آفتاب

آزبست چیست؟



اصطلاح آزبست به شش ماده معدنی فیبری اشاره دارد که به طور طبیعی در سراسر جهان وجود دارند.

آزبست یک ماده معدنی طبیعیه که از الیاف انعطاف پذیر تشکیل شده است که در برابر حرارت، الکتریسیته و خوردگی مقاوم هستند. این ویژگی ها این ماده معدنی را مفید می کند، اما قرار گرفتن در معرض آزبست را نیز بسیار سمی می کند. آزبست به طور گسترده در ساخت و ساز به عنوان یک عایق موثر مورد استفاده قرارمی گیرد و می توان آن را به پارچه نسوز ، کاغذ، سیمان، پلاستیک و سایر مواد اضافه کرد تا آنها را قوی تر کند. اما هنگامی که گرد و غبار آزبست استنشاق یا بلعیده شود، الیاف می توانند برای همیشه در بدن باقی بمانند. طی دهه‌ها، الیاف آزبست به دام افتاده می‌تواند باعث التهاب، زخم و در نهایت آسیب ژنتیکی شود. مصرف کنندگان ممکن است تعجب کنند که آزبست چقدر خطرناک است. متأسفانه، قرار گرفتن در معرض آزبست می تواند باعث سرطان و سایر بیماری ها شود. یک سرطان نادر و تهاجمی به نام مزوتلیوما تقریباً منحصراً در اثر قرار گرفتن در معرض آزبست ایجاد می شود. آزبست همچنین باعث یک بیماری پیشرونده ریوی به نام آزبستوز می شود.

انواع آزبست

اصطلاح آزبست به شش ماده معدنی فیبری اشاره دارد که به طور طبیعی در سراسر جهان وجود دارند.
کریزوتیل -ترمولیت -کروسیدولیت –آموزیت- اکتینولیت –آنتوفیلیت پرکاربردترین نوع آزبست کریزوتیل است. تقریباً 95 درصد از آزبست مورد استفاده در سراسر جهان را تشکیل می دهد. الیاف آزبست به طور طبیعی در برابر گرما، آتش، برق و مواد شیمیایی مقاوم هستند. این خواص آن را به یک افزودنی ایده آل در محصولات برای جلوگیری از آتش سوزی و خوردگی شیمیایی تبدیل کرده است.
از نظر فنی، "آزبست" یک اصطلاح تجاری و قانونی است که انواع مختلفی از مواد معدنی را در بر می گیرد. قانون واکنش اضطراری خطر آزبست انواع آزبستی مواد معدنی زیر را به عنوان آزبست طبقه بندی می کند: آزبست کریزوتیل خام- کریزوتیل -کریزوتیل (آزبست سفید) رایج ترین شکل آزبست مورد استفاده است. امروزه می توان آن را در سقف ها، دیوارها و کف خانه ها و مشاغل پیدا کرد. سازندگان همچنین از آزبست کریزوتیل در لنت های ترمز خودرو، واشر و مهر و موم دیگ بخار و عایق برای لوله ها، مجاری و لوازم خانگی استفاده کردند. آزبست آموزیت خام آموزیت (آزبست قهوه ای) بیشتر در ورق های سیمانی و عایق لوله ها استفاده شد. همچنین می توان آن را در صفحات عایق، کاشی های سقفی و محصولات عایق حرارتی یافت.
کروسیدولیت (آزبست آبی) معمولاً برای عایق کاری موتورهای بخار استفاده می شد. همچنین در برخی از پوشش های اسپری، عایق لوله، پلاستیک و محصولات سیمانی استفاده شد.
آنتوفیلیت در مقادیر محدودی برای محصولات عایق و مصالح ساختمانی استفاده شد. همچنین به عنوان یک آلاینده در آزبست کریزوتیل، ورمیکولیت و تالک وجود دارد. ممکن است رنگ خاکستری، سبز مات یا سفید داشته باشد.
ترمولیت و اکتینولیت به صورت تجاری استفاده نمی شوند، اما می توان آنها را به عنوان آلاینده در آزبست کریزوتیل، ورمیکولیت و تالک یافت. این دو ماده معدنی مشابه شیمیایی می توانند قهوه ای، سفید، سبز، خاکستری یا شفاف باشند.
آزبست آموزیت آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آموزیت یا "آزبست قهوه ای" را دومین نوع پرمصرف آزبست در ایالات متحده تعیین کرد. آموزیت در حالت طبیعی خود به عنوان گرونریت شناخته می شود و عمدتاً در آفریقای جنوبی استخراج می شد. طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، قرار گرفتن در معرض آزبست آموزیت در مقایسه با آزبست کریزوتیل معمولی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
آزبست کروسیدولیت کروسیدولیت ممکن است بیش از هر نوع آزبست دیگر مسئول مرگ و میر باشد، زیرا الیاف آن بسیار نازک است و باعث می شود که آنها راحت تر در بافت ریه قرار گیرند. رایج ترین سایت های معدن برای این نوع آزبست بولیوی، استرالیا و آفریقای جنوبی بودند.
آزبست آنتوفیلیت آنتوفیلیت یکی از نادرترین انواع آزبست است و سابقه طولانی استفاده تجاری ندارد. استخراج این ماده معدنی در فنلاند آغاز شد. ذخایر کوچک تری در کشورهای مختلف دیگر در سراسر جهان استخراج شد.
آزبست ترمولیت و اکتینولیت برخلاف اشکال تجاری آزبست، سازندگان به ندرت قصد داشتند ترمولیت یا اکتینولیت را در محصولات خود بگنجانند. در عوض، ردپایی از این نوع آزبست در زمان استخراج مواد معدنی دیگر استخراج شد. با این حال، حتی آلودگی اتفاقی توسط اشکال آمفیبولی آزبست هنوز به اندازه کافی خطرناک است که باعث بیماری های مرتبط با آزبست شود.


