آفتاب

پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم



پنجمین روز و دهمین جلسه بررسی کابینه دولت سیزدهم، صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

ایلنا: صحن علنی امروز چهارشنبه سوم شهریورماه مجلس شورای اسلامی با ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و حضور ۲۲۲ نفر از نمایندگان راس ساعت ۸:۰۳ آغاز شد.

دستور کار این جلسه بررسی صلاحیت ۴ وزیر باقیمانده شامل سید عزت الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، جواد اوجی (نفت)، علی اکبر محرابیان (نیرو)، سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان) و همچنین دفاع کلی رئیس جمهور از کابینه پیشنهادی است.

با نگاهی ایدئولوژیک می‌توانیم تمام نیروهای فکری وزارت میراث فرهنگی را هماهنگ کنیم/ بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند

عزت‌الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم درباره برنامه‌های خود در مجلس سخن گفت.

وزیر پشنهادی دولت رئیسی در ابتدای جلسه توضیح داد: بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس، موافقت خود با برنامه‌های من را اعلام کرده‌اند که از آنها تشکر می‌کنم. مخالفان نیز نکات خوبی درباره برنامه‌ پیشنهادی من ارائه دادند که قدردان این نظرات هستم.

وی گفت: مجلس انقلابی جایگاه ویژه‌ای در اجرای امور دارد و با همراهی دولت مردم و با استفاده از تجربه‌های قوه‌قضاییه می‌توان جهش‌های اساسی در امور مختلف داشته باشیم. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک وزارتخانه بزرگ است که هرکدام از بخش‌های آن می‌تواند به تنهایی یک وزارتخانه باشد. بخش‌های این وزارتخانه هم‌پوشانی دارند و به همین دلیل قانونگذار آن را یک وزارت‌خانه اعلام کرده تا از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی هرکدام استفاده شود.

ضرغامی با تاکید بر اینکه به دلیل تجربه خود در اجرای امور فرهنگی وزارت گردشگری را پذیرفته است، اظهار کرد: من با تمامی این حوزه‌ها آشنا هستم اما از نهادهای کشور می‌خواهم تا به کمک من بیایند. ما با نگاهی ایدئولوژیک می‌توانیم تمامی نیروهای فکری این مجموعه را هماهنگ کنیم. وزارت گردشگری، وزارتخانه‌ای نوپا و مهجور است که با تلاش می‌توان آن را به بستر جدید اقتصادی در کشور تبدیل کرد.

رئیس اسبق صدا و سیما با اشاره به اینکه نگاهی یکسان به تمامی بخش‌های این وزارتخانه دارد، تصریح کرد: نگاه من به تمامی بخش‌ها یکسان و برابر است. در واقع، تمامی بخش‌ها مکمل و همپوشان یکدیگر هستند و هم افزایی دارند. من برنامه خود را در ۳۰ صفحه ارائه دادم و سعی کردم. نکات ضعف برنامه پیشنهادی احصا شده است. من با نخبگان این حوزه جلساتی برگزار کردم و برنامه خودم را ارائه دادم. برنامه من در رسانه‌ها منتشر شد و در کلاب‌هاس هم مورد بررسی قرار گرفت.

عضو پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: نکاتی درباره برنامه من ارائه شد که از موارد مطرح شده حدود ۶۴ محور استخراج و ۲۸ پیشنهاد جدید ارائه دادم. مردم باید بدانند که برنامه‌های پیشنهادی تخصصی است و برای نمایندگان مجلس ارائه شده و در اینجا به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: میراث فرهنگی، شناسنامه و هویت ماست؛ ما در دوره‌ای قرار داریم که بی‌هویتی توسط رسانه‌های معاند ارائه می‌شود. ما میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس در کشور داریم که جوانان باید با آن آشنا شوند. ۳۲ هزار اثر ثبت شده در بخش ملموس و ۱۹۰۰ مورد در حوزه غیرملموس داریم. بخش غیرملموس همان فرهنگ و گویش بین مردم است. بهترین فرهنگ غیرملموس در جهان را داریم اما توفیقی در این حوزه نداشته‌ایم. آیات قرآنی این مسیر را نشان می‌دهد، سوره «حجر» که سرنوشت قوم «لوط» را برای آیندگان بیان می‌کند، می‌تواند چراغ راهی در حوزه میراث فرهنگی باشد. میراث فرهنگی باید در دسترس باشد، اما این موضوع به کار رسانه‌ای نیاز دارد.

