آفتاب

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم



صحن علنی امروز دوشنبه، یکم شهریورماه مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم صبح امروز آغاز شد.

ایلنا: صحن علنی امروز دوشنبه یکم شهریورماه مجلس شورای اسلامی با ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با حضور ۲۰۵ نفر از نمایندگان راس ساعت ۸ و ۴ دقیقه صبح آغاز شد.
حسین علی حاجی دلیگانی، نایب رئیس مجلس در ابتدای این جلسه اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را به شرح زیر قرائت کرد:

جواد اوجی: وزارت نفت

احمد وحیدی: وزارت کشور

 سید احسان خاندوزی: وزارت امور اقتصادی و دارایی

حجت الاسلام خطیب: وزارت اطلاعات

محمد مهدی اسماعیلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید جواد ساداتی‌نژاد: وزارت جهاد کشاورزی

سید عزت الله ضرغامی: وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی

 حمید سجادی: وزارت ورزش و جوانان

رضا فاطمی امین:وزارت صنعت، معدن و تجارت

امین حسین رحیمی: وزارت دادگستری

 علی اکبر محرابیان: وزارت نیرو

 حسین امیرعبداللهیان: وزارت امور خارجه

 حسین باغ‌گلی: وزارت آموزش و پرورش

حجت عبدالملکی: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بهرام عین‌اللهی: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

رستم قاسمی: وزارت راه و شهرسازی

امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

محمد علی زلفی گل: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

عیسی زارع‌پور: ارتباطات و فناوری اطلاعات

لازم به توضیح است که روز گذشته و در شیفت دوم، بررسی صلاحیت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.

مدیریت کرونا و مقابله با آن، نشان‌دهنده قدرت هر کشور است/ پزشکان عمومی انگیزه کار در مناطق محروم را ندارند

«رضا آریان‌پور» نماینده مردم مینودشت و مراوه‌تپه در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان به عنوان موافق او سخن گفت.

او در ابتدای صحبت‌های خود گفت:‌ دیروز در مورد دکتر عین الهی به عنوان مخالف صحبت کردند و امروز به عنوان موافق نکاتی را می‌گویم. من به عنوان پزشک و عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم دغدغه‌هایی را دارم، چرا که بیشترین مراجعات به نمایندگان شاید به مباحث پزشکی و درمانی باز می گردد.

او با بیان اینکه نظام سلامت کشور یکی از پرافتخارترین حوزه‌های کشور است و در سطح بین المللی هم حرف برای گفتن دارد، گفت:‌ حاصل 40 سال نظام جمهوری اسلامی امروز نظام سلامتی است که در حوزه بهداشت و درمانی در دورترین روستاها نیز امکانات وجود دارد. امروز در تهران و کلانشهرها بیمارستان هایی داریم که از نظر سطح خدمات و کیفیت حرف برای گفتن دارند.

نماینده مردم مینودشت و مراوه تپه اضافه کرد: شاید بسیاری از حرف ها مبتنی بر توریسم درمانی و حضور اروپایی ها برای درمان در ایران بخشی برای وجود چنین امکاناتی است. شاید وجود این بیمارستان ها بیشتر در بخش خصوصی معطوف باشد و مردم نتواند از آنها استفاده کند اما واقعا چنین بیمارستان هایی داریم. در نقاط محروم نیز بیمارستان هایی داریم که ممکن است حداقل امکانات و نیروی انسانی را نداشته باشند.

آریان‌پور گفت: البته نظام سلامت که در غرب آسیا و خاورمیانه برای کشور در سطح بین المللی افتخار کسب کرده با چالش هایی نیز روبرو است. امروز بزرگترین چالش نظام سلامت کشور ما و دنیا کرونا است و وزیری منتخب به عنوان محور مدیریت کرونا باید فردی باشد که توانمندی ها و شاخص های لازم را داشته باشد.

او تاکید کرد: کرونا امروز نه تنها یک چالش بهداشتی بلکه چالش امنیتی، اجتماعی و اقتصادی است و قدرت مدیریت کرونا و مقابله با آن قطعا نشان دهنده قدرت آن کشور و حاکمیت و سیاست آن کشور است و باید وزیری را در این محور قرار بدهیم که در آینده حرفی برای گفتن داشته باشد و بتوانیم به مدیریت آینده کرونا در این کشور امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: چالش دیگری که در سیستم بهداشت داریم، مساله نیرو است. دوستان درباره کمبود نیرو در مناطق محروم و کاهش ظرفیت ها سخن گفتند و این درست است که کمبود پزشک داریم اما آنچه این کمبود را تشدید می‌کند نبود برنامه مناسب برای حفظ و نگهداری این پرستاران و پزشکان است. امروز پزشکان عمومی انگیزه کار در مناطق محروم و اورژانس ها را ندارند. پرستاران ما توسط کشورهای همسایه و اروپایی جذب می شوند.

