ـ پسری شهرستانی (چیستیاکوف)، که بر اثر فقر و فلاکت روانه شهر شده، با شرکت در اعتصابهای کارگری رشد سیاسی پیدا میکند و با گذراندن دوره کوتاهی در زندانهای تزاری و حضور در جبهههای جنگ جهانی اول، سرانجام به سرباز انقلاب بدل میشود و در ماجرای تسخیر قصر زمستانی تزار شرکت میجوید...
ـ فیلم، در واقع بخش دوم سهگانه پودوفکین (پس از مادر، ۱۹۲۶ و پیش از نواده چنگیزخان، ۱۹۲۸)، دوباره پیوستن قهرمان داستان به انقلاب اکتبر است، که مهمترین آنها نیز بهشمار میآید. در این ملودرام تاریخی، علاوه بر برخورد روانشناختی با شخصیتها، برای پیشبرد روایت، گاه به وفور از صحنههای سمبلیک استفاده شده است.