آفتاب

هزینه ساخت هر متر ساختمان در سال 1403



در این مقاله به بررسی جامع هزینه ساخت هر متر مربع بنا در سال 1403 می‌پردازیم؛ از جزئیات ریز قیمت آهن و دستمزد گرفته تا عوامل موثر بر قیمت تمام شده و ...

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان به عوامل متعددی وابسته است. مساله هزینه‌های ساخت ساختمان همواره یکی از دغدغه‌های پیمانکاران ساختمانی و صاحبان سرمایه بوده است. با‌توجه‌به واقعیت‌های اقتصادی و شرایط تورمی ‌موجود در کشور، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان به‌طورقطع در مورد هزینه نهایی ساخت هر متر ساختمان اظهارنظر دقیق کرد. هزینه ساخت هر متر ساختمان به عوامل متعددی مثل قیمت آهن‌آلات، هزینه مصالح، هزینه دستمزد کارگر و موارد دیگر بستگی دارد. در ادامه این مطلب باتوجه‌به عوامل موثر بر هزینه ساخت ساختمان سعی می‌کنیم که هزینه ساخت‌و‌ساز هر متر مربع ساختمان در سال 1403 را پیش‌بینی کرده و بررسی کنیم چطور می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد.

عوامل موثر بر هزینه ساخت

با توجه به بازار پرنوسان و دخالت نهادهای دولتی در بخش مسکن، هزینه‌های مربوط به ساخت همواره در حال افزایش بوده است. همین موضوع باعث نگرانی اصلی پیمانکاران و افرادی شده است که به‌دنبال ساخت و یا حتی بازسازی ساختمان هستند. باید در نظر داشته باشیم که عوامل متعددی بر هزینه ساخت ساختمان تاثیر می‌گذارد. از جمله مواردی که بر هزینه ساخت‌و‌ساز ساختمان تاثیر می‌گذارد عبارتند از: هزینه مصالح: مصالح ساختمانی یا همان متریالی که برای ساخت‌و‌ساز استفاده می‌شود شامل بتن، سیمان، آجر، بتن و موارد دیگر می‌شود. بازار مصالح ساختمانی یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای مرتبط با صنعت ساختمان است و تغییرات قیمت در این بازار تاثیر زیادی بر هزینه کلی ساخت دارد. هزینه آهن‌آلات: چدن، فولاد، آلومینیوم، مس و فولاد به دلیل مقاومت و قابلیت شکل‌پذیری بالا، نقش مهمی در صنعت ساختمان ایفا می‌کنند. از جمله انواع آهن‌آلات ساختمانی می‌توان به انواع ورق‌ها، تیرآهن، میلگرد، نبشی و پروفیل‌های ساختمانی اشاره کرد. خرید آهن با توجه به تنوع کاربرد آن در مراحل مختلف ساخت، تاثیر بسزایی بر هزینه نهایی ساخت‌وساز دارد. به همین دلیل، انتخاب نوع آهن‌آلات و خرید آنها از فروشگاه‌های معتبر، ضمن تضمین کیفیت، به بهینه‌سازی هزینه‌ها نیز کمک می‌کند. هزینه دستمزد: افزایش هزینه دستمزد کارگر و سایر نیروهای انسانی مشغول در پروژه به‌شدت بر هزینه کلی ساخت تاثیر می‌گذارد. این موضوع در پروژه‌های بزرگ‌تر که نیازمند نیروهای کار بیشتر و ماهرتر هستند، تاثیر بیشتری دارد. در کشور ما، هر ساله با تصمیم دولت، دستمزد کارگری به میزان مشخصی افزایش پیدا می‌کند و بالطبع هزینه‌های ساخت پروژه‌های ساختمانی هر سال بیشتر و بیشتر می‌شود. نوع سازه: مشخصات اصلی سازه ساختمان از جمله نوع اسکلت ساختمان، متراژ، تعداد طبقات، نقشه و طراحی آن از جمله مواردی هستند که بر هزینه نهایی ساخت تاثیر می‌گذارد. هر کدام از این متغییرها به‌تنهایی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر هزینه نهایی ساخت داشته باشد. منطقه ساخت: شهر یا منطقه ساخت تاثیر زیادی بر هزینه‌های ساخت‌و‌ساز می‌گذارد، چرا که منطقه ساخت تا حد زیادی تعیین‌کننده این موضوع است که باید از چه نوع مصالح، نقشه ساخت، متراژ و امکانات ساختمانی استفاده کرد. علاوه‌براین، تفاوت قیمت زمین در مناطق مختلف یکی دیگر از دلایل اهمیت منطقه ساخت به‌شمار می‌رود.   منطقه ساخت ساختمان تاثیر زیادی در قیمت تمام شده آن سازه خواهد داشت.   هزینه‌های جانبی ساختمان: برای شروع ساخت ساختمان به‌دریافت پروانه یا جواز ساختمان نیاز داریم که هزینه‌های دریافت پروانه شامل هزینه‌های بخش نظام مهندسی از جمله عوارض ساختمان، نقشه‌کشی ساختمان، مهندس ناظر و غیره است. علاوه‌بر این، نباید از هزینه‌های عوارض شهرداری، بیمه و هزینه‌های اخذ پایان‌کار غافل شد. البته عوامل دیگری مانند تورم سالانه، میزان عرضه و تقاضا، میزان اختصاص تسهیلات دولت و قوانین مالیاتی هم در تعیین قیمت ساختمان موثر هستند. بنابراین، برای برآورد هزینه ساخت ساختمان در سال 1403 باید تصویر روشن و دقیقی از عوامل موثر بر هزینه نهایی ساخت داشت و بر اساس تغییرات لحظه‌ای بازار در مورد هزینه نهایی ساخت اظهار نظر کرد.