آریانپور گفت: آیا فقط با افزایش ظرفیت می‌توان تعداد نیروها را زیاد کرد؟ با افزایش ظرفیت و هزینه میلیاردی جز شناسایی و آموزش نخبگان و دو دستی تقدیم کردن آنها به کشورهای دیگر شاید کار دیگری نکرده باشیم و باید برنامه هایی برای حفظ و نگهداری نیروها داشته باشیم.

او با اشاره به دیگر چالش‌ نظام سلامت کشور گفت: چالش دیگر نظام سلامت بحث پرداختی از جیب مردم است. امروز پدیده‌ای به اسم زیرمیزی که نصیب درصد بسیار اندکی از پزشکان می شود، آبروریزی کل جامعه پزشکی را در پیش دارد چرا که برای مردم مشکل ایجاد کرده و ما وزیری می‌خواهیم که برای این موضوعات برنامه داشته باشند.

آریانپور با بیان اینکه عین اللهی هم براساس شاخص‌های فردی و هم تجارب کاری و شاخصه های علمی فردی است که ما نمایندگان موافق ایشان هستیم و کمیسیون بهداشت و درمان به این نتیجه رسیده که توانایی مدیریت سیستم بهداشت ودرمان و مقابله با این چالش ها را دارد، گفت:  به همه عزیزانی که توسط آقای رئیس جمهور معرفی شده اند احترام می گذارم اما اگر در نظر بگیریم که 50 درصد وزاری معرفی شده سوابق اجرایی و رشته تحصیلی آنها با حوزه ماموریت همخوانی دارد و یکی از آنها دکتر عین اللهی است.

او افزود: او سال ها معاون وزیر و رئیس بیمارستان بوده است. کسی که در میدان نبوده و کار میدانی نکرده و عرصه بهداشت و درمان را از نزدیک نمی شناشند توانایی مدیریت چنین وزارتخانه ای را ندارد. ایشان با توجه به سوابق علمی و تجربی توانایی مدیریت این حوزه را نیز دارد.

 

وزیر بهداشت بعدی باید دارای «اخلاقِ اسلامی» باشد/ بالاترین رأی را به عین‌اللهی بدهید

«محمد علی بندپی» عضو کمیسیون بهداشت در مجلس اسلامی ضمن تبریک روز پزشک، بیان کرد: لازم می‌دانم از زحمات دکتر نمکی در این ۱۸ ماه گذشته تشکر کنم.

وی ادامه داد: همکاران و حاضران عزیز همانطور که می‌دانید سلامت یکی از مهم‌ترین مولفه‌‌های کشور است و ما در نیم قرن گذشته هیچ پدیده‌ایی را نداشتیم این تعداد از افراد را از بین ببرد، پدیده‌ای نبوده که اقتصاد و معیشت مردم و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را این چنین درگیر کند.

بندپی افزود: بنابراین در این شرایط خاص نیاز است، فردی با اخلاق اسلامی که تمرکزش بر سلامت و مناطق محروم است را انتخاب کنیم.

وی گفت: مهم‌ترین حلقه‌ی سلامت، پزشک خانواده و پرونده‌ی الکترونیک است، تا وقتی که افراد برای یک بیماری مجبور به مراجعه‌ به چند پزشک هستند، وضع همین است، در صورتی که دکتر عین اللهی وزیر پیشنهادی یکی از اولویت‌هایش پزشک خانواده است.

بندپی افزود: در خصوص کمیت و کیفیت باید بگویم که ما در شرایط مطلوبی قرار نداریم و در این شرایط به مدیریت خوبی نیاز داریم، بنابراین خواهش من این است که حداکثر رای را به دکتر عین اللهی بدهید.

وی در پایان گفت: اگر دغدغه مردم، بیماران و مناطق محروم را دارید به دکتر عین اللهی رای مثبت بدهید.

عین‌اللهی و دوستانش نامه امضا کردند که «واکسن وارد نکنید»/ امروز می‌گویند هرکجا واکسن بدهد وارد می‌کنیم

 محمدجواد عسکری نماینده داراب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ۱ شهریور مجلس طی سخنانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی گفت: نمایندگان عزیز انتخاب همه وزرا مهم است اما انتخاب وزیر بهداشت و درمان حیاتی است؛ چرا که با جان مردم نمی‌توان با تساهل برخورد کرد.

وی افزود: دوستان عزیز ما یک وزیر معمولی برای شرایط عادی نمی‌خواهیم؛ امروز مساله اول کشور کرونا است و وزارت بهداشت هر تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته می‌شود، نقش آفرین است و تصمیم‌سازی می‌کند. حتی در برخی موارد به طور مستقل عمل می‌کند؛ برخی اختیارات فراتر از قانون اساسی است و اعتبارات ویژه به این وزارتخانه اعطا شده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در ادامه بیان کرد: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی مانند گذشته تقلید از سازمان بهداشت جهانی است با آن همه کشته‌هایی که در کارآزمایی بالینی داشتیم، دیده می‌شود. اکنون وزارت بهداشت اعلام می‌کند ۵ هزار میلیارد برای رمدسیور هزینه کردیم اما اکنون اثربخشی آن زیرسوال است.

وی ادامه داد: شما تناقضات را نگاه کنید! ایشان و دوستان‌شان امضا کردند که واکسن وارد نکنید اما امروز می‌گویند هرجا به ما واکسن بدهد وارد می‌کنیم. ما از آقای رئیسی انتظار کابینه قوی داریم.

عسکری در بخش پایان تصریح کرد: عزیزان بدانید وزارت بهداشت وزارت سلامت است نه وزرات پزشکان. امروز در برخی حوزه‌ها گعده‌های رانت و مافیا تشکیل شده است اگر دولت قوی و دولت آقای رئیسی نمی‌تواند جلوی برخی را بگیرد چه کسی قرار است بگیرد؟ از سوی دیگر بخش اعظمی از سوابق ایشان در حوزه آموزش است، ما برای این حوزه سوابق قوی و جدی می‌خواهیم.

 

آقای عین‌اللهی، آمارهای موجود در برنامه شما مربوط به ۱۰‌ سال قبل است

 فتح‌الله توسلی در جلسه علنی امروز مجلس (دوشنبه ۱ شهریور) در مخالفت با بهرام عین‌اللهی گفت: انتخابات ۲۸ خرداد بارقه امیدی بود برای مردمی که بسیاری از آنان در تامین حداقلهای زندگی خود ناتوان هستند. روز گذشته متاسفانه ۶۸۴ نفر از هموطنان ما در اثر بیماری کرونا در دامان خاک آرام گرفتند و هزاران خانواده عزادار شدند.

نماینده کبودر آهنگ و بهار ادامه داد: تورم، گرانی و تحریم‌ها موجبات ناامیدی مردم شده است، بروز فساد در برخی از نهادهای کشور، مردم را با مسئولان درگیر کرده است، مردم منتظر فردی بودند که این وضعیت را سامان دهد، رأی مردم به رئیس‌جمهور و نمایندگانشان حاوی پیام‌هایی بود که با توجه به آن می‌توان معنی آن را درک کرد.

وی افزود: اول شهریور روز پزشک را به شاغلان حوزه سلامت تبریک گفته و از آنان تشکر می‌کنم.

توسلی با بیان اینکه حوزه سلامت شاید مهم‌ترین بخش از زندگی انسان است،  اظهار داشت: انسان سالم می‌تواند بیاندیشد و منشأ خیر برای کشور باشد و فقدان یک برنامه صحیح در حوزه سلامت یعنی افزایش بیماری و نهایتاً مرگ. دکتر عین الهی انسانی فرهیخته در زمینه پزشکی و چشم‌پزشکی است، اما در برنامه ۱۱۰ صفحه‌ای ایشان نشانه‌ای از تفکر استراتژیک در حوزه سلامت را مشاهده نکردیم و متاسفانه کلی‌گویی را شاهد هستیم و شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیری در زمان‌بندی مناسب در آن دیده نمی‌شود.

نماینده بهار و کبودر آهنگ خاطرنشان کرد: پزشک خانواده و نظام اجرای آن از وظایف بالادستی در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است، در نظام سلامت پرونده سلامت الکترونیک کشور ۱۰ سال است به روز نشده است. وجود تمام وقت اساتید بالینی در بیمارستان خصوصی لطمات زیادی به اقشار متوسط جامعه زده است.

وی ادامه داد: در برنامه شما برخورد با زیرمیزی برای مواردی مثلاً در مسئله سقط جنین کجاست؟

توسلی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دقیق آموزش پزشکی گفت: من نمی‌دانم برنامه‌ای که شما نوشته‌اید خود خوانده‌اید یا نه؟ داشتن برنامه صحیح منجر به تصمیم صحیح است، بسیاری از کارها باید مبنای تصمیمات استراتژیک در حوزه سلامت قرار گیرد اما جنابعالی به عنوان وزیر چیزی در این رابطه در برنامه خود ندارید برخی از مباحث عنوان شده در برنامه شما مربوط به سال‌ها قبل است در صورتیکه روزآمد کردن آمار و ارقام مربوط به وظایف یک وزیر است.

وی ادامه داد: در برنامه وزیر پیشنهادی علت اصلی مرگ ایرانیان بیماری های عروقی عنوان شده که این موضوع حداقل مربوط به ۵  سال قبل است و اکنون این کروناست که مردم را قتل عام می‌کند. گفتید آلزایمر ۱۰۳ درصد افزایش داشته که این برای ۵ سال قبل است و به روز نیست و این بیماری در جامعه بسیاری از مردم را دچار نسیان کرده است.  برنامه شما برای کنترل این بیماری چیست؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صفحه ۴۲ برنامه خود گفتید ۱۲ و نیم میلیون ایرانی مبتلا به بیماری روانی پزشکی هستند در صورتی که این آمار برای ۱۰ سال قبل است. جناب آقای دکتر آمارهای تزریقی واکسن کرونا مربوط به دو ماه قبل است که شما فرمودید!

وی افزود: جناب آقای دکتر عین اللهی در حالی که سازمان بهداشت جهانی راهبرد طب سنتی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ را مطرح کرده است، در کشور ما سخن گفتن از آن جرم است و حکیم بزرگی چون خیراندیش را وزارت بهداشت ۵۷ بار به دادگاه بردند در حالی که در دنیا بیمارستان اختصاص می‌دهند. مافیایی در کشور وجود دارد و اجازه نمی‌دهد طب سنتی جان بگیرد اما شما اعلام نکرده‌اید نظر شما چیست؟ در حالی که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری توسعه و نهادینه کردن طب سنتی در دستور ملی است!

توسلی ادامه داد: چرا نگفتید در حوزه نیروی انسانی بسیاری از پرستاران و کادر درمانی دور از محل زندگی خود فعالیت می‌کنند که نه انگیزه نه توان لازم را برای ادامه فعالیت ندارند این‌ها باید چه کاری می‌کنند؟ اما در برنامه شما مطلبی برای تغییر وضعیت آنها نیافتیم!

این نماینده مجلس تاکید کرد: بسیاری از کادر درمان ما نیروهای قراردادی هستند و حقوق بسیار کمی دریافت می‌کنند که در برنامه شما برای تبدیل وضعیت آنان هم چیزی را ندیدیم.

وی ادامه داد: در برنامه شما مطلبی درباره پزشک خانواده و راهکارهای رفع کمبود پزشک و دارو هم دیده نمی‌شود، یکی از عوامل ناکارآمدی بیمارستان‌های دولتی ما حضور پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی است و شما همزمان در بخش دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنید و یکی از سهامداران اصلی بیمارستان نگاه هستید.

نماینده کبودر آهنگ و بهار خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: آقای عین‌اللهی آقازاده و داماد شما از استان گلستان در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده‌اند و طبق قانون باید ۴۸ ماه در آنجا خدمت می‌کردند اما به دماوند منتقل شدند  بعد از دو سال و نیم زمانی که شما به عنوان وزیر بهداشت و درمان معرفی شدید به تهران منتقل شدند که ان شاءالله رانت و پارتی بازی در این زمینه دخیل نبوده باشد.

وی ادامه داد: شما دوره‌های دکتری علوم آزمایشگاهی را لغو و آن را به کارشناسی تقلیل دادید که باید توضیح دهید که علت آن چه بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین در سال ۷۴ ، ۱۴ دانشکده پزشکی بیش از ۶۶۰ دانشجو پذیرش کرده که این رقم در سال ۸۳ با وجود ۱۶ دانشکده دندانپزشکی به ۴۳۰ دانشجو کاهش یافته است.

وی عنوان کرد:حضور همزمان وزیر پیشنهادی در بخش خصوصی و دولتی ممنوعیت داشته اما آقای عین اللهی با وجود دارا بودن کرسی در دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان شهید لبافی نژاد دارای مطب خصوصی در بیمارستان خصوصی نگاه واقع در خیابان گل نبی و مجتمع خصوصی قائم بوده‌اند.

سکان وزارت بهداشت را تقدیم عین‌اللهی کنید

«خلیل بهروزی‌فر» نماینده مردم شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که صبح امروز در صحن علنی مجلس برگزار شد به عنوان موافق وزیر بهداشت پیشنهادی گفت: از آقای رییسی به دلیل ترکیب کابینه که از جوانان مومن انقلابی با روحیه جهادی، متخصص و متعهد در کنار پیشکسوتان مجرب، متعهد و مومن استفاده‌کرده‌اند، تشکر می‌کنم. اما دکتر عین‌اللهی شخصیتی انقلابی با روحیه جهادی و فرهنگ بسیجی و رزمنده دوران دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: رییس شورای بسیج جامعه پزشکی کشور دارای سوابق روشن، درخشان و صلاحیت علمی و حرفه‌ای و مسلط بر مسائل حوزه درمان بوده که دارای تفکر توسعه‌ای  است. سوابق گذشته ایشان نیز این مسئله را تایید می‌کند. بسیاری از دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی که در شهرستان‌ها در زمان مدیریت شکل گرفته است به شکل قابل توجهی توانسته‌اند جایگاه آموزش بهداشت و درمان را ارتقا دهند.

نماینده مردم شفت و فومن با اشاره به برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی بهداشت خاطرنشان کرد: 91 درصد برنامه‌های ایشان براساس ارزیابی معاونت مجلس در تطبیق یا همسو با اسناد بالادستی است و حکایت از تسلط قابل توجه ایشان به این موضوع است و 9 درصد اشاره نشده است که نسبت به میانگین 15 درصدی وزرای پیشنهادی رقم قابل مناسبی است.

بهروزی‌فر تصریح کرد: اولویت دادن به مسائل مربوط به سلامت و مقابله با کرونا از محاسن و ضروریات برنامه ایشان است متاسفانه مردم عزیزمان به سبب امواج متعدد ویروس کرونا صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری خصوصا اقشار ضعیف جامعه دیده‌اند. واکسینه کردن رایگان و توجه مشهود و محسوس به بیماران کرونایی به ویژه در اقشار ضعیف جامعه در دولت مردمی باید به منصه ظهور برسد و این موضوع در برنامه وزیر محترم دیده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تجارب سال‌های اخیر هر دو شیوه لاک دان و واکسیناسیون در برنامه ایشان مورد توجه قرار گرفته است. همچنین یکی از مسائل پرتکرار در مطالبات مردم گرانی داروهای خاص و نقش بیمه‌ها در همراهی است که در این برنامه مورد توجه است. الزام پوشش سلامت موثر برای همه آحاد جمعیت کشور از نقاط برجسته این برنامه است که با همت ایشان جامعه عمل پوشانده خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نگاه عادلانه به تجهیزات پزشکی و مدرن سازی تجهیزات پزشکی و توجه به نیروی انسانی کارامد و رضایت‌مندی آنها و حل موضوع تعدد و تنوع نیروی انساین شاغل در مراکز بهداشتی یکی از خواست‌های جدی مسئولان است، ترجیح بهداشت بر درمان و توجه به نظام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی که از الزامات پاسداری از حوزه سلامت است در دستور کار وزیر است.

بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: توجه به خودکفایی کشور در تامین دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی براساس نیاز و منطبق بر دستاوردهای جدید نظلام سلامت است همچنین یکی از برنامه‌های مهم وزیر محترم توجه ایشان به توزیع  عادلانه بودجه و پزشک متخصص به مناطق محروم و مناطق کمتر توسعه یافته، توزیع لوازم و تجهیزات پزشکی و مکان درمانی و خانه‌های بهداشت در سطح مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور است امیدوارم به برادر رزمنده دوران دفاع مقدس که سالیان سال در جبهه جنگ حق علیه باطل حضور داشته و مسئولیت خطیر و سنگین بهداشت و درمان را مدیریت می‌کردند، اعتماد کرده و به این برادر عزیز رای قاطع و بالایی را بدهید و سکان وزارت بهداشت را تقدیم ایشان کنید.

وزیر پیشنهادی بهداشت، مرد میدان عمل است/ تاکید عین‌اللهی بر طبِ سنتی

«سید جلیل میر محمدی میبدی» نماینده مجلس شورای اسلامی در حمایت از وزیر پیشنهادی بهداشت بیان کرد: من نیامدم تا از یک فرد معصوم دفاع کنم، زیرا هر فردی با ۲۰ الی ۳۰ سال سابقه‌ی کار حتما نقاط ضعفی هم داشته است اما دکتر عین اللهی مرد میدان عمل است.

وی ادامه داد: توجه کنید که کنترل کرونا، قرار نیست توسط یک وزارتخانه حل شود، چرا که مدیریت کرونا کار تنها یک وزارت خانه نیست و دکتر عین اللهی همان کسی است که در والفجر مقدماتی ۲ هزار مجروح را برای درمان منتقل کرد و بدون اینکه ریالی از دولت پول بگیرد کارها را انجام داد.

میبدی افزود: از طرفی باید توجه کنیم که بحث طب سنتی را چه کسی مطرح کرد؟ همین بنده خدا مطرح کرد در حالی که در ۸ سال گذشته بر ضد طب سنتی حرف‌هایی مطرح شد.

وی گفت:  اگر برنامه‌ی دکتر عین اللهی مورد نقد واقع شد، برنامه‌های دیگر همچون برنامه دوره ششم را پیگیری کنید که قطعا اگر این برنامه‌ها اجرا شود همه از شما دفاع خواهند کرد.

میبدی گفت: سوابق ایشان در دهه‌های گذشته نشان از تلاش مجاهدانه‌ی ایشان دارد و بحثی که در مورد اهمیت ایشان به مناطق محروم مطرح شد قابل ذکر است که واقعا مناطق محروم برای ایشان مهم است و بازدیدهای میدانی از این مناطق داشتند همچون سیستان بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد که برای درمان حضور پیدا می‌کردند.

وی افزود: در زمان ایشان ما شاهد توسعه‌ در دانشگاه بودیم دکتر عین اللهی بسیار فعال هستند همچون حضورشان در جامعه علمی و بسیج پزشکی و همچنین حضور فعال در جنگ نشان از پای کار بودن ایشان است.

در راه خدمت به مردم تا پای جان خواهم ایستاد/ ناچاریم واکسن کرونا را وارد کنیم/ تا پایان بهمن واکسیناسیون را تمام می‌کنم

«بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس ضمن تبریک روز پزشک گفت: پیش از هر سخنی برای رهبری آرزوی تندرستی و طول عمر دارم و از اعتماد آیت الله رئیسی تشکر می کنم.

او ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب مسئولیت های بزرگی بر دوش پزشکان گذاشته شد و باید در شهرها و روستاها عقب افتادگی های گذشته را جبران می‌کردند  و همزمان در دفاع مقدس به درمان مجروحان جنگی می پرداختند.

او ادامه داد:‌ جنگ جهانی با ویروس منحوس کرونا در ایران نیز کادر درمان را در خط درمان کرونا قرار داد و دشواری کرونا را با پوست و گوشتم حس کردم. در اسفند 98 یکی از نخستین پزشکانی بودم که کرونا گرفتم و مرگ را به چشما ن خود دیدم و امیدی به زنده ماندن نداشتم و جز تصویری از پزشکان که در بیمارستان مسیح دانشوری برای زنده ماندنم تلاش می کردند چیزی به خاطر ندارم.

او ادامه داد:‌ در آن روزهای سخت خدا دستم را گرفت و جانی دوباره به من داد تا با لباس سفید به میدان نظام سلامت بیایم. در این کارزار مبارزه با بیماری کرونا چنانچه شما مصلحت بدانید در برابر این اعتماد سر تعظیم فرود می آورم و در راه خدمت به مردم تا پای جان خواهم ایستاد.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: براین باورم وزیر بهداشت وقتی وزیر مردم است که کنار آنان ایستاده باشد عنوان وزارت وقتی برازنده وزیر است که شب و روزش خواب و خوراکش بهبودی بیمارانی باشد که رنج هزینه درمان به رنج بیماری آن‌ها اضافه شده است. من یک طبیبم نه صنعتگر و نه تاجر. من دوشادوش مدافعان سلامت هستم نمی‌توانیم سلامت مردم را فدای تاخیر و تعجیل در تصمیم‌گیری این و آن کنیم.

وی ادامه داد: دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص یا چیزی گردد. حفظ جان مردم نخستین اولویت دولت است کدام پدر را دیده اید که برای سلامت فرزندان خود معطل کند. سلامت مردم خط قرمز ما است. دفاع از سلامت باعث وفاق همدلی ایرانیان در دولت خواهد شد.

وزیر پیشنهادی بهداشت با بیان اینکه ما سوگند خورده‌ایم هر که آمد درمانش کنیم و از ایمانش نپرسیم، تاکید کرد: در دفاع از سلامت مردم همه چنددستگی‌ها در مفهوم بزرگ انسانیت حل می‌شود روح ایثار و فداکاری مدافعان سلامت دل‌های مرده را بیدار خواهد کرد اکنون صد سال پیش نیست که ایران مقهور بیماری گردد ما می‌توانیم بر این ویروس منجوس غلبه کنیم.

وی تصریح کرد: سلامت موضوعی تک بعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی مردم تاثیر می‌گذارد من سال‌هاست در این عرصه حضور دارم و امیدوارم با اعتماد نمایندگان بتوانم جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه دهم. با تاسی از سند توسعه کشور در افق 1404 و احکام مندرج بر برنامه ششم توسعه و سایر برنامه‌های ابلاغی برنامه خودم را به اختصار توضیح می‌دهم.

او با اشاره به برنامه‌هایش گفت: اولویت و مهمترین موضوع بحث بیماری کرونا بود که در سه بخش به آن می‌پردازم. بخش اول واکسیناسیون است. امروزه در دنیا ثابت شده است که آنچه که می‌تواند به کاهش بیماری کمک کند واکسیناسیون است امروزه در کشورهایی که واکسیناسیون درصد بالایی انجام شده است میزان مرگ و میر کاهش پیدا کرده است البته واکسیناسیون به معنای این نیست که کسی درگیر بیماری نمی‌شود بلکه شدت بیماری کم می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما واکسیناسیون است. جمعیت بالای 18 سال در کشور 60 میلیون نفر است  که برای واکسیناسیون آن‌ها دو دوز واکسن لازم است یعنی 120 میلیون دوز واکسن لازم داریم تاکنون 22 میلیون واکسن زدیم طبیعی است که میزان تولیدات داخلی به 98 میلیون دوز واکسن نمی‌رسد بنابراین ما ناچار هستیم واردات واکسن را انجام دهیم و این اولویت اول ما است و از بخش خصوصی نیز در این زمینه استفاده می‌کنیم.

عین اللهی ادامه داد:‌ برنامه ما این است که تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام کنیم و محدود شدن و ایستادن مردم در صف را با هماهنگی همه دستگاه‌ها و استفاده از امکانات مملکت به صورت بسیجی استفاده و آن را کنترل می‌کنیم. واکسن زدن کار سختی نیست و باید از همه امکانات استفاده و به مردم احترام بگذرایم و واکسیناسیون را انجام دهیم.

او ادامه داد:‌ طرحح شهید سلیمانی که در بسیج در حال اجرا است را با قدرت ادامه می‌دهیم.  

عین اللهی درباره قرنطینه اظهار کرد:‌ بحث قرنطینه یا لاک داون در دنیا از 10 تا 100 درصد انجام می‌شود. ما با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود باید در این طیف لاک داون را انجام دهیم اما نباید قرنطینه نمایشی باشد. اینگونه نباشد که دو هفته تعطیل کنیم و بعد از دو هفته مرگ و میر افزایش یابد و این قرنطینه نیست.

او تاکید کرد: باید از همه امکانات کمک بگیریم و از همه کسانی که در این زمینه موثر هستند و خارج از وزارت بهداشت حضور دارند کمک بخواهیم تا توانیم چرخه ویروس را متوقف کنیم.

عین اللهی گفت: مهمترین مساله در کنترل بیماری کرونا مدیریت است. از رئیس جمهور گرفته تا معاون اول رئیس جمهور و نمایندگان مجلس باید در ستاد کرونا حضور یابند و استفاده موثر از همه ببریم. باید بسیاری از اختیارات خود را به استان ها واگذار کنیم و با توجه به شرایط محلی درباره کرونا تصمیم‌گیری کنند. کمیته علمی از افراد متدین و باسواد تشکیل خواهد شد تا موارد لازم را انجام دهند.

او با اشاره به تولیت خدمات و کارکردهای نطام بهداشت و درمان گفت: تولیت در سلامت با وزارت بهداشت است اما 75 درصد از عوامل تاثیر گذار در سلامت خارج از وزارت بهداشت است. باید تولیت وزارت بهداشت به حاکمیت شناخته شود و بتواند تولیت خود را در سایر قسمت ها انجام دهد و نیاز به متناسب سازی ساختار داریم.

عین اللهی در ادامه گفت: براساس فرمایش رهبری اگر کسی بیمار می شود فقط باید از بیمار ی رنج ببرد نه اینکه به دنبال مخارج درمان نیز باشد. پیشگیری بر درمان مقدم است خوشبختانه نظام شبکه و خانه های بهداشت را داریم و در همه مناطق روستایی این شبکه را داریم و باید روی کارایی‌ها دقت کنیم.

عین اللهی با تاکید بر اینکه نظام پزشک خانواده برای ما ارجح است، گفت:‌ امروزه در مسائل بهداشتی بیماری های مزمن غیرواگیر یکی از مشکلات است. مساله چاقی، دیابت، فشار خون و چربی بالا از جمله این موارد است و در اصلاح سبک زندگی و تغذیه  بسیار مشکل داریم.

او ادامه داد:‌ نظام ارجاع و پزشک خانواده مطلب دیگر است که در برنامه ششم توسعه به ما تکلیف شده است. اما چرا موفق نشدیم و مقاومت وجود دارد؟ نظام ارجاع و پزشک خانواده کلید موفقیت ما است.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص حجت عبدالملکی قرائت شد

 رضا حاجی‌پور در جلسه  علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه یکم شهریور ) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت حجت الله عبدالمالکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون آموزش بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی ص لاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود. علیرضا منادی سفیدان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مقدمه:

حل مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه ای امکانپذیر نخواهد بود، به همین منظور سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت کار موظف است به آموزش نیروی کار متخصص بپردازد. به ویژه پس از تصویب قانون نظام جامع تربیت فنی و حرفه ای که اهمیت وزیر پیشنهادی را دوچندان می کند.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر عبدالملکی دارای دکتری رشته علوم اقتصادی از دانشگاه اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) می با شد. از سوابق اجرایی ایشان می توان به عضویت در هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی (ره) و معاون اشتغال و خودکفایی آن کمیته اشاره نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون با آقای دکتر عبدالملکی به اولویت های زیر اشاره شد:

- مهارت آموزی و توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

- برآورد دقیق سرانه رفاه اجتماعی و ایجاد عدالت بین مناطق مختلف کشور

- گسترش بیمه ها

- حمایت از کارگران ساختمانی

- رفع مشکلات سازمان بهزیستی کشور

- توجه به آسیب های اجتماعی

- اصلاح قانون کار از طریق ارائه لایحه

- گسترش اشتغال و مخصوصا مشاغل زودبازده برطرف نمودن مشکل زنان سرپرست خانوار

- اجرای اصول ۲۸ و ۲۹ قانون اساسی و توجه به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان

- بالا بردن میزان بهره وری در شرکتهای شستا و لزوم تغییر برخی مدیران و سروسامان دادن به بنگاههای اقتصادی آن

همچنین ایشان تعهد نمودند که اهمیت بیشتری به گسترش مهارت آموزی در جامعه و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بدهند و تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶/۸/۲۶ به کار گیرند و چالش های پیش روی اجرای این قانون را برطرف نمایند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می باشد ولی متأسفانه جامعیت لازم را ندارد. هر چند این وزارتخانه بسیار گسترده می باشد و وظایف سنگینی بر عهده دارد اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را بر عهده دارد، مغفول بماند. در حای که متاسفانه در برنامه ارائه شده، هیچ اشاره ای به آن نشده است.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۸۹ در صد برنامه های وزیر پیشنهادی « منطبق» و « همسو» است. همچنین این برنامه با دو حکم قانون برنامه ششم توسعه (معادل ۱ درصد کل احکام) مغایرت دارد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۳ درصد از احکام اشاره ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

۱- صلاحیت فرهنگی و بینش سیاسی ایشان

۲- صلاحیت علمی، حرفه ای و تسلط بر مسائل مرتبط با حوزه فعالیت وزارتخانه ایشان

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه های پیشنهادی جناب آقای دکتر عبدالملکی نشان می دهد که ایشان از تسلط نسبی بر مسائل مرتبط با حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار می باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه مناسب

از جمله معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سوابق علمی در حوزه اقتصاد هستند، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.

گزارش کمیسیون بهداشت در خصوص وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

زهرا شیخی در نشست علنی امروز (دوشنبه یکم  شهریور) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان  را در خصوص حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بدین شرح است:

مقدمه :

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از منظر جامعه هدف، دستگاهی با وظایف چندین مجموعه بزرگ تلقی می گردد. لذا شایسته است که در ابتدای دولت سیزدهم که چشم میلیونها ایرانی به اقدامات راهگشا و امیدوارکننده اش در رفع تنگناهای جاری و بهبود وضعیت رفاهی و اجتماعی جامعه دوخته شده است، نسبت به بررسی سوابق و برنامه های وزیر محترم پیشنهادی اهتمام کافی مبذول گردد.

این کمیسیون در راستای ماده(202) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این مهم را در جلسه خود مورد رسیدگی قرار داد که به شرح ذیل به استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌رساند.

شرح استعلامات:

جناب آقای دکتر حجت الله عبدالملکی دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه اصفهان می باشند. عضویت در صندوق اجتماعی بیمه روستاییان و عشایر از زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از جمله سوابق قابل ذکر ایشان می باشد. سمتهای مدیریتی در کمیته امداد امام (ره) و ارتباط با  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موجب شده که ایشان به خوبی با وظایف، اختیارات و همچنین مشکلات و معضلات مزمن این وزارتخانه آشنا باشند.

تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

جناب آقای دکتر عبدالملکی در نشست این کمیسیون مواضع، دیدگاهها و برنامه های خود در زمینه های درمان و کاهش آسیبهای اجتماعی و افزایش رفاه و تامین اجتماعی و بهزیستی را بیان نمودند.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

یکی از مهمترین کارکردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ریگلاتوری و تنظیم اصول و سیاستهای نظام جامع تامین اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان مهمترین بازوی آن با شخصیت حقوقی مستقل، نمونه بارز و شاخص آن می باشد از اولین و بلکه مهمترین شاخصهایی که می باید در ارزیابی کم و کیف برنامه های وزیر قرار گیرد و مورد امعان نظر این کمیسیون قرار گرفت عبارتند از:

_تاکید برتعیین تکلیف و مطالبه بدهی های دولت به

سازمان تامین اجتماعی

- ارتقا فعالیتهای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به ویژه سازمانهای تولید دارو وتجهیزات پزشکی

-ارتقاء کیفی و کمی خدمات پیشگیری، تشخیصی و درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی با رویکرد اصلاح فرایندهای جاری، جذب نیروهای متخصص و کارآمد و به روز رسانی زیر ساخت های ارائه خدمات فوق در حوزه درمان تامین اجتماعی

- تاکید بر تفویض اختیار لازم به روسای بیمارستانهای تامین اجتماعی با هدف تسریع در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی




وبگردی