امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

آیا ساخت ویلا چوبی نیاز به مجوز دارد؟ چگونه مجوز ساخت کلبه چوبی بگیریم؟

1401/07/27
کد خبر : 27212
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 122 نفر
چوب یک عنصر طبیعی است و گرمای ذاتی آن آرامش عجیبی را در وجود آدمی القا می‌کند. لذت زندگی در یک ویلا چوبی بر هیچ کسی پوشیده نیست و هیچ شخصی نمی‌تواند منکر علاقه خود نسبت به تجربه زندگی در کلبه چوبی شود. خوشبختانه پیشرفت فناوری و صنعت در حوزه ساخت کلبه‌های چوبی این امکان را برای افراد فراهم ساخته که بتوانند رویای خود را به واقعیت تبدیل کنند بدون این که نگران هزینه‌های گزاف ساخت و ساز باشند؛ اما نکته مهمی که در این حوزه مطرح می‌شود جواز ساخت ویلا چوبی است. با توجه به این که گرفتن جواز، مراحل اداری خاصی دارد، جواز ساخت ویلا چوبی یکی از دغدغه‌های اصلی علاقمندان ویلا چوبی است.

 

ویلا چوبی

کلبه چوبی چیست و چه مزایایی دارد؟

قبل از این که راجع به جواز ساخت ویلا چوبی صحبت کنیم بهتر است مختصری در مورد چگونگی ساخت و مزایای ویلا چوبی صحبت کنیم. کاملا مشخص است ویلا، کلبه یا خانه چوبی سازه‌ای است که تماما از چوب طبیعی ساخته شده است. چوب یک متریال طبیعی شگفت انگیز است که ویژگی‌های بسیار خارق العاده‌ای دارد. چوب‌هایی که در ساخت ویلا چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند از بهترین چوب‌های طبیعی درختان هستند و قابلیت‌های زیادی به ویلا یا کلبه می‌بخشند. با توجه به این که هدف افراد از زندگی در کلبه یا ویلای چوبی رسیدن به آرامش و احساسی است که در خانه‌های بتنی نیست، می‌توان قابلیت‌های بسیاری را برای چنین سازه‌های طبیعی تعریف کرد. کلبه چوبی سازه‌ای از پیش ساخته است که بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا و مطابق با استانداردهای جهانی ساخته می‌شود.

گذشته از امنیتی که چنین سازه‌ای در مواقع بحرانی مانند زلزله، طوفان و غیره دارد، مقاومت و استحکام آن در شرایط آب و هوایی مختلف مثال زدنی است. طبیعتا تمام ویلاهای چوبی در مناطق جنگلی و فضای طبیعت به دور از فضای شهری  ساخته می‌شوند. بنابراین با عوامل محیطی متعددی در ارتباطند. کلبه چوبی عایق بسیار خوبی در برابر گرما و سرما است و در کاهش مصرف انرژی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. ضمن این که نسبت به صدا نیز عایق بسیار خوبی است. ویلا چوبی از متریال طبیعی ساخته شده و کاملا با محیط زیست سازگار است. اگر چوب به کار رفته در ساخت کلبه با استفاده از رزین‌های مخصوص پوشش داده شود، نسبت به نفوذ حشرات و رطوبت نیز مقاوم می‌شود. چنین سازه‌هایی دارای تهویه طبیعی و ذاتی هستند و یک محیط سالم را برای تنفس ایجاد می‌کنند. گذشته از تمام ویژگی‌های ساختاری، زیبایی کلبه چوبی و جلوه چشم نواز آن چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.

جواز ساخت کلبه چوبی

حال که با ویژگی‌های ویلا چوبی آشنا شدید، بهتر است اصلی‌ترین مسئله در مورد ساخت کلبه چوبی را شرح دهیم. جواز ساخت ویلا چوبی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد در ساخت ویلا چوبی است. همه ما به خوبی می‌دانیم که هر نوع ساخت و سازی نیازمند اخذ جوازهای مربوطه است و این مسئله به صورت قوانین در اداره‌های ذی‌ربط تعریف شده است. مجوز به معنی اجازه نامه‌ای است که نهادهای نیمه دولتی مانند شهرداری و دهیاری آن را به صاحبین زمین‌هایی که قصد ساخت دارند، اعطا می‌کنند. مجوز محدوده مشخصی را برای افراد تعیین می‌کند که بر اساس آن با رعایت قوانین به ساخت و ساز بپردازند. در برخی از حوزه‌های ساخت و ساز با توجه به رعایت حقوق انسانی، اجتماعی، کیفیت ساخت سازه و غیره مجوز به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند.