وزیر پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی افزود: اگر یک کاخ را ببنید هم از آن عبرت خواهید گرفت و هم سرپنجه هنر و اقتدار ایرانیان را می‌بینید که عاملی برای همبستگی است اما تبدیل به دوقطبی شده است. شهید مطهری در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» هم افزاییی این بخش را مطرح می‌کند و ما این حوزه را دوقطبی می‌کنیم. کسانی که همراه با رییس‌جمهوری پیشین به ایتالیا سفر کردند و تندیس سرباز ایتالیایی را دیدند، اگر نقش رستم را دیده بودند که پادشاه رم جلو شاه ایران به خاک افتاده، متوجه صبغه ما در تاریخ می‌شدند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم به جاذبه‌های گردشگری می‌روند اما امکانات رفاهی مناسبی در دسترس نیست. بخش خصوصی را تقویت خواهیم کرد تا زمینه ساماندهی مردم فراهم شود.  

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره صنایع دستی توضیح داد: صنایع دستی ۴۶۰ اثر دارد که ۳۷۰ مورد آن در ایران موجود است اما به دلیل مشکلات بازاریابی و فروش این حوزه مهجور مانده و از بین رفته است. ما در حوزه بازار رقابتی دچار مشکل هستیم. فقدان برندسازی از مشکلات جدی صنایع دستی است و عدم کاربرد آن سبب شده که جنبه تزیینی پیدا کرده و به دلیل مشکلات اقتصادی مردم از سبد کالای خانواده‌ها حذف شده‌اند. این موضوع را در بخش مشاغل خانگی تقویت خواهیم کرد تا مشکلات برطرف شود.

ضرغامی با اشاره به پیشران بودن صنعت گردشگری گفت: درآمد بسیاری از کشورها در حوزه گردشگری است. ۱۰.۴ درصد از تولید ناخالص و ۱۰ درصد اشتغال جهان برای گردشگری است و از هر ۵ شغل جدید، یک مورد برای این حوزه است. ما در رقابت با همسایگان خود شکست خورده‌ایم. با توجه به اینکه دلار در ایران گران است، اما مردم برای گردشگری خارجی هزینه می‌کنند. کشورهایی مثل امارات، قطر، بحرین، اردن، اسراییل درآمد بیشتری نسبت به ما در این حوزه دارند و ما با کشورهایی مثل لبنان و کویت رقابت می‌کنیم. اگر چاه نفتی مشترکی با قطر داشته باشیم و نسبت به این کشور کمتر برداشت کنیم، همه متوجه خواهند شد اما این موضوع در حوزه گردشگری و سرمایه از دست رفته آن دیده نمی‌شود. ما می‌توانیم گردشگری در حوزه فرهنگی، سلامت و کشاورزی داشته باشیم.

وی  ادامه داد: اخیراً با نمایندگان  به استان هرمزگان  سفری داشتم، این استان ۱۱۰۰ کیلومتر ساحل دارد، اما گردشگری دریایی ما در این بخش صفر است و بیکاری در این استان به ۳۰ درصد رسیده است مگر می‌شود جایی ساحل باشد اما مردم بیکار باشند.

وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری افزود: این در حالی است که بخش خصوصی امکانات فراوانی برای توسعه گردشگری در حوزه ساحل برون و درون مرزی دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری حلال و مذهبی یکی از مزیت‌های نسبی کشور ماست، افزود: هرچند برخی می‌پندارند که به خاطر محدودیت‌ها ما مشکلات جذب توریست داریم، اما بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند و این بخش می‌تواند برای ما درآمدزا باشد.

این وزیر پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور تاکید کرد: این حوزه جدی‌ترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است.  بسیاری از اروپایی‌ها به دنبال گردشگری حلال و پا ک هستند ما می‌توانیم با اقصی نقاط کشور ارتباط برقرار کنیم و بخش زیادی از این مزیت در مناطق محروم وجود دارد، اما نگاه به این حوزه باید غیرسیاسی باشد، لذا با نگاه فرهنگی، اقتصادی و ملی با کمک آحاد مردم می‌توانیم وزارتخانه‌ای همگرا، تشکیل دهیم. هر نوع نگاه سیاسی و قبیله‌ای به این بخش آفتی برای گردشگری است.

