توپ‌هاى تنيس روى ميز در مقابل ضربه‌هاى محکمى که سرعتى قريب به ۱۸۰ کيلومتر به آن مى‌دهد به خوبى مقاوم هستند. به‌طور کلى وزن هر توپ ۷/۲ گرم و قطر آن ۴۰ ميلى‌متر و رنگ آن سفيد يا نارنجى و مات، تصويب شده است. هنگام بازى‌هاى تفريحى و دوستانه انتخاب رنگ توپ فقط به محل بازى بستگى دارد. در يک اطاق يا محلى که ديوارهاى سفيد دارد، مسلماً انتخاب توپ نارنجى مناسب‌تر است اما در سالنى که کف آن زرد يا نارنجى رنگ است، توپ سفيد را بايد ترجيح داد. امروزه از توپ نارنجى بيشتر استفاده مى‌شود زيرا بهتر قابل تشخيص است و ضمناً در بازى‌هائى که فيلم آن از تلويزيون پخش مى‌شود توپ نارنجى جذابيت بيشترى دارد و تشخيص آن براى بيننده راحت‌تر است. از نظر کيفيت، توپ انواع مختلفى دارد: توپ‌هاى تمرينى، توپ‌هاى يک ستاره، توپ‌هاى دو ستاره و توپ‌هاى سه ستاره با آرم؛ I.T.T.F (شکل‌ زير).



ارزان‌ترين توپ‌ها، توپ‌هاى تمرينى (بدون ستاره) است و گرانترين و بهترين آن، توپ‌هاى ۳ ستاره با آرم I.T.T.F مى‌باشد.


از توپ‌هاى تمرينى يک ستاره و دو ستاره معمولاً در تمرينات و مسابقات غيررسمى و در مدارس استفاده مى‌شود ولى در مسابقات رسمى بين‌المللى حتماً از توپ‌هاى سه ستاره با آرم I.T.T.F استفاده مى‌کنند.


- انتخاب توپ خوب:

صرف‌نظر از اينکه کداميک از انواع توپ را در اختيار داريد، بهتر است قبل از شروع بازى، توپ را از نظر سالم بودن آزمايش کنيد. براى اين کار لازم است:


۱. با انگشتان شست و سبابهٔ خود، از بالا و پائين دو نيم‌کره به توپ فشار بياوريد و در اين صورت، دو نيم‌کره بايد به يک نسبت و خيلى کم فرو رود. (شکل زير)



۲. توپ را طورى روى سطح ميز قرار دهيد که دو نيم‌کرهٔ آن در طرفين قرار گيرد؛ سپس با انگشت شست يک دست و انگشت وسط ديگر به توپ چرخش دهيد. توپ، وقتى دور خود مى‌چرخد نبايد لنگ بزند يعنى کاملاً بايد کروى يا گرد باشد (شکل زير).



۳. توپ را روى سطح ميز قرار دهيد و راکت را با کمى فشار بر روى آن حرکت دهيد؛ اگر صداى تق‌تق شنيديد؛ توپ شکسته است. برخى از بازيکنان از بو کردن خط محل اتصال دو نيم‌کرهٔ توپ متوجه شکسته بودن آن مى‌شوند. اگر توپ بوى نامطبوعى بدهد شکسته است. لازم به ذکر است که چون توپ از جنس ماده‌اى به‌نام سلولوئيد ساخته مى‌شود در صورت شکسته شدن بوى گاز سلولوئيد از آن متصاعد مى‌گردد. (شکل زير)



۴. آخرين موردى که دربارهٔ انتخاب توپ لازم است به آن اشاره شود اين است که هنگام تهيه يا خريد توپ‌هاى تمرينى بهتر است توپ‌هاى بى‌خط (يک تکه) تهيه کنيد. اين توپ‌‌ها داراى کيفيت بهترى نسبت به توپ‌هاى خط‌دار (دو تکه) هستند (شکل زير).