آفتاب

روند نزولی معاملات مسکن در مرداد ماه ۱۴۰۰



روند نزولی رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن معامله شده در شهر تهران در ماه گذشته تداوم یافت؛ بر این اساس متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در مرداد ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که رشد این نرخ در فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیرماه ۱۴۰۰ به ترتیب، ۹۱.۷،‌ ۶۹.۷، ۵۶.۶ و ۴۳.۷ درصد بوده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعداد معاملات خرید خانه مسکونی شهر تهران به ۵.۵ هزار واحد مسکونی رسيد که نسبت به ماه قبل ۸.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۴ درصد کاهش نشان می دهد.

درماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۳۰۹.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مرداد ماه سال جاری حاکی از آن است که از مجموع ۵۴۹۹ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۳.۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با مرداد ماه سال قبل حدود ۵.۳ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه‌های ۶ تا ۱۰ ، ۱۱ تا ۱۵ و ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۶.۱ درصدس از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده‌ است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با اختصاص سهم های ۱۰.۸ و ۸.۸ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۳.۲ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ مربوط به ۱۰ منطقه بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۶.۸ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات قیمت مسکن

در مرداد ماه سال ۱۴۰۰، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۳۰۹.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳.۱ و ۳۴.۰ درصد افزایش نشان می‌هد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۶۴۵.۶ میلیون ریال به منطقه۱ و کمترین آن با ۱۴۴.۱ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۲.۲ و ۴۷.۸ درصد افزایش نشان می‌دهند.

بیشترین تعداد معاملات واحدهای مسکونی انجام شده در تهران

بیشترین تعداد معاملات انجام شده با تعداد ۸۸۸، معامله متعلق به منطقه ۵ تهران و کمترین آن با تعداد ۴۱ معامله، متعلق به منطقه ۱۹ تهران گزارش شده است.

محله های پیشنهادی برای خرید خانه در منطقه ۵ تهران

همان طور که در مطلب بالا اشاره شد بیشترین تعداد معامله در مرداد ماه سال جاری در منطقه ۵ تهران به ثبت رسیده است. منطقه ۵ تهران به دلیل آب و هوای مناسب، کمبود ترافیک، موقعیت محلی و دسترسی بسیار خوب مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از مردم این منطقه را برای سکونت انتخاب کرده‌اند.

محله پونک

اگر با غرب تهران آشنایی داشته باشید به خوبی می دونید که محله پونک یکی از قدیمی ترین و پرطرفدار ترین محله های غرب تهران است. نزدیک بودن به مراکز خرید، وجود فروشگاه شهروند، داشتن آب و هوای مناسب، دسترسی محلی بسیار خوب، کوچه و خیابان های پهن، وجود بوستان نهج البلاغه و ... از عوامل بسیار مهم در زمان انتخاب این محله برای سکونت است.
اگر شما هم قصد اجاره و یا خرید آپارتمان در پونک را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به وب سایت شابش مراجعه کنید. شابش، وب سایت تخصصی درج آگهی املاک در ایران است که هزاران آگهی ملکی با کیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. با کمک وب سایت شابش می توانید هوشمندانه ملک مورد نظرتان را جستجو کنید.

محله بلوار فردوس

بلوار فردوس به دو بخش فردوس غربی و فردوس شرقی تقسیم می‌شود. تفاوت اصلی دو بخش شرقی و غربی این محله، در ترافیک و تراکم فروشگاه‌ها، رستوران ها و جمعیت است. فردوس غرب به نسبت محله فردوس شرق ترافیک کمتری دارد و محله‌ای آرام تر است.
اگر در جستجوی یک محله‌ی خوب در منطقه ۵ تهران هستید، خرید آپارتمان در بلوار فردوس گزینه‌ی مناسبی برای شماست.



وبگردی