آفتاب

تتر: ارز دیجیتالی با ماهیت غیرمتمرکز و ثبات مالی ارزهای فیات



استیبل کوین‌ها به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال اطلاق می‌شود که علیرغم داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد بازار کریپتوکارنسی، ارزش و قیمت آن‌ها همواره بر اساس یک دارایی دیگر ثابت می‌ماند. در این مقاله قصد داریم تا محبوب‌ترین و پرکاربردترین استیبل کوین امروز بازار، یعنی استیبل کوین تتر را به شما معرفی کنیم.

تتر: ارز دیجیتالی با ماهیت غیرمتمرکز و ثبات مالی ارزهای فیات

ماهیت نوسانات بازار کریپتوکارنسی همواره تصویری پر از ریسک از بازار ارزهای دیجیتال را برای عموم جامعه به تصویر می‌کشد. اگر امروز به روند قیمتی ارزهای دیجیتال در یک سال گذشته نگاهی بیندازید، حتماً نوسانات بالای آنها توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. بیشتر کارشناسان و تحلیل‌گرانی که بازار کریپتوکارنسی را به این اندازه مورد تأیید خود قرار نمی‌دهند، همواره این عدم پایداری در قیمت را به عنوان بزرگترین ضعف بازار نوظهور کریپتوکارنسی معرفی کرده‌اند. در حالی که نوسانات شدید بازار کریپتوکارنسی راهی برای اضعف کردن آن فراهم کرده بود، ایدهٔ استفاده از ارزهای پایدار یا استیبل کوین‌ها مطرح شد. اولین استیبل کوینی که در بازار رمزارزها به کار گرفته شد ارز دیجیتال تتر (USDT) بود.

استیبل کوین‌ها به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال اطلاق می‌شود که علیرغم داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد بازار کریپتوکارنسی، ارزش و قیمت آن‌ها همواره بر اساس یک دارایی دیگر ثابت می‌ماند. در این مقاله قصد داریم تا محبوب‌ترین و پرکاربردترین استیبل کوین امروز بازار، یعنی استیبل کوین تتر را به شما معرفی کنیم.

معرفی تتر و کاربرد آن

تتر در واقع یک ارز دیجیتال است که بهره‌مندی از ویژگی‌های خاص ارزهای دیجیتال را داراست، همچنین از ثبات دارایی‌های فیات نیز برخوردار است. هر واحد تتر برابر با یک دلار آمریکا ارزش گذاری شده است و با توجه به پشتیبانی شرکت تتر از این ارز در جریان نوسانات بازار، ارزش آن همواره برابر با یک دلار باقی می‌ماند. استفاده اصلی تتر از محافظت سرمایه فعالان بازار ارزهای دیجیتال در برابر نوسانات شدید قیمتی در بازار است. به عبارت ساده، می‌توان در شرایط نوسانی سرمایه خود را به تتر تبدیل کرده و منتظر آرام شدن شرایط بمانید.

از جمله دیگر کاربردهای تتر، انتقال آسان دارایی و ارزش بین دو کاربر و کیف‌پول است. اگرچه ارزهای دیجیتال تقریباً همه به سرعت و آسانی بین دو کاربر در هر نقطه‌ای از جهان قابل انتقال هستند، اما عدم ثبات قیمتی ممکن است چالش‌های زیادی ایجاد کند. به عنوان مثال، شما ممکن است محصولی را خریداری کرده و قصد داشته باشید هزینه آن را انتقال دهید. منطقی است که ارزش ارز در حال انتقال قبل و بعد از آن تغییر نکند. استیبل‌کوین‌ها دقیقاً این وظیفه را بر عهده دارند، یعنی حفظ ارزش دارایی.

بطور خلاصه، تتر یک ارز دیجیتال است که از ویژگی‌های منحصر به فرد ارزهای دیجیتال مانند انتقال سریع دارایی‌ها، شفافیت تراکنش‌ها و ویژگی بسیار مهم غیرمتمرکز برخوردار است، اما پایداری قیمت را از ارزهای فیات به ارث برده است. به عبارت دیگر، تتر به عنوان یک پل ارتباطی میان دنیای بلاکچین و دارایی‌های فیات عمل می‌کند.

تتر در ابتدای راه   

تتر به عنوان Realcoin در ابتدای مسیر خود به بازار معرفی شد و از سال 2015 که در صرافی Bitfinex رسماً معامله شد، تا به امروز، روزهای پر فراز و نشیبی را طی کرده است. پس از ورود رسمی تتر به این صرافی، حجم معاملات تتر به طور قابل توجهی افزایش یافت. در آوریل 2017، بانک‌های ایالات متحده به دلیل برخی اتهامات، نقل و انتقالات تتر را مسدود کردند. حاشیه‌های اطراف تتر و مشکلاتی که منجر به تعلیق برداشت‌های تتر در سال 2017 شد، حتی باعث شکستن ماهیت استیبل‌کوین‌ها شد و قیمت تتر به نوسانات منفی افتاد. امروزه، تتر به جرات می‌تواند به عنوان محبوب‌ترین استیبل‌کوین بازار معرفی شود، اما هنوز هم ابهامات زیادی درباره شفافیت مالی و ذخایر ارزی شرکت تتر وجود دارد.

نحوه ی قیمت گذاری و ساختار فنی تتر

در آغاز، هر کوین تتر بر اساس بلاکچین بیت‌کوین و پروتکل لایه Omni صادر می‌شد. اما روند پیشرفت تتر از سال 2015 تا به امروز به طور بسیار سریع و کارآمد پیش رفته است. در حال حاضر، بلاکچین تتر از شبکه‌های بیت‌کوین، ترون، اتریوم، الگورند، OMG و همچنین EOS نیز حمایت می‌کند.

همچنین بخوانید: آموزش خرید اتریوم از نیپوتو

با توجه به ادعای کمپانی تتر درباره ذخایر ارزی موجود، هر کوین تتر در حال حاضر ارزشی معادل 1 دلار دارد. البته در هر کشور به جز ایالات متحده، جایی که تتر بر اساس ارز آن قیمت‌گذاری شده است، قیمت تتر با توجه به نوسانات قیمت دلار نسبت به پول ملی آن کشور متغیر است.

محبوبیت و مقبولیت تتر در بازار

اگرچه در گذشته داستان‌های زیادی درباره ابهامات مرتبط با ذخایر ارزی تتر شنیده شده است، اما بررسی بازار نشان می‌دهد که اولاً، از چند سال اخیر تا به امروز، تتر موفق بوده است که ارزش دارایی خود را ثابت نگه دارد. دوماً، تتر در رتبه سوم ارزهای دیجیتال پس از بیت‌کوین و اتریوم از نظر ارزش بازار قرار دارد. این به معنای این است که تتر مقبولیت زیادی در بین کاربران بازار ارزهای دیجیتال بدست آورده است. علاوه بر استفاده فعالان بازار ارزهای دیجیتال، امروزه بسیاری از فروشندگان در سراسر جهان برای فروش محصولات خود از تتر به عنوان یک روش پرداخت استفاده می‌کنند. این به این معناست که کاربران به دلیل کاربرد و عملکرد تتر، بی‌توجه به شایعات موجود شده‌اند.

مزایایی تتر

تتر با توجه به ساختاری که دارد برای کاربران متفاوت کاربرد ها و مزایای متفاوتی دارد. در ادامه به برخی از این مزیت ها اشاره خواهیم کرد.

1-      در دسترس بودن

2-      سرعت بالای تتر در پردازش نقل و انتقالات

3-      ثبات و پایداری قیمت

4-      کارمزد پایین

5-      امکان تبادل با ارزهای فیات

صرافی های ارز دیجیتال نیز از برخی مزیت های منحصر به فرد ارز دیجیتال تتر استفاده میکنند. این ویژگی ها نیز عبارتند از: 

1-      نقدینگی و حجم معاملات بسیار بالای ارز تتر

2-      پشتیبانی از بلاکچین های متفاوت

3-      کارمزد پایین و سرعت بسیار بالای تتر در انجام تراکنش ها و نقل و انتقالات مالی

حرف آخر

تتر تقریباً در هر صرافی ارز دیجیتال معتبری قابل معامله است. با توجه به اینکه تتر به عنوان پلی برای ارتباط بین ارزهای دیجیتال و دنیای ارزهای فیات شناخته می‌شود، بسیاری از کاربران پس از ورود سرمایه‌شان به صرافی‌های ارز دیجیتال(معرفی و بررسی صرافی ارز دیجیتال نیپوتو)، برای انتقال آن به صرافی‌های خارجی یا برای تبدیل سرمایه ریالی به دارایی دیجیتال، سرمایه خود را به تتر تبدیل می‌کنند. در انتها، باید به این نکته اشاره کرد که تقریباً در تمام دوران عمر تتر، شایعاتی مبنی بر وجود برخی ابهامات درباره میزان ذخایر ارزی و سرمایه‌های کمپانی تتر وجود داشته است. این سوال که آیا تتر واقعاً توانایی پشتیبانی از ارزهای خود را دارد؟ همیشه مطرح بوده است، اما علیرغم تمام این گمانه‌زنی‌ها، تتر همچنان رتبه سوم ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار را در اختیار دارد و به عنوان محبوب‌ترین استیبل‌کوین بازار بین کاربران فعال در این حوزه داد و ستد می‌شود.




وبگردی