گزارش کمیسیون انرژی درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت/ کمیسیون، اوجی را برای تصدی وزارتخانه شایسته تشخیص داد

مصطفی نخعی در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه( مجلس شورای در جریان بررسی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی وزارت نفت، گزارش کمیسیون انرژی مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون انرژی بدین شرح است:

با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون  انرژی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­های ارائه شده  آقای جواد اوجی وزیر پیشنهادی  وزارت نفت به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

فریدون حسنوند

رئیس کمیسیون انرژی

گزارش کمیسیون انرژی در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه­ های ارائه شده آقای جواد اوجی وزیر پیشنهادی  وزارت نفت

‌بخش اول: مقدمه

در اجرای ماده (۲۰۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون انرژی طی جلسه رسمی در تاریخ  ۲۳/  ۰۵/ ۱۴۰۰ با حضور جناب آقای جواد اوجی وزیر محترم پیشنهادی نفت به بررسی سوابق و برنامه ایشان پرداخت. در این جلسه اعضای کمیسیون ضمن استماع توضیحات ایشان برای عملیاتی نمودن برنامه پیشنهادی، مهم ترین چالش های پیش رو در حوزه عملکرد وزارت نفت را مطرح و اولویت های مورد نظر کمیسیون را در این زمینه تشریح کردند که اهم آنها به شرح ذیل می باشد:

    انجام تعهدات قانونی وزارت نفت در حوزه مسئولیت های اجتماعی برای تکمیل پروژه‌های عمران و آبادانی مناطق هم‌جوار با تأسیسات نفت و گاز به ویژه استان های جنوبی

    ساماندهی مسائل رفاهی و استخدامی نیروی انسانی شاغل در صنعت نفت شامل حقوق و دستمزد و قراردادها

    حفظ و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در صنعت نفت

    رسیدگی به وضعیت تراز گاز کشور

    اجرای برنامه‌های گسترده نگهداشت توان تولید میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل طرح های توسعه و فشارافزایی این میدان

    رفع موانع تأمین سوخت زمستانی کشور

    رفع موانع اجرایی «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» برای توسعه پتروپالایشگاه ها و کاهش خام فروشی

    اصلاح ساختار حکمرانی انرژی در کشور و شفاف سازی رابطه مالی دولت با وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران

    استفاده از ظرفیت های دیپلماسی انرژی برای جذب سرمایه گذاری خارجی با اولویت کشورهای همسایه

بخش دوم: شرح استعلامات (شامل مدرک تحصیلی و سابقه ایثارگری)

کمیسیون انرژی طی نامه تاریخ  ۲۳/  ۰۵/ ۱۴۰۰ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وضعیت مدرک تحصیلی جناب آقای اوجی را استعلام نمود که آن وزارتخانه در پاسخ، اصالت مدرک کارشناسی مهندسی نفت ایشان از دانشگاه صنعت نفت آبادان را تأیید کرد.

 بخش سوم: اهم توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

    استفاده حداکثری از ظرفیت های صنعت نفت برای جهش تولید و صادرات

    تعهد بر بکارگیری مدیران شایسته و فساد ستیز در وزارت نفت

    حل مشکلات مربوط به مسائل رفاهی و استخدامی کارکنان صنعت نفت

    استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای فروش نفت و طراحی روش های نوین از جمله تهاتر کالا و سرمایه گذاری خریداران نفت در صنعت نفت

    تکمیل مخازن سوخت نیروگاه ها تا شهریورماه سال جاری با سوخت مایع برای رفع مشکل ناترازی گاز در زمستان

    اولویت دهی به خط لوله سراسری یازدهم و مخزن گازی خانگیران برای تأمین پایدار گاز شمال شرق کشور

    تقویت دیپلماسی انرژی برای حل و فصل اختلافات با طرف های قرارداد و توسعه همکاری با کشورهای همسایه

    تعیین تکلیف میادین مشترک نفت وگاز اعم از اکتشاف، توسعه، تکمیل توسعه و برداشت و بهره برداری تا پایان دولت سیزدهم   

    تأکید بر استفاده از ظرفیت های قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی برای بهینه سازی مصرف سوخت در کشور

 بخش چهارم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق آن با اسناد بالادستی

در برنامه ارائه شده توسط آقای مهندس اوجی ضمن تشریح وضع موجود و بیان مهمترین چالش ها، اقدامات لازم برای مواجهه با چالش های مذکور مطرح گردیده که وزیر پیشنهادی در طول دوران خدمت متعهد به اجرای آنها است. همچنین برنامه های راهبردی و عملیاتی در ۱۱ محور اصلی تفکیک و با جزئیات تشریح شده است.

همچنین بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی شامل شرح وظایف وزارتخانه، سیاست های کلی نظام در حوزه عملکرد وزارت نفت، تکالیف قانونی باقیمانده از برنامه پنجساله ششم توسعه و توجه به تکالیف وزارت نفت در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، منطبق است. در برنامه ایشان به برخی از احکام فوق الذکر اشاره ای نشده است که از جمله مهمترین احکام ذکر نشده می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

توسعه صنعت خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) و خدمات جانبی آن در خلیج فارس و دریای عمان، عرضه گازطبیعی در بورس انرژی، توسعه زیرساخت های سوخت گاز مایع و تقویت پدافند غیرعامل در صنعت نفت.

 بخش پنجم:  پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی

با توجه به سابقه اجرایی جناب آقای اوجی در صنعت نفت و آشنایی ایشان با ظرفیت های موجود و پتانسیل های توسعه در این صنعت، ضرورت دارد ایشان در جلسه علنی ضمن تشریح استراتژی های اجرایی برای برنامه پیشنهادی، اهداف کمّی مورد انتظار در حوزه های تولید و صادرات نفت خام، گاز طبیعی، میعانات، فرآورده و محصولات پتروشیمی که امکان تحقق آنها وجود دارد را به صورت آمار و ارقام ارائه کرده و همچنین برنامه زمانی اجرای آنها را پیش بینی کنند؛ در این صورت سنجش اجرای برنامه ها از نظر میزان واقع بینی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قابل ارزیابی است و همچنین امکان نظارت از سوی کمیسیون های تخصصی مجلس در آینده فراهم می شود.

برای مناطقی که نفت و گاز در آنجاست اما محرومند، چه برنامه‌ای دارید؟

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در جلسه صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت طی سخنانی گفت: وزارت نفت به عنوان جیبی است که از سوی پدر خانواده برای خانواده در نظر گرفته می‌شود. ما در مجالس قبلی به دنبال این بودیم که از سمت دولت لایحه به مجلس بیاید، امروز مجلس نمی‌تواند منتظر بماند که دولت لایحه بدهد. آقای اوجی ما خوشحالیم شما مناطق محروم را درک می‌کنید اما باید هرچه زودتر لوایح متناسب با نیازها و برنامه‌ها را به مجلس ارائه بدهید.

وی افزود: دنیا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر رفته است، بیم آن می‌رود که در دهه‌های آینده استخراج سوخت فسیلی بی‌معنا شود، در نتیجه باید استفاده عقلانی و حداکثری از منابع زیرزمینی سوخت فسیلی صورت گیرد. همچنین در میادین مشترک باید سهم خود را دریافت کنیم و مصرف داخلی هم باید تنظیم شود.

چنارانی در ادامه بیان کرد: ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو ابرچالشی است که در همه دولت‌ها به آن پرداخته شده است؛ امروز کمبود انرژی اولیه یا اسراف انرژی یکی ضرورتی است که هر روز بیش از پیش احساس می‌شود در نتیجه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر باید به روزمینی و تجدیدپذیر تبدیل شود. برنامه‌های شما در این زمینه چیست؟

وی افزود: در راستای همگرایی با وزارت نیرو و محیط زیست چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ برای مناطقی که تمام منابع نفت و گاز در آن مناطق هستند اما سودی به مردم آن مناطق نمی‌رسد چه برنامه‌ای دارید؟ شما برای ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که برخی شرکت‌های نفت و گاز در این مناطق اعمال داشتند چه برنامه‌ای دارید؟ آیا معتقد هستید که دفاتر اصلی آن‌ها باید در مناطق استخراج مستقر شود؟

وی ادامه داد: با توجه به بحران آب که با آن مواجه هستیم، برای ساماندهی محل استقرار صنایع آب‌بر مانند پالایشگاه اصفهان، تهران و شازند و ... چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده نیشابور در بخش دیگری اظهار داشت: مجلس در راستای برنامه‌های عدالت محوری، فساد ستیزی و .. که برنامه‌های رئیس‌جمهور هم هستند برنامه‌هایی را ارائه داد؛ شما برای تخصیص قیر رایگان چه برنامه‌ای دارید؟ صادرات قیر افزایش داشته است و شما بگویید درخصوص مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چه برنامه‌ای مدنظر شماست؟