جواز ساخت ویلا چوبی مسئله‌ای است که جای بحث بسیاری دارد و در رابطه با آن اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل اخذ مجوز ساخت، نظارت نهادهای مربوطه بر چگونگی اجرای پروژه برای حفظ امنیت جانی و مالی افراد است. خانه‌های چوبی مطابق با آیین نامه ایالات متحده آمریکا طراحی و ساخته می‌شوند که معتبرترین آیین نامه بین المللی شناخته می‌شود. کلبه چوبی یک سازه از پیش تعیین شده است که از کارخانه به محل مورد نظر ارسال می‌گردد و قابلیت جا به جایی دارد. قوانینی که در حوزه ساخت و ساز در مورد اخذ مجوز وضع شده است در مورد ساختمان‌هایی است که از مصالحی مانند بتن ساخته می‌شود و هیچ قانون مشخص و از پیش تعریف شده‌ای در مورد سازه‌های چوبی وجود ندارد.

بنابراین اگر جواز ساخت ویلا چوبی را دریافت نکنید، شهرداری، دهیاری یا نهاد مربوطه در منطقه ساخت ویلا حق تخریب آن را ندارد. مسئله دیگری که در این باره مطرح می‌شود این است که ویلا چوبی باید بر روی یک سطح بتنی قرار گیرد. استفاده از بتن در این مورد ممکن است ابهاماتی را در مورد اخذ جواز ایجاد کند. در کل چون کلبه چوبی از بتن و فلز تشکیل نشده و آسیبی برای محیط زیست ندارد، رفتارهای سخت گیرانه‌ای مبنی بر اخذ جواز ساخت ویلا چوبی از سوی شهرداری و دهیاری دیده نمی‌شود. به عبارتی نهادهای مربوطه در برخورد با احداث چنین خانه‌هایی رفتارهای منعطفی دارند و می‌توانید با کمی آشنایی نسبت به قوانین حق داشتن یک ویلا چوبی در منطقه مورد نظر را  از آن خود کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که هر چند گرفتن جواز ساخت ویلا چوبی شرایط سختی ندارد؛ اما چون کلبه چوبی تراکم ساخت محسوب می‌شود باید پروانه ساخت را دریافت کنید. در کل هیچ نهادی نمی‌تواند شما را از ساخت ویلا چوبی منع کند و شما می‌توانید با هزینه‌ای معقول یک ویلا چوبی بسازید.

آرتمن پاسارگاد برترین گروه مهندسی ساخت ویلا چوبی

گروه مهندسی آرتمن پاسارگاد با پنجاه سال تجربه در عرصه ساخت کلبه و ویلاهای چوبی معتبرترین و قدیمی‌ترین شرکت ساخت سازه چوبی شناخته می‌شود. این شرکت تمام ویلاها و کلبه‌های چوبی را بر اساس آخرین تکنولوژی و متدهای روز دنیا می‌سازد و تمام سازه‌های خود را با ضمانت بی قید و شرط عرضه می‌کند. تیم مهندسی و متخصص آرتمن پاسارگاد تمام پروژه‌ها را با بهترین طراحی و شیوه‌های ساخت در کارخانه تولید کرده و به تمام نقاط کشور ارسال می‌کنند. ضمن اینکه تیم متخصص این شرکت، خود در محل حاضر شده و سازه را بنا می‌نهند. شما می‌توانید علاوه بر خرید خاص‌ترین کلبه‌ها اطلاعات لازم راجع به جواز ساخت ویلا چوبی را در سایت شرکت آرتمن پاسارگاد به آدرس اینترنتی زیر کسب کنید.

https://wooden-villa.com/


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27212
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید