ـ "لوئی" (کوردی) و "امیل" (مارشان) به زندان محکوم شدهاند. "لوئی" فرار میکند و بعدها مالک یک کارخانه فوقمدرن میشود. "امیل" پس از آزادی در همین کارخانه که نمیداند متعلق به "لوئی" است مشغول بهکار میشود و سرانجام آن دو اتفاقی با یکدیگر روبهرو میشوند.
ـ در اوایل دهه ۱۹۲۰ این تفکر که انسان تحت انقباد ماشین درآمده و ماشینیسم زندگی و آزادی آدمها را مورد تهدید قرار داده، بیش از همه در فرانسه نمود داشت. در این میان، کلر در انتقال این مایه به سینما پیشگام همه بود و اعتراض علیه زندگی ماشینی را، که رنگ و بوئی چپگرایانه نیز داشت، در شخصیتهای این فیلم متمرکز کرد. صحنه پایانی، که دو همسلولی را کنار م و در حال قدم زدن در جادهای رو به افق نشان میدهد، کلیشهای شد که در فیلمهای دیگران، و از جمله چارلی چاپلین که عصر جدید (۱۹۳۶) خود را متأثر از این فیلم ساخت، بارها تکرار شد.