پیش بینی هزینه ساخت‌و‌ساز هر متر مربع ساختمان در سال 1403

معمولا در روزهای پایانی هر سال بازار خرید و فروش ساختمان کمی ‌رونق می‌گیرد. سال 1402 هم با وجود شرایط نامطلوب اقتصادی و رکود بازار، باز هم مردم به‌دلیل تلاش برای حفظ سرمایه خود وارد بازار خرید و فروش مسکن شدند. این تصمیم معمولا برای کاهش تاثیرات منفی تورم بر زندگی روزمره افراد گرفته می‌شود. بنابراین، این افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال به‌خودی‌خود منجر به افزایش قیمت مسکن در سال 1403 خواهد شد. البته رشد نرخ دلار و نرخ تورم و در نتیجه آن کاهش توان خرید مردم در افزایش این قیمت‌ها بی‌تاثیر نخواهد بود. علاوه‌بر این‌ها، احتمالا در چند ماهه اول سال 1403 به‌دلیل عدم کنترل دولت بر بازار، تورم شدید مصالح ساختمانی و قیمت آهن‌آلات شاهد افزایش چندبرابری هزینه‌های ساخت‌و‌ساز و در نتیجه قیمت نهایی مسکن باشیم. باتوجه‌به شرایط گفته شده در بالا، پیش‌بینی می‌شود که در سال 1403 تقاضای مصرفی در بازار مسکن کاهش یافته و تقاضای سرمایه‌ای در این بازار رشد داشته باشد. بنابراین، احتمالا با وجود افزایش شدید هزینه ساخت‌و‌ساز هر متر مربع ساختمان در سال 1403 بیشتر شاهد معاملات سرمایه‌گذاران قدرتمندتر در حوزه مسکن باشیم.

راهکارهایی برای کاهش هزینه ساخت

صرف‌نظر از اینکه درگیر پروژه ساخت‌و‌ساز کوچک یا بزرگی هستید، بد نیست که در مورد راهکارهای اصولی برای کاهش هزینه ساخت اطلاعاتی داشته باشید. صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت به معنای کاهش کیفیت کار نیست، بلکه به معنای استفاده اصولی از منابع و راهکارهای مدیریت بهینه پروژه است. در ادامه برخی راهکارهای اصولی برای کاهش هزینه ساخت را با هم مرور می‌کنیم:
  • برآورد و پیش‌خرید مصالح مورد نیاز
  • حذف واسطه‌ها در فرآیند خرید و تامین کالا و خرید از توزیع‌کنندگان اصلی
  • استفاده از پیمانکاران و مهندسان مجرب برای ساختمان‌سازی
  • استفاده از روش‌های مدرن ساختمان‌سازی
  • کاهش ضایعات
  • مدیریت پروژه مناسب و اصولی
  • بررسی قیمت آهن‌آلات مثل تیرآهن و میلگرد و پیش‌خرید آن‌ها در صورت امکان

مقایسه هزینه ساخت‌و‌ساز در مناطق مختلف شهر

مشخصا هزینه ساخت‌و‌ساز در مناطق مختلف شهر و در شهرستان‌های مختلف با هم متفاوت است. باید در نظر بگیرید که هزینه‌های ساخت‌و‌ساز در شهر تهران با سایر شهرستان و حتی در مناطق مختلف یک شهر تفاوت بسیار زیادی دارد. این تفاوت عمدتا به دلایل زیر است:
  • تفاوت در قیمت زمین
  • نزدیکی یا دوری منطقه/شهر از کارخانه‌های تولیدی مصالح ساختمانی
  • نوع مصالح به‌کاررفته در مراحل سفت‌کاری ونازک‌کاری
  • نوع سازه، نقشه و متراژ رایج در منطقه (خصوصا با توجه به آب‌و‌هوای منطقه)
  • امکانات رفاهی معمول ساختمان در هر منطقه
  • و همچنین نرخ متفاوت برای هزینه‌های مجوز، عوارض شهرداری، پایان‌کار وغیره در مناطق و شهرستان‌های مختلف

تاثیر افزایش هزینه ساخت بر بازار مسکن

با توجه به بازار ملتهب فعلی مسکن و عدم توان مالی عامه مردم برای خرید مسکن، احتمالا افزایش هزینه‌های ساخت تاثیرات منفی متعددی بر بازار مسکن خواهد داشت. از جمله تاثیرات افزایش هزینه‌ها می‌توان به افزایش قیمت تمام شده خرید مسکن، کاهش عمومی ‌تقاضا برای خرید، افزایش خریدهای سرمایه‌گذاری توسط قشر خاصی از جامعه، کاهش سودآوری سازندگان، افزایش ارزش ملک‌های فعلی و حتی تاثیر منفی بر صنایع و مشاغل مربوط با فعالیت‌های ساختمانی اشاره کرد.



وبگردی