امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

آراد آهن مرکز پخش میلگرد اصفهان

1401/07/27
کد خبر : 27623
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

اما آیا راهی است که با صرف هزینه‌های کمتر مقاومت ساختمان را در برابر ارتعاشات زمین لرزه و یا سایر ضربات ناگهانی ایمن ساخت؟ در جواب به این سوال باید میلگرد بستر یا وال پست را به شما معرفی کنیم. چرا که این نوع مقطع فولادی می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب و کم هزینه‌تر در ساختمان استفاده شود و افزایش مقاومت و استحکام سقف، ستون و حتی دیوارهای آن را به همراه داشته باشد. اگر تابحال اسم میلگرد بستر را نشنیده‌اید و یا اطلاعات درستی از آن ندارید، مطالعه این مقاله را که توسط بازرگانی آرادآهن مرکز پخش میلگرد اصفهان تنظیم و نوشته شده؛ به شما توصیه می‌کنیم.

میلگرد

میلگرد معمولی با وال پست تفاوت بسیاری دارد. در واقع آن‌ها، پروفیل‌های فولادی استوانه‌ی شکل و تو پر و طویل هستند که در انواع ساده و آجدار تولید می‌شوند که عبارتند از: A1،A2، A3 و .A4 هر کدام از انواع این پروفیل فولادی از ویژگی‌های فنی، مکانیکی و شیمیایی مختلفی برخوردار است که نوع کاربری آن را تغییر می‌دهد. برای مثال نوع ساده‌ی آن به دلیل انعطاف بالا، بیشتر در صنایعی غیر از ساختمان سازی کاربرد دارد. اما از انواع آجدار به عنوان خاموت، آرماتور عرضی، آرماتور طولی و... استفاده می‌کنند.
میلگردها در دل بتن‌ جایگذاری می‌شوند تا ضعف آن را در برابر نیروهای کششی و برشی جبران نمایند. البته شایان ذکر است که این پروفیل فولادی علاوه بر ستون در پی و دیگر نقاط پروژه نیز به کار می‌رود.


 آراد آهن

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر یا وال پست از چیدمان طولی و عرضی تعدادی مفتول به دست می‌آید. به این صورت که دو عدد مفتول طولی را به موازات یکدیگر قرار داده و آن‌ها را به وسیله‌ی مفتول‌های عرضی که به شکل موازی یا متقاطع چیدمان می‌شوند، به یکدیگر متصل می‌سازند. بر اساس نوع چیدمان مفتول‌های عرضی، وال پست‌ها در دو نوع نردبانی و یا خرپایی تولید می‌شوند.
وال پست‌ها علاوه بر تیرچه بلوک، در دیوار نیز نصب می‌شوند و به این ترتیب علاوه بر استحکام بخشی به ستون‌ها، سقف‌ها و دیوارها را نیز مقاوم می‌سازد.
استفاده از وال پست مزایای زیادی به همراه دارد. از جمله اینکه:
-     اجرای آن نیاز به دوغاب بندی ندارد.
-     برخلاف میلگردها در برابر فرسایش و خوردگی مقاوم بوده و دیرتر فرسوده خواهند شد.
-    در مقایسه با روش‌ آرماتوربندی، استفاده از این نوع محصول بسیار کم هزینه‌تر خواهد بود.
-    از همه مهم‌تر اینکه مقاومت دیوارهای سازه را در برابر ارتعاشات، نیروهای برشی و ... تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

استاندارد میلگرد بستر

کمیته‌ی (MSJC) MASONRY STANDARD JOINT COMMITTEE متشکل از ACI-ASCE-TMS در زمینه‌ی تدوین استانداردهای لازم به منظور تولید و استفاده از وال پست در ساختمان‌ها مشغول به فعالیت است و در ایران نیز در سال 1392 استانداردی ملی تحت عنوان مبحث هشتم مقررات ملی به منظور تولید و استفاده از میلگرد بستر تدوین شده است.
شایان ذکر است که مفتول‌های که به منظور ساخت میلگرد‌های بستر مورد استفاده قرار می‌گیرند باید مطابق با استاندارد جهانی ASTM آمریکا دارای ویژگی‌های زیر باشند:
1-    بر سطح خود آج داشته باشند تا سطح چسبندگی بیشتری با بتن و ملات داشته باشند.
2-    ضخامت آن‌ها باید معادل نصف ضخامت ملات بستر در نظر گرفته شود و در محدوده‌ی بین حداقل 4 تا  حداکثر 8 میلیمتر باشد.
3-    از جنس گالوانیزه باشند تا در برابر رطوبت و فرسایش به اندازه‌ی کافی مقاوم بوده و از طول عمر بالایی برخوردار باشند.

