امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

حقوق زن در کشاکش سنت و تجدد: تاملی در مبادی هرمنوتیک حقوق زن

حقوق زن در کشاکش سنت و تجدد: تاملی در مبادی هرمنوتیک حقوق زن

تعداد بازدید : 21

نویسنده در کتاب حاضر بر این نکته تاکید دارد که در جوامع مذهبی نظیر ایران, گفتمان‌های مذهبی بیش از دیگر عوامل در احوال و موقعیت زنان موثر است‌؛ بنابراین اصلاح و بهبود احوال زنان و ارتقای موقعیت آن نیز بایستی از طریق اصلاح گفتمان مسلط و رایج مذهبی صورت پذیرد و یا پیگیری شود و مباحث کتاب حاضر در چهار بخش کلی با این عناوین تنظیم شده است: 'تمهیدات', 'زن در پیش از اسلام', 'زن در اسلام' و 'زن در غرب'. ' در فصل نخست, مبادی هرمونیک تاویل مورد بررسی قرار گرفته تا خواننده به طور کلی با فرایند فهم, تفسیر و تاویل متون دینی ـ کتاب و سنت ـ آشنا شود. فصل دوم گزارشی از دو گفتمان رایج زنان ـ سنتی و نو اندیش ـ نگره‌ها و ایستارهای آنها به دست می‌دهد. فصل سوم به بررسی موقعیت و احوال زنان در جوامع قدیم می‌پردازد؛ فصل چهارم حقوق و جایگاه زنان را درکتب آسمانی قرآن, انجیل, تورات و اوستا مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل پنجم به بحث پیرامون نسبت جنسیت و حقوق زن از دیدگاه اسلام و همچنین بررسی تفاوت‌های جسمانی, زیستی و روانی زن و مرد پرداخته و آن گاه دلایل جعل پاره‌ای احکام متفاوت برای ایشان را در شریعت اسلامی ایضاح می‌کند. در فصل ششم.... محورهای کلی حقوق زن عمدتا از دو زاویه دید ارتدوکسی و نو اندیشانه مورد بحث قرار گرفته است. فصل هفتم به بررسی تاریخی, کلامی, فقهی و اجتماعی ازدواج موقت از دیدگاه اسلام می‌پردازد. در فصل هشتم نقطه نظر شریعت اسلامی در خصوص تعدد زوجات محور بحث واقع شده است. در فصل‌های نهم و دهم دیدگاه پیامبر اسلام درباره زنان و همچنین طرز سلوک او با همسران متعددش و نیز دلایلی که اختیار ازدواج متعدد را برای حضرتش موجب شده بود, مورد بررسی قرار گرفته و تجسم عینی حقوق زن در اسلام, در زندگی خصوصی پیامبر اکرم ـ به عنوان یک مدل و الگوی عملی کامل ـ نشان داده شده است. فصل یازدهم به بررسی انتقادی جنبش فمینیسم در غرب می‌پردازد. و فصل دوازدهم در دو بخش, سیر تحول و حقوق زن را در مغرب زمین و همچنین بررسی اجمالی حقوق زن را در غرب پی می‌گیرد'.
نام کتاب حجم دانلود دسته بندی دانلود فایل
حقوق زن در کشاکش سنت و تجدد: تاملی در مبادی هرمنوتیک حقوق زن 0KB شیمی و علوم وابسته دانلود
کد کتاب 1341394
نویسنده جعفر پازوکی,سیداحمد دانش‌ثانی,محمود کریمی,محمدامین نظامی,سیاوش صمدی‌علمداری,علیرضا عبداللهی,سیدقاسم اسفندفرد,حجت یحیی
محل نشر تهران
تاریخ نشر 860924
رده دیویی 540.76
قیمت 55000
قطع رحلی
جلد شومیز
تعداد صفحه 320
زبان کتاب فارسی
نوبت چاپ 17
تیراژ 1111
شابک 964-7068-99-9
موضوع دانشگاهها و مدارس عالی - آزمونها,شیمی - آزمونها و تمرینها (راهنمایی),شیمی - کتابهای درسی - راهنمای آموزشی (متوسطه)
برچسب ها :