آیا همه آزبست ها خطرناک هستند؟

در حالی که برخی از انواع آزبست ممکن است خطرناک تر از سایرین باشند، اما همه آنها خطرناک هستند. آژانس های بهداشتی پیشرو، از جمله وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، EPA و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، همه انواع آزبست را به عنوان مواد سرطان زا طبقه بندی می کنند. همه اشکال شناسایی شده آزبست می توانند باعث آزبستوز، مزوتلیومای بدخیم، سرطان ریه، سرطان تخمدان، سرطان حنجره و سایر بیماری های جدی شوند. برخی از آژانس‌ها، مانند آژانس حفاظت از سلامت در بریتانیا، ادعا می‌کنند که انواع آمفیبولی آزبست خطرناک‌ترین شکل است. EPA پروژه هایی را با هدف شناسایی سمی ترین انواع نخ آزبست رها کرده است، زیرا تنظیم کلی آزبست و مواد معدنی آزبست یک اولویت مهم تر است.
دو خانواده معدنی آزبست  سرپانتین دارای الیاف مجعدی است که از ورقه های کریستال تشکیل شده است. تنها نوع آزبست از خانواده سرپانتین، کریزوتیل، بیش از 95 درصد از کل آزبست مورد استفاده در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. در نتیجه لابی‌گری صنعت آزبست، برخی از کشورهایی که انواع دیگر آزبست را ممنوع کرده‌اند، همچنان اجازه «استفاده کنترل‌شده» از کریزوتیل را می‌دهند. آزبست آمفیبول دارای الیاف سوزنی شکل است. مطالعات نشان می دهد که در مقایسه با آزبست سرپانتین، برای ایجاد سرطان، قرار گرفتن در معرض آزبست آمفیبول بسیار کمتر است. آموزیت و کروسیدولیت از نظر تجاری با ارزش ترین انواع آزبست آمفیبول هستند، در حالی که آنتوفیلیت، ترمولیت و اکتینولیت اشکال غیرتجاری در نظر گرفته می شوند.
مواد معدنی که ممکن است حاوی آزبست باشند کانی های آزبستی شکل به طور طبیعی در بسیاری از انواع سازندهای زمین شناسی وجود دارند. به طور کلی، کسب و کارها به طور عمدی آزبست را استخراج می کردند تا از خواص منحصر به فرد آن استفاده کنند، اما مواردی نیز وجود دارد که شرکت ها انواع دیگری از منابع معدنی را استخراج می کردند که به طور طبیعی حاوی درصد کمی از آزبست بودند. مهمترین موارد این آلودگی بر روی محصولات تالک و ورمیکولیت متمرکز است.
تالک
تالک نرم ترین ماده معدنی شناخته شده روی زمین است و در محصولات متعددی از جمله گچ، مداد رنگی، رنگ، لاستیک، لوازم آرایشی، سرامیک و داروسازی استفاده می شود. معروف ترین آن، تولیدکنندگان از این ماده معدنی برای تهیه پودر تالک (که معمولاً به عنوان پودر بچه در بازار عرضه می شود) استفاده می کنند. مصرف کنندگان در مورد قرار گرفتن در معرض آزبست از محصولات بهداشت شخصی به دنبال مشاوره حقوقی هستند. هیچ قانون فدرالی وجود ندارد که محصولات پودر تالک را ملزم کند که فاقد آزبست باشند. ورمیکولیت یک ماده معدنی است که می‌توان آن را مانند ذرت بو داده در فرآیندی به نام لایه‌برداری حرارت داد. این منجر به یک ماده سبک وزن می شود که برای عایق کاری، بسته بندی و بهبود خاک مفید است.
برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت آگرین نسوز مراجعه فرمایید.
و یا اگر سریعا قصد خرید ،  مشاوره و راهنمایی دارید با ما تماس حاصل فرمایید .
36059765-36056800
بهروز فرج زاده : 09021025124
آدرس ما : میدان امام خمینی – خیابان امیرکبیر – نرسیده به سعدی جنوبی – نبش ناظم الاطبا جنوبی



وبگردی