداسازی زباله‌ها، می‌تواند حجم زباله‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش داد و لطف بزرگی در حق کره زمین به حساب می‌آید.

صرفه‌جویی در استفاده از منابع طبیعی

ابزارهای پلاستیکی، کاغذی، فلزی و... به مواد اولیه خام نیاز دارند که از طبیعت گرفته می‌شوند. هر چه میزان برداشت و استخراج مواد اولیه از طبیعت بیشتر باشد، طبیعت سریع‌تر تخریب می‌شود. برای نمونه، هر یک سال حدود 35 کیلو زباله پلاستیکی هر نفر تولید می‌کند. اگر پلاستیک‌ها بازیافت شوند، یک شهر با جمعیت 100 هزار نفر می‌تواند در مصرف 12 هزار تن نفت و همچنین زغال سنگ صرفه‌جویی کن!

کاهش هزینه‌ها در دراز مدت

در ابتدا گفتیم که اجرا طرح تفکیک زباله‌ها از مبدا می‌تواند هزینه‌هایی برای شهرداری‌ها به همراه داشته باشد، ولی اجرایی سازی این طرح از نظر اقتصادی در دراز مدت به نفع جامعه است. برای مثال، برای تولید کردن یک تن کاغذ به 15 درخت، 440 لیتر آب و 7600 کیلووات ساعت برق نیاز داریم. در عوض برای تولید یک تن کاغذ بازیافتی به 1800 لیتر آب و 2700 کیلووات ساعت برق نیاز است!

همچنین باید اضافه کرد که مبلمان شهری که با مواد بازیافتی طراحی و تولید می‌شوند، می‌توانند هزینه‌های شهرداری را تا حد زیادی کاهش دهند؛ چرا که قیمت مبلمان شهری که از مواد بازیافتی طراحی و ساخته می‌شوند، نسبت به مبلمان شهری فلزی، سنگی و چوبی بسیار مناسب‌تر و به صرفه تر است!

سخن پایانی

تفکیک زباله‌ها در مبدا، کوچک‌ترین کاری است که شهروندان مسئولیت پذیر، می‌توانند در قبال محل زندگی و محیط زیست انجام دهند. مزیت اصلی تفکیک زباله‌ها از مبدا این است که از همان ابتدا زباله‌های جدا می‌شوند و دیگر نیازی به فرایندهای پر هزینه‌ها و اضافی نیست! به شما پیشنهاد می‌کنیم که از امروز تفکیک زباله‌ها را جدی گرفته و این مطلب را با افراد بیشتری به اشتراک بگذارید.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/2409103
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید