آفتاب

قابل توجه خانم‌ها: در بیست دقیقه آشپزی کنید



ناهید تورانی، کارشناس و مدرس آشپزی گفت: شروع به کار حرفه ای من در امر آشپزی با خرید یک دستگاه سولاردام ال جی شروع شد و یک کلاس معارفه اجباری که علاقمند شدم تا اینکه یک دوره چندماهه را گذراندم و نتیجه اش هم برنده شدن در مسابقات مختلف شد.

آفتاب ـ هادی گرجی: ناهید تورانی، کارشناس آشپزی گفت: هشت سال است که به صورت حرفه ای و جدی در زمینه آشپزی فعالیت دارم، کارشناس و فارغ التحصیل حقوق قضایی از دانشگاه تهران، مدرس آشپزی و کارشناس مجله آشپزی خانواده سبز و یکی از علاقه مندی‌هایم در کنار آموزش و نوشتن کتاب آشپزی، تهیه سفارشات غذایی برای مهمانی‌ها و جشن‌های مختلف است.

دستگاه سولاردام آغازی برای حرفه ای شدن در آشپزی

شروع به کار حرفه ای من در امر آشپزی با خرید یک دستگاه سولاردام ال جی شروع شد و یک کلاس معارفه اجباری که علاقمند شدم تا اینکه  یک دوره چندماهه را گذراندم و نتیجه اش هم برنده شدن در مسابقات مختلف شد.
در بیست دقیقه آشپزی کنید
یکی از اعتقادات من این است که قرار نیست همیشه شبیه مادربزرگ‌هایمان طبخ غذا داشته باشیم، با احترام به تمام مادران و مادربزرگ‌های سرزمینم باید تصریح کنم که در حال حاضر با توجه به شاغل بودن بسیاری از بانوان و اینکه از لحاظ سلامت و ارزش غذایی، نباید خیلی غذاها پخته شوند چون ارزش غذایی کاهش پیدا می‌کند به این نتیجه رسیدم که کتابی را تالیف کنم که افراد جامعه بتوانند در حینی اینکه ارزش و سلامت غذایی محفوظ بماند، در طول زمان بیست دقیقه ، یک غذای سالم  و خوشمزه را درست کنند. به همین خاطر در حال حاضر مشغول تهیه کتابی با عنوان«آشپزی در بیست دقیقه» هستم و هدفم این است که تهیه غذاها، پیش غذاها،فینگر فود، دسرها و کیک‌ها و ... که در زمان محدود و کوتاهی تهیه و درست شوند.
سرفصل‌های کتاب
از جمله سرفصل‌های کتاب «آشپزی در بیست دقیقه» می‌توانم به غذاهای اصلی، پیش غذاها،میان وعده ها (نیم چاشت) مقوی و متنوع،سالادها و سوپها، فینگرفودها که ایده هاش از ذهنم گرفته شده است، غذاهای سریع مخصوص گیاهخوران(وگان فود)، صبحانه های سریع و متنوع و موارد دیگر اشاره کنم. به طور کل کتاب آشپزی من سعی دارد که دستورات غذایی را کوتاه کرده و بصورت فوری و راحت در اختیار علاقمندان،شاغلین،دانشجوها و مهاجرین قرار دهد.
مقام نخست در مسابقات استانبول
بنده به همراه تیم اعزامی توانستیم در مسابقات آشپزی در استانبول ترکیه با گروهی از سرآشپزان کشورهای خاورمیانه و قاره آفریقا که حدود 14 کشور شرکت کننده بودند مقام نخست را به کشور عزیزمان اختصاص بدهیم. داستان به این منوال بود که شرکت ال جی قرار بود چند نفر از بهترین‌ها را برای شرکت در مسابقات خارجی انتخاب کند و از آنجایی که مربی بنده سرکار خانم سمیه خنجری، با علم به اینکه من می‌توانم و واجد الشرایط حضور در این مسابقات هستم، من را معرفی کردند، به مدت یک هفته در استانبول بودیم. روز مسابقه هیجان خاصی داشتم فقط تمرین می‌کردم که به خودم ایمان داشته باشم و کارم را با تمرکز بیشتر و حساسیت بیشتری انجام بدم.پس از چندساعت نتایج مسابقه را اعلام کردند و با تکان خوردن پرچم سه رنگ کشور ایران و معرفی اسم من و همکاران، به عنوان رتبه نخست، کلی هیجان و غرور در ما ایجاد کرد.
دوران کودکی تستر بودم
من در دوران کودکی و نوجوانی علاقه به آشپزی داشتم اما جالب است بدانید مادرم زیاد اجازه به من نمی‌داد ( خنده ) و شاید بیشتر نقش تستر غذا را داشتم.
نقاشی در کنار آشپزی
من در کنار کار آشپزی به طور حرفه  ای نقاشی هم می‌کنم و جالب است بدانید بشقاب غذا برای من حکم بوم نقاشی را دارد و معتقدم با تلفیق این دو هنر می‌تواند خلاقیت ایجاد کرد.
آشپزی همانند اقیانوسی بیکران است
به طور یقین هنر ذاتی است اما آموزش را نباید نادیده گرفت.من خودم حاضرم بیشتر یاد بگیرم تا آموزش بدهم و این در همه هنرها صادق است چرا که هر چقدر بیشتر بدانید بیشتر لذت می برید. شاگردی داشتم که می‌گفت، مادرم اعتقاد داشت که نباید برای یاد گرفتن آشپزی هزینه کرد اما وقتی کلاس‌ها را از نزدیک مشاهده کرد نظرش تغییر یافت و خودش هم به شخصه علاقه مند به یاد گرفتن شد به این خاطر که در آشپزی همانند اقیانوسی بیکران است و هر چقدر آموزش ببینیم باز نیازمند یادگیری‌های بیشتر هستیم.
کلاس‌های آنلاین جایگزین مجازی
ابتدا آموزش عشق و علاقه برای طبخ غذا به مخاطبینم و سپس ترفندها و مهارتهایی که لازمه پخت غذاهای سریع می‌باشند.قبل ازویروس منحوس کرونا کلاسهای حضوری برگزار می‌کردم اما در حال حاضر به صورت مجازی در کانال تلگرام و واتس اپ آموزش می‌دهم..
علاقه، خلاقیت و شجاعت رموز موفقیت من
برای کامل شدن باز محتاج یادگیری هستم و چه خوش گفت سعدی ،که زگهواره تا گور دانش بجوی، اما رمز موفقیت در درجه اول خلاقیت که همیشه چاشنی کارهایم است و علاقه، و بازهم علاقه ،عشق و انرژی زیاد برای لحظه باهم بودن(وعده های غذایی) و مهمترین بخش نترسیدن از اضافه کردن مواد غذایی مختلف و ادویه های متفاوت که یک زمانی طعم‌های بی نظیری را می‌توان خلق کرد.
طبخ غذاهای دریایی نسبت به غذاهای دیگر از حساسیت بیشتری برخوردار هستند
در واقع طبخ غذاهای دریایی نسبت به غذاهای دیگر از حساسیت بیشتری برخوردار هستند. توصیه ما این است که حتما باید تازگی و کهنگی ماهی و میگو را مد نظر قرار داد چرا که برای طعم دار و مزه دار کردن، دانستن این نکته مهم الزامی است و اینکه باید بدانیم که چگونه می‌توان بوی زهم آن‌ها را از بین برد. مزه دار غذاهای دریایی خیلی مهم است جالب است بدانید با یک غذای سالم مثل ماهی می‌توان بسیاری از غذاها و چیدمانها را انجام داد و به طور کل واقعا دنیای خیلی بزرگی را می‌توان با استفاده از ماهی‌ها و موجودات آبزی به تصویر کشاند.
بانوان هنر آشپزی را بیاموزند
متاسفانه یکسری از خانم‌های ایرانی هنوز از اعتماد به نفس لازم و کافی چه در عرصه آشپزی و چه سایر کارها برخوردار نیستند، توصیه من این است تا آنجا که می‌توانند علاقه مندی خودشان را به یک هنر یا کسب و کاری پیدا کنند و در کنار آموزش درست و با توکل به خداوند و اعتماد به نفس بالا پیگیر علاقه خودشان باشند. در مورد آشپزی هم باید بگویم که خانم‌های ایرانی به یکسری غذاهای کلیشه ای و قدیمی اکتفاء نکنند، دنیای آشپزی امروز مدرن و همچون اقیانوس بیکران است، تا می‌توانند غذاهای جدید را یاد بگیرند و با عشق برای اهالی خانه درست کنند.
صحبت پایانی...
 ابتدا جا دارد بگویم در هر حرفه ای که هستید اگر چیزی را از ته دل بخواهید، آدمهایی سرراهت قرار می گیرند که من به اونا میگم؛ «نشانه» و به فال نیک میگیرم. مثل داستان آشپزی من که هیچکس فکر نمی‌کرد از یک کارشناس حقوق، به سمت آشپزی حرفه ای سوق پیدا کنم. باید از پدرومادرم تشکر کنم که همیشه تکیه گاه و پشتوانه اصلی من در زندگیم بودند چه از لحاظ مادی و هم معنوی و دعا میکنم که همیشه سایه شون مستدام بماند. از همسرم باید تشکر کنم برای خرید دستگاه پرکاربرد سولاردام برای راحتی کار من زحمت کشیدند. در همین حین، آشنایی با خانم سمیه خنجری که مثل یک خواهر کنار من بودند، ایشون و همسرشون یکی از نمایندگی های ال جی در ایران هستند و برگزار کننده کلاسهای آموزشی تخصصی طبخ با این دستگاه. دوره های آشپزی که خدمت استاد بااخلاق و محترم، آقای حمیدرضا رنجبر گذراندم و خانم عزیزشون برای دوره قنادی و شیرینی پزی، «خانم مولایی» که تشکر می‌کنم و البته نصیحتهای به موقع و به جای شف کامران برای ادامه مسیر. از استاد محترم و عزیز نقاشیم، آقای سعید پناه زاده که علاوه بر یاد دادن اصول و قواعد نقاشی، هنر «خوب دیدن»را بهم آموزش دادند. هنر تجریه و تحلیل کردن، هنر رهایی از بند قواعد، هنر ترکیب رنگ، هنر چیدمان و کمپوزیسیون و در آخر مشوق من در پخت و طبخ غذا که گاهگاهی براشون میپزم. از آقای عباسی، سردبیر مجله خانواده سبز باید تشکر ویژه داشته باشم که منو پذیرفتند به عنوان کارشناس آشپزی .از انتشارات آفتاب گیتی، جناب آقای اسدزاده کمال تشکر و قدردانی رو دارم برای عوض کردن مسیر شغلی من با دید جدیدی که بهم دادند. از آقای هادی گرجی بعنوان خبرنگار و مشاور من در این زمینه که الحق کمک بسیاری به من کردند. از مدیریت شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی، از آقای یارمحمدی، از برنامه مفید «عصر خانواده» همچنین تشکر به خاطر زحمتهای استاد داوری فر، بعنوان مدیریت شرکت مزید، که ادویه ها را بدون تقلب و بسیار عالی و بهداشتی تهیه میکنند. من که چند سالی هست از ادویه های ایشون استفاده میکنم و بسیار رضایت دارم .در پایان  از کسانی تشکر می‌کنم که به بنده در امر آشپزی انگیزه می‌دهند و من را همراهی می‌کنند کسانی که می‌دانند قصد و نیت من خدمت به خلق است ،کسانیکه وقتی غذاها را میل می‌کنند  درباره غذا صحبت می‌کنند، انتقاد می‌کنند و یا تعریف و تمجید می‌نمایند. و در پایان معتقدم کسانی که بیشتر می‌دانند باید درست و اصولی به دیگران آموزش دهند تا شاهد یک جامعه آرمانی و خلاق در کشور به خصوص در نسل جوان باشیم. شاد باشید.

پیج اینستاگرام: nahid.tourani




وبگردی