آفتاب

نمای سنگ بهتر است یا آجر نسوز نما؟



این سوالی است که همه ی سازندگان در مرحله نماسازی ساختمان مطرح می کنند. همانطور که اطلاع دارید نما یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مراحل ساخت خانه است که در زیبایی و استحکام نقش مهمی برعهده دارد. در بین انواع متریال های موجود، نمای آجری با تنوع بی نظیری که در طرح و رنگ دارد رقیب بسیار سختی برای نمای سنگی معرفی می شود.

نمای سنگ بهتر است یا آجر نسوز نما؟ این سوالی است که همه ی سازندگان در مرحله نماسازی ساختمان مطرح می کنند. همانطور که اطلاع دارید نما یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مراحل ساخت خانه است که در زیبایی و استحکام نقش مهمی برعهده دارد. در بین انواع متریال های موجود، نمای آجری با تنوع بی نظیری که در طرح و رنگ دارد رقیب بسیار سختی برای نمای سنگی معرفی می شود.   انواع آجر نسوز نما برای نمای ترکیبی سنگ و آجر علاوه بر سنگ ها که انواع مختلفی دارند و از آن ها می توان در نماکاری ساختمان استفاده کرد، انواع متنوعی از آجر نسوز نما مخصوص نمای ساختمان نیز وجود دارد که دارای رنگ ها و طرح های مختلفی نیز هستند. برای استفاده از آجرهای مختلف باید به نوع سنگ نیز توجه داشته باشید و از رنگ متناسب با آن استفاده کنید. در حال حاضر ترکیب آجرهای مشکی با سنگ گرانیتی از پرطرفدارترین نماهای ساختمان هستند. انواع آجرنماها عبارتند از:
  • آجر سنتی
  • آجر مشکی
  • آجر نسوز
  • آجر طوسی
  • آجر زرد
  • آجر نسوز قرمز
    نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز قرمز نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز قرمز یک ترکیب بسیار فوق العاده جذابی است که حتی می توان در داخل ساختمان نیز از این ترکیب استفاده کرد. در سال های گذشته استفاده از این آجرها در ساختمان سازی کاربرد بسیاری داشت، البته کمتر کسی پیدا می شد که به نمای ساختمان توجه داشته باشد اما در حال حاضر به این دلیل که ترکیب نما سنگ و آجر مدرن مورد توجه قرار گرفت بسیاری از مهندسان و طراحان به دلیل دوام و ماندگاری بالایی که این ترکیب دارد و زیبایی ظاهری آن، از انواع نمای کلاسیک نمای ترکیبی آجر و سنگ، نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز استفاده می کنند.   کاربرد نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز نما در ساختمان  فرقی ندارد که از نمای ترکیبی آجر و سنگ ویلایی استفاده کنید یا نمای ترکیبی آجر سرامیک مدنظر شما باشد، کاربرد هر یک از این نماها در ساختمان محدودیتی ندارد و در ساختمان های تجاری، مسکونی، اداری می توان از ترکیب انواع آجر و سنگ استفاده کرد. مزایایی که این روش دارد باعث شده تا همه با خیالی آسوده از این روش برای پوشش بیرونی ساختمان استفاده کنند. از جمله مزایایی که نمای ساختمان های سنگ و آجر دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. قیمت مناسب نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز نما
با توجه به اینکه نمای ترکیبی سنگ و آجر در انواع مختلف آن قیمت بسیار پایینی دارد، بسیاری از مصرف کنندگان به استفاده از این نمای ترکیبی تمایل دارند. دلیل پایین بودن قیمت این روش هم استفاده از مواد تشکیل دهنده ارزان قیمت برای ساخت نمای ترکیبی سنگ و آجر می باشد. این محصولات با خاک رس و آهن تولید می شوند و قیمت پایینی دارند، همچنین رنگ آمیزی هایی که برای این نما به کار می رود از دسته مصالح طبیعی می باشد و آن ها نیز قیمت کمی دارند. از آنجا که طراحان برای پیاده سازی نماهای سنگ و آجر یک طبقه، نمای ترکیبی سنگ و آجر دو طبقه و.... به مشکلی بر نمی خورند و بسیار سریع انجام می شود، هزینه های این مرحله نیز کاهش می یابد.
  1. مقاومت بالا
مقاومت بالایی که نمای سنگ و آجر ساختمان های دو طبقه دارند و یا استقامتی که نمای ویلا سنگ و آجر در برابر شرایط جوی و عوامل محیطی دارد معروف است؛ به همین دلیل این مصالح ساختمانی بسیار پرطرفدار می باشند. روش تولید سنگ و آجر یکی از دلایل هایی می باشد که باعث افزایش مقاومت این نماها در برابر باران های اسیدی، نور خورشید و حرارت بالا می باشد. سنگ و آجرهایی که رنگ طبیعی دارند مقاومت بالایی در برابر فرسایش داشته و همین امر جز یکی از مزایای این آجرها محسوب خواهد شد. به همین خاطر در درازمدت از نمای آجر و سنگ، آجر نسوز قرمز و.... در نماکاری ساختمان استفاده خواهد شد و هیچ نگرانی بابت تغییر رنگ یا فرسایش آن ها وجود ندارد چون به میزان زیادی در برابر تخریب و فرسایش  مقاومت داشته و دفع آب خوبی دارند.
  1. زیبایی قابل‌توجه
به دلیل استفاده از رنگ بندی های متنوع در نمای ترکیبی سنگ و آجر، زیبایی این طرح ها توانسته هر سلیقه ای را راضی کند. چرا که جلوه های بصری این کار بسیار قابل توجه است. سنگ ها و آجرهای متنوعی در نمای ساختمان استفاده می شوند که باعث افزایش زیبایی ساختمان در بخش نمای خارجی و داخلی خواهد شد.   انواع سنگ برای نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز نما با توجه به اینکه یکی از جدیدترین و مدرن ترین سبک های طراحی نمای ساختمان، استفاده از سنگ و آجر نسوز است، بهتر است که با انواع سنگ هایی که قابلیت ترکیب با نمای آجر را دارند آشنا شوید. انواع سنگ هایی که برای نمای ترکیبی آجر و سنگ ویلایی و یا نمای ترکیبی آجر و سنگ های دو طبقه، ساختمان های یک طبقه و... استفاده می شوند عبارتند از:  
  • سنگ لایم استون
  • سنگ تراورتن
  • سنگ تزئینی
  • سنگ مرمر
  • سنگ گرانیت
  • سنگ مرمریت
نمای رومی ترکیبی از سنگ و آجر نسوز نما یکی از جدیدترین سبک های اجرای نمای ترکیبی ساختمان با استفاده از سنگ و آجرنمای رومی است. در این روش نماکاری از آجر نسوز قرمز استفاده می شود  که علاوه بر دارا بودن زیبایی، مقاومت بسیار بالایی نیز دارد. معمولا آجرهایی در این روش کاربرد دارد که دارای رنگ های قرمز و قهوه ای می باشند. این نماکاری ها علاوه بر نمای ساختمان یک طبقه و نمای سنگ و آجرساختمان دوطبقه، در نماکاری داخلی نیز کاربرد دارد.

