آفتاب

دانستنی هایی در مورد میلگرد نرمال



میلگرد نرمال یکی از اصطلاحاتی است که در بازار آهن آلات زیاد شنیده می‌شود. میلگردهای استاندارد با طول مشخصی تولید و عرضه می‌شوند، در صورتی که میلگرد نرمال را در بازار می‌توان در هر طولی پیدا کرد.

در این مقاله در مورد میلگردهای نرمال و تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که با نوع استاندارد آن دارند صحبت خواهیم کرد. به کاربردهای آنها نگاهی خواهیم داشت و در انتهای مقاله عوامل مؤثر بر قیمت این مقطع فولادی را هم مورد تحلیل قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

میلگرد نرمال چیست؟

آرماتورها در انواع ساده و آجدار و با قطرهای 8 تا 40 میلیمتر تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. آنها از نظر طولی به صورت استاندارد در طول‌های 6 یا 12 متر وجود دارند که مناسب‌ترین سایزهای ممکن برای بارگیری توسط ماشین‌های سنگین مخصوص حمل ونقل است.
میلگردها با طول 6 یا 12 متر در ساخت اسکلت ساختمان‌های بتنی و به منظور استحکام بخشی به ستون‌های آن استفاده می‌شوند، چرا که بتن علیرغم مقاومت بسیار بالایی که دارد در برابر نیروهای خمشی و برشی به شدت آسیب‌پذیر است و در مواقع بروز زلزله و طوفان به راحتی درهم شکسته خواهد شد و خسارات فراوانی را به بار می‌آورد.
کاشت میلگرد در دل ستون بتنی آن را در برابر تمامی نیروهای جانبی مقاوم کرده و این نقطه ضعف بتن را پوشش خواهد داد؛ اما، مسئله اصلی هنگامی به وجود می‌آید که در برخی از قسمت‌های سازه، نیاز به آن با طول کمتر از 12 متر است، در چنین مواقعی چه باید کرد؟
در این شرایط مهندسان ناچار به برش مقطع خواهند شد که البته دردسرها و دورریزهای بسیاری به همراه دارد که از نظر اقتصادی و با توجه به بالا بودن قیمت‌ آهن‌آلات به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.
 میلگردهای نرمال با طولی خارج از استاندارد 6 یا 12 متر هستند و می‌توانند طولی بین 1 تا 11.9 متر داشته باشند. تولیدکنندگان این مقاطع فولادی را به منظور استفاده در شرایطی که نیاز به آرماتور با طولی کمتر از حد معمول باشد، تولید می‌کنند.
 با وجود این میلگردها که در هر طول دلخواهی قابل سفارش هستند، دیگر نیازی به برش این مقطع نیست و به این ترتیب می‌توان هزینه‌های نهایی پروژه را تا حد چشمگیری کاهش داد.


 میلگرد نرمال

تفاوت ها و شباهت های میلگرد نرمال با سایر آرماتورها

حتما تا اینجای مقاله شما هم متوجه تفاوت اساسی میلگردهای نرمال با سایر آرماتورها شده‌اید. در ادامه نگاهی عمیق‌تر به شباهت‌ها و تفاوت‌ها میان این دو خواهیم داشت:
-    از نظر شکل و سایز، میلگرد نرمال دارای سطح مقطعی دایره‌ای شکل است و از لحاظ قطر هم با دیگر میلگردهای استاندارد هیچ تفاوتی ندارد و در سایزهای 5.5 تا 40 میلیمتر تولید می‌شود.
-    آرماتورها به صورت استاندارد در طول‌های 6 یا 12 متر تولید می‌شوند؛ در صورتی که آرماتورهای نرمال در طول‌های مختلفی بین 1 تا 11.9 متر وجود دارند.
-    میلگردهای استاندارد در انواع ساده و آج‌دار و در گریدهای مختلف A1، A2، A3و A4 تولید می‌شوند. هر کدام از گریدها از ترکیب آلیاژی متفاوتی تولید شده و به همین دلیل خواص مکانیکی و فیزیکی مختلفی دارند و از نظر میزان استحکام و انعطاف پذیری عملکردی متفاوت از خود نشان می‌دهند. میلگردهای نرمال هم در انواع آج‌دار و در 3 گرید A2، A3 و A4 تولید می‌شوند که دقیقا همان تفاوت‌ها را با یکدیگر دارند. مشخصات میکانیکی و فنی هر کدام از گریدهای میلگرد نرمال که به بازار عرضه می‌شود، عبارتند از:

نوع میلگرد آجدارنوع آج
حداقل تنش تسلیم (مگا پاسکال)حداقل مقاومت کششی (مگا پاسکال)
A2340340500
A3400400600
A4500500650


میزان حداقل تنش تسلیم و حداقل مقاومت کششی بیانگر میزان انعطاف و استحکام است که در گریدهای مختلف به دلیل استفاده از آلیاژهای متفاوت فرق دارد.


کاربردها

میلگرد نرمال در ساخت سازه‌های عمرانی و شهری کاربردهای اساسی و فراوانی دارد. در واقع هرکجا که میلگردهای استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند، امکان استفاده از نوع نرمال نیز وجود دارد. البته این کاربردها به قطر آن  بستگی دارد. برای مثال، اگر قطر آنها  6، 8 یا 12 میلیمتر باشد، از آن بیشتر به منظور خاموت کاری استفاده خواهد شد.
 در صورتی که میلگردهای نرمال با قطری بین 20، 22 و25 میلیمتر بیشتر به منظور بولت گذاری و کاشت تیرچه کاربرد دارند. دیگر کاربردهای این مقطع فولادی شامل موارد زیر خواهد شد:
-    استفاده در عملیات بتن ریزی کف سازه به منظور تقویت زیرسازها
-    به کارگیری در ستون‌های بتنی ساختمان به منظور افزایش مقاومت بتن
-    کاربرد در صنایع فنر سازی
-    استفاده به عنوان آرماتور حرارتی

بررسی میلگرد نرمال از نظر قیمت

قیمت این مقطع فولادی به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به معرفی مختصر آن‌ها خواهیم پرداخت:
1-    مشخصات فنی : مشخص است که هرچه قطر و طول این مقطع بیشتر باشد، میزان مصرف مواد اولیه و انرژی تولید آن بالاتر بوده و در نتیجه قیمت بیشتری خواهد داشت. مگر اینکه در ابعادی تولید شده باشد که در صنایع کمتر مورد استفاده قرار بگیرد و از این رو میزان تقاضای پایین داشته باشد و این امر روی قیمت نهایی آن اثر بگذارد.
2-    گرید: نوع میلگرد گرید آن از دیگر عواملی است که در تعیین قیمت میلگرد اثر می‌گذارد. شایان ذکر است که استفاده از دو گرید A2 و A3 متداول‌تر است.


 میلگرد نرمال

جمع بندی

میلگرد نرمال از نظر قطر، شکل و گرید کاملاً مشابه میلگردهای استاندارد تولید و به بازار عرضه می‌شود اما تنها تفاوتی که دارد، طول متغیر آن است که می‌تواند بین 1 تا 11.9 متر باشد.
 وجود میلگردهای نرمال در هر طولی این امکان را به مهندسان عمران و پیمانکاران خواهد داد که بدون نیاز به برش و صرف هزینه و وقت اضافی برای این کار در هر موقعیتی از پروژه میلگرد مناسب را مورد استفاده قرار دهند.
 این امر کاهش قابل توجهی در هزینه‌های نهایی پروژه به همراه خواهد داشت.
این میلگردها در قطرهای مختلف 5.5 تا 40 میلیمتر و در گریدهای گوناگون A2، A3  و A4 تولید می‌شود و کاربردهای فراوانی در صنایع متفاوتی چون ساختمان سازی، فنرسازی و غیره دارد.
قیمت آن با توجه به شاخص‌های اقتصادی روز چون قیمت دلار، انرژی و قیمت‌های جهانی آهن‌آلات تعیین شده و رابطه‌ی مستقیمی با طول، قطر و گرید آن دارد. جهت استعلام قیمت و خرید مستقیم میلگرد از کارخانه می‌توانید با شماره‌ی 34055-031 سایت تماس بگیرید.



وبگردی