ـ پاریس سالهای پایانی قرن نوزدهم. "دکتر میراکل" (لوگوسی)، دانشمندی پیرو نظریه تکامل داروین، در پی ایجاد پیوندی میان انسان و حیوان است و گوریلی معروف به "اریک" (جمورا) را تعلیم داده تا دختران جوان را برباید. او بر روی این دختران، با یاری دستیار سیاهپوست خود، "یانوش" (جانسن) آزمایشهائی غیرانسانی انجام میدهد. سرانجام جوانی بهنام "پییر" (ایمز) که نامزدش، "کامیل" (فاکس) ربوده شده، وارد ماجرا میشود و به زودی "اریک" "دکتر میراکل" را خفه میکند...
ـ داستان کوتاه جنایت دوگانه خیابان مورگ (۱۸۴۱) نوشته بود، اگرچه بهعنوان یکی از نخستین نمونههای "داستان کارآگاهی" شناخته میشود، اما به لطف "فضا"ی مالیخولیائی حاکم بر آن و لحنی غریب (مثل بسیاری از داستانهای پو) دستمایهای مناسب برای آثار ترسناک شناخته میشود. امتیاز اصلی فیلم (حاصل کار مشترک زوج کارگردان/بازیگر فلوره/لوگوسی که یک سال پیش از این از پروژه "فرانکستاین" کنار گذاشته شده بودند)، سبک بصری استیلیزه اکسپرسیونیستی آن، کار فلوره و نابغه آلمانی، فرویند در مقام فیلمبردار است. بازسازیهای آن: شبح خیابان مورگ (روی دلروت، ۱۹۵۴) ـ که کارل مالدن در آن به هیچوجه موفق به تجدید خاطره حضور لوگوسی در اینجا نمیشود ـ، جنایتهای خیابان مورگ (گوردون هسلر، ۱۹۷۱) و نسخه تلویزیونی جنایتهای خیابان مورگ (ژانو سوارک، ۱۹۸۶) در سطحی پائینتر از نسخه اصلی قرار میگیرند. پیش از تمام اینها، داستان پو در سال ۱۹۱۰ به فیلم درآمده بود.