امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

با سبدگردانی ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهید

1401/07/27
کد خبر : 27448
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 109 نفر
در بازار بورس روش‌های مختلفی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری وجود دارد. مواردی مانند صندوق‌ها و اوراق درامد ثابت، اوراق اختیار فروش تبعی و ... . اما کمتر کسی به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با سبدگردانی فکر می‌کند! در این مطلب قصد داریم ابتدا شما را با مفهوم سبدگردانی آشنا کنیم و همراه با معرفی پربازده ترین سبدگردان، به کاهش ریسک از طریق سبدگردانی بپردازیم.

سبدگردانی چیست؟

قبل از هر چیز باید به بررسی مفهوم سبدگردانی اختصاصی بپردازیم. سبدگردانی یا Portfolio Management Service عبارت است از فرایندی که در آن سبدگردان، مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری شخص دیگری را بر عهده می‌گیرد.

سبد یا پرتفوی اصطلاحی است که به مجموعه دارایی‌های یک شخص اطلاق می‌شود. در بورس این سبد می‌تواند از سهام، اوراق بهادار یا صندوق‌های قابل معامله تشکیل شود. در نگاهی کلی‌تر نیز سبد سرمایه‌گذاری مجموعه دارایی‌های یک فرد را در بر می‌گیرد که با نیت سرمایه‌گذاری خریداری شده‌اند. این سبد می‌تواند شامل سهام، ارز دیجیتال، طلا، دلار ملک و ... غیره باشد.

ترکیب دارایی‌های این سبد اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت یا شکست در سرمایه‌گذاری باشد. به همین دلیل، شرکت‌هایی با عنوان سبدگردان در سراسر جهان تاسیس شده‌اند که با تکیه بر دانش و تخصص و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، مدیریت سبد سرمایه‌گذاری مشتریان را به عهده می‌گیرند. در حقیقت سبدگردانی یک روش غیر مستقیم برای سرمایه‌گذاری است که مزایای بسیاری دارد:

  • مدیریت حرفه‌ای: در شرکت‌های سبدگردان مدیریت پرتفوی شما توسط یک کادر باتجربه و متخصص انجام می‌شود که بازار را به خوبی می‌شناسند و به استراتژی‌ها و روش‌های تحلیل مختلف مسلط هستند.
  • منافع همسان: سود شما و شرکت سبدگردان در یک راستا است. هر چه شما سود بیشتری داشته باشید، درامد شرکت نیز بیشتر خواهد شد و این همسویی منافع، باعث می‌شود سبدگردان انگیزه بیشتری برای ایجاد سود داشته باشد.
  • معافیت مالیاتی: سودی که از طریق سبدگردانی برای شما حاصل می‌شود، مشمول مالیات نخواهد بود.
  • انعطاف‌پذیری و اختصاصی بودن: شرکت سبدگردان پرتفوی شما را کاملا بر اساس اهداف و شخصیت شما تنظیم می‌کند، در طول مدت قرارداد می‌توانید عملکرد آن را مشاهده کنید و هر گاه که تمایل داشتید، استراتژی خود را تغییر دهید.
  • عدم نیاز به دانش بورسی و صرف زمان: با استفاده از این روش سرمایه‌گذاری، کار را به متخصصان می‌سپارید. نیازی نیست دانش بورسی داشته باشید و زمانی را صرف انتخاب سهام و رصد بازار کنید.

پربازده ترین سبدگردان کدام است؟

در حال حاضر افراد و شرکت‌های مختلفی تحت عنوان سبدگردان فعالیت می‌کنند. در مرحله اول لازم است دقت داشته باشید که با فقط با شرکت‌های قانونی کار کنید که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دارند. برای مقایسه بازدهی شرکت‌ها و پیدا کردن پربازده ترین سبدگردان چندین روش وجود دارد: اگر شرکت خاصی را مد نظر دارید، به وب سایت آن مراجعه کنید و آمارهای مربوط به بازدهی و اطلاعات عملکرد سبدگردان را بررسی کنید. در غیر این صورت می‌توانید از آمارهای مقایسه‌ای که در وب سایت‌های معتبر منتشر می‌شود استفاده کنید. وب سایت سازمان بورس هم گزارش سالانه عملکرد شرکت‌های سبدگردان را منتشر می‌کند. برای مثال طبق آمارها شرکت سبدگردان آگاه در سال 1400 در میان 5 سبدگردان برتر کشور قرار گرفته است و با توجه به سابقه و اعتباری که دارد، می‌تواند گزینه امنی برای سرمایه‌گذاری باشد.

سبدگردانی چگونه ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد؟

فرایند سبدگردانی با شناخت مشتری شروع می‌شود. معمولا قبل از آغاز به همکاری جلساتی با شما برگزار می‌شود و لازم است پرسشنامه‌هایی را تکمیل کنید. در این مراحل، شرکت سبدگردان شخصیت مالی، اهداف و میزان ریسک‌پذیری شما را می‌سنجد. سبد سرمایه‌گذاری شما بر اساس این اطلاعات تنظیم خواهد شد.

شرکت‌های سبدگردان از دانش و تخصص گروهی از تحلیل‌گران استفاده می‌کنند و ابزارها و نرم‌افزارهای روز را به کار می‌برند. در حقیقت، مدیریت حرفه‌ای یک فاکتور کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری است زیرا تحلیل‌گران حرفه‌ای می‌توانند استراتژی متناسب با وضعیت بازار را انتخاب کنند و در هر شرایطی، بهترین تصمیمات را داشته باشند.

با توجه به این توضیحات، برای انتخاب پربازده ترین سبدگردان لازم است تیم مدیریت آن را نیز بررسی کنید و عملکرد آن‌ها را در سال‌های مختلف و در مقایسه با وضعیت بازار ببینید.

سخن آخر

سبدگردانی یک روش غیر مستقیم برای فعالیت در بورس است که با استفاده از مدیریت حرفه‌ای و تیم تحلیل‌گران باتجربه، ریسک سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد. برای انتخاب پربازده ترین سبدگردان می‌توانید از فهرست‌های مقایسه‌ای استفاده کنید و در نهایت سرمایه خود را به شرکتی بسپارید که بهترین عملکرد و بیشترین اعتبار را داشته باشد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27448
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید