امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

آنچه برای انتخاب یک منبع تغذیه بدون وقفه باید بدانید

1401/07/27
کد خبر : 27684
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 10 نفر

حال دستگاه های مهم مانند سرور ها، دیتا سنتر ها و کامپیوتر هایی که اطلاعات مهمی در آنها ذخیره می شود چگونه باید از آنها محافظت شود. اگر مشکل ما فقط نوسان برق باشد با نصب استابلایزر مشکل حل می شود. اما اگر بخواهیم بعد از قطع برق مدت محدودی با تجهیزاتمان کار کنیم بهترین گزینه ups است. یو پی اس انواع مختلفی دارد که درادامه به آن پرداخته شده است و تمام نکات مهم برای انتخاب یک منبع تغذیه بدون وقفه بیان شده است.

آنچه برای انتخاب یک منبع تغذیه بدون وقفه باید بدانید.

یو پی اس چیست؟ 

به منبع تغذیه بدون وقفه یو پی اس گفته می شود. بخواهیم دقیق تر بیان کنیم یعنی زمانیکه به هر دلیلی برق ورودی قطع می شود و یا از مقدار مجاز تعریف شده برای ups خارج می شود در کمترین زمان ممکن باتری ها وارد مدار می شوند و انرژی مورد نیاز مصرف کننده ها را تامین می کنند. این زمان معمولا بسته به تکنولوژی ساخت یو پی اس بین صفر تا ده میلی ثانیه است. در ups ها از فیلتر ها و نویز گیرهایی استفاده شده تا هارمونیک ها را از بین ببرند و مناسب ترین ولتاژ را برای تجهیزات آماده کنند. این باعث می شود ایمنی و طول عمر قطعات الکتریکی استفاده شده افزایش یابد.

منبع تغذیه بدون وقفه به چند دسته تقسیم می شود؟

تقسیم بندی ها به چند صورت انجام می شود در ابتدا بر اساس ولتاژ ورودی و خروجی بیان می کنیم. اکثر مصرف کننده های موجود با ولتاژ 12 ولت، 220 و 380 ولت کار می کنند. منبع تغذیه ها هم متناسب با آنها به صورت 12ولت dc ، تکفاز و سه فاز ساخته شده اند. نوع دیگر دسته بندی بر اساس نحوه ساخت و تکنولوژی بکار رفته در آنها است. یو پی اس های آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو مهمترین موارد در این دسته بندی هستند البته موارد دیگری هم هستند که به دلیل اهمیت و کاربرد کمتر بیان نشده است. از باتری ها در یو پی اس به عنوان منبع تامین انرژی استفاده شده است. در ups ها بسته به نیاز از باتری اینترنال و اکسترنال استفاده شده است. در زمان طراحی و ساخت برای کاربر مشخص می کنند که از چه نوع باتری باید استفاده کند.

آنچه برای انتخاب یک منبع تغذیه بدون وقفه باید بدانید

چگونه ups مناسب را انتخاب کنیم؟

انتخاب نوع و توان مناسب یو پی اس نیازمند تخصص و دانش است. در غیر اینصورت باید از فرد ماهر در این زمینه مشاوره بگیریم یا به یک راهنمای خرید یو پی اس دسترسی داشته باشیم که با مطالعه آن به دید کلی برسیم. در انتخاب توان باید حتما ضریب توان ups را در نظر بگیریم و در نظر داشته باشیم از حداکثر ظرفیت هیچ دستگاهی نباید استفاده کرد زیرا موجب می شود تا آسیب ببیند. اگر توان مصرف کننده ها از ups بیشتر باشد دائم خروجی دستگاه قطع می شود. انتخاب نوع  یو پی اس به مصرف کننده ها بستگی دارد. اگر تجهیزات ما در برابر نوسانات و قطعی برق بسیار حساس باشند از یو پی اس آنلاین باید استفاده کرد. در خروجی این ups ولتاژ سینوسی کامل است و نویزها کامل فیلتر شده اند.

از چه باتری هایی برای یو پی اس استفاده کنیم؟

باتری هایی که عمدتا برای یو پی اس استفاده می شود از نوع سیلد اسید یا vrla هستند. این باتری ها نسبت به باتری های نیکل کادمیوم قیمت کمتری دارند. طول عمر این باتری ها بین 2 تا 5 سال است و در هنگام خرید باید تاریخ تولیدشان چک شود. حتی اگر این باتری ها در انبار مانده باشند بعد از این مدت قابل استفاده نیستند و اگر هم استفاده شوند سریع خراب می شوند و شارژ نگه نمی دارند. انتخاب ظرییت باتری ها هم خیلی مهم است. ابتدا باید شارژ یو پی اس را بررسی کنیم و مطمعن شویم جریان آن به باتری صدمه نمی زند. حداقل مقداری که برای ظرفیت باتری ها در نظر گرفت 4 برابر ظرفیت شارژ ups است و مقدار ماکزیمم 12 برابر آن است.

از معروف ترین باتری های داخلی می توان به صباباتری و سپاهان اشاره کرد. نمونه های خارجی زیادی هم در بازار موجود است که اکثرا ساخت کشورهای چین، تایوان و ویتنام است. یکی از این باتری ها که نسبت به کیفیتش قیمت مناسبی دارد باتری یورونت است. این باتری با ظرفیت های متفاوتی ساخته می شود.

آنچه برای انتخاب یک منبع تغذیه بدون وقفه باید بدانید

مهمترین موارد استفاده از منبع تغذیه بدون وقفه

از یو پی اس ها به عنوان منبع تغذیه بدون وقفه برای تجهیزات زیادی استفاده می شود. از مهمترین موارد می توان به تجهیزات پزشکی، دستگاه های لیزر، رایانه ها، سرور ها، دیتا سنترها، دوربین های مدار بسته، درهای برقی، آسانسور ها و .... اشاره کرد. هنگام استفاده باید در نظر داشته باشید مصرف کننده مورد نظر جریان راه اندازی نداشته باشد. اکثر مصرف کننده هایی که دارای موتور هستند و از سیم پیچ در آنها استفاده شده است جریان راه اندازی دارند. جریان راه اندازی آنها 3 تا 7 برابر جریان نامی دستگاه است و در زمان طراحی باید در نظر گرفته شود. این جریان اگر در نظر گرفته نشود. باعث می شود ups در مدت زمان کوتاهی آسیب ببیند و قسمت های حساسش خراب شود.

چند نمونه از برند های معروف

امروزه کشور عزیزمان ایران در زمینه تولید و مونتاژ ups پیشرفت زیادی کرده است و شرکت های زیای در این زمینه به صورت تخصصی مشغول کار هستند. یکی از شرکت هایی که چند دهه است که محصولات یو پی اس و استابلایزر را تولید می کند شرکت فاراتل است. محصولات این شرکت در تمام نقاط کشور پخش می شود و مازاد آن به کشورهای همسایه صادر می شود. برند بعدی آلجا است که تولیدات آنها کیفیت فوق العاده ای دارد. برندهای دیگری هم هستند مانند پرسو، تکام، فاران و ... که محصولاتشان کیفیت قابل قبولی دارند.

کلام پایانی

محصولات مورد نیاز خود را از شرکت های معتبر تهیه کنید که در صورت نیاز به خدمات و گارانتی جوابگوی شما باشند. قبل از خرید شما را راهنمایی کنند و هر مشاوره ای نیاز دارید به شما بدهند. در مجموعه ی نوانیا مشاورانی متخصص و متعهد آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27684
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید