آفتاب

آشنایی با پرکاربردترین پروفیل فولادی



پروفیل زد یکی از انواع پروفیل‌های باز فولادی به شمار می‌رود. اگر از کنار به این مقطع فولادی نگاه کنید، متوجه شباهت ظاهری آن به حرف انگلیسی Z خواهید شد. همین شباهت دلیل نامگذاری پروفیل زد است.

خرید پروفیل زد به دلیل کاربردهای فراوان این مقطع فولادی، روزانه آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. از این مقطع به منظور ساخت سقف‌ سالن‌های وسیع، سازه‌های بزرگ، سوله‌ها، کارگاه‌ها، باشگاه‌ها، پارکینگ‌ها و غیره استفاده‌های فراوانی می‌شود. همین امر باعث شده است که قیمت پروفیل زد زیر ذره‌بین فعالان صنعت عمران قرار گیرد. در این مقاله بعد از آشنایی بیشتر با این مقطع فولادی، به بررسی فاکتورهای موثر بر قیمت آن هم خواهیم پرداخت.


پروفیل زد چیست؟

پروفیل زد یکی از انواع پروفیل‌های باز فولادی به شمار می‌رود. اگر از کنار به این مقطع فولادی نگاه کنید، متوجه شباهت ظاهری آن به حرف انگلیسی Z خواهید شد. همین شباهت دلیل نامگذاری پروفیل زد است.
برای تولید زد از دو روش نورد گرم یا سرد استفاده می‌شود. در روش نورد گرم، ورق سیاه فولادی را در کوره‌های بسیار داغ ذوب می‌کنند و سپس آن را با دستگاه‌های نورد به شکل زد تبدیل می‌کنند. در صورتی که در روش نورد سرد ورق‌های روغنی یا گالوانیزه به منظور تولید پروفیل زد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها توسط دستگاه‌های فرمینگ به شکل زد درمی‌آیند. قیمت پروفیل زد تولید شده به روش نوردگرم به دلیل کیفیت بالاتر بیشتر تعیین خواهد شد؛ اما هر دو نوع پروفیل باید ابعادی مطابق با استانداردهای بین المللی داشته باشند. در ادامه این ابعاد استاندارد را مرور خواهیم کرد.

پروفیل Z چه مشخصات فنی دارد؟

قبل از خرید پروفیل زد حتما باید از مشخصات فنی آن اطلاع داشته باشید. پروفیل Z از سه ضلع تشکیل شده است که به دو ضلع بالایی و پایینی بال گفته می‌شود. اندازه‌ی بال‌های این مقطع نباید بیشتر از 10 سانتی‌متر باشد.
ضلع میانی را که مهم‌ترین بخش این مقطع آهنی است، با نام «جان» می‌شناسند. ابعاد جان این مقطع نباید از 40 سانتی‌متر تجاوز کند. این مشخصه آن‌قدر اهمیت دارد که براساس آن پروفیل‌های زد را نامگذاری می‌کنند. برای مثال به منظور نامیدن پروفیلی که اندازه جان آن برابر با 18 است از علامت مشخصه Z18 استفاده می‌کنند. به علاوه، براساس همین اندازه‌ ضلع جان زد را هم به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌کنند. چرا که زد با اندازه جان یکسان در ضخامت‌های مختلف و با وزن‌های متفاوتی تولید می‌شود.

انواع پروفیل زد کدامند؟

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت پروفیل زد ابعاد و وزن آن است. مشخصات فنی انواع پروفیل زد را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

• Z16

پروفیل‌هایی که اندازه ضلع جان آن‌ها برابر با 16 است، می‌توانند با ضخامت‌های 2، 2.5 و 3 میلی‌متر تولید شوند. در این صورت وزن کلی این مقطع به ترتیب معادل 4.9، 6 و 7.2 کیلوگرم خواهد شد.

• Z18

هنگامی‌که برای خرید پروفیل Z18 اقدام می‌کنید، متوجه خواهید شد که این مقطع با ضخامت‌های 2، 2.5 و 3 میلی‌متر و به ترتیب با وزن‌های 5.2، 6.5، 7.7 کیلوگرم یافت می‌شود.

• Z20

Z20 از دیگر سایزهای پرفروش به شمار می‌رود که خود در ضخامت‌های مختلف  2، 2.5، 3 و 3.5 میلی‌متر تولید می‌شود. وزن این مقطع هم با توجه به ضخامت آن: 5.5، 6.8، 8 و 9.5  کیلوگرم خواهد بود.

• Z22

مقطع هایی که اندازه ضلع جان‌ آن‌ها برابر با 22 است، خود در چهار ضخامت مختلف 2، 2.5، 3 و 3.5 میلی‌متر و با وزن‌های: 5.8، 7.2، 8.6 و 10 کیلوگرم به بازار عرضه می‌شوند.  


کاربردهای زد

کاربردهای فراوان باعث شده است که خرید پروفیل زد متقاضیان زیادی داشته باشد. این مقطع علاوه بر صنعت عمران در کشتی سازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-    تولید انواع حصار، نرده، حفاظ
-    ساخت ریل‌های قطار
-    تولید تجهیزات و پایه تابلوهای ترافیکی
-    ساخت انواع باکس‌ها و جعبه‌های فلزی
-    پوشش دهی سقف انواع سوله و سازه‌های بزرگ
-    استحکام بخشی به سقف‌های شیب دار و المان‌های باربر فلزی
-    ساخت ستون‌های مرکب
-    افزایش مقاومت تیرها

چه فاکتورهایی بر قیمت پروفیل زد اثرگذارند؟

پروفیل‌های زد با قیمت‌های بسیار متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. از عواملی که باعث ایجاد این اختلاف خواهند شد، می‌توان به وزن و سایزهای مختلف این مقطع ها اشاره کرد. مسلما هرچه ابعاد و وزن این مقطع بیشتر باشد، قیمت آن‌ بالاتر تعیین می‌شود.
از طرف دیگر برند هم روی قیمت پروفیل زد موثر خواهد بود. چرا که تولیدکنندگان و کارخانجات مختلف محصولات خود را با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌کنند.
قیمت روز دلار، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، نرخ‌های جهانی آهن آلات و غیره هم از دیگر عوامل موثر بر قیمت این مقطع به شمار می‌روند که می‌توانند باعث ایجاد نوسانات روزانه آن شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما قبل از اقدام به خرید پروفیل زد، آخرین قیمت آن را از مراجع معتبری مثل سایت آرادآهن استعلام کنید. برای این کار کافی است که به صفحه پروفیل زد در سایت مراجعه کرده یا با شماره‌‌ی درج شده در سایت تماس بگیرید.




وبگردی