از نظر عایق بودن نمای سنگ بهتر است یا آجر نسوز نما؟ یکی از سوالاتی که توسط مالکان ساختمان مطرح می شود این است که ذخیره انرژی نمای سنگ بهتر است یا آجر؟ یکی از مهم ترین عواملی که در حفظ انرژی در داخل ساختمان دخیل می باشد میزان عایق بودن نما است. باید بررسی کرد که کدام یک از این دو نما بهتر می توانند سرما و گرما را بهتر در خود ذخیره کنند. تابستان ها نیاز است که سرمای کولر از داخل ساختمان به بیرون درز نکند، زمستان نیز اگر نما به خوبی انتخاب شود از هدررفت گرما به بیرون از ساختمان جلوگیری کرده ایم. به همین منظور خریدار باید هنگام انتخاب دقت کافی را داشته باشد که عایق هنگام گرما و سرما  به خوبی حفظ شود. آجر نسوز قرمز در ردیف بهترین متریال های حافظ انرژی قرار گرفته است. در مورد سنگ نمی توان با چنین قطعیتی نظر دارد چرا که این ویژگی را نداشته و سرما و گرمای داخل ساختمان را به بیرون نشت می دهد. نمای ترکیبی چیست؟ اگر از نمای ساختمان از چند نوع متریال مختلف استفاده می شود به آن نمای ترکیبی می گویند. دلایل استفاده از نمای ترکیبی می تواند به موارد های متعددی اشاره کرد اما اصلی ترین علت آن زیباتر شدن و جذاب تر شدن نمای ساختمان به دلیل عدم یکنواختی در استفاده از یک نوع مصالح می باشد. انواع نمای ترکیبی عبارت است از:  
  • نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز قرمز
  • نمای ترکیبی سنگ و چوب ترموود
  • نمای ترکیبی آجر و شیشه
  • نماهای ترکیبی کامپوزیت، کرتین وال، بتن اکسپوز و …
  • نمای ترکیبی آجر و سرامیک (گاهی ساختمان‌ساز‌ها در پروژه‌های مختلف برای کاهش هزینه‌ها به جای سنگ از سرامیک استفاده می‌کنند که این مورد را به هیچ عنوان توصیه نمی کنم)


وبگردی