وی افزود: هنوز بعد از ۴۳ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی در حوزه انتخابیه من و تک تک نمایندگان روستاهای محروم از آسفالت وجود دارد. من روستایی دارم که بالغ بر هزار نفر جمعیت دارد و حتی ۱۳ کیلومتر راه روستایی آسفالت نشده است. هر روز که ما تذکر می‌دهیم، بیشترین تذکرها مربوط به راه روستایی است این‌ها در حوزه اجرا به وزارت راه مربوط می‌شود اما در حوزه تامین قیر دچار مشکل هستیم. من فریاد نیشابور نقاط محروم شمال و جنوب و شرق و غرب کشور هستم. اگر دیوان محاسبات اجازه اختصاص قیر به صورت تُنی را نمی‌دهد شما چطور می‌خواهید ۱۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ را که برای قیر دیده شده اختصاص دهید؟ چطور می‌خواهید با این ۷ شرکت مافیایی که تولیدکننده قیر هستند، برخورد کنید؟

چنارانی در ادامه خطاب به وزیر پیشنهادی نفت، گفت: آقای اوجی کسانی که با شما به وزارت نفت وارد می‌شوند از جنس شما هستند یا غیره؟ ما شما را به عنوان یک فرد جهادی می‌شناسیم. اما برای نمایندگان روشن کنید که برای پروژه توتال و پارس جنوبی برای زمستان‌های سرد چه برنامه‌ای دارید؟ ما به دنبال ارائه دیپلماسی مهندسی شده در این حوزه از جانب شما هستیم.

وی ادامه داد: برای توسعه پایدار صنعت نفت چه برنامه ای دارید؟ برای حفاظت از محیط زیست در برنامه‌های ذیل وزارت‌خانه چه برنامه‌هایی دارید؟ ما انتظار داریم رویکرد وزارت نفت پیشگیری به جای اصلاح باشد. برای سوآپ نفت چه برنامه‌ای دارید؟

نماینده نیشابور در بخش دیگری ابراز کرد: به نمایندگان توضیح بدهید که برای احداث و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها و به روزآوری سامانه هوشمند کارت سوخت چه برنامه‌هایی دارید؟ در راستای تلفیق دو وزارتخانه هم این سرزمین، سرزمین آفتاب و باد است؛ امروز ما مطالبه داریم و انتظار داریم برنامه‌های پیشنهادی شما در راستای برنامه‌های دولت باشد.

حقوق نجومی تعدادی را نباید به حساب مجموعه نفت گذاشت/ آقای اوجی قرارداد صادرات گاز به سه کشور را منعقد کرد

حسین حسین‌زاده در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: من به پاکدستی امین و جهادی بودن آقای اوجی شهادت می‌دهم؛ ایشان در پایین دست، بالادست و صادرات وزارت نفت کار کرده‌اند. در حال حاضر اولویت کشور ما معیشت و اقتصاد است وقتی گفته می‌شود اقتصاد بدون نفت به معنای تعطیل کردن آن نیست بلکه باید از طریق فروش نفت، گاز و فرآورده منابع درآمدی را متنوع کنیم بنابراین این بخش نیازمند فرد متخصص است.

وی ادامه داد: وزارت نفت یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است، بهتر است بگوییم قرارگاه جنگی کشور است و نقش مهمی در اقتصاد اشتغال و حتی فرهنگ ما دارد. از سال 1287 که اولین چاه در مسجد سلیمان حفر شد 113 سال گذشته است در این مدت ما به نفت وابسته بودیم بنابراین فرمانده این قرارگاه باید انقلابی و جهادی باشد. این نفتی که دنیا برای آن می‌جنگد باید فرد متخصص داشته باشد، من آقای اوجی را به مدت دو دهه است که می‌شناسم و مدیر بنده بودند ایشان کار را از دانشگاه نفت شروع کردند و تجربه نشان داده است که هر شخصی که از بدنه آن مجموعه باشد قطعا موفق خواهد بود.

نماینده مردم لارستان با بیان اینکه وزارت نفت، وزارت فرادولت‌هاست اظهار داشت: بحث معیشت نیروی انسانی در مجموعه نفت آن چیزی نیست که در فضای عمومی مطرح می‌شود همین یک ماه پیش سه نفر از مجموعه نفت در غرب کشور در حین عملیات به شهادت رسیدند و یا بسیاری از افراد بخشی از اعضای خود را از دست دادند. بنابراین نباید تعداد اندکی که حقوق نجومی را دارند نباید به حساب مجموعه گذاشت.

وی یادآور شد: ما 288 میلیارد بشکه معادل 13 درصد کل دنیا ذخیره نفت داریم. 16.5 درصد گاز جهان متعلق به ایران است با این حال چالش اصلی ما در زمستان بحث گاز است باید توجه داشت که این نقطه قوت آقای اوجی است زمانی که ایشان معاون وزیر بودند گازکشی به روستاها را دو برابر کردند.

وی یادآور شد: وزیر نفت وزیر اول اقتصاد است و با مظلومیتی که از آقای اوجی دارم قطعا بهترین رای را خواهند آورد مطمئن باشید که خود ما همه در حوزه انرژی و مسئولیت‌های ا جتماعی مطالبه‌گر خواهیم بود.

حسین‌زاده در اشاره به فعالیت آقای اوجی در بخش بین الملل گفت: در حوزه بین الملل ایشان دو بار به عنوان داور بین المللی انرژی از کشور ما انتخاب شدند یا قراردادهای گازی با پاکستان، ترکمنستان و عراق را ایشان منعقد کردند و زمانی که ما نتوانستیم پول گاز را از ترکمنستان بگیریم بحث تهاتر را مطرح کردند که باعث تحریم ایشان شد و این نشانه انقلابی‌گری ایشان است.

شخصیتی باید سکاندار وزارت نفت شود که بتواند در شرایط تحریمی نفت را بفروشد

محمدتقی نقدعلی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: نمایندگان مجلس در تعاملی بسیار سازنده و خوب با دولت انقلابی در حال بررسی وزرای پیشنهادی هستند و یکی از صحنه‌های بدیع در حال رقم خوردن است. ما در بسیاری از مقاطع زمانی از آموزه‌های قرآنی دور ماندیم که خدای متعال قول می‌دهد شرط پیروزی و نصرت این است که ذیل جندالله قرار بگیریم. الحمدالله گزینه‌های پیشنهادی اکثرا قابل قبول هستند. من می‌خواهم در طلیعه دولت انقلابی بگویم پس از یک دولت واگرا که به جای چشم دوختن به دست خدا به دست کدخدا چشم دوخته بود دولتی به روی کار آمد که با توکل بر خدا مشکلات مردم را حل کند.

وی ادامه داد: در باب گزینه پیشنهادی وزارت عظیم و مهم نفت امروز گرد هم نشستیم که تصمیم بگیریم جناب اوجی سکاندار بشود یا خیر که ما در باب بودجه کشور و درآمدها دو سه راه بیشتر نداریم که یکی مالیات، دیگری فروش نفت و درآمدهای دیگر است. در آمدهای مالیاتی که مشخص است و سایر درآمدها هم ناچیز است و راهی جز فروش نفت نداریم و باید در این عرصه شخصیتی سکاندار شود که از قدرت برخوردار باشد که در شرایط تحریمی بتواند  نفت را بفروشد.

نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت پیشین اقتصاد را به برجام گره زد و فروش نفت را نیز وابسته به برجام دانست اما کار به جایی رسید که فروش نفت با مشکل مواجه شد و به برکت اقدامات مجلس انقلابی موجب اندکی فروش نفت نفسی بکشد؛ ما امروز کسی را باید سکاندار کنیم که این توان را داشته باشد. برنامه جناب مهندس اوجی را ملاحظه کردم اما مساله فروش نفت بسیار گسترده است.

وی افزود: من در خصوص فروش نفت با وزارت نفت آقای زنگنه ارتباط گرفتم اما بدنه رعب و وحشتی در خصوص فروش نفت داشت. جناب اوجی بداند یک جرات و جسارت ویژه‌ای را نیاز دارد. ما نمایندگان آقای رستم قاسمی را پیشنهاد دادیم که در زمان ارائه برنامه وزارت راه هم ایشان بارها نام وزارت نفت را می‌آورد. برخی مطالب هم از صبح از سوی برخی نمایندگان گفته شد تقاضا دارم برای اینکه نمایندگان باید اعتماد کنند که یکی از عرصه‌های ثروت را به دست آقای اوجی بدهند، وی لیست اموال خود را شفاف بیان کند. امروز طرح تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دستور کار است. در خصوص بحث معیشت کارکنان در برنامه ایشان چیزی ندیدم و برای رای اعتماد اطمینان حاصل نکردم.


ادامه دارد....




وبگردی