آفتاب

با جواز کسب مغازه چیکار میشه کرد؟



قوانین اخذ جواز کسب در تمام شهرها یکسان است و به صورت یک ساله یا پنج ساله ارائه می‌شود. حتی در صورت نیاز می‌توانید به طور مجدد آن‌ها را تمدید کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای هر کسب و کاری اتحادیه صنفی مشخصی وجود دارد و باید درخواست کتبی خود را به مرجع مربوطه انتقال دهید. اکنون سوالی که در اینجا وجود دارد این است که با جواز کسب مغازه چیکار میشه کرد؟

با جواز کسب مغازه چیکار میشه کرد؟

Shape1

برای شروع برخی از کسب و کارها نیاز است تا جواز کسب دریافت شود. اما جواز کسب چیست؟

جواز کسب در واقع یک گواهی خاص است که به صورت دائمی یا موقتی به صاحبان مشاغل تجاری تعلق می‌گیرد تا بتوانند یک مکان مشخصی را برای شروع فعالیت خود داشته باشند. این مجوز برای ورود به بیشتر مشاغل نیاز است و بدون آن فعالیت شما غیر قانونی خواهد بود و حتی ممکن است با جرایم مختلفی از جمله پلمپ واحد صنفی همراه باشد.

قوانین اخذ جواز کسب در تمام شهرها یکسان است و به صورت یک ساله یا پنج ساله ارائه می‌شود. حتی در صورت نیاز می‌توانید به طور مجدد آن‌ها را تمدید کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای هر کسب و کاری اتحادیه صنفی مشخصی وجود دارد و باید درخواست کتبی خود را به مرجع مربوطه انتقال دهید. اکنون سوالی که در اینجا وجود دارد این است که با جواز کسب مغازه چیکار میشه کرد؟

بدون شک جواز کسب کاربردهای زیادی دارد که تا انتهای این مطلب حتما آن‌ها را بررسی می‌کنیم. اما پیش از آن باید بدانید که این گواهی با توجه به نوع مشاغل به چند نوع مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع جواز کسب

پروانه کسب مغازه چهار دسته مختلف دارد که باید در هنگام دریافت آن، دسته مرتبط با شغل خود را انتخاب کنید.

  • جواز کسب توزیعی: این نوع جواز کسب مربوط به مشاغلی است که اقلام مصرفی را به بازار عرضه می‌کنند. مانند بوتیک‌ها، مغازه‌های آرایشی و بهداشتی و...

  • جواز کسب تولیدی: این نوع گواهی برای مشاغلی که قصد تولید محصولات مختلف را دارند، صادر می‌شود. مانند تولید کننده لباس، پارچه، لوازم آرایش، مواد پلاستیکی و...

  • جواز کسب فنی: جواز کسب فنی نیز مربوط به مشاغلی است که کارهای فنی و مهارتی انجام می‌دهند. مانند تعمیرگاه‌های خودرو، موبایل، لوازم خانگی و حتی مغازه‌های تاسیساتی. البته بری دریافت این نوع جواز حتما باید مدرک فنی و حرفه‌ای مربوطه را داشته باشید.

  • جواز کسب خدماتی: این نوع جواز مختص مشاغلی است که خدمات مختلفی را به مردم ارائه می‌دهند. مانند آرایشگاه‌های مردانه و زنانه.

دریافت جواز کسب چه کاربردی دارد؟

Shape2

جواز کسب علاوه بر اینکه به مشاغل کمک می‌کند تا بتوانند کسب و کار خود را به صورت قانونی ثبت کنند، مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

یافتن مکانی مناسب در شهرک صنعتی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مشاغل با آن درگیر هستند، یافتن یک مکان مناسب برای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف است. زیرا هم قیمت‌ها بسیار بالاست و هم به سختی می‌توان یک مکان مناسب پیدا کرد. اما با اخذ جواز شما می‌توانید با توجه به نوع کسب و کار خود، یک مکان مناسب در شهرک صنعتی پیدا کنید، بدون آنکه نیاز باشد هزینه‌های نجومی بابت آن پرداخت شود. حتی با این جواز می‌توان بخشی از هزینه را پرداخت کرده و مابقی را به حالت اقساطی تسویه کرد.

امکان دریافت تسهیلات بانکی

یکی دیگر از خدماتی که شامل مشاغل دارای پروانه کسب می‌شود، استفاده از وام‌های بانکی است. قطعا برای هر کسب و کاری این اتفاق رخ داده است که دچار مشکلات مالی شوند و نیاز به وام‌های فوری داشته باشند. در اینجا می‌توان به بانک یا سایر موسسات مالی مراجعه کرده و با توجه به شرایط آن‌ها وام مورد نیاز را دریافت کردد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که سقف پرداختی در هر بانک و موسسه مالی متفاوت است.

قابلیت ثبت برند

دریافت جواز تنها برای دریافت مجوز ثبت مکان نیست. بلکه شما می‌توانید از طریق این گواهی نوع فعالیت و علامت تجاری خود را ثبت کنید. این کار به شدت می‌تواند به رشد کسب و کارها کمک کند تا به فروش بالاتری برسند و کاربران بیشتری آن‌ها را به رسمیت بشناسند.

امکان دریافت بیمه اجتماعی

صاحبان مشاغل می‌توانند با دریافت جواز کسب، پرسنل خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند. به اینصورت که تنها ۱۷درصد از حق بیمه از حقوق پرسنل پرداخت می‌شود و مابقی را دولت تقبل می‌کند. این کار با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه برقرار شده است. البته باید یک سری شرایط و ضوابط خاص رعایت شود تا بتوان از این قابلیت استفاده کرد.

امکان حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی

در سال‌های اخیر نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیار مختلفی در داخل و خارج از کشور برقرار می‌شود که مشاغل مختلف می‌توانند در آن‌ها شرکت کرده و خدمات و محصولات خود را معرفی کنند. شرکت در این برنامه تاثیر بسیار زیادی روی رشد کسب و کارها دارد و از این طریق می‌توانند به فروش بیشتری برسند. اما تنها راه ورود به این نمایشگاه‌های بین‌المللی داشتن جواز کسب است.

قابلیت استفاده از تعرفه صنعتی برق و گاز

برخی از مشاغل با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهند، باید از برق و گاز بیشتری استفاده کنند. بنابراین هزینه‌های زیادی برایشان ایجاد خواهد شد که شاید قادر به پرداخت آن‌ها نباشند. در اینجا اگر شما جواز کسب داشته باشید، می‌توانید از طریق آن، هزینه‌های برق و گاز را با تعرفه‌های صنعتی پرداخت کنید.

امکان دریافت کارت بازرگانی

یکی از کاربردهای جواز کسب، قابلیت دریافت کارت بازرگانی است. این کارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مناطق آزاد نیز به فعالیت بپردازید، ویزای تجاری بگیرید و بسیاری از کارهایی که می‌تواند برای کسب و کار شما مفید باشد را انجام دهید. اما برای دریافت این کارت باید یک سری شرایط و مدارک خاصی را داشته باشید که یکی از آن‌ها جواز کسب است.

چه مشاغلی نیاز به جواز کسب دارند؟

Shape3

جواز کسب همانطور که گفته شد نوعی گواهی قانونی برای ثبت یک کسب و کار است که البته کاربردهای مختلفی دارد. علاوه بر تمام مواردی که عنوان شد، اخذ استاندارد برای تولیدات، استفاده از سهمیه سوخت و... نیز از طریق این جواز امکان‌پذیر است و می‌توانید از این قابلیت‌ها نیز استفاده کنید. البته برای دریافت پروانه کسب مغازه یا هر نوع کسب و کاری باید شرایط و مدارک خاصی داشته باشید و با توجه به نوع کسب و کار خود، به صنف مربوطه مراجعه کنید.

در هر صورت اگر شما قصد راه‌اندازی کسب و کار خود را دارید، حتما جواز کسب را دریافت کنید. زیرا بسیاری از مشاغلی که در ایران فعالیت دارند، باید به صورت قانونی ثبت شوند تا بتوانند فعالیت موثر داشته باشند. بنابراین فرقی ندارد که شما یک آرایشگر هستید یا تعمیرکار، دریافت جواز کسب لازمه شروع کار شماست.



وبگردی