آفتاب

ازدواج برای فرار از تنهایی



روانشناسی در حوزه ازدواج اظهار داشت: ازدواج برای فرار از تنهایی از جمله هدف های اشتباه ازدواج است. اشخاص برای اینکه از تنهایی فرار کنند و احساس تنهایی خود را از بین ببرند ازدواج می کنند این در حالی است که اینگونه در ظاهر کنار فردی قرار می گیرند اما در اعماق وجود خود احساس تنهایی بیشتری می کنند.

گوهر یسنا انزلی ادامه داد: احساس تنهایی در مواردی به سراغ انسان می آید که افراد احساس بی ارزشی می کنند، فرد از خویشتن رضایت ندارد. نرسیدن به اهداف یکی دیگر از عوامل احساس تنهایی است. از این رو در چنین مواردی فرد برای فرار از تنهایی متوسل به شخص دیگری می شود تا با کمک وی به شرایط ایمنی ذهنی برسد.
انزالی گفت: ازدواج از مهم ترین رویداد های زندگی هر فرد است که در این پیوند نیاز های عاطفی،اجتماعی، جنسی، فرهنگی و ... هر دو طرف برطرف می گردد. و انتظار می رود در ازدواج به هدف نهایی نظیر حس آرامش، رشد و شکوفایی، استقلال، ایجاد فضای امن و سرشار از آرامش برسند.
این روانشناس افزود : هر فردی اهداف خاص خود را برای ازدواج دارد و هیچ فردی بدون هدف ازدواج خوبی را پیش رو داشته باشد. این اهداف می تواند تحت تاثیر فرهنگ، خانواده، اعتقادات و انتظارات هر فردی باشد. همچنین برخی پژوهش ها انگیزه های ازدواج را در عوامل مذهبی، زیست شناختی و اجتماعی بیان کرده اند، از سوی دیگر بسیاری از افراد عشق، محافظت، فرار از تنهایی، حس آرامش، امنیت مالی را از جمله اهداف زندگی می دانند.
به گفته انزانی، با توجه به اینکه مزایای یک ازدواج خوب شامل شادابی جسمی، روانی، جنسی و... است و منجر به کاهش افسردگی، خشم و استرس و افزایش وضعیت پایدار زندگی می‌شود، مهم است زوجین تشابهاتی در فرهنگ، سنت خانواده  درون گرایی و برون گرایی، علائق و تفریحات مشترک، بلوغ فکری و عاطفی و اجتماعی و استقلال مالی و... میان خود بسیار توجه کنند.
وی یادگیری مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج را حائز اهمیت دانست و گفت: بسیاری از افراد بدون آگاهی از لزوم آموختن مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج و بدون داشتن ویژگی‌های لازم یاد شده و با دلایل نا درست و اشتباهی تصمیم به ازدواج می‌گیرند، از جمله این دلایل تمایل به فرار از زندگی خانوادگی، احساس ترحم نسبت به فردی دیگر، احساس کمبود در زندگی خانوادگی، نارضایتی از شرایط زندگی فعلی و یا تنهایی است که این می تواند امری مخرب باشد و سبب طلاق عاطفی یا جدایی میان افراد گردد.





وبگردی