امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

تفاوت تیرآهن با تیرچه در ساختمان در چیست؟

1401/07/27
کد خبر : 27152
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 22 نفر

بنابراین اطلاع از تفاوت آن‌ها با یکدیگر اهمیت زیادی دارد. تیرآهن و تیرچه دو عضو مهم و بسیار کاربردی در ساختمان سازی محسوب می‌شوند که ویژگی‌ و کاربردی متفاوت دارند. در ادامه این مطلب، قصد داریم تفاوت تیرآهن و تیرچه را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

تعریف تیرآهن

تیرآهن یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی طویل و مستحکم، در صنعت ساختمان سازی است که برای انتقال نیروهای وارده بر سازه به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجم بالای استفاده از تیرآهن در ساخت و ساز، موجب شده تا قیمت تیرآهن‌ها به خصوص قیمت تیرآهن 16 بر روی بازار مسکن به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر زیادی بگذارد. استحکام بالای تیرآهن در برابر نیروی برشی و لنگر خمشی، کاهش حجم فولاد لازم در ساختمان، سرعت و راحتی اجرا و نصب، امکان اجرای آسان در ارتفاعات بالا و غیره، باعث شده تا این محصول، بهترین مقطع فولادی برای استفاده در اسکلت فلزی سازه به شمار رود.

انواع تیرآهن

تیرآهن‌های موجود در بازار آهن آلات ایران، بر اساس شکل ظاهری و استاندارد بکار رفته در تولید آن‌ها، به انواع زیر تقسیم بندی می‌شوند:

• تیرآهن IPE

تیرآهن IPE یا تیرآهن معمولی، بر اساس استاندارد اروپا و ایران ساخته می‌شود و شکل ظاهری آن شبیه به حرف  I انگلیسی است. ضخامت تمام نقاط بال این تیرآهن، از ابتدا تا انتها ثابت میباشد. این نوع تیرآهن در ایران، از پرکاربردترین نوع تیرآهن محسوب می‌شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است؛ اکثر نقشه‌های ساختمان‌های کشورمان بر اساس این نوع تیرآهن طراحی می‌شود. بنابراین حجم فروش تیرآهن IPE در بازار آهن آلات ایران بسیار زیاد میباشد.

• تیرآهن INP

شکل ظاهری این نوع تیرآهن نیز شبیه به حرف انگلیسی I است. تیرآهن INP در کارخانجات داخلی از جمله کارخانه ذوب آهن اصفهان، مطابق با استاندارد روسیه و چین تولید می‌گردد. این نوع تیرآهن، بر خلاف تیرآهن IPE، دارای ضخامت بال یکسانی نیست و ضخامت بال‌های این مقطع فولادی با فاصله گرفتن از جان، با شیبی ملایم کم می‌شود. در حال حاضر تیرآهن ذوب آهن اصفهان به دلیل کیفیت بسیار بالا، نسبت به سایر رقبا، از قیمت بالاتری برخوردار میباشد. شما می‌توانید به صورت لحظه‌ای و با مراجعه به سایت آراد آهن از آخرین قیمت تیرآهن به ویژه قیمت تیرآهن 16 اصفهان آگاهی کسب نمایید.

• تیرآهن IPB

شکل ظاهری تیرآهن  IPB، شبیه به حرف انگلیسی H است. اندازه بال و جان این نوع تیرآهن، با هم برابر است. به تیرآهن IPB ، تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش نیز گفته می‌شود. بازرگانی آراد آهن نمایندگی فروش تیرآهن اصفهان، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه خرید و فروش انواع تیرآهن از جمله تیرآهن هاش در سایزهای متنوع میباشد. همچنین این شرکت به دلیل ارائه محصولاتی باکیفیت و قیمت مناسب توانسته جایگاه ویژه‌ای را در بازار آهن آلات ایران کسب نماید.

• تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری یا تیرآهن CPE ، تیرآهنی است که دارای حفره‌های توخالی شش ضلعی منتظم شبیه به لانه زنبور میباشد. برای ساخت تیرآهن لانه زنبوری، یک نیمه شش ضلعی بر روی جان تیر آهن IPE، برش می‌زنند سپس دو بخش برش خورده را از نیمه به هم متصل می‌کنند و به صورت شش ضلعی کامل به هم جوش می‌دهند. در سایت آراد آهن، آخرین قیمت تیرآهن لانه زنبوری امروز، در اختیار علاقمندان و مصرف کنندگان محترم قرار گرفته است.

تعریف تیرچه

به تیرهای فرعی که وظیفه تحمل و انتقال نیروهای مرده و زنده سقف را بر عهده دارند، اصطلاحا تیرچه می‌گویند. جنس تیرچه‌ها از چوب یا ترکیبی از فولاد و بتن است. تیرچه‌ها نقش مهمی را در انتقال بار سازه به زمین ایفا می‌کنند. بار وارده به سازه، ابتدا به ستون‌ها، سپس به فونداسیون و در نهایت به زمین منتقل می‌شود.



