آفتاب

بعد از عمل واریکوسل چی بخوریم؟



برای اطلاع کامل از اینکه بعد از عمل واریکوسل چی بخوریم؟ و تمام خوراکی مفید کلیک کنید.

بعد از عمل واریکوسل چی بخوریم؟

بیماری واریکوسل زمانی رخ می‌دهد که سیاهرگ‌های موجود در داخل کیسه بیضه شما بزرگ می‌شوند (کیسه‌ای از جنس پوست که بیضه‌ها را نگه می‌دارد). این سیاهرگ‌ها شبکه پامپینی فرم نامیده می‌شوند. از هر 100 مرد، 10 تا 15 نفر مبتلا به بیماری واریکوسل هستند. بیماری واریکوسل شبیه ابتلا به واریس در پاهای شماست. واریکوسل زمانی است که وریدهای شبکه پامپینی فرم در کیسه بیضه بزرگ می‌شوند. این وریدها مانند وریدهای واریسی هستند (وریدهای پیچ خورده و متورم که در پا یافت می‌شوند). واریکوسل در دوران بلوغ ایجاد می‌شود. آن‌ها می‌توانند بزرگ‌تر شوند و ممکن است در طول زمان بیشتر متوجه آن‌ها شوید و خواهیم گفت که آیا درمان واریکوسل بدون جراحی امکان پذیر است یا نه؟ 

 واریکوسل بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه دیده می‌شود. این به این دلیل است که آناتومی مرد در هر دو طرف یکسان نیست. واریکوسل می‌تواند در هر دو طرف به طور هم‌زمان وجود داشته باشد، اما این نوع از بیماری نادر است. اغلب اوقات، بیماری واریکوسل هیچ مشکلی برای فرد مبتلا ایجاد نمی‌کند و بی‌ضرر است. به ندرت واریکوسل می‌تواند باعث ایجاد درد، مشکلات باروری یا رشد کندتر یا کوچک شدن یک بیضه شود.

واریکوسل را بر اساس یافته‌های بالینی از درجه 0 تا 3 از طریق تکنیک‌های تشخیصی مختلف مانند معاینه فیزیکی، سونوگرافی اسکروتوم، سونوگرافی و سونوگرافی داپلر رنگی درجه‌بندی کرد. واریکوسل درجه 3 به راحتی از طریق معاینه فیزیکی شناسایی می‌شود، اما واریکوسل با درجات پایین‌تر می‌تواند به سختی شناسایی شود یا به ویژه در زمان تشخیص بیماری‌های دیگر بالینی تشخیص داده شود مردانی که از این عارضه رنج می‌برند علائمی مانند درد خفیف تا شدید منجر به ناباروری و کوچک شدن بیضه‌ها را تجربه می‌کنند. گزینه‌های درمانی زیادی برای درمان واریکوسل وجود دارد که باروری را بهبود می‌بخشد. معمولاً با مؤثر نبودن گزینه‌های معمول درمان بیماری واریکوسل، استفاده از عمل جراحی برای درمان بیماری واریکوسل کاربرد دارد.

 

بعد از جراحی واریکوسل از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

در طول دوره نقاهت بعد از عمل جراحی واریکوسل، باید از انجام فعالیت‌های سنگینی مانند بلند کردن، هل دادن و کشیدن هر جسم سنگین‌تر از 10 پوند، خم شدن، دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری و انجام حرکات ایروبیک خودداری کنید زیرا ممکن است این حرکات باعث افزایش درد و تورم و طولانی شدن ناحیه جراحی شده شود. همچنین در دوره نقاهت، بهتر است در هفته اول پس از عمل، به مدت طولانی روی زمین یا روی صندلی ننشینید. اگر تحت عمل جراحی باز قرار گرفته‌اید، زمانی که زخم‌ها و محل برش به طور کامل التیام نیافته‌اند، آنجا را نخوارانید.

 برای مطالعه کامل هزینه عمل واریکوسل و اطلاع از هزینه با انواع بیمه ها کلیک کنید.

بعد از عمل واریکوسل چی بخوریم؟

اما وقتی عمل واریکوسل انجام شد و در دوران نقاهت و بعد از عمل واریکوسل چه نوع رژیم غذایی مناسب  فرد جراحی شده هست؟ خوشبختانه، برخی از انواع رژیم غذایی وجود دارد که می‌توانید در حین رعایت یک شیوه زندگی سالم، از آن‌ها پیروی کنید تا به خوبی به مسیر درست زندگی و تضمین سلامت بدن خود برگردید. در مورد بهترین برنامه غذایی که می‌توانید استفاده کنید و در ادامه خواهد آمد، باید با یک متخصص اورولوژی یا تغذیه مشورت کنید. بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری در انتخاب یک رژیم غذایی سالم بعد از عمل واریکوسل متخصص اورولوژی و یا یک متخصص رژیم‌درمانی است ازاین‌رو لازم است که بعد از عمل واریکوسل از خود درمانی و پیروی از رژیم‌های غذایی قبلی و طراحی توسط خودتان اجتناب نمایید.

 

رژیم غذایی سالم بعد از عمل واریکوسل

غذاهایی که سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند برای درمان و دوران نقاهت بعد از عمل واریکوسل بسیار مفید هستند. رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان از سیاهرگ‌های بیضه در برابر اثرات مخرب این بیماری محافظت می‌کند. همچنین، فیبر یکی دیگر از مواد غذایی است که می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند، زیرا یبوست را که ممکن است باعث تشدید علائم بیماری واریکوسل شود را تسکین می‌دهد.

برای اینکه بهترین درمان را از این موارد دریافت کنید، سعی کنید روزانه به وفور از مواد غذایی آنتی‌اکسیدانی و سرشار از فیبر استفاده کنید. برخی از غذاهایی که سرشار از این مواد مغذی مانند فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند عبارت‌اند از: سبزی، لوبیا، جو دوسر، گردو، گل کلم . شما باید با استفاده منظم از آن‌ها متوجه بهبود باروری و کاهش درد  بیضه یا بهبود شرایط جسمی خود بعد از انجام عمل واریکوسل شوید.

مکمل

یکی دیگر از نکات مهم بعد از انجام عمل واریکوسل استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای متناسب با دوران نقاهت است.  استفاده از مکمل‌ها ممکن است برای شما مفید باشد زیرا رژیم روزانه ما فاقد تمام مواد مغذی لازم است، بنابراین مصرف مکمل‌ها به ما این امکان را می‌دهد مواد مغذی را که از دست می‌دهیم مصرف کنیم. این مکمل‌ها مصرف ویتامین‌ها، بیوفلاونوئیدها و قرص روی می‌باشد. با این حال، قبل از مصرف هرگونه مکملی، بهتر است که با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنید، زیرا این مکمل‌ها می‌توانند بیماری قبلی را نیز تشدید کنند یا خود عوارض جانبی داشته باشند. با مشورت با پزشک و اطمینان از نداشتن عوارض جانبی و مخاطره‌آمیز بودن مصرف مکمل‌ها می‌توان از آن‌ها با خیال راحت استفاده کرد.

 برای مطالعه مقاله درمان واریکوسل با دارو و اطلاع از علائم شدید واریکوسل کلیک کنید.

روش استفاده از غذاهای مصرفی بعد از عمل جراحی واریکوسل

تا 24 ساعت پس از جراحی واریکوسل یا در حین مصرف داروی مسکن از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. همچنین قطع مطلق استفاده از الکل و نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند در پیشگیری از بروز مجدد واریکوسل یا بهبود شرایط جسمی فرد مؤثر باشد.

 همچنین اگر حالت تهوع دارید، یک وعده غذایی کامل، پرحجم و چرب را نخورید. شما باید غذای مصرفی خود را به آرامی با مایعات شفاف مانند چای، آبگوشت یا ژله شروع کنید. با بهتر شدن شرایط جسمی خود می‌توانید غذاهای جامد بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به محض اینکه آماده شدید می‌توانید به رژیم غذایی عادی خود بازگردید. البته لازم به ذکر است که رژیم غذایی شما باید شامل میوه‌ها، سبزیجات و مایعات فراوان باشد.

 

اجتناب از ابتلای به یبوست

 با توجه به عوارض ابتلای به یبوست، تلاش کنید که از ابتلای به یبوست اجتناب کنید. یبوست ممکن است باعث ایجاد فشار بر روی ناحیه برش عمل جراحی واریکوسل شود. شما باید 2 تا 3 روز پس از جراحی واریکوسل اجابت مزاج داشته باشید. در کنار رژیم غذایی، می‌توانید از شیر منیزیم یا نرم‌کننده‌های مدفوع برای کمک به یبوست استفاده کنید. بیماران اغلب بعد از جراحی واریکوسل به دلیل داروهایی که در حین و بعد از جراحی واریکوسل استفاده می‌شوند دچار یبوست می‌شوند. حدود 2 هفته پس از جراحی از داروهای نرم کننده یا ملین مدفوع بدون نسخه مانند استفاده کنید. همچنین دستورالعمل‌های روی بسته را به دقت مطالعه و به آن عمل کنید. در صورت داشتن اسهال مصرف را قطع کنید.

 

نکات مهم بعد از انجام عمل واریکوسل

برای تکمیل مواردی که در قبل ذکر شد، چند توصیه مهم و کاربردی برای داشتن شرایطی خوب بعد از انجام عمل واریکوسل به شرح زیر می‌باشد:

  • بلافاصله پس از انجام جراحی واریکوسل، ممکن است در معده و روده خود احساس درد و حالت تهوع داشته باشید. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا شش ساعت پس از جراحی از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید.
  • اگر جراحی شما تحت بیهوشی عمومی انجام شده باشد، می‌توانید یک روز پس از جراحی، غذاهای کم چرب، ماست، غلات، برنج، میوه و سبزیجات و نان مصرف کنید.
  • تا زمانی که معده شما ناراحت است، غذاهایی که یبوست و نفخ شما را تشدید می‌کنند (مانند غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده، سبزی‌هایی مانند کلم و کلم بروکلی و مکمل‌های آهن) نخورید زیرا ممکن است منجر به پارگی بخیه‌های عمل واریکوسل شما شود.
  • غذاهای کم چرب بیشتری مانند برنج ساده، نان تست، مرغ و ماست مصرف کنید.

 

 سؤالات متداول

1) بعد از جراحی واریکوسل که تحت شرایط بیهوشی عمومی صورت گرفته باشد چه نوع غذاهایی را می‌توان مصرف کرد؟ اگر جراحی شما تحت بیهوشی عمومی انجام شده باشد، می‌توانید یک روز پس از جراحی، غذاهای کم چرب، ماست، غلات، برنج، میوه و سبزیجات و نان مصرف کنید.

2) برای اجتناب از ابتلای به یبوست بعد از عمل واریکوسل چه باید کرد؟ شما باید 2 تا 3 روز پس از جراحی واریکوسل اجابت مزاج داشته باشید. در کنار رژیم غذایی، می‌توانید از شیر منیزی یا نرم‌کننده‌های مدفوع برای کمک به یبوست استفاده کنید.

 

منبع مقاله: دکتر فرشاد نامداری




وبگردی