موارد مصرف میلگرد بستر

کاربرد اصلی میلگرد بستر، استفاده در داخل دیوارهای سازه است تا به این ترتیب ساختمان را بیش از پیش در برابر زلزله مقاوم سازی کنند. به خصوص دیوارهای آجری و یا سفالی که مقاومت بسیار کمی دارند، الزاماً باید این محصول در لایه‌های آن‌ها اجرا شده تا از وارد آمدن خسارت اضافه به ساختمان جلوگیری شود.
البته علاوه بر دیوارهای آجری و یا سفالی بهتر است به منظور افزایش هرچه بیشتر سازه؛ به خصوص در مناطق زلزله خیز از این محصول در بستر انواع دیوارهای باربر، غیر باربر و ... نیز استفاده کرد.

نحوه محاسبه میلگرد بستر

براساس استاندارد ملی که به منظور استفاده از وال پست تدوین شده است و مطابق با مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان برای محاسبه‌ی میزان مورد نیاز این محصول می‌توان از دو روش زیر استفاده کرد:

1- روش تجویزی:

این روش قانون ساده‌ی دارد و الزام می‌کند که به ازای حداکثر 40 سانتی‌متر از ارتفاع دیوار، حداقل یک ردیف از میلگرد بستر مورد استفاده قرار گیرد.

2- روش محاسباتی:

این روش اما قانون و فرمول پیچیده‌تری دارد که عبارت است از: مجموع سطوح مقطع مفتول های مورد استفاده برابر 0007/0 سطح مقطع موثر دیوار در نظر گرفته شود.


 آراد آهن

قیمت میلگرد

قیمت میلگرد به دلیل استفاده زیاد از این مقطع فولادی در ساخت و سازه‌ها از اهمیت فراوانی برای متخصصان صنعت ساختمان سازی برخوردار است. از این رو بسیاری از مهندسان عمران و پیمانکاران به طور مرتب تغییرات قیمتی این مقطع فولادی در انواع مختلف آن را رصد و پیگیری می‌نمایند و حتی با دنبال کردن نمودارهای قیمتی سعی در پیش‌بینی قیمت‌ها دارند تا بلکه بتوانند در بهترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهند.
یافتن مرجعی معتبر نیز به منظور اطلاع از آخرین قیمت‌ میلگرد ذوب آهن اصفهان و انجام خرید، از دیگر دغدغه‌های اهالی این حوزه است. چرا که نابسامانی‌های موجود در بازار متأسفانه زمینه را برای سودجویی مراکز نامعتبر مساعد نموده است.

قیمت روز میلگرد

قیمت روز میلگرد چه در نوع معمولی و چه نوع وال پست آن با توجه به وزن محاسبه می‌شود. به طور کلی با توجه به ضخامت، ابعاد، نوع و سایر ویژگی‌های هر کدام از مقاطع فولادی، وزن آن‌ها متفاوت خواهد بود و از آنجایی که هرچه وزن بیشتر باشد؛ مسلماً برای تولید نیاز به مصرف مواد اولیه و انرژی بیشتری خواهد شد؛ لذا وزن مهم‌ترین فاکتور در محاسبه‌ی قیمت این مقاطع به شمار می‌رود.
علاوه بر وزن، قیمت روز بازار نیز در تعیین قیمت نهایی انواع آرماتور و وال پست نقش دارد. شاخص قیمت روز هر کدام از مقاطع فولادی در بازار آهن آلات هر روزه بعد از در نظر گرفتن عوامل متعددی چون: قیمت روز ارز، قیمت‌ جهانی فولاد خام، میزان عرضه و تقاضا، هزینه‌های انرژی و ... تعیین و اعلام می‌شود.
سپس برای محاسبه‌ی قیمت نهایی، میزان وزن آرماتور در قیمت روز میلگرد ضرب خواهد شد. به همین دلیل قیمت نهایی این مقطع فولادی با توجه تلاطم‌ مستمر بازار ارز به طور مرتب در حال تغییر است. لذا توصیه می‌کنیم جهت اطلاع از آخرین قیمت‌ها تنها به مراکز معتبر مراجعه نمایید. بازرگانی آرادآهن نمایندگی فروش میلگرد در اصفهان یکی از مراجع اصلی قیمت گذاری انواع مقاطع فولادی در کشور به شمار می‌رود که بلافاصله بعد از اعلام قیمت‌های جدید، تمامی اطلاعات درج شده در جداول سایت خود را به روز رسانی می‌نماید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27623
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید