آفتاب

ورق آزبست



ورق آزبست نسوز که در زبان لاتین به آن (Asbestos Sheet) هم می‌گویند، از الیاف آزبست غیر قابل حریق تولید و با سیمان‌هایی با مقاوت بالا تقویت می‌شود.

این ورق از الیاف نسوز، انعطاف‌پذیر و با دوام ساخته شده است که به دلیل ویژگی‌های بی‌نظیر آن بسیار محبوب است. دوام بالا، کاربردی بودن این محصول، مقاومت در برابر حرارت و ... تنها تعدادی از آن ویژگی هاست.
آزبست نام تجاری یک گروه کامل از مواد معدنی با فیبر ریز از طبقه سیلیکات است که به دو گروه اصلی تقسیم می‌شود:
1. آزبست کریزوتیل یا سفید
2. آزبست آمفیبول یا آزبست قهوه‌ای
الیاف آزبست می‌توانند تا دمای 1500 درجه سانتیگراد را تحمل کنند، در حالی که حتی در دل آتش سوزی، دما معمولاً از 1350 درجه تجاوز نمی‌کند. مهم این است که هنگام گرم شدن، آزبست مورد استفاده خطرناک نباشد و ذرات مضر برای سلامتی انسان منتشر نکند. ورق‌های تهیه شده از آزبست با توجه به ساختار خود تحمل دمای 700 درجه‌ی سانتی‌گراد را دارند. این ورق‌ها در ابعاد 100 میلی‌متر و ضخامت‌های مختلف 2،3،5،6 و 10 میلی‌متر تهیه و عرضه می‌شوند.
مواد حاوی آزبست هنوز در ساختمان‌هایی که قبل از سال 2000 ساخته شده‌اند بسیار متداول هستند و در معرض خطر اختلال در کار نصب، تعمیر و نگهداری، نوسازی و تخریب هستند. هنگامی که فیبرها مختل می شوند، می توانند استنشاق شوند، در اعماق ریه های ما فرو می روند و به طور بالقوه باعث ایجاد مجموعه ای از بیماری های جدی می شوند. قرار گرفتن در معرض آزبست می تواند باعث بسیاری از بیماری ها شود و باید به طور کامل از آن اجتناب شود.
چرا از آزبست استفاده می شود؟
آزبست دارای مجموعه ای از خواص بسیار مفید است که آن را برای استفاده در صنعت ساخت و ساز و فراتر از آن مناسب ساخته است.
خواص ورق آزبست عبارتند از:
● مقاومت در برابر آتش
● عایق بودن
● مقاومت در برابر بسیاری از مواد شیمیایی
● استحکام
● نامحلول بودن در آب
● بدون بو و دستکاری آسان


در زمانی که آزبست بسیار مورد استفاده قرار گرفت، مردم از خطرات متعددی که برای سلامتی ایجاد می کرد بی خبر بودند. آزبست به دلیل طیف متنوعی از خواص آن، در طیف وسیعی از مواد و محصولات یافت می شود.
انواع مختلف آزبست چیست؟ 6نوع مختلف آزبست وجود دارد:
انواع آزبست: کریزوتیل (سفید) آموزیت (قهوه ای) کروسیدولیت (آبی)   آنتوفیلیت ترمولیت اکتینولیت همه آنها خواص مفید متفاوت و مشخصات ریسک متفاوتی دارند. بنابراین ما هر نوع را جداگانه مورد بحث قرار خواهیم داد.
همه انواع آزبست دارای خواص مفید متفاوت و مشخصات خطر متفاوتی هستند. بنابراین ما هر نوع را جداگانه مورد بحث قرار خواهیم داد.
1-     آزبست کریزوتیل آزبست سفید (کریزوتیل) رایج ترین شکل آن است. به دلیل ویژگی‌های مقاوم در برابر حرارت به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است و اغلب در سقف‌ها، سقف‌ها، دیوارها و کف و همچنین در صنعت خودرو یافت می‌شود. این شکل از آزبست کمتر از بقیه خطرناک است. این آخرین نوع آزبست بود که در سال 1999 ممنوع شد. نگران کننده است که آزبست کریزوتیل با ایجاد مزوتلیوما مرتبط است.
2-    آزبست آموزیت آزبست قهوه ای (آموزیت) دومین شکل رایج آزبست است. معمولاً در ورق های سیمانی و همچنین عایق لوله ها یافت می شود. علاوه بر این، از آن برای خواص ضد تراکم و ضد صدا استفاده می شود. سرطان ریه، مزوتلیوما و آزبستوز همگی مشکلات بزرگی در مواجهه با آزبست قهوه ای هستند.
3-    آزبست کروسیدولیت آزبست آبی (کروسیدولیت) کشنده ترین شکل آزبست است. به این معنی که به سرعت تجزیه می شوند و الیاف خطرناک خود را برای استنشاق آزاد می کنند.
4-    آزبست آنتوفیلیت آزبست آنتوفیلیت شکل کمتر رایجی است اما گاهی اوقات در عایق ها و مصالح ساختمانی یافت می شود. همچنین می‌توان آزبست سفید، ورمیکولیت و تالک را آلوده کرد.
5-    آزبست ترمولیت
6-    آزبست اکتینولیت دو نوع باقیمانده آزبست ترمولیت و اکتینولیت هستند. این نوع آزبست به صورت تجاری مورد استفاده قرار نگرفت، اما دوباره می توان آنها را آلوده به آزبست سفید، ورمیکولیت و تالک یافت. آنها می توانند به رنگ های سفید، قهوه ای، سبز، خاکستری یا شفاف ظاهر شوند.
انواع آزبست با هم گروه بندی شده اند دو خانواده از الیاف آزبست وجود دارد: سرپانتین و آمفیبول.
خانواده سرپانتین از یک نوع آزبست تشکیل شده است: کریزوتیل (سفید). مشخصه آن الیاف مجعد است که نسبت به انواع دیگر انعطاف پذیرتر هستند. در همین حال، خانواده آمفیبول ها شامل پنج نوع دیگر است: آموزیت (قهوه ای)، کروسیدولیت (آبی)، آنتوفیلیت، ترمولیت و اکتینولیت. اینها معمولاً الیاف مستقیم، تیز و نازک هستند. الیاف سوزنی شکل این خانواده به راحتی قابل استنشاق هستند و می توانند به سرعت در مجاری تنفسی مستقر شوند و باعث تحریک و آسیب دائمی شوند.

مزیت‌های ورق آزبست چیست؟

•    عایق الکترسیته
•    مقاومت بالا در برابر اشعه
•    با دوام
•    مقاومت بسیار بالا در برابر آتش

جمع بندی:
ورق آزبست که به آن ورق نسوز آزبست می‌گویند از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین محصولات مقاوم در برابر حرارت‌های بسیار بالا می‌باشد که در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، عایق‌بندی، واشر‌سازی و .... استفاده می شود. ولی با توجه به مضراتی که این ورق نسوز دارد برای این محصول، در صنایعی که ارتباط مستقیم با سلامت انسان دارند مانند محیط‌های بهداشتی، مکان‌های تولید مواد غذایی یا محیط‌های بسیار شلوغ و پر رفت و آمد نباید استفاده گردد.
برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت آگرین نسوز مراجعه فرمایید.
و یا اگر سریعا قصد خرید ،  مشاوره و راهنمایی دارید با ما تماس حاصل فرمایید .
36059765-36056800
بهروز فرج زاده : 09021025124
آدرس ما : میدان امام خمینی – خیابان امیرکبیر – نرسیده به سعدی جنوبی – نبش ناظم الاطبا جنوبی



وبگردی