انواع تیرچه

انواع مختلفی از تیرچه در بازار آهن و فولاد ایران وجود دارد که به روش‌های متنوعی تولید می‌شوند. انواع تیرچه عبارتند از:

• تیرچه بتنی

از میلگرد و بتن، برای ساخت تیرچه بتنی استفاده می‌شود. در فرایند ساخت تیرچه بتنی، بلوک‌هایی از جنس سیمان یا سفال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

• تیرچه خرپایی

این تیرچه، از ترکیب خرپای فولادی و پاشنه بتنی ساخته می‌شود. برای ساخت خرپا از انواع آرماتور کششی، عرضی، آرماتور تقویتی، آرماتور کمکی استفاده می‌شود که به وسیله جوش مقاومتی و جوش با قوس الکتریکی به یکدیگر متصل می‌گردند. این نوع تیرچه، در دو نوع با قالب ماندگار و بدون قالب ماندگار اجرا می‌شود.

• تیرچه پیش تنیده

این نوع تیرچه، از بتن و مفتول‌های بسیار مقاوم فولادی تولید می‌شود و در سقف‌هایی که بار زنده و نیروهای کششی به آن‌ها اعمال می‌گردد و نیز در سازه‌های نیمه صنعتی، بسیار پرکاربرد میباشد. فرآیند ساخت تیرچه پیش تنیده نسبت به انواع دیگر تیرچه، پیچیده است. قبل از عملیات بتن ریزی، کابل‌های فولادی به وسیله جک، کشیده می‌شوند و بعد از پایان بتن ریزی، کابل‌ها از جک آزاد می‌شوند.

• تیرچه فلزی با جان باز

برای ساخت تیرچه فلزی یا تیرچه کرومیت، از دو میلگرد فولادی یا یک تسمه برای بال بالایی و یک تسمه برای بال پایینی، استفاده می‌شود. در واقع در تیرچه کرومیت، بر خلاف تیرچه بتنی، به جای بتن از فلز، برای پاشنه استفاده می‌گردد.

مقاومت تیرآهن چگونه است؟

ساختار تیرآهن به گونه‌ای است که از استحکام بالایی برخوردار میباشد و به دلیل این ویژگی است که از تیرآهن، در ساخت سازه‌ استفاده می‌شود. در ساخت یک سازه، از تیرچه‌ها در کنار تیرآهن‌ها استفاده می‌کنند تا استحکام و مقاومت سازه را چند برابر افزایش دهند.  
در واقع، تیرچه و تیرآهن، دو المان اصلی و ضروری برای ساختمان سازی میباشند.
میزان ضخامت تیرآهن و تیرچه با یکدیگر متفاوت است؛ ضخامت تیرآهن بالاتر بوده و اندازه آن، نسبت به تیرچه بزرگ‌تر است. اندازه تیرچه کوچکتر بوده و به تنهایی کاربردی ندارد. تیرچه بر روی تیرآهن قرار می‌گیرد و تیرآهن، وزن تیرچه را نیز تحمل می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم تیرآهن، تحمل وزن‌های دیگری از جنس فولاد یا آهن است.
اصولا تیرآهن، جهت پشتیبانی از سقف استفاده می‌شود و به کمک تیرچه‌ها می‌تواند استحکام و یکپارچگی بسیار زیادی را برای سقف یک سازه ایجاد کند. تیرآهن‌هایی که برای سقف استفاده می‌شوند از اهمیت بالایی برخوردارند و دارای قیمت متفاوتی نیز هستند. پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین، سایز تیرآهن موجود در بازار، جهت ساختمان سازی، تیرآهن 16 اصفهان و برندهای دیگر میباشد که در بخش‌های مختلف یک سازه از آن استفاده می‌شود.



خرید تیرآهن

لیست قیمت تیرآهن اصفهان و برندهای دیگر تیرآهن، به صورت روزانه و همزمان با اعلام قیمت این محصولات در بازار آهن آلات، توسط کارشناسان آراد آهن استعلام شده و در وب سایت این شرکت بروزرسانی و در اختیار عموم قرار می‌گیرد. بنابراین مصرف‌کنندگان و مشتریان گرامی می‌توانند با مراجعه به سایت آراد آهن از آخرین قیمت روز محصول مورد نظر خود گاهی کسب نمایند.
قیمت انواع تیرآهن در سایزها و برندهای مختلف همچون قیمت تیرآهن 16 اصفهان بر اساس فاکتورهای متعددی از جمله نوسانات بازار ارز و طلا، میزان عرضه و تقاضا، تحولات سیاسی و اقتصادی کشور و منطقه، بازار جهانی آهن آلات و غیره، به صورت روزانه یا لحظه‌ای دچار افزایش یا کاهش می‌شود. بنابراین نمی‌توان قیمت ثابتی برای مقاطع فولادی مانند تیرآهن تعیین نمود. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از اقدام به خرید تیرآهن در اصفهان و سایر شهرهای کشور، قیمت روز محصول مورد نظر خود را از وب‌سایت‌های رسمی و معتبر فعال در این حوزه مانند وب سایت آراد آهن استعلام نموده و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت نهایی با کارشناسان واحد فروش این مجموعه با شماره 34055-031 تماس حاصل نمایید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27152
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید