امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

آب شیرین کن

1401/07/27
کد خبر : 27474
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 116 نفر

آب شیرین کن ها در منزل و یا کارخانه های صنعتی بیشترین کاربرد را دارند. تقاضای مردم برای آب شیرین مسئولان را به فکر فرو برد تا برای این مسئله مهم راه چاره ای پیدا کنند .ما دراین مقاله تمام تلاش خود را به کار می بریم که به معرفی این محصول و انواع آن بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در این باره در اختیار شما قراردهیم.

آب شیرین کن چیست؟

آب های شور در گذشته برای مردم دردسرهای بزرگی را ایجاد کرده بود.نوعی فیلتراسیون برای جدا کردن نمک از مولکول های آب که با قابلیت های منحصربه فرد خود می تواند موجب شیرین شدن آب شود. این جداسازی نمک از آب کار چندان راحتی به نظر نمی رسد و برای شیرین کردن باید از فیلترهای مخصوصی استفاده کرد.
همانطور که در سطرهای بالا گفتیم بیشتر آب های زمین شور هستند و انسان نمی توانند از آن استفاده کنند و این امر باعث شد که به فکر راه حل هایی برای شیرین کردن آب باشند.از این رو توانستند دستگاهی را اختراع کنند که  با حذف یونی از آب عمل شیرین شدن انجام گیرید.
این روزها در بسیاری از مناطق جهان  آب شیرین  های بزرگی وجود دارند که وظیفه شیرین کردن آب بسیاری از افراد را تامین می کنند. این شیرین کننده ها با فرایندهایی چون اسمز معکوس، تقطیر حرارتی، الکترودیالیز در شیرین نمودن آب ها و به صورت مقرون به صرفه عمل می کنند.


 

آب شیرین کن

اسمز معکوس

از روش های پیشرفته و به روز در تصفیه آب می باشد،که کیفیت آب را تا حدزیادی بالا می برد و نام  دیگر آن که شاید بیشتر به گوش شما خورده باشد آب شیرین کن غشایی می باشد.که با استفاده از چند غشا فرایند شیرین سازی آب را انجام می دهد به صورتی که یک غشا داخل آب قرار می گیرد و غشایی که مانند صافی دارای سوراخ های ریز است که مولکول های آبی با جرم وزنی و حجم بسیار کم از آن عبور می کنند اما نمک های موجود در آب حجم و وزن بیشتری دارند و همچنان باقی می مانند.
اما این صافی به تنهایی باعث شیرین شدن آب ها نمی شود و در بسیاری از آب شیرین کن ها از جریان برق استفاده می شود که یون ها به آن واکنش نشان می دهند واز ورود نمک به آب جلوگیری می کند.
توجه کنید این تصفیه کننده ها به برق بسیاری نیاز ندارنداما از ایراداتی که می توان به اسمز معکوس گرفت این است که غشایی مورد استفاده گران می باشد و باید این غشا بسیار قوی باشد که بتواند باعث جداسازی شود اما این روش مورد قبول بسیاری از مراکز صنعتی و خانگی است.


 

آب شیرین کن

شیرین شدن آب به وسیله تقطیر حرارتی

در این روش که از مکانیزم حرفه ای استفاده می کنند .هنگام بخار دادن آب هیچ نمکی هنگام تبخیر در آن وجود ندارد.      
هنگام حرارت دادن بخار آب آن را تقطیر می کنند و بعد از خنک شدن دوباره به مایع تبدیل می شوند.برای گرم کردن به انرژی بسیاری نیاز است تا آنجا که آب برای همیشه تبخیر شود.از روش های گرم کردن آب MSF است هنگام تبخیر از یک محفظه عبور می کنند.

سختی گیر

 

آب شیرین کن


هنگام کم شدن فشار ناگهانی بخش اعظمی از آب به بخار تبدیل می شود.با ورود به این محفظه وارد دستگاه های سرد سازی و تقطیر می شود.این روش ها روز به روز در حال افزایش می یابد. در مدل آب شیرین کن خانگی از روش اسمز بیشتر استفاده می شود چرا که به انرژی حرارتی نیازی ندارد. صدا و خطرات کمتری دارد و کیفیت بالاتری نیز دارد

مدل های مختلف از آب شیرین کن

با استفاده بیش از حد از این دستگاه انواع مختلفی از آن تولید شدند که هر کدام از آن ها ساختار و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. از مدل آب شیرین کن خانگی نمی توان در شیرین سازی های خانگی ازآن استفاده کرد.زیرا اندازه بزرگتری دارند و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نمی باشند

آب شیرین کن صنعتی

در مصارف صنعتی استفاده از آب شیرین کن بسیار رایج است بیشتر در کارخانه های تولید مواد غذایی می توان از ان ها استفاده کرد.در غیر این صورت مواد خوراکی از مزه و کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و امکان خوردن آن ها وجود ندارد.
در کارخانه هایی که در خارج از شهر احداث می شوند برای مصارف کارکنان وتولید محصولات باید از آب شیرین کن ها استفاده کنند.استفاده از تانکرهای آب شیرین هزینه و وقت بسیاری از افراد می گیرد و آب شیرین کن ها می توانند گزینه بهتری باشند.
از این دستگاه های تصفیه آب در مراکز تجاری و اداری و همچنین مجتمع های بسیار بزرگ مسکونی استفاده می شود.بهتر است بدانید که آب های داخل شهری شیرین هستند ولی برای مراکزی که در مجاورت با دریاها و مناطقی که امکان اب رسانی در آن ها وجود ندارد حتما باید از آب شیرین کن استفاده کرد.
ابعاد بزرگ و ظرفیت بسیاری دارد و قیمت بالاتری نسبت به مدل های دیگر دارد و باید فضایی را برای جاگذاری آن ها در نظر بگیرید آب ها باید از طریق پمپ وارد دستگاه ها شوند و عملیات تصفیه روی آن ها انجام گیرد.اما  دستگاهایی که تصفیه آب را برعهده دارند مدل دریایی آن از نظر اندازه حجم کمتر و هستند اما سایز های بزرگتری نیز از آنها در بازار موجود می باشدکه تجهیزات و اتاقک های بزرگی برای استفاده و نگهداری این آب ها وجود دارند.


 

آب شیرین کن

آب شیرین کن برای مصارف خانگی

در بسیاری از مناطق ایران هنوز سیستم آب رسانی و لوله کشی وجود ندارد و برای استفاده خانگی از آب چشمه ها و دریاها  استفاده می کنندو با وجود خشک سالی های پی درپی آب این چشمه ها نیز روبه خشکی می روند.
استفاده از آب قنات ها و دریاها دارای ناخالصی ها و مواد معدنی هستند که برای سلامت انسان مضر می باشند و باید از دستگاه های تصفیه آب برای آشامیدن استفاده کنند.
اما در برخی از مناطق محروم که آب ها دارای املاحی مانند منیزیم و کلسیم هستند که این املاح برای انسان ها و حیوانات خطرات جبران ناپذیری به همراه داردو بیشتر از مدل اسمز معکوس استفاده می شود دستگاه های آب شیرین کن های خانگی به راحتی درون خانه نصب می شوند و دارای مدل های مختلفی است که مدل فیلتردار زیر سینک نصب می شود که دارای یک محفظه بزرگ هستند که آب درون آن ها به مرور زمان شیرین می شود.
با استفاده از این دستگاه ها دیگر نیازی به آب شیرین شهری وجود ندارد.اما ایراد آن ها این است که این فیلترها به صورت یک یا دوسال حتما عوض شوند.

معایب دستگاه آب شیرین کن

این دستگاه با استفاده ازجریان برق و مکانیکی مشکلاتی  دارد که جز ایرادات آن به شمار می آید.
این دستگاه ها دارای فیلترهایی هستند که هنگام عبور آب از این فیلترها املاح و مواد معدنی به خصوص نمک ها  از آب جدا می شوند و در نهایت آب شیرین را تولید می کند.و بعد از دویا سه سال باید این فیلترها عوض شوند
قیمت این فیلترها بسیار بالا می باشد
همانطور که گفتیم دارای فیلترهای بسیاری است که اگر یکی از این فیلترها از کار بیفتد پمپ دستگاه کارایی خود را از دست می دهد و جریان آب قطع می شود.
مدل های خورشیدی آن از قیمت بالاتری نسبت به نمونه های دیگردارد؛ فشار و انرژی زیادی برای این دستگاه ها نیاز هست و برای کارخانه های صنعتی بیشترین کاربرد دارد.
با استفاده از نیروهای خورشیدی کار می کنند و گرمای لازم را از طریق کلکتورهای خورشیدی جذب می کنند و قیمت بسیار بالایی دارند.اما ایرادی که می توان به این دستگاه گرفت هوایی است که داخل فیلتر جمع می شود و باید برای کارایی مجدد باید آن ها را تنظیم کرد.
برای اینکه این مشکل برطرف شوند بهتر است برندهای معتبر را خریداری کنید تا ایرادات کمتری به وجود آیند و هنگام نقص فنی تعمیر آن ها به راحتی انجام می گیرد.
در دستگاه های خورشیدی تمام عواملی که باعث بیماری و فلزات سنگین نمک ها ناخالصی ها هستند از بین نمی رود ولی در  مدل خورشیدی این سنگینی ها حذف می شود و رابطه مستقیمی با انرژی خورشیدی دارد.

عوامل تاثیر گذار در آب شیرین کن خانگی

•    عواملی که بر قیمت آب شیرین کن ها تاثیر دارد بسیار متفاوت است و ما در این جا به بررسی این عوامل می پردازیم.
•    ظرفیت تولید این دستگاه ها2متر مکعب در طول شبانه روز است
•    قطعات که در این دستگاه به کار رفته است
•    برند  تولید کننده و توان دستگاه که در بازار برندهای مختلفی وجوددارد
•    لوله هایی که برای لوله کشی استفاده می شوند از جنس یو پی وی سی هستند که مدل خارجی آن کیفیت و مرغوبیت بالاتری نسبت به نمونه های داخلی آن دارند.
•    برای لوله کشی با فشار بالا از لوله استیل316رده 40تا60 بسته به فشار کاری استفاده می شود.
•    عواملی چون شاسی استیل و آهن، فشار خطی یا تابلویی، تابلو برق دستی، ابزارآلات دقیق و شیر ها ،سیستم سی آی پی اتوماتیک یا دستی که همگی در قیمت دستگاه تاثیرگذار هستند.

هنگام خرید دستگاهRO باید چه فاکتورهایی را در نظر گرفت

فرآیند نمک زدایی باعث از بین رفتن نمک و ناخالصی های آب دریا و شیرین شدن آن می شود.که از طریق سیستم اسمز معکوس انجام می گیرد.
آب دریا ها از طریق فیلتراسیون سیلیس و کربن عبور می کنند که باعث می شود ذرات کوچک و بزرگ  از بین برود
آب دریاها از طریق تصفیه و تحت فشار از طریق این غشاها عبور می کند
منافذ موجود در غشاها آنقدر ریز هستند که نمک و باکتری ها، ویروس ها و ناخالصی  از آب دریا جدا می شوند که بیشتر از آب های دریا را می توان به آب شیرین تبدیل کنند.

مواردی که  دستگاه های اسمز معکوس استفاده می شود

ذخیره سازی و نمک زدایی برای تهیه و تولید آب آشامیدنی برای تاسیسات ساحلی و کشتی ها استفاده می شوند . که بهترین روش برای شیرین کردن آب است که به دلیل عملکرد بالا و صرفه اقتصادی برای سازمان ها دارای اهمیت است.که باعث کیفیت بالای آب می شودکه می تواند ظرفیت لازم برای کشتی ها و مسافربری تاسیسات ساحلی و مصارف شرب را برآورده می سازد.

هدف از پیش تصفیه در آب شیرین کن ها

به صورت مستقیم بر کیفیت آن تاثیر می گذارد که تمامی تولید کنندگان دنبال راه حلی هستند که برای بهینه سازی انرژی در پمپ های فشارقوی هستندکه از اساسی ترین اقدامات برای شیرین کردن آب هستندکه همه آن ها باید توسط یک پیش تصفیه مجهز محافظت شود.که در شیرین سازی آب دریا به روش اسمز معکوس برای افزایش طول عمر و کیفیت و کمیت آن را تحت تاثیر قرار دهد.

هدف از پیش تصفیه در شیرین کردن آب

به صورت مستقیم به کیفیت آب بستگی دارد.
پیش تصفیه نامناسب علاوه بر افزایش گرفتگی ممبران  باعث افزایش دفعات تعویض ممبران و افزایش میزان استفاده از مواد شیمیایی
هدف اصلی از پیش تصفیه مناسب ، کم شدن میکروارگانیسم ها و ذرات معلق و عوامل کاهش کننده فولینگ نهایی و امکان دسترسی به شرایطی طولانی و پایدار در استفاده از اسمز معکوس می باشد.و عناصری که برای سلامت بدن انسان ضروری و مفید هستند دارای عنصرهای فراوانی است که کمبود این عنصرها در بدن باعث بیماری های قلبی و عروقی در بدن انسان می باشد.
آب های تولید شده توسط شیرین کننده ها به دست می آید از نظر مواد معدنی بسیار غنی نیستند و در نتیجه فرایند نهایی املاح موجود در آب برای سازگاری و رفع نیازهای انسان اصلاح می شوند که مواد شیمیایی برای تعادل بین یون ها و ثبات به آب تزریق می شوندو تزریق آهک ودی اکسید کربن به آب باعث افزایش کلسیم و کربن در آب آشامیدنی هستند که PH در آب را تنظیم می کند.

 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27474
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید