آفتاب

تولید کابل برق



تا به حال هنگام حرکت در بزرگراه ها و جاده ها به کابل های برق بالای سرتان توجه کرده اید؟ چه فرایندی موجب مستحکم شدن آن ها میشود و در تولید آن ها از چه مواد اولیه ای استفاده میکنند؟

تولید کابل برق

 

تا به حال هنگام حرکت در بزرگراه ها و جاده ها به کابل های برق بالای سرتان توجه کرده اید؟ چه فرایندی موجب مستحکم شدن آن ها میشود و در تولید آن ها از چه مواد اولیه ای استفاده میکنند؟

به طورکلی کابل ها انواع مختلفی دارند که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.برای مثال در مکانیک از کابل ها به عنوان طنابی برای جابه جایی اجسام و ... استفاده می شود درصورتیکه در صنعت برق از کابل ها برای رسانایی جریان الکتریکی استفاده می شود.

به طور معمول کارخانجات تولیدی کابل های الکتریکی، برای تولید این نوع از کابل ها مراحل زیر رو طی می کنند:

در مرحله ی اول مفتول های مس تهیه شده را طی فرایندی با دستگاه های مخصوص نازک می کنند. فرایند نازک کردن با کشش مفتول ها همراه است. برای انجام اینکار مفتول ها را در روغن قرار می دهند تا هم فرایند خنک سازی انجام شود و هم مفتول ها شسته شوند.

در مرحله ی دوم مفتول های نازک شده را وارد کوره می کنند تا فرایند آنیل کاری صورت گیرد. در آنیل کاری مس را حرارت می دهند تا بر اثر حرارت وارد شده نرم شود و انعطاف پذیری بیشتری پیدا کند. طی انجام این فرایند نقص های موجود در مفتول ها برطرف شده و قدرت رسانایی آن ها نیز افزایش می یابد.

مرحله ی سوم با تابانده شدن رشته های مسی همراه است. به این کار "پانچ کردن" گفته میشود. طی فرایند پانچ کردن رشته کابلی با ساختار منظم ایجاد می شود که بسته به نوع نیاز نحوه ی تابانده شدن سیم های مفتول متفاوت است.

در مرحله ی چهارم سیم های تابانده شده باید عایق کاری شوند. برای انجام این کار، از گرانول عایق استفاده می شود. در این مرحله رشته های رسانای الکتریکی به اسم "سیم" تولید می شوند و برای تبدیل سیم به کابل آن ها را بر روی قرقره های بزرگ جمع آوری می کنند تا به مرحله ی تاب زیره بروند.

پس از گذراندن مرحله ی تاب زیره و تولید کابل اصلی، نوبت به عایق کاری کابل ها می رسد. عایق کاری کابل ها توسط دستگاه اکسترودر انجام می شود.به این صورت که مواد عایق کاری به تدریج وارد ماردون شده و براثر حرارت ایجاد شده توسط المنت های دستگاه ذوب می شوند و با قرارگیری در قالب های تعیین شده، کابل هایی با ضخامت های مورد نیاز را تولید می کنند.

پس از خروج کابل ها از دستگاه، وارد آب خنک می شوند تا به دمای محیط برسند و بعد از خنک شدن و خشک شدن در صورت نیاز توسط دستگاه های مخصوص اطلاعاتی از قبیل سایز،متراژ، سال ساخت ، ولتاژ و ... بر روی آنها ثبت می شود.

در مرحله ی آخر تولید برای کابل ها روکشی درنظرگرفته می شود که این روکش ها نقش محافظ مکانیکی را برعهده دارند. و در انتهای تولید کابل در ابعاد و کلاف های مختلف دسته بندی، که به وسیله دستگاه شیرینگ پک بسته بندی می شوند.



وبگردی